Kirjoittaja Aihe: Corel After Shot Pro  (Luettu 8682 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Corel After Shot Pro
« : 17.01.12 - klo:09.46 »
Tässä ehkä viikko sitten kuulin tälläisestä (Phoronixista muistaakseni):
http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=prod4670071
Kokeilin Trialin asentamista (vain 32-bittinen) enkä tuosta päässyt jyvälle, mutta eipä tässä ole suuremmin ollut tuollaiselle softalle tarvettakaan. Onko jollain oikeita kokemuksia? Onko tuosta vakavasti otettavaan käyttöön? Sinällään mielenkiintoista, jos Linuxille alkaisi saada vakavasti otettavia ammattilais-/harrastajasoftia (myös kaupalliselta puolelta).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #1 : 19.01.12 - klo:02.22 »
Adobe Lightroomin kilpailija?

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #2 : 19.01.12 - klo:10.10 »

En voi olla heittämättä tähän linkkiä omg ubuntu:ssa esitettyyn artikkeliin:

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/corel-aftershot-pro-brings-lightroom-competitor-to-linux/

Lainaus
Of course there is the Open Source Darktable! That also does RAW non-destructive editing - http://darktable.org

Join the project at Freenode IRC #darktable

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Tempo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 753
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #3 : 19.01.12 - klo:10.13 »
Näyttää ihan photoshopin lightroomilta.    Toiminnot pitkälti samoja.  Pitääkin testailla enemmän tätä ohjelmaa :-)

Kiitos kun laitoit linkin   :)
Läppäri aikakausi alkaa olla lopuillaan. (lopen kyllästynyt läppäreihin)
Fujitsu siemens E5925 EPA, Intel core 2 duo, 8 G ram, SSD, yms yms......

Ja linkki pääte ohjeisiin-------->http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=32091.msg282369#msg2823

Tempo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 753
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #4 : 20.01.12 - klo:11.45 »
Tein testin corelilla ja hyvinhän tuo tuntuu toimivan.  Ainut on että kun on kokeiluversio niin layereitä ei saa tehtyä kuin yhden ja siksi vähän rajalliset korjaukset kuvassa.

Tässä siis alkuperäinen  ja korjattu versio.    Mielestäni toimiva ohjelma ja konetta ei rasita ollenkaan (prossu melkein levossa koko ajan ja muistin käyttö erittäin pientä)  RAW kuva oli käytössä.

Tämä vain minun arvio, muut voi kokeilla toimivuuden omalla kohdallaan  ;)

« Viimeksi muokattu: 20.01.12 - klo:11.47 kirjoittanut Noobisurffari »
Läppäri aikakausi alkaa olla lopuillaan. (lopen kyllästynyt läppäreihin)
Fujitsu siemens E5925 EPA, Intel core 2 duo, 8 G ram, SSD, yms yms......

Ja linkki pääte ohjeisiin-------->http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=32091.msg282369#msg2823

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Kaupallinen RAW-editori ja kuvien hallinta
« Vastaus #5 : 18.03.12 - klo:20.42 »
Olin etsiskellyt linuxille sopivia valokuvaajan softia ja törmännyt sellaiseen mielenkiintoiseen RAW-editoriin kuin Bibble Pro 5, joka tuli juuri viimevuoden lopulla Corelin ostamaksi ja on nyt julkaistu nimellä Corel AfterShot Pro. Latasin trialin ja tulin juuri ostaneeksi lisenssin (tarjous)hintaan $60. Valokuvaksen harrastajat, kannattaa tsekata:

http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=prod4670071

Ohjelma on hyvä linux-alustalla toimiva vastine Adobe Lightroomille. Sillä tehdään siis RAW-kuvien käsittelyä ja kuvien arkistointia. Kaupallinen tausta takaa hyvän RAW-yhteensopivuuden. Vapaat ohjelmat näyttivät lähes kaikki perustuvan samaan kirjastoon, johon kamerat päivittyvät pienellä viiveellä. Hyvän RAW-muunnoksen lisäksi tykkäsin Noise Ninja -kohinanpoistosuodattimesta.

Kuvien arkistointiin olen tosin tykästynyt DigiKamiin, enkä varmaankaan luovu siitä, mutta tulen kyllä käyttämään RAW kuvat Corelin softassa ennen arkistointia. Molemmissa softissa on muuten hyvät valokuvan peruskäsittelyt, jos ei nyt ihan "kuvamanipuolontiin" ole tarvetta, niin GIMPiä ei tarivtse laukaista.

T. Mika



SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #6 : 27.03.12 - klo:15.38 »
Ilmeisesti joku on siis onnistunut tuon ohjelman kokeiluversion lataamaan, mutta miten?

Itse kun nakautan Download Trial -namiskaa, koko ruutu peittyy mustaan overlay’hin, jonka yhdessä kohtaa näkyy sulkemisrasti. Sitä painamalla ”suruhunnun” saa häipymään, mutta mitään muuta ei tapahdu.

Sama kohtalo niin Chromiumilla kuin Firefox/Iceweaselilläkin, ilmeisesti Flashistä (?) johtuva juttu. Mutta miten päästä lataukseen saakka?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tempo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 753
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #7 : 27.03.12 - klo:15.44 »
Ilmeisesti joku on siis onnistunut tuon ohjelman kokeiluversion lataamaan, mutta miten?

Itse kun nakautan Download Trial -namiskaa, koko ruutu peittyy mustaan overlay’hin, jonka yhdessä kohtaa näkyy sulkemisrasti. Sitä painamalla ”suruhunnun” saa häipymään, mutta mitään muuta ei tapahdu.

Sama kohtalo niin Chromiumilla kuin Firefox/Iceweaselilläkin, ilmeisesti Flashistä (?) johtuva juttu. Mutta miten päästä lataukseen saakka?


No juu ei näköjään toimi heidän sivut kunnolla.

Kokeiles tätä linkkiä, ainakin itse sain ladattua täältä.

http://apps.corel.com/lp/aftershot/download/index.html
Läppäri aikakausi alkaa olla lopuillaan. (lopen kyllästynyt läppäreihin)
Fujitsu siemens E5925 EPA, Intel core 2 duo, 8 G ram, SSD, yms yms......

Ja linkki pääte ohjeisiin-------->http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=32091.msg282369#msg2823

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #8 : 27.03.12 - klo:18.18 »
Kokeiles tätä linkkiä, ainakin itse sain ladattua täältä.

http://apps.corel.com/lp/aftershot/download/index.html

Tuo toimii. Hmm, Archissa ei taida saada toimimaan mutta Debianeissa sentään.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #9 : 27.03.12 - klo:18.25 »
Tuo toimii. Hmm, Archissa ei taida saada toimimaan mutta Debianeissa sentään.
Kyllä minä sain tuon ihan onnistuneesti asennettua Archiin käyttäen AURista löytyvää PKGBUILDia. Se paketoi uusiksi tuon rpm:n.
https://aur.archlinux.org/packages.php?ID=55712
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #10 : 28.03.12 - klo:23.00 »
Kyllä minä sain tuon ihan onnistuneesti asennettua Archiin käyttäen AURista löytyvää PKGBUILDia. Se paketoi uusiksi tuon rpm:n.

Muuten kyllä, mutta edellyttää multilibiä AfterShotin ilmeisesti 32-bittisten osien vuoksi. Ei hotsita  :P
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #11 : 29.03.12 - klo:22.37 »
En tunne Arch linuxia, mutta softa oli saatavina 32 ja 64 bit debian ja rpm -paketteina.
Ubuntuun meni pudottamalla.

/ Mika

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #12 : 29.03.12 - klo:22.44 »
En tunne Arch linuxia, mutta softa oli saatavina 32 ja 64 bit debian ja rpm -paketteina.
Ubuntuun meni pudottamalla.
64-bittinen paketti sisältää 32-bittisen version tarvittavat riippuvuudet merkittynä eli sama tavara, mutta käy suoraan 64-bittiseen. Archin omanlaiseen pakettienhallintaan sopivaa pakettia ei ole saatavilla, mutta nuo debit on melko varmasti tehty Ubuntua ajatellen.

Muuten kyllä, mutta edellyttää multilibiä AfterShotin ilmeisesti 32-bittisten osien vuoksi. Ei hotsita  :P
Uusi sana minulle tuo "hotsittaa", sitä ilmeisesti tarkoitit. After Shot on kokonaan 32-bittinen, afaik.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #13 : 29.03.12 - klo:23.36 »
Kerrankin Linuxille, jes! En kyllä valokuvaa mutta tuon voisi hankkia jo pelkästään kannatuksen vuoksi.

spiido

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #14 : 22.01.13 - klo:14.10 »
Latasin juuri tuon Aftershot Pro:n ja pienen testailun jälkeen vaikuttaa lupaavalta. Unsharp mask plugin (piti ladata erikseen) ja Noise Ninja omiin tarpeisiin hyvät. Onko joku jo päässyt enemmän sinuiksi tämän kanssa? Ongelmia tai puutteita?

Rawthrerapeeta olen käytellyt tähän saakka (satunnaisesti Ufrawia ja Darktablea). Suht tyytyväinen siihenkin, mutta tuntuu jotenkin epäintuitiiviselta ja hankalalta... Tää ASP tuntuu näin aluksi ainakin tehokkaammalta. Noisen poistaminen on ainakin selkeästi sutjakampaa kuin Rawtherapeella.

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #15 : 22.01.13 - klo:22.55 »
Minä käytän nykyisin After Shot Prota kaikkiin RAW kuvien "kehitykseen".

+ uusienkin kameroide RAW-tuki mukana ja toimii.
+ Tykästyin itsekin ensin tehokkaaseen kohinanpoistoon, mutta kyllä sillä häviää yksityiskohtiakin. Ninja pelastaa kohinaiset RAW-kuvat hyvin, mutta aina parempi kuvata mahdollisimman kohinatonta.
+ Tehokas. Käyttää rinnakkaislaskentaa (monia ytimiä) tehokkaasti
+ Mahdollisuus tehdä kuvan säätöjä rajatuille alueille (tätä en ole paljoa käyttänyt)

ASP:ssä on myös ilmeisen hyvä kuvien arkistointiominaisuus, mutta sitä en käytä, koska olen aloittanut kuvien arkistoinnin jo aikaisemmin DigKamilla. Olen siihenkin erittäin tyytyväinen.

T. Mika


spiido

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #16 : 24.01.13 - klo:08.03 »
Latasin eilen 30 000 fotoa katalogiin ja tovihan siinä meni. ASP kaatui muutaman kerran luodessaan preview-kuvia. Samoin se kaatui pari kertaa skrollaillessa vauhdikkaasti esikatselukuvia. Joka tapauksessa vaikuttaa toimivalta paketilta. Kaikki tarvitsemani peruskuvankäsittelyt voin tehdä tuolla ja koska kuvien arkistointi on ollut hunningolla, saan siihen tällä tolkkua. Ikävä etten oikein ole tullut sinuiksi Digikamin ja Rawtherapeen kanssa. Testaillaan nyt vielä loput 29 päivää, mutta taidan joutua maksamaan softasta ekaa kertaa pitkään aikaan.

spiido

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #17 : 24.01.13 - klo:22.24 »
Lisäisin edelliseen vielä, että kuvankäsittelyt (unsharp mask, saturaatio, contrastit, oikaisut, noise reduction) mitä yleisimmin teen ovat jäljeltään parempaa mitä olen saanut ilmaisilla aikaan. Voi olla osaamiskysymys, mutta yrittänyt olen useimpia softia. Tämä hyvä kuvankäsittelyn jälki on keskeisin syy omaan alkuihastukseeni.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #18 : 07.03.17 - klo:21.04 »
Latasin juuri tuon Aftershot Pro:n ja pienen testailun jälkeen vaikuttaa lupaavalta. Unsharp mask plugin (piti ladata erikseen) ja Noise Ninja omiin tarpeisiin hyvät. Onko joku jo päässyt enemmän sinuiksi tämän kanssa? Ongelmia tai puutteita?

Rawthrerapeeta olen käytellyt tähän saakka (satunnaisesti Ufrawia ja Darktablea). Suht tyytyväinen siihenkin, mutta tuntuu jotenkin epäintuitiiviselta ja hankalalta... Tää ASP tuntuu näin aluksi ainakin tehokkaammalta. Noisen poistaminen on ainakin selkeästi sutjakampaa kuin Rawtherapeella.

Palataan tähän vanhaan ketjuun, kun on hieman kokemusta jo. Kaiken kaikkiaan tämä AfterShot Pro (lyhennän vast'edes ASP) on tuntunut itselle ainakin hyvältä, tosin vasta ihan viime aikoina olen päässyt paremmin sinuiksi. On selvinnyt, että kuvia voi selailla hakemistopohjaisesti, ei tarvitse katalogeja tehdä, ohjelma hyväksyy custom ICC-profiilit, hiljakkoin valittamani sävykäyrän (Color > Tone curve) tallennus sujuu tietenkin tallentamalla presetiksi. Esim. vakiovaloissa otettu muotokuva säädetään, sitten sitten tallennetaan presettiin "Muotokuva", jonka voi sitten presettien Manage-tilassa pudottaa hiirellä edelleen Portrait-kansioon. Toista kuvaa käsiteltäessä napataan preset käyttöön, ja se on siinä :) Kohinanpoistoon ei ole itsellä ollut tarvetta. Pentax K-5:n kenno ei pahemmin kohise, kun en pimeässäkään kuvaile. Terävöitystä en tee lainkaan raw-puolella vaan vasta Gimpissä lopputuotteeseen.  Uutuutena ASP 3:ssa on ainakin HDR-tila. Muuta ihmeellistä eroa kakkoseen en ole huomannut. Yhteistyö Gimpin kanssa ei ole saumatonta, koska Gimpin import-plugin ei tue 16-bittistä väriavaruutta. Pitää vaan tallentaa tiffiksi siinä välillä ASP:stä toistaiseksi, ja imaista se sitten Gimpiin (itsellä 2.9.5 kehitysversio, joka tukee 16-bit tilaa). Niin ja vielä; ASP on tosi nopea,  eikä ole minulla kaatunut kertaakaan. Darktablen kanssa en päässyt sinuiksi. Ehkä liikaa ominaisuuksia mulle ja minimaalisen pienten nappien kanssa sekosi lopullisesti.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Corel After Shot Pro
« Vastaus #19 : 07.03.17 - klo:23.05 »
Darktablen kanssa en päässyt sinuiksi. Ehkä liikaa ominaisuuksia mulle

Onhan PhotoShopissakin järjetön määrä ominaisuuksia, joista peruskäyttäjä tarvitsee vain murto-osaa.

ja minimaalisen pienten nappien kanssa sekosi lopullisesti.

Käyttöliittymän voi skaalata haluamaansa kokoon.

.config/darktable/darktablerc:
Koodia: [Valitse]
screen_dpi_overwrite=140