Kirjoittaja Aihe: Voiko päivitykset asentaa yhdellä käskyllä? RATKAISTU  (Luettu 1520 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Voiko päivitykset asentaa yhdellä käskyllä? Kun saan ilmoituksen, että päivityksiä on asennettavissa, annan käskyn asenna. Ohjelma kuitenkin vain hakee päivitykset, ja ellen ole paikalla, se odottaa kunnes tulen takaisin ja klikkaan uudelleen asenna. Haluaisin hoitaa homman yhdellä käskyllä, koska jos päivityksiä on paljon, voin välillä käydä juomassa vaikkapa kupin kahvia.
« Viimeksi muokattu: 20.02.12 - klo:13.22 kirjoittanut Pontus12 »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Voiko päivitykset asentaa yhdellä käskyllä?
« Vastaus #1 : 18.02.12 - klo:13.44 »
Voiko päivitykset asentaa yhdellä käskyllä?

https://help.ubuntu.com/community/AutoWeeklyUpdateHowTo

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Voiko päivitykset asentaa yhdellä käskyllä?
« Vastaus #2 : 18.02.12 - klo:13.48 »
Itse käytän aliasta, jonka olen nimennyt upgrade:ksi.
Koodia: [Valitse]
alias upgrade='sudo apt-get update && sudo apt-get -y dist-upgrade'jonka olen lisännyt tiedostoon ~/.bash_aliases ja nyt voin päivittää komentamalla upgrade
Tämä ei siis ole automaattinen, koska en halua sellaista, mutta juurikin sellainen kahvitaukoratkaisu.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Voiko päivitykset asentaa yhdellä käskyllä?
« Vastaus #3 : 19.02.12 - klo:13.22 »
Hei Tomin. En löytänyt itseltäni tiedostoa ~/.bash_aliases, joten tein sellaisen sudo gedit komennolla kotihakemistooni, ja liitin siihen sinun tekemäsi rivin sellaisenaan. Sitten annoin komennon "upgrade" sekä sudona että ilman. Järjestelmä ei tuntenut komentoa. Minä en ymmärrä koodauksesta paljon mitään, mutta olen kopioinut tarvittaessa koodia. Osaan kyllä yksinkertaisimmat peruskomennot. Osa niistä on tuttua jo Amigan ajoilta.

Voisitko vielä vääntää rautalangasta tuon ohjeesi. Se sopisi minulle mainiosti kahvitaukoskriptiksi.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Voiko päivitykset asentaa yhdellä käskyllä?
« Vastaus #4 : 19.02.12 - klo:14.27 »
Se rivi tosiaankin pistetään tuohon tiedostoon sellaisenaan ja sen tiedoston voi luoda jos sellaista ei ole. Huomaa, että sinun ei tarvitse (eikä oikeastaan kannatakaan) käyttää sudoa, kun luot tuon tiedoston. Se on omassa kotihakemistossasi ja sisältää omia asetuksiasi. Jos pääte oli jo käynnissä kun lisäsit ko. rivin, täytyisi se vielä ottaa käyttöön komennolla (huomaa piste):
Koodia: [Valitse]
. ~/.bash_aliasestai sitten avaamalla pääte uudestaan.
Lisäksi on tarkistettava, että tiedostossa ~/.bashrc on rivit
Koodia: [Valitse]
if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
. ~/.bash_aliases
fi
tai ainakin noista keskimmäinen.

http://linux.fi/wiki/Alias
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Voiko päivitykset asentaa yhdellä käskyllä?
« Vastaus #5 : 20.02.12 - klo:13.22 »
Kiitos! Se toimi, vaikka juuri nyt ei päivitettävää ollutkaan.