Kirjoittaja Aihe: Sopiva ohjelma kuvien siirtamiseen järkkäristä  (Luettu 2308 kertaa)

scorpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Mikä olis hyvä ohjelma millä sais haettua kuvat koneelle Nikonin järkkäristä?

Windows puolella Canonilla ohjelma on aika pätevä. Mahtaako Ubuntulle löytyä vastaavaa.

Pari ominaisuutta mitä haluaisin:
-   Hakee kuvat kamerasta ja luo koneelle kansiot päivämäärän mukaan ja sijoittaa kuvat niihin.
-   Hakee vain uudet kuvat eli jos olen ottanu uusia kuvia enkä ole tyhjentäny muistikorttia välillä niin ohjelma osaa hakea vain nämä uudet kuvat.



matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Sopiva ohjelma kuvien siirtamiseen järkkäristä
« Vastaus #1 : 30.11.11 - klo:08.35 »
Eikö Ubuntu tunnista kameraasi? Jos ei tarkista oliskos kameraasi päivitystä. Itsellä ykis Nikon alkoi keskustelemaan Ubuntun kanssa juuri päivityksen jälkeen.

Jos ei muu auta niin kokeile ajaa Nikon kamera softaa Winen kautta.

Canon:n softa toimii Nikon kameran kanssa?
« Viimeksi muokattu: 30.11.11 - klo:08.38 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sopiva ohjelma kuvien siirtamiseen järkkäristä
« Vastaus #2 : 30.11.11 - klo:10.20 »
Mikä olis hyvä ohjelma millä sais haettua kuvat koneelle Nikonin järkkäristä?

Windows puolella Canonilla ohjelma on aika pätevä. Mahtaako Ubuntulle löytyä vastaavaa.

Pari ominaisuutta mitä haluaisin:
-   Hakee kuvat kamerasta ja luo koneelle kansiot päivämäärän mukaan ja sijoittaa kuvat niihin.
-   Hakee vain uudet kuvat eli jos olen ottanu uusia kuvia enkä ole tyhjentäny muistikorttia välillä niin ohjelma osaa hakea vain nämä uudet kuvat.

Shotwell, F-Spot ja digiKam osaavat nuo temput.

Shotwell on näistä yksinkertaisin ja se on myös Ubuntun nykyinen oletusohjelma. Ubuntun pitäisi siis ehdottaa kuvien lataamista sen avulla, kun kytket kameran koneeseen. F-Spot puolestaan asentuu oletuksena 10.04:ään ja aiempiin versioihin. DigiKamissa on enemmän ominaisuuksia ja se soveltuu ehkä paremmin harrastajalle. Googlen Picasaa voi myös käyttää.
« Viimeksi muokattu: 30.11.11 - klo:10.23 kirjoittanut nm »

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Sopiva ohjelma kuvien siirtamiseen järkkäristä
« Vastaus #3 : 03.12.11 - klo:13.41 »
Mikä olis hyvä ohjelma millä sais haettua kuvat koneelle Nikonin järkkäristä?

Windows puolella Canonilla ohjelma on aika pätevä. Mahtaako Ubuntulle löytyä vastaavaa.

Pari ominaisuutta mitä haluaisin:
-   Hakee kuvat kamerasta ja luo koneelle kansiot päivämäärän mukaan ja sijoittaa kuvat niihin.
-   Hakee vain uudet kuvat eli jos olen ottanu uusia kuvia enkä ole tyhjentäny muistikorttia välillä niin ohjelma osaa hakea vain nämä uudet kuvat.

Itse olen vain ottanut kamerasta muistikortin, ja laittanut sen kortinlukijaan, ja kopioinut kuvat sieltä tiedostonhallinnalla. Ei tarvitse ohjelmia eikä ajureita.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sopiva ohjelma kuvien siirtamiseen järkkäristä
« Vastaus #4 : 03.12.11 - klo:13.53 »
Itse olen vain ottanut kamerasta muistikortin, ja laittanut sen kortinlukijaan, ja kopioinut kuvat sieltä tiedostonhallinnalla. Ei tarvitse ohjelmia eikä ajureita.

Scorpin kaipaaman kansiorakenteen luominen ja duplikaattien poisto on kyllä aika työlästä käsin.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Sopiva ohjelma kuvien siirtamiseen järkkäristä
« Vastaus #5 : 03.12.11 - klo:20.31 »
Itse olen vain ottanut kamerasta muistikortin, ja laittanut sen kortinlukijaan, ja kopioinut kuvat sieltä tiedostonhallinnalla. Ei tarvitse ohjelmia eikä ajureita.

Scorpin kaipaaman kansiorakenteen luominen ja duplikaattien poisto on kyllä aika työlästä käsin.

Kuvan järjestysnumerostahan sen näkee mistä kopiointi kannattaa aloittaa.

Jos noita ei muutoin kaipaa, niin itse kopioin Canonilta suoraan Nautiluksella - toimii hyvin. Windowsissa vaati aika paljon viritystä, jotta sen sai toimimaan, mutta Ubuntussa toimii heittämällä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Sopiva ohjelma kuvien siirtamiseen järkkäristä
« Vastaus #6 : 04.12.11 - klo:03.10 »

Vaimon Canonista, tai oikeammin, kameran muistikortilta noukin mv:llä.
Kameran asetukset siten että uusi hakemisto joka päivälle ja kuvien numerointi jatkuva.

Vielä kun jaksaisi skriptata tuon hakemiston uudelleen nimeämisen.
Kamera nimeää tyyliin 123_1202, 124_1203 (voi olla tuo pvkk myös muotoa kkpv, en muista) ja minä arkistoin ne muodossa 2011-12-02, 2011-12-03

Ei luulisi olevan vaikeaa kun vaan jaksautuisi.
(Vuoden voinee pistää kiinteästi ja kai bash osaa lukea ja pätkiä merkkijonoja.)

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: Sopiva ohjelma kuvien siirtamiseen järkkäristä
« Vastaus #7 : 06.12.11 - klo:19.13 »
Shotwell tunnistaa minulla automaattisesti Canonin EOS1000 järkkärin ja ehdottaa kuvien lataamista päivämäärän mukaisiin kansioihin. Duplikaattien tunnistamisesta en tiedä kun en kuitenkaan Shotwelliä käytä.

GtKam'ia olen käyttänyt kun siinä saan muokattua ladattaessaa kuvasarjoille tietyt nimet eikä kameran tarjoamaa nimeä. GtKam ei kuitenkaan tunnista kovin helposti Canonia ja joudun hieman aina kytkemään uudelleen ja uudelleen kameran.
Duplikaatteja GtKam ei tietysti tällä tavalla käytettäessä tunnista mutta tyhjennän kamran muistikortin kyllä aina kerralla kokonaan - eri aiheiden kuvat omiin kansioihinsa.