Kirjoittaja Aihe: Varmuuskopiointi dvd+rw:lle crontabilla ilman kirjautumista?  (Luettu 1787 kertaa)

Joukkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Tervehdys.

Olen säätänyt pientä linuxiin tutustumisprojektiani hetken jos toisenkin.
Ajattelin alkaa heti vaikeammasta suunnasta ja säätelin sen ssh ja samba palvelimeksi upsin taakse.
Nyt kaikki käyttöongelmat ovat takanapäin ja kokoonpano toimii muuten, mutta...

ainut mikä temppuilee ja kummallisesti on kun koitan polttaa viikottaisen varmuuskopion dvd+rw:lle.

olen toteuttanut kyseisen hässäkän pienenä shellscriptinä joka ajetaan roottina cronin kautta tiettynä hetkenä.

aseman kelkka olisi valmiina ulkona ja laitan tyhjän dvd+rw levyn (uuden tai tyhjennetyn) kelkkaan odottamaan
kunnes aika on kypsä. Scripti mounttaa aseman ja aloittaa varmuuskopio prosessin ->

backup-manager pakkaa home ja etc kansioiden sisällön tervapalloina tiettyyn kansioon ja kyseisistä
tiedostoista tehdään mkisofsilla iso -image.

lopuksi valmis image poltetaan growisofsin kautta dvd:lle, poistetaan tervapaakut, iso image tilaa
viemästä ja lopuksi sylkäistään levy pihalle odottamaan seuraavaa varmuuskopiointi kertaa.

Ja kas...Sehän toimii kyllä, mutta ainoastaan jos olen kirjautunut ubuntuun käyttäjänä.  ???

Testipalvelin tulisi luonnollisesti pyörimään nurkassa ilman, että sitä tarvitsisi enää käpistellä -> ei tarvitsisi
kirjautua paikallisesti kuin ongelmatilanteissa.

Asema kyllä mounttaa levyn sisäänsä ja aloittaa prosessin ilman valituksia. Polttamisen aloittaminen on
ainut mikä epäonnistuu kyseisessä tilanteessa. Scripti jatkuu orjallisesti loppuun saakka eli ampuu levyn
pois ja poistaa iso imagen ja tervapallot.

Voiko automounttaus jotenkin vaikuttaa tuohon ja hyödyttääkö sen poistaminen ollenkaan kun scriptissä
mounttaan aseman ennen prosessinalkua ja lopussa unmounttaan ja ammun levyn pihalle?  :-\

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Voiko automounttaus jotenkin vaikuttaa tuohon ja hyödyttääkö sen poistaminen ollenkaan kun scriptissä
mounttaan aseman ennen prosessinalkua ja lopussa unmounttaan ja ammun levyn pihalle?  :-\

Voi olla. Antaako growisofs jotain erroria? Virheilmoitukset saat ohjattua logiin esim komennolla:
growisofs 2 > errors.log