Kirjoittaja Aihe: Missä topicissa voi keskustella ohjelmien käytöstä?  (Luettu 2157 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Tämä voi kyllä olla ihan väärä foorumi kysellä tätä asiaa, mutta vaikka kuinka tavaan noita keskustelualueita, niin en ole oikein löytänyt tälle aiheelleni sopivaa."Ubuntun peruskäyttö" voi olla lähimpänä, mutta sekään ei ehkä ihan natsaa.

Eli, missä topicissa voisi keskustella/ keskustellaan ohjelmien käyttämisestä? Siis, ei ole mitään ongelmaa, mutta olisi kiva vertailla eri ohjelmien käyttäjäkokemuksia. Ja vielä ehkä näin "käyttäjälähtöisesti" aihetta ja ohjelmia rajaten. Minä kun olen tällainen tapaus huuhaa-humanisti. En katso olevani niin paljon teknisesti orientoitunut, että minua vuodesta toiseen hurmaisi pelkästään se, että tekniikka kehittyy ja tulee uusia, erilaisia ohjelmia ladattavaksi. Olkoonkin, että tänä päivänä Ubuntu ja siihen saatavilla ohjelmat palvelevat minua jo paremmin kuin Macini.

Mitkä ohjelmat minua sitten kiinnostavat? Esim. erilaiset offline blogi-päivitysohjelmat (kuten vaikkapa Blogilo), sukututkimusohjelmat (Linux-maailmassa Gramps), pitkien tekstien käsittelyohjelmat (kuten Scrivener; tekstinkäsittelyohjelmiksi en niitä kutsuisi) yms. Tällaisista ohjelmista ja niiden käytöstä, niihin liittyvistä asennusongelmista ja muista teknisistä ongelmista kuin myös hyvistä ominaisuuksista, käyttövinkeistä yms. keskustelisin mielelläni. Toki tiedän, että näillä ohjelmilla on omat fooruminsa, mutta siinäpä se onkin: Ne keskittyvät vain ja ainoastaan kyseiseen ohjelmaan, eikä niissä ole eräänlaista "yli ohjelmien" menevää tai "poikkiohjelmaista" näkökulmaa. Minua siis kiinnostaisi se, käyttääkö mikään "ammattiryhmä" tai käyttävätkö tietyllä tapaa orientoituneet tai tiettyjä asioita harrastavat ihmiset (kuten esim. kirjailijat, historioitsijat, sukututkijat tms.) Ubuntua ja siihen saatavilla olevia, minun mielestäni varsin päteviä, ohjelmia.

Onko täällä siis a) sellaista keskustelualuetta, jossa ko. keskustelua voisi käydä ja b) muita humanisteja kuin minä? Esim. "Ubuntun peruskäyttö" näyttää keskittyvän etupäässä erilaisten Ubuntuun saatavien ohjelmistojen ja lisälaitteiden asennus- tai toimintaongelmiin, ja etupäässä aina sovellus- tai laitekohtaisesti keskittyen. Ohjelmistoryhmistä tai tiettyyn käyttöön suunnatuista "ohjelmaperheistä" en oikein ole löytänyt yhtään keskustelualuetta.

Vähän pitkästi tuli asiaani esiteltyä ja en tiedä, saako tämän yritelmäni ajatuksesta lainkaan kiinni, mutta kommentoikaa silti mielellään.

Storck

  • Vieras
Vs: Missä topicissa voi keskustella ohjelmien käytöstä?
« Vastaus #1 : 16.02.12 - klo:20.05 »
Eiköhän tämä yleistä keskustelua-osasto ole ihan oikea paikka.

Sazoro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Vs: Missä topicissa voi keskustella ohjelmien käytöstä?
« Vastaus #2 : 17.02.12 - klo:14.03 »
Hei! Miten tuo Blogilo käytännössä toimii? Ja toimiiko myös ubuntun puolella?

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Missä topicissa voi keskustella ohjelmien käytöstä?
« Vastaus #3 : 17.02.12 - klo:19.56 »
Hei! Miten tuo Blogilo käytännössä toimii? Ja toimiiko myös ubuntun puolella?

Enpä tiedä ja sen haluaisin itsekin saada tietää. LXF 141:ssä väitettiin, että Blogilo toimisi Gnomessakin hyvin, mutta edellyttää Kwalletin asentamista.
No, minäpä en saa Kwalletia toimimaan Gnomessani, joten en pääse testaamaan Blogiloakaan. Enkä viitsi yhden sovelluksen takia vaihtaa Kubuntuun, vaikka LXF:n blogi-clientien vertailussa Blogilo olikin ylivoimaisesti paras. Ainakin käyttöliittymäkuvien ja mm. mediatuen puolesta se näyttäisi todella houkuttelevalta.

Nyt joudun edelleen turvautumaan Driveliin paremman puutteessa.

Oletko sinä saanut Blogiloa toimimaan? Joskus aikoja sitten tuolla Ubuntun peruskäyttö -alueella kyselin, josko kukaan olisi osannut neuvoa Kwallet-ongelmassani, mutta taisi olla sen verran harvinainen ongelma, ettei vastauksia tullut.