Kirjoittaja Aihe: Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)  (Luettu 2735 kertaa)

J

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)
« : 06.11.12 - klo:14.51 »
Hei!

Minulla hajosi kovalevy ja kävin ostamassa uuden, ja asentelin ubuntun kun odottelin HP:n recovery kittiä. Nyt se on saapunut ja jostain syystä asentaminen ei onnistu? Olen poistanut ubuntun mutta windowsin asennus ei käynnisty: lukee grub rescue.

Miten saisin palautettua kovalevyn ns. oletustilaan vai mikä tässä nyt mättää?

Olen yrittänyt monta kertaa formatoida ja muuttaa tiedostojärjestelmän NTFS mutta ei mitään. DVD-asema toimii tarkistin sen heti muutaman kokeilun jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 06.11.12 - klo:17.25 kirjoittanut vartsu »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)
« Vastaus #1 : 06.11.12 - klo:15.20 »
ilmeisesti koneesi boottaa ensin kovalevyltä, käy säätämässä biossista cd-rom/dvd-rom boottaamaan ensimmäisenä
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

J

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)
« Vastaus #2 : 06.11.12 - klo:16.00 »
Muokkasin niin että se boottaa cd/dvd asemalta mutta ei. Se odottelee vähän aikaa ja menee grub rescue tilaan.

Eihän tuota koko grub pitäisi olla jos levy on tyhjennetty? Tyhjensin live-cd:llä gpartedilla osion ja alustin sen NTFS muotoon. Silti se herjaa.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)
« Vastaus #3 : 06.11.12 - klo:20.32 »
Tere

Asenna ens wintoosa ja sitten vasta ubuntu, pitäisi toimia.

Tosin nuo eri laitteiden recoveryt saattaa tehdä sen homman hankalaksi.

« Viimeksi muokattu: 06.11.12 - klo:20.35 kirjoittanut oh2bne »
73's de Kari OH2BNE

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)
« Vastaus #4 : 06.11.12 - klo:20.40 »
Muokkasin niin että se boottaa cd/dvd asemalta mutta ei. Se odottelee vähän aikaa ja menee grub rescue tilaan.

Eihän tuota koko grub pitäisi olla jos levy on tyhjennetty? Tyhjensin live-cd:llä gpartedilla osion ja alustin sen NTFS muotoon. Silti se herjaa.


Taitaa se grup majailla boottisektorilla eikä siihen pure osiointityökalut.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)
« Vastaus #5 : 06.11.12 - klo:21.10 »
^ Tuosta se johtuu.

Käynnistä Windowsin asennin. Heti ensimmäisessä ruudussa on "korjaa tietokone" tai "repair". Kielestä riippuen siis jotain tämän tyylistä. Valitse se ja kun pääset seuraavaan valikkoon niin avaa tekstipääte ja kirjoita komento

bootrec.exe /FixMbr

Tuo yleensä auttaa jos boottisektori on jumeksissa.

*edit*
Tuli mieleen että itse olen yleensä kerennyt jo tehdä jotain kautta asemalle NTFS-osion johon olen meinannut asentaa jos olen tuohon törmännyt/unohtanut että tuo tulee asennuksen esteeksi.
« Viimeksi muokattu: 06.11.12 - klo:21.11 kirjoittanut qwertyy »

zordo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)
« Vastaus #6 : 07.11.12 - klo:08.08 »
Boottaako se dvd:ltä? Eikös grub kuitenkin ole kovalevyllä ja Windowsin asennusohjelman pitäisi käynnistyä dvd:ltä normaalisti kovon osioista riippumatta.
Tuli myös mieleen, että onko tuossa HP:n recovery kitissä semmoinen levy mistä Windowsin saa asennettua kovolle, jossa ei ole HP:n palautusosiota? Ainakin tuossa omassa Asuksen läppärissä tuli semmoinen levy millä ei tee enää mitään, kun ehdin jyrätä koko levyn Lubuntulle. Hyvällä tuurilla saat Windowsin sisään lainaamalla vastaavaa, mutta valmistajabrändäämätöntä OEM-levyä joltain kaverilta ja käyttämällä koneesi tarrassa olevaa koodia aktivointiin - tai ainakin vielä XP:n aikoihin pelasi näinkin helposti.
« Viimeksi muokattu: 07.11.12 - klo:08.16 kirjoittanut zordo »
Core I5 2500K  GTX970 ubuntu 14.10

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Windows 7 ei asennu (koneessa ubuntu)
« Vastaus #7 : 07.11.12 - klo:19.24 »
Boottaako se dvd:ltä? Eikös grub kuitenkin ole kovalevyllä ja Windowsin asennusohjelman pitäisi käynnistyä dvd:ltä normaalisti kovon osioista riippumatta.
Kyllä asennin käynnistyykin, mutta itse asennus tökkää. Asennin ei oletusarvoisesti jyrää MBR:ää vaikka kokeilet asentimessa jyrätä kaikki osiot pois ja formatoida uusiksi.

Bootrec on yleensä pakollinen toimenpide tuossa vaiheessa.

Jos Windowsin palautuskonsolia ei mitenkään esiin ja levy jossa tarvittavat ohjelmat on puutuu, niin voit tehdä seuraavasti.

1. Lataa seuraavalta sivulta Ultimate boot cd (ilmainen)
http://www.ultimatebootcd.com/

2. Noudata seuraavia ohjeita
http://www.ehow.com/how_6019461_fix-using-ultimate-boot-disk.html

Eli homma kyllä onnistuu ilman virallista bootrec ohjelmaakin. Yleensä nopein vaan on käyttää alkuperäistä asennusmediaa.