Kirjoittaja Aihe: apua levynpalautukseen lvm+raid  (Luettu 2489 kertaa)

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
apua levynpalautukseen lvm+raid
« : 30.08.11 - klo:20.42 »
Kotiserveristä laukesi kovalevy. Onneksi oli RAID 1, mutta on tullut asennettua lvm jotenkin hullusti ja nyt haen vähän tukea ennenkuin lähden palauttamaan järjestelmää. Viallisen levyn irroituksen jälkeen järjestelmä käynnistyy ok.

Ilmeisesti olen (en muista enää) valinnut Lucid 10.04 asennusvalikosta lvm:n sillä lvm2 on asennetuna ja jäljellä olevan levyn osiotaulu näyttää tältä:
sda1  linux (83)
sda2 jatko-osio loppulevylle
sda5 Linux LVM (8e)

logical volumet löytyy (lvdisplay):
/dev/palvelin/root ja
/dev/palvelin/swap_1

softaRAID on tehty ilmeisesti tämän päälle ! Muistelisin, että olen raidannut koko levyt /dev/sda ja /dev/sdb (RAID1) /dev/md0

fstab näyttää jokseenkin tältä:
/dev/mapper/palvelin-root  -> /
/dev/mapper/palvelin-swap_1 ->
/dev/md0 -> /home
# /boot was on /dev/sda1 during installation

Koska en muista tarkalleen miten RAID on aikanaan konfattu, niin jos jokin ylläoleva soittaa kelloja, niin varoittakaa.

Alkuperäinen levy oli 500G. Minulla on 1T levy, jolla korvaan hajonneen.

Nyt kysyn: Miten palautan järjestelmän ? Teenkö ensin 1T levyyn samanlaisen osiotaulun ? Voiko jatko-osio ja lvm osio olla isompi kuin toisessa levyssä ?
Senkö jälkeen mdadm :llä uusi levy kiinni pakkaan ? Nyt viallinen levy on merkitty "faulty".

Kaikista ohjeista kiitollinen.

Mika




 

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: apua levynpalautukseen lvm+raid
« Vastaus #1 : 31.08.11 - klo:00.39 »
Komento:
Koodia: [Valitse]
sudo mdadm --query --detail /dev/md0saattaa joduttaa muistin palautumista.

Kts. myös linux RAID wiki.

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: apua levynpalautukseen lvm+raid
« Vastaus #2 : 31.08.11 - klo:07.41 »
Kiitos. Erilaisia googlella haettuja sivuja on tullut kahlattua. Ongelma minulla on se, että en ole varma minkälainen levykonfiguraatio minulla on. lvm on Ubuntun asennuspaketin rakentelema ja RAID on sen jälkeen itse tehty. Yleensä lvm tehdään RAIDin  päälle ja minusta näyttää siltä, että minulla on juuri toisin päin.

Koska en ole tehnyt lvm-asetuksia itse en ole varma miten se on tehty. Luulen, mutta en ole 100% varma, että RAID pakkaan on laitettu koko levy sda ja sdb, eikä pelkästään jokin levyosio.

Miten voin selvittää varmuudella mikä minun konfiguraationi on ?
Ensimmäisessä viestissä lyhyesti kuvaan eräitä tietoja. Voiko niistä päätetellä jotain ? Minusta lvm-määritykset näyttävät oudoilta. VG on palvelin, kuitenkin jostain on ilmestynyt fstabiin "mapper".

Olin ajatellut palauttaa levyn tekemällä vain samanlaiset osiot kuin peilissä, mutta isompi jatko-osio (isompi levy), ja sitten koko levyn lisäys pakkaan md0. Kuullostaako järkevältä. Eniten pelkään sitä, että en ole ymmärtänyt oman koneeni levymäärityksiä oikein ja peilaus feilaa. Huomatkaa, että myös /boot osio on samalla levyllä.

T. Mika

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: apua levynpalautukseen lvm+raid
« Vastaus #3 : 31.08.11 - klo:15.53 »
Tuo ehdottamani komento kertoisi mistä /dev/md0 muodostuu. Ehkä olet jo ajanutkin sen, mitä tulostui?

Varminta olisi kopioida koko hoito talteen ulkoiselle levylle. Sitten voit kaikessa rauhassa kokeilla uutta levyä.

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: apua levynpalautukseen lvm+raid
« Vastaus #4 : 31.08.11 - klo:20.20 »
mdadm --detail /dev/md0 antaa:

Koodia: [Valitse]
/dev/md0:
        Version : 00.90
  Creation Time : Sat Oct 25 20:20:58 2008
     Raid Level : raid1
     Array Size : 488386496 (465.76 GiB 500.11 GB)
  Used Dev Size : 488386496 (465.76 GiB 500.11 GB)
   Raid Devices : 2
  Total Devices : 1
Preferred Minor : 0
    Persistence : Superblock is persistent

    Update Time : Wed Aug 31 19:59:59 2011
          State : clean, degraded
 Active Devices : 1
Working Devices : 1
 Failed Devices : 0
  Spare Devices : 0

           UUID : 48f28651:74c7428b:c60f192e:85e9db05 (local to host palvelin)
         Events : 0.2454

    Number   Major   Minor   RaidDevice State
       0       0        0        0      removed
       1       8       32        1      active sync   /dev/sdc

Minulla on jo kiinni 1T levy ja se on saanut laitetunnuksen /dev/sdb. Jostain syystä vanha irroitettu levy on /dev/sdc ja toimiva levy on edelleen /dev/sda. Ihmettelen kahta viimestä riviä: removed ja active sync /dev/sdc. Onkohan tässä nyt käynyt niin, että ehjä levy on irti pakasta ja viallinen on kiinni ?

Toinen kiinnostava ykstyiskohta on pakan luontipvm 2008 (se on ennen 10.04 LTS julkaisua), joten ilmeisesti en tehnyt RAID-pakkaa uusiksi kun päivitin vanhan serverin Lucidiin. Tällöin Lucidin tekemä lvm olisi RAIDin PÄÄLLÄ. Mistä voin tietää onko lvm RAIDin päällä ?

sudo pvdisplay antaa:

Koodia: [Valitse]
  --- Physical volume ---
  PV Name               /dev/sda5
  VG Name               palvelin
  PV Size               465.52 GiB / not usable 3.00 MiB
  Allocatable           yes (but full)
  PE Size               4.00 MiB
  Total PE              119173
  Free PE               0
  Allocated PE          119173
  PV UUID               YJpBIH-eqcm-MROD-UxIF-0sAV-S0Zi-8YjQep

Jos RAID-pakka on lvm alla, niin miten uusi levy pitää osioida ennnen kuin sen liittää pakkaan ?

T. Mika




retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: apua levynpalautukseen lvm+raid
« Vastaus #5 : 01.09.11 - klo:00.22 »
Lainaus
Jostain syystä vanha irroitettu levy on /dev/sdc
Jos irroitit sen, miten se voi näkyä siellä? Langaton sata-levy? Vai tarkoitatko että irroitit sen mdadm komennolla peiliparista?
Lainaus
Ihmettelen kahta viimestä riviä: removed ja active sync /dev/sdc. Onkohan tässä nyt käynyt niin, että ehjä levy on irti pakasta ja viallinen on kiinni ?
Minusta tuo kertoo että /dev/sdc on käytössä ja toinen levy on poistettu (mikä se nyt sitten alunperin olikaan). Levyjen laitenimet voi joskus vaihtua. Oletko muutellut kaapeleita?

Boottaa kone cd:ltä tai usb-tikulta niin että vain yksi levy on kytkettynä (kaapeli kiinni), niin näet kumpi on viallinen.

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: apua levynpalautukseen lvm+raid
« Vastaus #6 : 01.09.11 - klo:21.23 »
Merktsin levyn /dev/sdb viallisesk mdadm --faulty ja sitten irroitin sen fyysisesti. Siinä vaiheessa jouduin irroittamaan myös SATA-kaapelit. Tilalle laitettu levy sai laitettunnuksen /dev/sdb. RAID pakka näyttää viittaavan nyt levyyn /dev/sdc. Liekö huomannut koraavasta levystä, ettei se ole sama fyysinen levy. Kuten sanottu en osaa tulkita mdadm --detail -komennon antaman tulosteen kahta viimeisä riviä. Mitä tarkoittaa active sync ? ja mikä levy on sen mielestä removed ja mikä paikalla ?

lvm alkaa aueta: osiolta sda1 löytyy /boot -hakemiston sisältö. Outoa on kuitenkin se, että fstabissa /boot ei ole mountattu tähän. Huomaa, että se rivi on kommentoitu ulos. sda5 muodostaa lvm fyysisen laitteen sekä ainoan volumegroupin. Siinä on kaksi loogista osiota yksi /swap ja juurihakemisto /. sda5 levyjärjestelmä on lvm.

Tuo levyjärjestelmä tässä oikeastaan hämääkin, sillä samaan aikaan kahden kovalevyn pitäisi muodostaa RAID-pakka. Silloin levyjärjestelmän pitäisi kai olla "RAID autodetect". Myös on outoa, että lvm fyysinen laite on sda5, eikä esim md0 ?

Kuitenkin samaan aikaan on määritetty RAID-pakka /dev/md0, jossa on sda ja sdb. Onko selitys se, että tässä on raidattu nimenomaan koko levy, eikä jokin osio ? Käsittääkseni näin voi tehdä, mutta toimiiko tämä lvm-kanssa ? Jos näin voi tehdä, niin miten pitäisi alustaa korvaava levy ? Tähän en ole vielä saanut kunnon ymmärrystä.

Tänään olen keskittynyt jäljellä olevan levyn varmuuskopiointiin.

T. Mika

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: apua levynpalautukseen lvm+raid
« Vastaus #7 : 05.09.11 - klo:15.47 »
Ohhoh forumi toimii taas :o
Lainaus
Mitä tarkoittaa active sync ? ja mikä levy on sen mielestä removed ja mikä paikalla ?
Se "active sync" levy on käytössä ja toinen ei. Jos sinulla olisi molemmat levyt paikoillaan ja kunnossa, niiden tila olisi "active sync". Tarkoittaa varmaankin että aktiivinen ja synkronoitu tms.

Sinulla tuntuu tosiaan olevan monta ihmeellistä asiaa levyjutuissasi. Siksi ehdotinkin varmuuskopiota. Jos korjausyritys vain pahentaa tilannetta, voit asentaa uudelleen fiksummin (ja samalla dokumentoida mikä palikka kuuluu minnekin).

Koska raid1 levyn puoliskot ovat saman kokoiset ja uusi levy isompi, se kai kannattaisi osioida siten että sdb1 on saman kokoinen kuin vanha levy. Tai hiukan isompi. Sitten vain liität sen raid1-pakkaan. Uuden levyn loppuosan (sdb2) voisi sitten käyttää muuhun.