Kirjoittaja Aihe: GIMPissä 3x3 ruudukko [ratkaistu]  (Luettu 888 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
GIMPissä 3x3 ruudukko [ratkaistu]
« : 29.02.24 - klo:07.38 »
Olen saanut GIMPiin oheisen kuvat mukaisen 3x3 ruudukon. Se tulee esiin Control+C, Alt+C, Shift+Control+C ja Shift+C komennoilla. Säilyy myös tietokoneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

a) Kuinka tästä pääsee eroon?
b) Missä kansiossa GIMPin asetustiedostot eli ”,gimp”. Voisin kaivan vanhasta varmuuskopiosta toimivan version.
« Viimeksi muokattu: 03.03.24 - klo:09.09 kirjoittanut Seppo Jyrkinen »

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: GIMPissä 3x3 ruudukko
« Vastaus #1 : 01.03.24 - klo:13.37 »
b) Missä kansiossa GIMPin asetustiedostot eli ”,gimp”. Voisin kaivan vanhasta varmuuskopiosta toimivan version.

Minulla ainakin löytyy tiedosto

Koodia: [Valitse]
cat ~/.gimp-x.y/sessionrc
jossa x ja y pitää korvata Gimpin versionumerolla. Onnistuu tabulaattorilla täydentämällä...

Tuossa tiedostossa talletaan asetukset istunnosta toiseen. Jos sen nimeää eri nimelle, niin silloin Gimp käyttää istunnon asetuksille omia oletusarvojaan.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: GIMPissä 3x3 ruudukko
« Vastaus #2 : 02.03.24 - klo:18.26 »
Olen saanut GIMPiin oheisen kuvat mukaisen 3x3 ruudukon. Se tulee esiin Control+C, Alt+C, Shift+Control+C ja Shift+C komennoilla. Säilyy myös tietokoneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

a) Kuinka tästä pääsee eroon?


Tuo on rajaustyökalun apuruudukko nimeltä "Kultaiset leikkaukset". Poistuu heti, kun painat esc-näppäintä, mutta tulee taas esiin kun alat rajata kuvaa.

Sen voi poistaa Gimpin auki ollessa avaamalla ylävalikosta: Ikkunat -> Telakoitavat valintaikkunat -> Työkalun asetukset.
Kun rajaustyökalu on valittu työkalupakista tai näppäinkomennolla Shift+C, näkyy työkalun asetuksissa pudotusvalikko, jossa sinulla kultasia leikkauksia tarjoava valinta. Vaihda "Ei apulinjoja" -valintaan.

Control+C, Alt+C, Shift+Control+C -komennoilla en saanut omassa Gimpissäni mitään näkyvää efektiä.
« Viimeksi muokattu: 02.03.24 - klo:18.29 kirjoittanut Vika/fiba »

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: GIMPissä 3x3 ruudukko
« Vastaus #3 : 03.03.24 - klo:09.09 »
Kiitoksia avusta. Elikkä pelkkä näppihäiriö.

Onko GIMPissä "Edelliset asetukset" näppäintä, jota klikkailemalla pääsee peruuttamaan vaikka 100 viimeistä asetusta. Helpottaisi kovasti harvemmin GIMPiä käyttävien työtä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: GIMPissä 3x3 ruudukko
« Vastaus #4 : 03.03.24 - klo:09.52 »
Onko GIMPissä "Edelliset asetukset" näppäintä, jota klikkailemalla pääsee peruuttamaan vaikka 100 viimeistä asetusta. Helpottaisi kovasti harvemmin GIMPiä käyttävien työtä.

Muokkaa-->Toimintahistoria, jonka jälkeen vasempaan alakulmaan ilmestyy 'Peru viimeisin toimenpide' -nuoli. Saman asian tekee CTRL+Z, sitä naputtelemalla pääsee vaikka alkuun saakka.

Noin se on ainakin minun Gimp 2.10.36:ssa.

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: GIMPissä 3x3 ruudukko [ratkaistu]
« Vastaus #5 : 03.03.24 - klo:11.44 »
Esitin asian hieman epäselvästi.

Peruutukset voivat kohdentua
- omiin tekemisiini (Control-Z)
- määrittämiini asetuksiin

Löytyykö jälkimmäiseen mitään kikkaa? Varsinkin aloittelijalle olisi erittäin arvokas. Jos ei kaikkia asetuksia yksitellen, niin edes edellisen istunnon asetukset tms.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: GIMPissä 3x3 ruudukko [ratkaistu]
« Vastaus #6 : 03.03.24 - klo:13.20 »
Ne löytyvät myös vasemmasta alakulmasta, mutta silloin pitää olla Työkaluasetukset-näkymä (kuvassa) päällä.


Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: GIMPissä 3x3 ruudukko [ratkaistu]
« Vastaus #7 : 03.03.24 - klo:13.46 »
Lainaus
Peruutukset voivat kohdentua
- määrittämiini asetuksiin

Onhan niitä keinoja.
Itse pidän Gimpissä aina auki tuota työkalujen asetusikkunaa, koska lähes kaikkia työkaluja voi ja pitää säätää niitä käyttäessäni. Ikkunan alalaidassa oikealla on nappi, jolla asetukset voi palauttaa oletuksille.Samasta napista vaihtonäppäin pohjassa klikkaamalla saa kaikkien työkalujen asetukset oletusarvoihin.

Pysyvämpi ratkaisu: Muokkaa -> Asetukset -> Työkaluasetukset; ota rasti pois ruudusta "Tallenna työkaluasetukset poistuttaessa". Jos siinä on rasti, edellisen istunnon asetukset ovat käytössä kunnes niitä muutetaan.
Samalla voit päättää, mitkä asetukset ovat käytössä seuraavassa istunnossa. Voit tallentaa nykyisen istunnon asetukset tai oletusasetukset seuraavia istuntoja varten.

Muuten, noita omia toimia, ainakin useampia kerralla, on mielestäni mukavampi perua "Toimintohistoria" -valintaikkunassa. Siinä näkee samalla listan asioista, joita olen kuvalle tehnyt.
Nämä kaksi ikkunaa: työkaluasetukset ja historia ovat minulla aina auki, kun kuvia käsittelen.
« Viimeksi muokattu: 03.03.24 - klo:13.48 kirjoittanut Vika/fiba »

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: GIMPissä 3x3 ruudukko [ratkaistu]
« Vastaus #8 : 03.03.24 - klo:14.22 »
No sieltähän ne vastaukset löytyivät, kiitoksia.