Kirjoittaja Aihe: Irrotettavan median oikeudet  (Luettu 1368 kertaa)

kohina

• Käyttäjä
    • Profiili
Irrotettavan median oikeudet
« : 01.01.12 - klo:22.27 »
Mikähän mun systeemissä on vialla kun kaikki vfat formaatin mediat eivät anna muuttaa oikeuksia. Aikaisemmin kameran muistin kanssa tuli tapeltua mutta nyt tauti on levinnyt myös muihin tikkuihin.

Koodia: [Valitse]
sudo chmod -Rv 777 /media/usb1Tämä menee läpi mutta silti tiedostoja ei voi poistaa.

Koodia: [Valitse]
sudo chown minä -Rv  /media/usb1Tämä ei mene läpi.
Ehkä en vain osaa
Registered User # 482897

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Irrotettavan median oikeudet
« Vastaus #1 : 02.01.12 - klo:08.18 »
En osaa sanoa suoraan mistä on kyse, mutta joitakin kommentteja kuitenkin ylläolevaan:

- komentosi eivät kohdistu pelkästään dataan vaan ne lähtevät liitospisteestä (/media/usb1)
- jos haluat manipuloida liitospistettä, niin se tapahtuu mielekkäimmin silloin kun "tikku ei ole kiinni" (=oikeammin tiedostojärjestelmä ei ole mountattu)
- datalle nuo komennot eivät ole mielekkäitä koska vfat tiedostojärjestelmä ei noita ymmärrä (=tuollaisia oikeuksia ei ole)

- tuleeko tikkusi tiedostojärjestelmä kenties mountattua read-only muodossa? Kokeile mountata käsin, niin ainakin siten saat varmistutta että menee oikein. Muistaakseni tästä mahdollisuudesta on tällä Foorumilla aiemmin varoiteltu, mutta en muista tarkemmin mistä oli kyse (itse en ole kohdannut tällaista)
- itse käyttäjätunnuksellakin on (advanced) oikeuksia, jotka ehkä kannattaa tarkistaa
- tikuilla on mekaaninen kirjoitussuojaus, mutta tästä ei liene kyse

kohina

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Irrotettavan median oikeudet
« Vastaus #2 : 02.01.12 - klo:22.52 »
Joo kiitos vinkeistä, huomasin myös että usbmount -niminen paketti kannattaa poistaa jos on asentanut. Allekirjoittaneen koneessa se esti tehokkaasti myös taltion irrottamisen joten nyt on parempi.
Ongelma silti ilmaantuu tai ei kun satunnainen (ei admin oikeuksia) käyttäjä haluaa kayttää satunnaista vfat mediaa.
Ehkä tämä on sellainen ongelma johon pitäisi laajemminkin kiinnittää huomiota.
Registered User # 482897