Latasin juuri tuon Aftershot Pro:n ja pienen testailun jälkeen vaikuttaa lupaavalta. Unsharp mask plugin (piti ladata erikseen) ja Noise Ninja omiin tarpeisiin hyvät. Onko joku jo päässyt enemmän sinuiksi tämän kanssa? Ongelmia tai puutteita?
Rawthrerapeeta olen käytellyt tähän saakka (satunnaisesti Ufrawia ja Darktablea). Suht tyytyväinen siihenkin, mutta tuntuu jotenkin epäintuitiiviselta ja hankalalta... Tää ASP tuntuu näin aluksi ainakin tehokkaammalta. Noisen poistaminen on ainakin selkeästi sutjakampaa kuin Rawtherapeella.
Palataan tähän vanhaan ketjuun, kun on hieman kokemusta jo. Kaiken kaikkiaan tämä AfterShot Pro (lyhennän vast'edes ASP) on tuntunut itselle ainakin hyvältä, tosin vasta ihan viime aikoina olen päässyt paremmin sinuiksi. On selvinnyt, että kuvia voi selailla hakemistopohjaisesti, ei tarvitse katalogeja tehdä, ohjelma hyväksyy custom ICC-profiilit, hiljakkoin valittamani sävykäyrän (Color > Tone curve) tallennus sujuu tietenkin tallentamalla presetiksi. Esim. vakiovaloissa otettu muotokuva säädetään, sitten sitten tallennetaan presettiin "Muotokuva", jonka voi sitten presettien Manage-tilassa pudottaa hiirellä edelleen Portrait-kansioon. Toista kuvaa käsiteltäessä napataan preset käyttöön, ja se on siinä
Kohinanpoistoon ei ole itsellä ollut tarvetta. Pentax K-5:n kenno ei pahemmin kohise, kun en pimeässäkään kuvaile. Terävöitystä en tee lainkaan raw-puolella vaan vasta Gimpissä lopputuotteeseen. Uutuutena ASP 3:ssa on ainakin HDR-tila. Muuta ihmeellistä eroa kakkoseen en ole huomannut. Yhteistyö Gimpin kanssa ei ole saumatonta, koska Gimpin import-plugin ei tue 16-bittistä väriavaruutta. Pitää vaan tallentaa tiffiksi siinä välillä ASP:stä toistaiseksi, ja imaista se sitten Gimpiin (itsellä 2.9.5 kehitysversio, joka tukee 16-bit tilaa). Niin ja vielä; ASP on tosi nopea, eikä ole minulla kaatunut kertaakaan. Darktablen kanssa en päässyt sinuiksi. Ehkä liikaa ominaisuuksia mulle ja minimaalisen pienten nappien kanssa sekosi lopullisesti.