Kirjoittaja Aihe: Pilvipalvelua rakentamassa  (Luettu 1708 kertaa)

foliohattu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Pilvipalvelua rakentamassa
« : 10.09.11 - klo:09.53 »
Olen ajatellut rakentaa pilvipalvelun yksityiskäyttöön siten, että siellä ei olisi sotkettu ulkopuolisia pilviohjelmistojen tarjoajia. Eli kaikki pilven kautta jaeltavat softapalvelut tulisivat itse hankituista laitteista ja yhteyksistä.

Onko kenelläkään kokemusta tai ajatusta yksityisten pilvipalveluiden tuottamisesta? Kokeilin Eye OS:ää pilvikäyttiksenä, mutta se vaikutti vielä vähän raakileelta.
ammattipedagogi

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Pilvipalvelua rakentamassa
« Vastaus #1 : 10.09.11 - klo:18.30 »
Olen kartoittanut tätä aihepiiriä nyt reilut kolme vuotta. Kerro ihmeessä lisää. "Pilvipalvelu" on nykyjään sellainen termi, että jos sitä ei aukikirjoita huolellisesti niin sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä.

Koska termillä on hype-arvoa, haluavat kaikki palveluntuottajat myydä palveluitaan pilvipalveluna, vaikka taustalla olisi ihan vanhat toimintamallit. Mikä tahansa shared-hosting firma voi mainostaa web-hostingiaan verkkosivujen pilvipalveluna. Tietysti tästä on jokaisella omat näkemyksensä.

Mielestäni lukemattomat VPS palvelut on juuri ja juuri siinä rajalla voidaanko niitä laskea pilvipalveluiksi. PaaS on selvästi pilveä, mutta IaaS on mielestäni vähän palvelukokonaisuudesta riippuen todella rajoilla. Onko Linode tai Slicehost mielestäsi pilvipalvelu? Termiä laajasti käyttäen, asentamalla mihin tahansa purkkiin LAMPin voit tuottaa "pilvipalveluita".

Kerro hieman lisää ja siinä samalla voit vaikka lukea tämän. (SaaS käsikirja 2011)

Riippuen siitä mitä olet tekemässä, kannattaa todella tarkasti miettiä tarvitaanko omaa rautaa. Ainakin statupin kannalta tuo merkitsee joko hyvin merkittäviä henkilöstö ja rautakuluja, tai sitten surkean ja epäluotettavan ratkaisun käyttöönottamista. Kuka päivystää 24/7, missä on varaosat? Onko tarpeelliset fail-over systeemit täysin automatisoitu ja testattu jne.

Monen ison toimijan on paljon helpompi laittaa nämä asiat kuntoon kuin pienemmän toimijan. mm. 24/7 valvonta järjestelmille on jo merkittävä rasite pienemmälle toimijalle.

P.S. Pistä sähköpostia/privaa jos haluat tarkemmin keskustella asiasta.

Edit 1: Reilusti lisää hyvää luettavaa. Cloud Security Alliance - Näiden papereita on tullut luettua satoja sivuja.

Edit 2: Mulla on myös suositella erittäin pätevä kaveri PK-seudulla, joka rakentaa tällaiset systeemit jos siihen on tarvetta. Hardikset, virtualisointi, verkkosysteemit jne. Lopullisesta sovelluspuolesta saatte sitten vastata ihan itse.
« Viimeksi muokattu: 10.09.11 - klo:18.56 kirjoittanut Sami Lehtinen »