Kirjoittaja Aihe: DVD toimimaan  (Luettu 2813 kertaa)

kenopää

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
DVD toimimaan
« : 27.11.11 - klo:13.48 »
Tervehdys Ubuntut. Nyt ei vain Kenopää osaa. Yritän epätoivoisesti oppia ubuntu 11.10 käyttöä. Vaikeuksia jo näin yksinkertaisessa jutussa kuin dvd:n katselu. libdvdread4 ja  libdvdnav4
 olen saanut haettua, mutta minne kirjoitan tuon komentorivin? 

 DVD-elokuvien katsominen

Kopiosuojattujen DVD-elokuvien katsomiseksi järjestelmään täytyy asentaa DeCSS-kirjasto.

Asenna ensin paketit:

    libdvdread4
    libdvdnav4

Tämän jälkeen aja komento, joka hakee DeCSS-kirjastopaketin (libdvdcss2):

sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #1 : 27.11.11 - klo:14.00 »
minne kirjoitan tuon komentorivin?

Komentorivi kirjoitetaan päätteeseen. Käytä vaikka Ubuntu-kuvakkeen takana olevaa Etsi-toimintoa ja kirjoita hakukenttään "Pääte" (englanninkielisessä tilassa "Terminal").

Pääte avautuu nopeasti myös näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+T
« Viimeksi muokattu: 27.11.11 - klo:14.02 kirjoittanut nm »

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #2 : 27.11.11 - klo:14.10 »
Itse olen ostanut nuo fluendon koodekit ja fluendon dvd-playerin. Varmaankin tuo dvd-playeri riittää tarpeisiisi.
Fluendo on siis se laillinen tapa katsoa dvd- elokuvia Ubunstussa. Tietty niistä pitää maksaa. Dvd.playeri oli 19.9 euroa ja all-in one kodeki paketti about 28 euroa. DVD-playeri kyllä riittää useimpien tarpeisiin.

Fluendon voit hankkia uusimmassa ubuntussa ihan software centeristä. Tai suoraan fluendon sivuilta http://www.fluendo.com/shop/category/end-user-products/.

Hinnoissa voi olla eroja kannattaa katsoa kumpi on edullisempi tapa. Voi olla että ubuntu software centerissä on valmiiksi tingattu hinta tai sitten päinvastoin.

Tietty tuolla fluendon sivuilta ostettuna lisensin uusiminen on helppoa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #3 : 27.11.11 - klo:14.17 »
libdvdcss:n lataaminen ja käyttäminen on laillista Suomessakin. Vain ohjelman levittäminen on kielletty nykyisen lainsäädännön mukaan.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #4 : 27.11.11 - klo:14.20 »
MInkälaisia kokemuksia teillä on tuosta libdvdcss saako sillä kaikki vuokraleffat toimimaan nykyään ?

Itse kun olen jo muutaman vuoden mennyt fluendo kodekeilla kun ei kaikki tuolloin toimineet. Mutta nykyään voi olla jo toisin.
« Viimeksi muokattu: 27.11.11 - klo:15.58 kirjoittanut Daneli »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #5 : 27.11.11 - klo:14.31 »
MInkälaisia kokemuksia teillä on tuosta libdvdcss saako sillä kaikki vuokraleffat toimimaan nykyään ?

Kaikkien levyjen pitäisi kyllä toimia, kunhan katseluun käyttää libdvdnavia (eli aloittaa elokuvan katselun graafisen valikon kautta eikä suoraan otsakkeen perusteella). Toki on mahdollista, että jokin uusi katselusuojaus estää katselun libdvdnavilla, mutta silloin on todennäköistä, että myöskään osa kaupallisista soittimista ei toista levyä.

Tilanne oli sama muutama vuosi sitten.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #6 : 27.11.11 - klo:16.00 »
No kun päädyin pari vuotta sitten fluendoon syy oli se että libdvdcss:n  en saanut kaikkia vuokra-leffoja auki. Fluendolla olen toistaiseksi saanut kaikki auki. Välistä esiintyy kyllä siinä ennen elokuvaa esim. trailereiden välissä aika pitkiä viiveitä. Tämä ongelma on tullut ihan muutaman kuukauden sisällä tulleissa elokuvissa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #7 : 27.11.11 - klo:16.32 »
No kun päädyin pari vuotta sitten fluendoon syy oli se että libdvdcss:n  en saanut kaikkia vuokra-leffoja auki.

Ongelma ei oikein voi johtua libdvdcss:stä, jos se vain on asennettu ja ylipäänsä toimii. Sen sijaan soitin ja sen käyttämät muut kirjastot (libdvdread ja libdvdnav) saattavat vaikuttaa. Kokeilepa katsella elokuvaa VLC:llä DVD-valikon kautta.

kenopää

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #8 : 02.12.11 - klo:22.01 »
Tervehdys. Kiitos paljon avusta kaikille!! DVD toimii hyvin. Hienoa että täällä jaksetaan antaa apua vähän yksinkertaisempiinkin kysymyksiin.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: DVD toimimaan
« Vastaus #9 : 03.12.11 - klo:00.56 »
Ketjun aihetta on puitu Ask Ubuntu -sivuilla:

http://askubuntu.com/questions/70010/troubles-when-trying-to-play-a-dvd

Libdvdread4- ja libdvdnav4-kirjaston saa asentamalla ubuntu-restricted-extras -paketin Ubuntun repoista.

Libdvdcss2-paketti (Oneiric) löytyy Medibuntusta:

http://packages.medibuntu.org/oneiric/libdvdcss2.html

Helpoiten sen saa asennettua suoraan deb-paketista. Itse olen asentanut Gdebi-ohjelman tällaisia tapauksia varten.
« Viimeksi muokattu: 03.12.11 - klo:01.01 kirjoittanut khaosaming »