Kirjoittaja Aihe: Xubuntu vs Lubuntu 11.10 versiot  (Luettu 2128 kertaa)

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Xubuntu vs Lubuntu 11.10 versiot
« : 14.10.11 - klo:13.18 »
Hei,

Tekisi mieli siirtyä 11.10 versioon ja koska ubuntu ei tarjoa järkevää vaihtoehtoa gnome2 ympäristölle (recovery mode ei ole ratkaisu minulle) niin ajattelin josko X tai L olisi hyvä vaihtoehto. Samaa perhettä kun ovat. Olen käyttänyt L:ää vähän aikaa kannettavassa ja olen siihen ihan tyytyväinen (vaikkakin updatettamalla 11.10 versioon L hidastui huomattavasti, pitää laittaa se uusiksi puhtaalla asennuksella).

Pöytäkonetta vaan mietin. Siinä pyörii hyvin U vaikka vanha onkin ja telkkaa katsellaan paljon sen kautta. Olisko X pöytäkoneeseen parempi, jos vaikka siinä olisi vähän karkkia höysteenä. Vai hoitaako L kaiken multimedian moitteettomasti.

Eli, X ja L käyttäjiltä toivoisin lyhyitä mielipiteitä. Kumpi olisi mielekkäämpi pöytäkoneessa, X vai L? Käytön helppous ja yksinkertaisuus on tärkeä pointti, jotta kaikki käyttäjät saavat juttunsa tehtyä ilman mun apua. Gnome2della käyttö onnistuu.

Kiitos!

Storck

  • Vieras
Vs: Xubuntu vs Lubuntu 11.10 versiot
« Vastaus #1 : 14.10.11 - klo:14.25 »
Kokeile huviksesi MintDebiania   ;)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Xubuntu vs Lubuntu 11.10 versiot
« Vastaus #2 : 14.10.11 - klo:15.21 »
Pöytäkonetta vaan mietin. Siinä pyörii hyvin U vaikka vanha onkin ja telkkaa katsellaan paljon sen kautta. Olisko X pöytäkoneeseen parempi, jos vaikka siinä olisi vähän karkkia höysteenä. Vai hoitaako L kaiken multimedian moitteettomasti.
Mielestäni noissa ei ole mitään eroa

Lainaus
Eli, X ja L käyttäjiltä toivoisin lyhyitä mielipiteitä. Kumpi olisi mielekkäämpi pöytäkoneessa, X vai L? Käytön helppous ja yksinkertaisuus on tärkeä pointti, jotta kaikki käyttäjät saavat juttunsa tehtyä ilman mun apua.
Riippuu tietysti aika paljon minkälainen pöytäkone on kyseessä. Tosin jos tonttu on pyörinyt kivasti aiemmin koneella, niin oletan silloin että Xubuntu pyörii todella hyvin kys.koneessa. Se on myös monilta asetuksiltaan huomattavasti käyttäjäystävällisempi ja sisältää myös "enemmän karkkia" työpöydälle.

En tiedä tämän hetken tilannetta, mutta aiemmin ei Lubuntussa ainakaan voinut tehdä mm. graafisesti pikakuvakkeita valikkoon jos asennuksen jälkeen käynnistintä ei sinne ilmaantunut jostain syystä. Xubuntussa tämä taas muistaakseni onnistui graafisestikin.

Lubuntu ei kuitenkaan missään nimessä mielestäni ole kuitenkaan huono. Erittäin kevyt työpöytävaihtoehto vanhempaan rautaan, mutta tosiaan muutamiin pieniin seikkoihin joutuu hiukan paneutumaan. Kuten Storck mainitsi niin onhan noita Debian Gnome jakeluita varmasti melkoisen paljon. Myös monet ei .deb distrot kuten openSUSE on oletuksena "vanhalla" Gnomella jos vaihtamiskynnys ei tule vastaan.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Xubuntu vs Lubuntu 11.10 versiot
« Vastaus #3 : 15.10.11 - klo:10.23 »
Kiitos vastauksista!

Laitoin eilen Lubuntun puhtaalta pöydältä kannettavaan ja nyt ainakin vähäksi aikaa säätämishalut on tyydytetty. Lepoa vaaditaan. Käynnistysnopeus kuitenkin puoliintui verrattuna updatetukseen. Ainoa mikä vielä puuttuu on langattoman verkon asennus. Kone kun on tyhmä Compaq niin sen asennus täytyy tehdä erikseen. Kannettavaan toi Lubu on kuitenkin hyvä, vaikkakin iBussin kanssa täytyi tapella, kunnes huomasin että sen käyttö ei tule ikinä toimimaan hiirellä 11.10ssä, vaan ainoastaan ctrl-space toimii. Sarkastinen hehe tähän, 1.5h meni siihenkin "säätämiseen". Ihmeen vähän kuitenkin ongelmia on ilmennyt vaikka Lubun 11.10 on ensimmäinen virallinen versio.

Pöytäkoneeseen taidan tosiaan tarkastella eli vaihtoehtoja vielä. Nykyistä toimivaa systeemiä kun ei viitsi rikkoa. Muksut vielä saa raivarin kun eivät pääse katselemaan muumeja kun haluavat.