Kirjoittaja Aihe: Wifi ominaisuus katosi [ratkaistu tavallaan]  (Luettu 1215 kertaa)

Tedkim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Wifi ominaisuus katosi [ratkaistu tavallaan]
« : 02.01.12 - klo:16.01 »
"Ratkaisin" tämän ongelman poistamalla raskain mielin Ubuntun korvaamalla sen Win 7:lla. Olin pakotettu tähän, kun en saanut wifiä enkä mokkulaakaan toimimaan millään 11.10:ssä enkä myöskään 10.04.3 LTS:llä, jolla korvasin 11.10. Kannettava läppärin on melko vajaavainen, jos sen Wlan ei toimi eikä ota yhteyttä mokkulallakan. Ihmeellisintä oli, että kummatkin toimivat moitteetta 11.04-versiossa, kunnes yhtäkkiä lakkasivat toimimasta, eikä mikään alla esitetty toimenpide eivätkä sen jälkeenkään tekemäni sieltä sun täältä keräämäni "temput" herättäneet Wlania tai mokkulan tunnistusta henkiin.

Sinänsä tykkään kovasti varsinkin 10.04n karusta versiosta, koska siinä kaikki valikot ja alivalikot ovat hyvässä järjestyksessä ja helposti löydettävissä. Sen sijaan 11.10 on omaan makuuni mennyt överiksi. Omana kantanani ehdottaisin, että Ubuntun "kehittäminen" haaraantuisi kahdeksi poluksi; toinen haara olisi ulkonäöllisesti 10.04:n tapainen "perus Ubuntu" keskittyen nimenomaan Wlanin ja mokkulan käyttövarmuuteen. Eli siihen rakennettaisiin helppokäyttöisiä työkaluja näiden hallitsemiseksi. Toisessa polussa Ubuntua kehitettäisiin sitten propellipäisten IT-entusiastien makujen mukaisesti mahdollisimman mielikuvituksellisesti.
-------------


 Wifi ominaisuus katosi täysin itsestään 11.04 versiosta, joten vaihdoin (en siis päivittänyt) Ubuntun 11.10ksi. Ensiksi aloin päivittää läppäriä (hp/Compaq Presario CQ60-220EO), mutta kun olin unohtanut laittaa virtajohdon tepseliin päivitys lakkasi äkkiarvaamatta enkä päässyt minnekään virtajohdon ja virran uudelleen kytkemisen jälkeen. Joten hain netistä Ubuntun 11.10 isona ja poltin siitä latauscd:n. Ubuntu näyttää toimivan hyvin, vaan WiFi ei toimi. rfkill list all komennon jälkeen näkyi
0:phy0: Wireless LAN
            soft blocked: yes
            hard blocked: no
1:hp-wifi: Wireless LAN
            soft blocked: yes
            hard blocked: yes
Tämän jälkeen täysin tietämättömänä Ubuntun käskyistä kirjoitin:
sudo rkfill unblock all
minkä jälkeen lista oli:
1:hp-wifi soft n ja hard y
2:phy1: soft n ja hard n
täten 0:phy0 oli vaihtunut 2:phy1:ksi ja samalla soft ja hard olivat vaihtunet päinvastaisiksi.
Lisäksi kokeilin mm seuraavi komentoja, koska niillä oli muualla saatu wifi toimimaan:
sudo rmmod –f ath5k
sudo rfkill unblock all
sudo modprobe ath5k
rfkill unblock wifi/all ja myös 1
Tulos: Wifi ei toimi vieläkään vaikka läppärin sininen Wifi nappi palaa joka kerta Ubuntun käynnistyttyä.
Koska olen it-alalla amatööri ja kyseistä läppäriä käyttää vaimoni, jonka taidot ovat vieläkin vähäisemmät eli suorastaan olemattomat kaiken poikkeavan suhteen  ja Ubuntun muuttuessa joka julkaisultaan aina vain eriskummallisemmaksi  ja vaikeakäyttöisemmäksi , olen todennut, että ilmeisestikin Ubuntu on nykyisellään tarkoitettu propellipäisille IT entusiasteille eikä tavanomaisille käyttäjille. Joten olen alkanut vakavasti harkita Ubuntun vaihtamista Win 7:aan, vaikka se maksaakin rahaa (< 120 € koska minulla on Vistan lisenssi), mutta saapahan sitten mielenrauhan. Olen "taistellut" Wifin saamiseksi takaisin tuntitolkulla ja tämä hukattu aika alkaa tympiä.
« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo:13.06 kirjoittanut Tedkim »

Storck

  • Vieras
Vs: Wifi ominaisuus katosi
« Vastaus #1 : 02.01.12 - klo:16.54 »
Tein tästä oman aiheen koska ei liity mitenkään pasianssin pelaamiseen => yksi aihe-yksi keskustelu.