Sinulla on varmaankin HP Mini 2133 pienemmällä resoluutiolla (1024 x 600) ja 1GB:n muistilla (XP-malli). Minulla on 2133 hieman paremmilla spekseillä: 1,6 GHz prossu, näyttöresoluutio 1280 x 768 ja muistia kaksi gigaa (Vista-malli).
Kokeilin Ubuntu Netbook 10.04:ää ulkoiselta romppuasemalta. Restricted Drivers -ohjelma tarjoaa kahta suljettua ajuria. Valitsin niistä alimmaisimman (STA). B43 ei suostunut asentumaan. WLAN asentui ja yhdisti live-levyltä ilman nettiyhteyttä (ethernet-kaapelia) tai uudelleenkäynnistystä (ihmetys).
Juu, tämä on tuo XP-malli. Eli ei mikään varsinainen menopeli, mutta lyhyemmillä reissuilla ajaa asiansa. Ja hyvin kulkee kotona kainalossa huoneesta toiseen, ei tarvitse hankkia tabletia.
Tuota STA:ta minäkin yritin asentaa tikulta. Asennus lähtee hyvin käyntiin ja etenee hissukseen lähes loppuun saakka, kunnes ilmestyy herja, ettei asennus onnistu. Epäilen, että tikkuasennus on jotenkin rikki, koska en saa tikulta asentumaan koko Netbookia koneen kovalevylle.
Minulla ei harmittavasti ole tähän koneeseen käyvää ulkoista CD-asemaa. Sellainen olisi toiselle miniläppärille, mutta se on pelkästään firewire-liitäntäinen. Ja tässä HP:ssahan ei tuollaista ylellisyyttä ole.
Siksi on pakko yrittää tikulta.
Mutta loppujen lopuksi nämä vastaukset, joita olen saanut, ovat oikeastaan vahvistaneet minulle sitä käsitystä, että tämä desktop-asennus taitaakin olla ihan riittävän hyvä ja kelvollinen. Se hyöty, mitä
kenties saisin netbook-asennuksella mm. pienen näytön tilan parempaan hyödyntämiseen, saattaisi huveta muihin käytettävyyttä haittaaviin tekijöihin (kenties uudet hienot efektit hidastaisivat konetta tms.). Kun kerran nyt kaikki pelittää todella hienosti, eikä mikään häiritse, niin miksipä menisin tätä harmoniaa rikkomaan?
Kiitos muuten teille kaikille tähän ketjuun vastanneille! On todella mukava kysyä täällä mieltä askarruttavia asioita, koska vastaukset ovat todella ystävällisiä ja niistä näkyy, että vastaamiseen on paneuduttu. Varsinkin khaosaming, olet nähnyt todella vaivaa tuossa vastauksessasi. Kiitos siitä!
Miten muuten on, merkitäänkö ratkaistuksi myös tällainen ketju, jossa ei ole varsinaisesti mitään ongelmaa ratkottu?
Edit: Muuten (tämä kysymys ei kuulu tälle alueelle, anteeksi siitä) tuli juuri mieleen, sattuuko kukaan tietämään, millä näppäinyhdistelmällä voidaan vaihdella työpöytien välillä? Alt + Tab vaihtaa työpöydällä avoinna olevien ikkunoiden välillä, mutta onko näppäinyhdistelmää, jolla voisi liikkua työpöytien välillä?
Plussaa olisi vielä, jos joku osoisi sanoa, onko jonnekin koottu näitä näppäinyhdistelmiä? Voisi sitten sieltä niitä opetella.
Vaikka tämä kysymys onkin ihan väärässä keskustelussa, niin olisin kiitollinen, jos joku osaisi vinkata oikeiden lähteiden äärelle. Jatkossa parannan tapani.
EDIT: Älkää hyvät ihmiset vastatko tuohon edellä esittämääni (typerään) kysymykseeni! Jotainhan voi itsekin tässä tehdä, eikä kaikkea tarvitse edes nyky-instant-aikana toisilta uusavuttomana kysellä. Tuota kysymääni näppäinyhdistelmää ei voisi enää selkosuomenkielisemmin tuolla Ubuntun ohjeissa kertoa (Ctrl+Alt+Nuoli).