Kirjoittaja Aihe: Rakentaisin demo-ympäristön, mutta...  (Luettu 1590 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Rakentaisin demo-ympäristön, mutta...
« : 28.11.11 - klo:23.25 »
..ihan täysin en ole varma miten tehdä se. Niinpä ajattelin täältä tiedustella kuinka sellaisen voisin tehdä, koska haluaisin sen esitellä vieraille. Joten apu on tervetullutta tähän aiheeseen ja sitä arvostetaan erittäin paljon.

Perusajatus on demota LTSP -ympäristöä ja pystyttää siihen palveluita. Näitä olisivat ainakin..
- LTSP ja pari päätettä kytkettynä
- Sähköposti
- Ryhmätyökalu
- Jokin kevyt julkaisujärjestelmä, esim. Wordpress
- Jokin kevyt sosiaalinen media

Ensin ajatuksena on tietysti pystyttää LTSP ja kytkeä päätteet. Olen optimisti ja uskoisin sen saavan kyllä pystyyn pienellä ponnistelulla. Mutta sitten tuleekin ensimmäinen kysymys: kuinka asentaisin sähköpostin ja ryhmätyökalun? Mitä kannattaisi käyttää? Miten sen saisi tehtyä että se hyödyntäisi LDAP:ia? Vai tarviiko tätä edes miettiä?

Noita muita pikkujuttuja saattaa pohtia vähän myöhemminkin...  kiitos etukäteen vastauksista.
« Viimeksi muokattu: 29.11.11 - klo:11.14 kirjoittanut vartsu »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Rakentaisin demo-ympäristön, mutta...
« Vastaus #1 : 29.11.11 - klo:11.01 »
Aloittelin juuri ympäristön rakentamisen pystyttämällä LTSP -palvelimen. Pari hyvää linkkiä aiheesta ohessa niille jotka eivät asiasta tiedä:

http://linux.fi/wiki/LTSP#LTSP:n_asennus

http://www.fidisk.fi/u/karileht/ltsp/asennus/3.html

Koneena minulla on Acerin perusläppäri Travelmate 6293 joten mitkään isot speksit eivät ole laitteessa.

Tosin Alternatelta ei ole onnistunut, herjoja punaisen screenin kautta tuli niin ohjelmiston asennuksesa ja build LTSP chroot. Hmmm.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Rakentaisin demo-ympäristön, mutta...
« Vastaus #2 : 29.11.11 - klo:11.25 »
Koneena minulla on Acerin perusläppäri Travelmate 6293 joten mitkään isot speksit eivät ole laitteessa.
Tosin Alternatelta ei ole onnistunut, herjoja punaisen screenin kautta tuli niin ohjelmiston asennuksesa ja build LTSP chroot. Hmmm.
Eivätkö nuo virheilmoitukset anna mitään osviittaa, siitä mistä voisi olla kyse ? Mopommistakin koneista on demo LTSP-palvelimia tehty. Miten on tuon Intelin IGP:n muistin laita, onko omaa ja paljonko se omii keskusmuistista ? Onko asetus muistinvarauksessa kiinteä vai dynaaminen ?

Ainakin itsellä IGP:n muistivaraus(UMA) aiheutti 11.10:llä ja 12.04:llä ongelmia, kunnes löysin biosin Setupista sopivan asetuksen. Mulla tosin ATI.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Rakentaisin demo-ympäristön, mutta...
« Vastaus #3 : 29.11.11 - klo:13.12 »
Koneena minulla on Acerin perusläppäri Travelmate 6293 joten mitkään isot speksit eivät ole laitteessa.
Tosin Alternatelta ei ole onnistunut, herjoja punaisen screenin kautta tuli niin ohjelmiston asennuksesa ja build LTSP chroot. Hmmm.
Eivätkö nuo virheilmoitukset anna mitään osviittaa, siitä mistä voisi olla kyse ? Mopommistakin koneista on demo LTSP-palvelimia tehty. Miten on tuon Intelin IGP:n muistin laita, onko omaa ja paljonko se omii keskusmuistista ? Onko asetus muistinvarauksessa kiinteä vai dynaaminen ?

Ainakin itsellä IGP:n muistivaraus(UMA) aiheutti 11.10:llä ja 12.04:llä ongelmia, kunnes löysin biosin Setupista sopivan asetuksen. Mulla tosin ATI.

Ystävällisin terveisin

Jallu59

Vaihdoin asennusympäristön kotiin ihan siltä varalta ettei tule sotkettua firman dhcp-avaruutta ja konekin vaihtui asennustyylin mukana. Unohdin alternaten ja siirryin komentoriviltä tekemään ympäristöä. Nyt ei ole ainakaan herjannut mitään. Noudattelin ohjeita tästä http://www.fidisk.fi/u/karileht/ltsp/asennus/3.html, jossa kerrottiin LTSP ProxyDHCP asennus.

Sainpas toimimaan tämän siten, että kun kotona PC on kytketty hubin kautta nettiin, niin laitoin läppärin kiinni samaan hubiin viereiseen porttiin PC:n viereen.

Mutta ei ihan putkeen mennyt: sain verkkobuutin kautta läppärillä yhteyden itse PC;hen joka pyörittää LTSP:ää, ikävä kyllä seuraavan herjan kera: failed to connect to nbd server

Käytännössä tuloksena on merkkipohjainen istunto busyboxissa joten nyt ihmetellään sitä.
« Viimeksi muokattu: 29.11.11 - klo:14.09 kirjoittanut Sorkkarauta »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.