Kirjoittaja Aihe: Ubuntun ohjaus kaukosäätimellä?  (Luettu 2546 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Ubuntun ohjaus kaukosäätimellä?
« : 05.12.11 - klo:10.34 »
Onkohan kukaan puuhaillut otsikon mukaisen systeemin kanssa? Tuossa eilen katselin, että sarjaporttiin/USB:hen liitettäviä IR-vastaanotinmoduleita on olemassa, ja sellaisen pystyisin rakentamaan ja ohjelmoimaan itsekin (PIC-prosessori, IR-vastaanotin, vähän elektroniikkaa). Olen tehnyt joitakin projekteja PICille Picbasic Pro:lla, josta on ihan ostettu versio. Assemblerin kanssa en ole enää nypertänyt sitten C64/8051-päivien. Ubuntun puolella liityntää moiseen IR-moduliin hallitsisi sitten LIRC, josta ei ole harmainta aavistusta. Tässä olisi talvelle mielenkiintoista puuhattavaa, mutta kaikki kokemus muilta olisi hyvää pohjatietoa. Tarkoitus olisi siis jonkinlaisen mediaboksiksi värkätyn Ubuntu-laatikon komentelu nojatuolista kaukosäätimellä.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Ubuntun ohjaus kaukosäätimellä?
« Vastaus #1 : 05.12.11 - klo:14.42 »
Moikka! Joo mulla on Antec Fusion Remote Black kotelo, jossa tulee mukana  Soundgraph iMON IR-vastaanotin (USB:lla kiinni emossa) ja kaukosäädin mukana. Tämän päälle olen sitten rakentanut mATX emolle prossut, muistit, ja kovalevyn. Näytönohjain on integroitu emoon, en ostanut erillistä.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/34764/ccfbn/Antec-Fusion-Remote-Black-HTPC-kotelo

Rakensin tämän vuonna 2009. LIRC toimii suoraan, kun sen asentaa vaan ja valitsee kaukosäätimeksi konffausvaiheessa "Soundgraph iMON Antec Veris". Distrona mulla on Mythbuntu 10.04 LTS ja sen päälle olen asentanut Mythbuntu ohjelmalähteistä Mythtv 0.24.1 version.

Kokeile ihmeessä myös yaVDR distroa, joka on myös HTPC distro, jossa mukana nätti XBMC frontend. VDR:lle löytyy tosi paljon plugineja joka lähtöön. Siinä toimii LIRC myös nätisti.

Siis kaukosäätimellä ohjattava Ubuntu toimii kyllä hyvin ainakin omiin tarpeisiini.
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Ubuntun ohjaus kaukosäätimellä?
« Vastaus #2 : 15.12.11 - klo:21.37 »
Moikka! Joo mulla on Antec Fusion Remote Black kotelo, jossa tulee mukana  Soundgraph iMON IR-vastaanotin (USB:lla kiinni emossa) ja kaukosäädin mukana. Tämän päälle olen sitten rakentanut mATX emolle prossut, muistit, ja kovalevyn. Näytönohjain on integroitu emoon, en ostanut erillistä.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/34764/ccfbn/Antec-Fusion-Remote-Black-HTPC-kotelo

Rakensin tämän vuonna 2009. LIRC toimii suoraan, kun sen asentaa vaan ja valitsee kaukosäätimeksi konffausvaiheessa "Soundgraph iMON Antec Veris". Distrona mulla on Mythbuntu 10.04 LTS ja sen päälle olen asentanut Mythbuntu ohjelmalähteistä Mythtv 0.24.1 version.

Kokeile ihmeessä myös yaVDR distroa, joka on myös HTPC distro, jossa mukana nätti XBMC frontend. VDR:lle löytyy tosi paljon plugineja joka lähtöön. Siinä toimii LIRC myös nätisti.

Siis kaukosäätimellä ohjattava Ubuntu toimii kyllä hyvin ainakin omiin tarpeisiini.

Heippa ja kiitos, vaikka vähän myöhään. Itsellä vähän enemmän DIY-ratkaisu mielessä. Rakensin pienen testihäkkyrän läppärin com-porttiin, ja näkyy tuo ainakin winukan puolella reagoivan, kun latasin randomisti Philipsin VR510-konfiguraatiotiedoston netistä, vaikka kake olikin Philips SRP620. Näytti tuo häkkyrä ja winlirc reagoivan muutamaan nappiin ihan kauniisti, ja mukavinta hommassa oli, että saattoi kaukosäätimellä osoitella minne vain huoneessa, niin aina läppäri otti koodit oikein vastaan. Tästä on hyvä jatkaa, ja räpläillä homma toimimaan myöskin Ubuntun puolella. Winukkaa en paljon käytä, mutta kun tuo Winlirc oli helpohko saada toimimaan umpimähkä-periaatteella. RC5-koodituksen mukaan aion edetä hommassa.

Sen verran varoituksen sanaa, että yleiset sarjaporttiviritykset eivät ihan käy läppärissä vaatimattomien com-portin signaalijännitteiden takia, jotka ovat about puolet pöytäkoneen vastaavista.