Kirjoittaja Aihe: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)  (Luettu 11167 kertaa)

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #20 : 09.06.11 - klo:19.45 »
Itselläni on vanha IBM ThinkPad T30, Kaikki laitteet mitä USBiin voi kytkeä (siis ihan kaikki :D), USB vain koneeseen kiinni ja käyttämään :D
Miten tämä liittyy aiheeseen? Macissä toimii mitä haluan ilman säätöä ja linux koneella kaikki mitä haluan(luulen haluavani) jos/kun jaksan säätää.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #21 : 11.06.11 - klo:17.53 »
Itselläni on vanha IBM ThinkPad T30, Kaikki laitteet mitä USBiin voi kytkeä (siis ihan kaikki :D), USB vain koneeseen kiinni ja käyttämään :D
Miten tämä liittyy aiheeseen? Macissä toimii mitä haluan ilman säätöä ja linux koneella kaikki mitä haluan(luulen haluavani) jos/kun jaksan säätää.

Itse tulkitsisin tämän niin että hänellä on kaikki toiminut oikein ilman ongelmia. Itse en sanoisi että haluamani asiat toimivat macissa, mutta sehän on ihan siitä kiinni mitä laitteita tahdotaan käyttää. Linux puolella aika pitkälle asti kaikki laitteeni ovat toimineet ilman säätöä. Hyvä esimerkki tästä oli Playstation Eye kamera jota käytän webkamerana. windowssin kanssa oli kauheat taistelut, macille kukaan ei ole ilmeisesti edes jaksanut ajuria väsätä ja ubuntussa toimi heittämällä. myös plug and play laitteiden tuki on ubuntussa huomattavasti parempi kuin macissa.

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #22 : 14.07.11 - klo:21.04 »
Jos haluat pelata käytä Windowsia.
Jos haluat että kaikki vaan toimii käytä OSXää.
Jos haluat tutkia koneen sielunelämää ja säätää käytä Ubuntua.

Itse käytin Ubuntua ainoana käyttiksenä kolmisen vuotta. Sama aika on tullut käytettyä nyt OSX:ää ja aikaisemmin tuli Windowsilla säädettyä useampi vuosi. Softaa olen kehittänyt joka alustalla ja alustalle, joten uskon tuntevani kaikki ympäristöt suht hyvin. OSX on oma suosikkini, koska en pelaa enkä jaksa säätää konetta. Silloin kun koneen säätö ja opettelu oli intohimon kohteena käytin Ubuntua.

Lisäksi on hyvä muistaa, että pelkkä softa ei tee konetta vaan tarvitaan myös se rauta. Applen koneet ovat alumiinia ja jämäköitä paketteja. Thinkpadiä joudun käyttämään töissä ja moista muovirimpulaa välttäisin kuin ruttoa. Tämä on kuitenkin makuasia, koska kyseisillä koneilla on jostain syystä vankka kannattajakuntansa.

Huomaa, että foorumivalintasi vaikuttaa vastauksiin hyvin paljon. Kysy sama kysymys mac tai windows foorumilla, ja saat täysin päinvastaisia vastauksia. :)

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #23 : 14.07.11 - klo:23.24 »
Jos haluat pelata käytä Windowsia.
Jos haluat että kaikki vaan toimii käytä OSXää.
Jos haluat tutkia koneen sielunelämää ja säätää käytä Ubuntua.
Ensimmäisen ja toisen allekirjoitan aivan täysin, työhuoneesta löytyy jokaista kolmea sorttia, mutta viimeisessä kirjoittaja tavoittelee vain raflaavaa sanavalintaa; Ubuntu on käyttämistäni Linuista kaikkein yksinkertaisin(lue:helppokäyttöisin), ja oikeasti, tietokoneista mitäänymmärtämättömän avovaimoni tarvii vain ajaa 10.04ä, ja ottaa päivitykset.

Ja kyllä, Thinkpad60 on pääsurffilautani, avokkeellani T43. Muut on pöytärohjakkeita(paitsi kompakti MacMini).
« Viimeksi muokattu: 14.07.11 - klo:23.26 kirjoittanut CVTP »
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #24 : 15.07.11 - klo:00.55 »
Jos haluat pelata käytä Windowsia.
Jos haluat että kaikki vaan toimii käytä OSXää.
Jos haluat tutkia koneen sielunelämää ja säätää käytä Ubuntua.
Ensimmäisen ja toisen allekirjoitan aivan täysin, työhuoneesta löytyy jokaista kolmea sorttia, mutta viimeisessä kirjoittaja tavoittelee vain raflaavaa sanavalintaa; Ubuntu on käyttämistäni Linuista kaikkein yksinkertaisin(lue:helppokäyttöisin), ja oikeasti, tietokoneista mitäänymmärtämättömän avovaimoni tarvii vain ajaa 10.04ä, ja ottaa päivitykset.

Mitä olen nyt muutaman vuoden käyttänyt pääasiassa Ubuntua (LTS), ihmettelen edelleen että mistä tulee tuo väite säätämisen tarpeesta. Pikemmin tällä on mennyt kaikki uudistukset heittämällä, kun taas nimenomaan Win XP SP3:lla on ollut hankalampaa. Esim. kun piti vaihtaa näytönohjain, ja vielä enemmän kun ADSL-modeemi vaihtui VDSL-modeemiin. Onhan tuo Windows jo lähes 11 vuotta vanha, josko se selittää jotain?

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #25 : 15.07.11 - klo:01.31 »
Jos lukee tekstini tarkasti voi huomata, etten missään vaiheessa mainitse, että Ubuntua olisi pakko säätää. Sen sijaan Ubuntu on paras alusta säätämiselle JOS sitä haluaa tehdä.

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #26 : 15.07.11 - klo:08.34 »
Jos lukee tekstini tarkasti voi huomata, etten missään vaiheessa mainitse, että Ubuntua olisi pakko säätää. Sen sijaan Ubuntu on paras alusta säätämiselle JOS sitä haluaa tehdä.
"Paras alusta"? Ubuntu on siihen liian suljettu, vaikka senkin saa halutessaan auki. Avoimempi sensijaan on esim. MEPIS Linux, jossa pääsee 'konepellin alle' todella vaivattomasti.

EDIT:
..mutta joo, noista kolmesta Ubun saa helpoimmin, ja laillisesti, auki.
« Viimeksi muokattu: 15.07.11 - klo:09.05 kirjoittanut CVTP »
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #27 : 15.07.11 - klo:10.12 »
Itselläni on vanha IBM ThinkPad T30, Kaikki laitteet mitä USBiin voi kytkeä (siis ihan kaikki :D), USB vain koneeseen kiinni ja käyttämään :D
Miten tämä liittyy aiheeseen? Macissä toimii mitä haluan ilman säätöä ja linux koneella kaikki mitä haluan(luulen haluavani) jos/kun jaksan säätää.

Grattis ;)
Ilmeisesti osaat haluta vain oikeita asioita, sen Macin kanssa.

Vajaa vuosi sitten koetin saada Mac-serverin php/MySQL -kuviota toimimaan (kuten _minä_ haluan ;) - ja Debianiin/Ubuntuun tottuneena, olihan rimpuilua!

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #28 : 22.09.11 - klo:20.39 »
Jos päädyt uuteen Ubuntu-koneeseen, sertifioidut laitteet on listattu tuolla
http://www.ubuntu.com/certification

Eli noiden koneiden kanssa valmistaja takaa täyden Ubuntu-yhteensopivuuden.