Kirjoittaja Aihe: Musiikintuotanto Linuxilla  (Luettu 126579 kertaa)

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #80 : 30.03.13 - klo:02.08 »
Tarvitaan hyvin yksinkertainen JACK:in hallintaohjelma Unitylle. Katselen tässä qjackctl:n ominaisuuksia:

1. Start/stop napit. Mitä virkaa? Mieluummin suoraan näkyvissä periodi/näytteenottotaajuus, ja jos niitä vaihtaa, niin ohjelma automaattisesti sammuttaa ja uudelleenkäynnistää jackin, sekä kytkee ohjelmat.
Näytteenottotaajuutta ei voi säätää lennossa. Siksi Jack pitää kuitenkin käynnistää uusiksi.

2. Messages. Ei näitä tarvita, jos kaikki toimii.
Juu, mutta koska ei kuitenkaan toimi, niin kyllä ne tarpeen on.

3. Connect. Olen tästä aikaisemminkin puhunut; lukuunottamatta jotain erityistapauksia, tätä ei tarvita. Ardour3 hoitaa kytkennät.
Niille, jotka käyttää Ardouria. Kaikki muut tarvitsevat tuota ominaisuutta.
4. Session. Mikä tämä edes on?
Toiminto, joka tallentaa ohjelmien väliset kytkennät ja ohjelmien asetukset yhdeksi sessioksi, jonka voi ladata uudestaan. Kauan odotettu ja kaivattu uusi ominaisuus!
5. Patchbay. Voi olla hyödyllinen, mutta veikkaan, että pieni vähemmistö käyttää koko ominaisuutta.
On hyödyllinen, ja todellakin harva tietää kuinka tuo toimii. Sessio varmaan syrjäyttää tämän tiettyjä erityistapauksia lukuunottamatta
6. Play/pause yms. napit. Mitä näillä tekee?
Niitä käytetään Transportin hallintaan.
7. Quit. Uuden hallintaohjelman pitää olla aina saatavilla ja päällä, eli ei mitään quit-nappeja.
Kaikissa tietokoneohjelmissa on sulkemisnappula. Tuskinpa tämäkään on poikkeus?


Sitten setup, ensin settings-välilehti:
8. Presetit. Hyvä idea, mutta niiden välillä pitää pystyä vaihtamaan suoraan niin, että jack sammuu/käynnistyy automaattisesti ja tekee kytkennät automaattisesti
Se kaataisi kaikki ohjelmat. Toki Cadence/Claudia aika pitkälti jo tuohon suuntaan toimiikin, mutta edellyttää tosiaan sessionhallinnan kaveriksi.
9. Server prefix. Normikäyttäjälle täyttä sekoilua.
10. Name. ?
Nämä asetukset kannattaisi haudata johonkin syvälle ohjelman uumeniin, koska suurin osa ei näitä tarvia.
11. Driver. Normitilassa on selvää, että jos koneessa on kiinni fw-äänikortti, niin jack käyttää sitä. Ei minua kiinnosta ajurin nimi, vaan käytettävä äänikortti. Suuri enemmistö käyttää vain yhtä.
Mutta minäpä käytän kahta. Ja ajuri on kyllä pakko valita, jotta kortti toimii oikein: fw-kortit tarvii FFadon, monet muut Alsan.
12. Realtime. Raksi ruutuun joka tapauksessa, turha kysyä minulta.
Jos laitteisto sitä tukee, ja asetukset oikein. Kaikki ei jaksa säätää, ja oletusdistroissa Jack ei käynnisty realtime-modessa.
13. No memory lock. ?
14. Unlock memory. ?
15. Soft mode, Monitor, Force 16bit, H/W monitor, H/W meter, Ignore H/W. ?
Tuossa tukku edistyneempiä ominaisuuksia. H/W monitor ja H/W meter on korteille, jotka niitä tukee. Esim RME:n jotkut kortit muistaakseni.
16. Verbose messages. Ei loppukäyttäjä halua lukea näitä.
Mutta moni ammattilainen (ja kehittäjä) haluaa. He ovat Jackin keskeinen käyttäjäkunta.
17. Priority. Eikö tähän ole joku triviaalisti paras vaihtoehto?
Kannattaisi haudata johonkin syvemmälle – mutta taatusti tarpeellinen joissain tapauksissa.
18. Frames/Periodi. Hyödyllinen.
19. Sample Rate. Pakollinen.
20. Periods/Buffer. Tämä on yleensä 2 tai 3, mutta oleellista on kai vain frames/periodin kanssa se, mikä on latenssi ja pyörittääkö kone.
Nämä kolme ovat mielestäni tarpeellisimmat asetukset, ja ne pitäis olla näkyvillä ekana ja aina.
21. Word Length, Wait (usec).  ?
22. Channels. ?
23. Port Maximum. ?
Nämä on taas edistyneempiä asetuksia, jotka on hyödyllisiä erikoisemmissa setupeissa ja tiettyjen korttien kanssa. Näitä ei käytetä Linuxin kanssa ollenkaan, joten QJackCtl:ää kannattaisi muuttaa siten, että käytettävän ajurin vaihtaminen piilottaisi tarpeettomat säädöt ja näyttäisi vain kyseisen ajurin kannalta relevantit. Nythän tämä ilmaistaan muuttamalla tarpeettomat säädöt harmaiksi ajurin vaihtuessa.
24. Timeout. Mitäs  hyötyä tätä on ruuvata?
Bugiset softat tarvitsee tätä, ettei Jack tiputa niitä pois.
25. Interface. Ilmeisesti tässä valitaan ALSA-ajurin tapauksessa äänikortti, jos niitä on useita ALSA:lla toimivia. Edelleen, minua kiinnostaa vain, mitä korttia käytän, ei mikään koodikieli joka kertoo saman.
Toi valintaruutu on yks suurimpia käytettävyysongelmia nykyisessä QJackCtl:ssä. Olen ehdottanut siihen monia parannuksia.
26. Dither. Kuka tämmöstä käyttää?
Ne jotka tarvii ditheriä. Varmaan reaaliaikaisia asennuksia varten (kuten installaatioiden äänijärjestelmiin tms.)
27. Audio. Kuka käyttää korttia vain yhteen suuntaan, mitä hyötyä siitä olisi?
Sellaiset käyttäjät, joiden kortti ei toimi duplex-modessa. Joistain korteista saa esmes kovempia näytteenottotaajuuksia, jos vaihtaa ne pois duplexista.
28. Input Device/Output Device. whaat?
Jack mahdollistaa yhden kortin käyttämisen inputtiin, toisen outputtiin. Todella cool ominaisuus (jonka ei kannattaisi olla asetussivulla ekana näkyvissä).
29. Channels I/O. Mitä hyötyä?
Tietyt äänikortit tarvitsee, koska äänijärjestelmä ei näe syystä tai toisesta kanavamäärää oikein.
30. Latency I/O. ?
Jos haluat lisätä latenssia inputtiin/outputtiin. Kätevää livemiksaushommissa tms.
31. MIDI driver. Huoh, miksi pitäisi olla valinnanvaraa?
Koska joku varmaan haluaisi saada Alsa midi -laitteet näkymään Jack midissä ilman a2jmidid:tä? Ladish on tosin aika pitkälti korvannut tämän. Itse olen käyttänyt tätä ominaisuutta usein, ja se on todella kätevä!
32. Server suffix. Turha.
Juu, jos nuo asetukset riittää. Jackin uusien ominaisuuksien käyttäjälle hyvin tarpeellinen, koska tämän kautta saa syötettyä suoraan komentoriviparametrejä jackd:lle.
33. Start delay. Miksi tätä pitäisi säätää?
Jotta serveri käynnistyisi bugisissa järjestelmissä, tai tietyillä korteilla. Näistä kaikista asetuksista saat lisätietoa pitämällä hiirtä hetken aikaa niiden päällä.

Options-välilehti:
34. Scripting. Tästä pitäisi päästä eroon. Itse käytän pulse-jack -komentoa jackin käynnistämisen jälkeen. En halua tietää koko asiasta, sen pitää olla automaattista. Pulseaudio vaatii lisätehoa. Joko sitä pitää keventää reilusti, tai ohjelmaan pitää tehdä nappi, jolla sen saa päälle/pois koneen äärirajoilla käytössä.
Miksi pitäisi päästä eroon? Jos haluaa ajaa jonkun custom-skriptinsä, niin onhan tuo siihen tarkoitukseen erittäin kätevä. Mieti vaikka, että jossain äänitysstudiossa voisi olla skripti, joka Jackin käynnistyessä esim varmistaisi, että tietyt oheislaitteet tai daemonit eivät ole käynnissä.
35. Statistics. Turhaa. Paitsi jos on Xrun-ongelma.
...ja xrun-ongelmat on hyvin tyypillisiä ja tavallisia, joista softan on ehdottomasti raportoitava. Eli eihän se turha olekaan, vaan hyvin tarpeellinen :)
36. Connections. Mitä eroa tällä on Patchbayhyn?
Tän avulla saa automaattisesti päälle haluamansa Patchbayn heti kun ohjelma käynnistyy. Itselläni käynnistyy Patchbay, joka kytkee VLC:n automaattisesti outputteihin. Välillä olen tehnyt muitakin vastaavia hauskuuksia.

Display-välilehti:
35. Messaging. Turhaa.
36. Time Display. Turhaa.
37. Messages window. Turhaa.
Turhaa sulle, muille ei. Esimerkiksi transport pitää pystyä näyttämään sekä Time Codena että Bar:beat.tickseinä. Monet käyttää transportia sekvensointiin, jotkut synkkaa sen avulla videoraidan Ardouriin.
38. Connections window. No, voihan se olla kiva katsella kivaa kuvaa kytkennöistä.
Täältä löytyy todella näppärä ominaisuus Enable client/port aliases. Et voi väittää, ettei tämä olisi ihmisille tarpeellinen! Sen avulla voi nimetä esim eri midilaitteet järkevämmän nimisiksi.

Misc-välilehti:
39. Start JACK audio... Miksi ei?
Esimerkiksi siksi, jos pitää eka valita äänikortti, jolla haluaa käynnistää. Kuten esim. minä joka kerta teen.
40. Confirm application close. Mitä hyötyä on pistää kiinni koskaan?
Jos haluaa käyttää toista äänikorttiaan työpöytäsovellusten kanssa ilman turhaa säätöä (kuten minä usein teen)
41. Keep child windows... Ei mitään ali-ikkunoita.
Tästä olen samaa mieltä. Niitä kuitenkin on aika paljon tässä softassa. Jos ärsyttää, niin voi vaihtaa Cadenceen.
42. Enable system tray icon. No todellakin, se voi olla siellä aina ja ikuisesti.
Hyvä, jos pidät siitä. Kaikki ei tykkää, ja tuohan on ihan perusominaisuus kaikissa softissa, että näytetäänkö tray icon.

43. Delay window positioning... Whaat?
Jos haluaa, että ikkunat sijoittuu tiettyyn paikkaan näytöllä, mutta ikkunamanageri on vähän hidas.
44. Single application... Whaat?
Joku voi haluta avata useita QJackCtl:iä kontrolloimaan eri äänikortteja.
45. Save JACK audio... Turha optio.
Kai haluat tallentaa Setup-ikkunassa tehdyt asetukset? Ehkä jopa haluat tietää, mistä ne löytyvät, jotta voit siirtää ne toiselle koneelle?
46. Configure as temporary... ?
Olisko tässä se kaipaamasi automaattisesti käynnistyvä Jack?
47. Confirm server shutdown. JACK saa olla päällä aina ja ikuisesti.
Hyvä, jos sinulla saa. Meille muille tuo on ihan kiva ominaisuus, ettei tule tuhottua kaikkia keskeneräisiä sessioita vahingossa ruksia klikatessaan.
48. Enable ALSA sequencer. Mikähän tämä on, ja miksen sallisi?
No Alsa-sekkari on vähän vanhentunutta teknologiaa. Se pitää huolta midi-kytkennöistä. Jos et ole huomannut, niin Connections-ikkunassa on kaksi midi-välilehteä: eka Alsa Sequancerille ja toinen Jackin midirajapinnalle.
49. Enable D-Bus interface. En ymmärrä.
Uudessa Jack2:ssa on Dbus-tuki, mikä mahdollistaa, että Jack jää päälle vaikka QJackCtl suljettaisiin. Koska Jack1 ei sitä tue, pitää tähän olla erillinen asetus.
50. Stop JACK audio server... EI!
Ja mun mielestä taas joo. Eli tuo asetushan puoltaa paikkaansa!
51. Buttons. Jotain turhia ulkonäköoptioita.
...joiden avulla saisit pois turhina pitämäsi nappulat. Käytä ihmeessä!
52. Defaults. ?
Jos haluat pienentää koko ohjelman fonttien kokoa.

Kyllä noi kaikki asetukset ihan tarpeellisia on, mutta ongelma on se, että sinä et löydä nopeasti tarvitsemiasi. QJackCtl:n ongelma onkin aina ollut sekava käyttöliittymä.

Mun henkilökohtainen mielipide on, että Rui ei osaa yhtään suunnitella monimutkaisia käyttöliittymiä siten, että ne ois helppoja käyttää. QTractor, Qsynth ja Qsampler on samalla tavalla ärsyttävän ja tarpeettoman monimutkaisia. Olen tehnyt pientä uudelleensuunnittelua QJackCtl:ään, mutta toistaiseksi sitä ei ole toteutettu käytännössä: http://www.rncbc.org/drupal/node/550

Jackin käynnistäminen manuaalisesti on varmasti järkevämpää kuin automaattinen käynnistys: näinhän se menee muissakin järjestelmissä: Protarin audiojärjestelmä käynnistetään uudelleen manuaalisesti, ja useimpien äänikorttien asetukset säädetään vastaavalla tavalla. Eihän Jackin automaattinen uudelleenkäynnistys edes auttaisi mitään, kun softat on kuitenkin käynnistettävä manuaalisesti uusiks. Haluaisitko sinä kontrollisoftan, jonka asetuksien muuttaminen kaataisi Ardourin ja kaikki muutkin ohjelmat, tallentamattomine tiedostoineen?

Ja suosittelen tosiaan sitä Cadencea, jos QJackCtl:n monimutkaisuus ärsyttää. Samoin kytkentöjen tekemiseen on olemassa edistyneempiä softia: Cadence ja Claudia. Ne osaa tallentaa kytkennät, käynnistää serverin lennossa, avata kaikki softat uudelleen jne jne.

Ja lopuksi on ehkä hyvä muistaa, että Jack on ammattikäyttöön tarkoitettu ohjelmisto, ja kytkentöjen tekeminen manuaalisesti on sen tärkein ja rakastetuin ominaisuus. Lisäksi kannattaa tietysti vielä sekin ottaa huomioon, että se mikä sulle on turhaa, on muille ehkä tärkeää. Ja jos Cadencekaan ei kelpaa, niin ainahan voit ostaa Renoisen tai EnergyXT:n.
« Viimeksi muokattu: 30.03.13 - klo:02.24 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #81 : 30.03.13 - klo:08.28 »
Kiitokset oppitunnuista Heikille!
-Koivukoski1

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #82 : 30.03.13 - klo:11.03 »
Tosiaan kiitos lisätiedoista, mutta mulla on noihin kaikkiin ehkä jotain sanottavaa. Yleisesti ottaen pointtini kyllä oli, että tarvitaan yksinkertaisempi hallintaohjelma (erityisesti Unitylle), ja mahdollisimman näkymätön - ne jotka tarvitsevat monimutkaisempia setuppeja voivat käyttää muita ohjelmia.

Jackin käynnistäminen manuaalisesti on varmasti järkevämpää kuin automaattinen käynnistys: näinhän se menee muissakin järjestelmissä: Protarin audiojärjestelmä käynnistetään uudelleen manuaalisesti, ja useimpien äänikorttien asetukset säädetään vastaavalla tavalla. Eihän Jackin automaattinen uudelleenkäynnistys edes auttaisi mitään, kun softat on kuitenkin käynnistettävä manuaalisesti uusiks. Haluaisitko sinä kontrollisoftan, jonka asetuksien muuttaminen kaataisi Ardourin ja kaikki muutkin ohjelmat, tallentamattomine tiedostoineen?

Ardour ja muutkin ohjelmat pitää ilmeisesti muuttaa.

Ja suosittelen tosiaan sitä Cadencea, jos QJackCtl:n monimutkaisuus ärsyttää. Samoin kytkentöjen tekemiseen on olemassa edistyneempiä softia: Cadence ja Claudia. Ne osaa tallentaa kytkennät, käynnistää serverin lennossa, avata kaikki softat uudelleen jne jne.

Otan tässä aloittelijan näkökulman ja haluan Unitylle suunnitellun systeemin.

Ja lopuksi on ehkä hyvä muistaa, että Jack on ammattikäyttöön tarkoitettu ohjelmisto, ja kytkentöjen tekeminen manuaalisesti on sen tärkein ja rakastetuin ominaisuus. Lisäksi kannattaa tietysti vielä sekin ottaa huomioon, että se mikä sulle on turhaa, on muille ehkä tärkeää. Ja jos Cadencekaan ei kelpaa, niin ainahan voit ostaa Renoisen tai EnergyXT:n.

Mun filosofia on, että JACK pitää olla helposti käytettävissä ihan joka kodissa. Pelkästään Ardour3:sen käyttö vaatii JACK:in. Veikkaan, että semmoisia käyttäjiä on paljon, jotka pärjäisivät pelkästään sillä, ja erittäin yksinkertaisella JACK:in hallinnalla. Ardourissa taitaa olla semmoinen itsessään, mutta sitten pitää tälle innokkaalle aloittelijalle selittää, miksi youtube lakkasi kuulumasta.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #83 : 30.03.13 - klo:11.49 »
Ardour ja muutkin ohjelmat pitää ilmeisesti muuttaa.
En tunne DSP-asioita ihan hirmu tarkasti, mutta mun veikkaus on, että näytteenottotaajuutta ei vaan voi (tai ei kannata) muuttaa lennossa. Kai sullekin on käynyt niitä kämmejä, että alat äänittämään 44.1:KHz-biisiin 48:lla? Ardourissa on tämän estävä näppärä ominaisuus, joka huomauttaa kun avataan sessio väärällä näytteenottotaajuudella. Pointtini on siis se, että *kukaan* ei oikeesti halua muuttaa näytteenottotaajuutta lennossa! Monet ei muuta sessioiden välilläkään, vaan vetää aina yhdellä ja samalla.

Ja suosittelen tosiaan sitä Cadencea, jos QJackCtl:n monimutkaisuus ärsyttää. Samoin kytkentöjen tekemiseen on olemassa edistyneempiä softia: Cadence ja Claudia. Ne osaa tallentaa kytkennät, käynnistää serverin lennossa, avata kaikki softat uudelleen jne jne.

Otan tässä aloittelijan näkökulman ja haluan Unitylle suunnitellun systeemin.
No siis... eikös Cadence juuri sellainen ole? Tukee Indicator appletteja ja on Unity-yhteensopivat ikonit ja pelit. Ubuntulle se on erittäin helppo asentaa KXStudion PPA:sta.

Ja lopuksi on ehkä hyvä muistaa, että Jack on ammattikäyttöön tarkoitettu ohjelmisto, ja kytkentöjen tekeminen manuaalisesti on sen tärkein ja rakastetuin ominaisuus. Lisäksi kannattaa tietysti vielä sekin ottaa huomioon, että se mikä sulle on turhaa, on muille ehkä tärkeää. Ja jos Cadencekaan ei kelpaa, niin ainahan voit ostaa Renoisen tai EnergyXT:n.

Mun filosofia on, että JACK pitää olla helposti käytettävissä ihan joka kodissa. Pelkästään Ardour3:sen käyttö vaatii JACK:in. Veikkaan, että semmoisia käyttäjiä on paljon, jotka pärjäisivät pelkästään sillä, ja erittäin yksinkertaisella JACK:in hallinnalla. Ardourissa taitaa olla semmoinen itsessään, mutta sitten pitää tälle innokkaalle aloittelijalle selittää, miksi youtube lakkasi kuulumasta.
Jack ei ole tarkoitettu käytettäväksi kodeissa, vaan äänitysstudioissa.

Monet aloittelevat käyttäjät kyllä ärsyyntyy Jackista, mutta ongelma ei ole Jackin monimutkaisuus, vaan QJackCtl:n huono käytettävyys, sekä se, että äänikorttien mukana ei tule valmiiksi toimivia asetuksia Jackille. Periaatteessahan monet noista Jackin vivuista voisi asettaa jokin äänikortin asetusohjelma. Periods/Buffer on mielestäni hyvä esimerkki säädöstä, jonka kortti vois asentuessaan laittaa, tai kortin ajurit Jackille kertoa. IMHO Cadence on paljon helpompi ja selkeämpi käyttää kuin QJackCtl.

Ja Cadencea käyttävillähän tota Youtube-ongelmaa ei ole, vaan kaikista normisoftista saa äänet kuuluviin napin painalluksella. Suosittelen lämpimästi, on helpottanut minunkin elämääni paljon. (Toinen vaihtoehto on asentaa Flashiin Jack-tuki kääntämällä libflashsupport-kirjasto. Varsinainen ongelmahan siis on se, että Adobe ei ole halunnut toteuttaa softaansa Jack-tukea. Eli vanha kunnon suljetun lähdekoodin softan yhteentoimimattomuus-ongelmahan sieltä taustalta löytyi.)
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #84 : 30.03.13 - klo:17.11 »
Nyt olen A2 A3 välimaastossa, tulee ilmoituksia, että pyörii 48k taajuudella, vaikka laitan jackd guihin 96khz ja audio pyörii liian hitaasti? Mikä avuksi?
Koivukoski1

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #85 : 31.03.13 - klo:02.42 »
Nyt olen A2 A3 välimaastossa, tulee ilmoituksia, että pyörii 48k taajuudella, vaikka laitan jackd guihin 96khz ja audio pyörii liian hitaasti? Mikä avuksi?
Koivukoski1
Onko sulla siis sessiossa 48k-taajuudella nauhoitettua audiota? Silloinhan Ardour herjaisi 96k-taajuudella ajettaessa.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #86 : 31.03.13 - klo:13.44 »
En tunne DSP-asioita ihan hirmu tarkasti, mutta mun veikkaus on, että näytteenottotaajuutta ei vaan voi (tai ei kannata) muuttaa lennossa. Kai sullekin on käynyt niitä kämmejä, että alat äänittämään 44.1:KHz-biisiin 48:lla? Ardourissa on tämän estävä näppärä ominaisuus, joka huomauttaa kun avataan sessio väärällä näytteenottotaajuudella. Pointtini on siis se, että *kukaan* ei oikeesti halua muuttaa näytteenottotaajuutta lennossa! Monet ei muuta sessioiden välilläkään, vaan vetää aina yhdellä ja samalla.

Ok. Olen kyllä samaa mieltä. Oikeastaan ajattelen lähinnä sitä, että välillä kuuntelee musiikkia, ja välillä katselee videota, eli käytetään 44.1/48 kHz. Vaikeahan sitä konversiota on kuulla, ilmeisesti pulseaudiokin konvertoi laadukkaasti, mutta jos haluaa hifistellä - sitä paitsi esim. OSX:llä minun äänikortin näytteenottotaajuuden voi muuttaa hallintapaneelista. Jotenkin automaattisesti se sen tekee, en ole tosin kokeillut vaikkapa Logicin päälläollessa.

Ja suosittelen tosiaan sitä Cadencea, jos QJackCtl:n monimutkaisuus ärsyttää. Samoin kytkentöjen tekemiseen on olemassa edistyneempiä softia: Cadence ja Claudia. Ne osaa tallentaa kytkennät, käynnistää serverin lennossa, avata kaikki softat uudelleen jne jne.

No siis... eikös Cadence juuri sellainen ole? Tukee Indicator appletteja ja on Unity-yhteensopivat ikonit ja pelit. Ubuntulle se on erittäin helppo asentaa KXStudion PPA:sta.

No, mä kokeilen näitä vielä.

Jack ei ole tarkoitettu käytettäväksi kodeissa, vaan äänitysstudioissa.

On aika laajentaa suunnitelmia :) OSX:n suuri etu on nimenomaan se, että äänen arkkitehtuuri on hyvin suunniteltu, ammattilaisten sanelemana ja heidän vaatimuksiensa mukaan. JACK joka kotiin!

(Toinen vaihtoehto on asentaa Flashiin Jack-tuki kääntämällä libflashsupport-kirjasto. Varsinainen ongelmahan siis on se, että Adobe ei ole halunnut toteuttaa softaansa Jack-tukea. Eli vanha kunnon suljetun lähdekoodin softan yhteentoimimattomuus-ongelmahan sieltä taustalta löytyi.)

Totta kai tässä ollaan adoben armoilla ja flash on muutenkin ihan hanurista. Mutta en mä heitä moiti JACK-tuen puutteesta, Jos asenne on se, että sitä käytetään vain äänitysstudioissa.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #87 : 31.03.13 - klo:16.47 »
Lainaus
Onko sulla siis sessiossa 48k-taajuudella nauhoitettua audiota? Silloinhan Ardour herjaisi 96k-taajuudella ajettaessa.
Projekti äänitetty 96kHz. Nuo herjat AVLinux:n puolella. 64 bit UbuntuStudio toistaa oikein, mutta taitaa automaatiota sisältävät raidat jäädä mykiksi. Pitänee importata audiot A3:n uutena projektina, niin pääsee harjoittelemaan A3:n käyttöä.

-Koivukoski1

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #88 : 01.04.13 - klo:14.40 »
Lainaus
Onko sulla siis sessiossa 48k-taajuudella nauhoitettua audiota? Silloinhan Ardour herjaisi 96k-taajuudella ajettaessa.
Projekti äänitetty 96kHz. Nuo herjat AVLinux:n puolella. 64 bit UbuntuStudio toistaa oikein, mutta taitaa automaatiota sisältävät raidat jäädä mykiksi. Pitänee importata audiot A3:n uutena projektina, niin pääsee harjoittelemaan A3:n käyttöä.
Olikos A2:sta A3:een -konversiossa juuri automaation kohdalla ongelma? Muistelisin näin?

Vaikeahan sitä konversiota on kuulla, ilmeisesti pulseaudiokin konvertoi laadukkaasti, mutta jos haluaa hifistellä - sitä paitsi esim. OSX:llä minun äänikortin näytteenottotaajuuden voi muuttaa hallintapaneelista. Jotenkin automaattisesti se sen tekee, en ole tosin kokeillut vaikkapa Logicin päälläollessa.
Itse sanoisin, että ei sitä konversiota kuule. Vastaan tulee ennen sitä joko A/D-muuntimet, vahvarin laatu, kaiuttimien laatu tai kuuntelutilan akustiikka.

OS X + logic -yhtälöstä en ole satavarma, mutta ei OS X:llä Pro Tools tai DP pysty noita muutoksia lennossa hyväksymään – ja joka tapauksessa siitä tulee vain sotkua. Nyrkkisääntö järjestelmästä riippumatta on, että eka säädetään äänikortin asetukset ja sitten käynnistetään sekkarit.

Jos se sinua kiusaa, niin voithan kirjoittaa oman Jack Control -softan, jossa näytteenottotaajuuden vaihtaminen pakottaa järjestelmän käynnistymään uudelleen. Itse en näe tuota uudelleenkäynnistysnappulan painamista mitenkään ongelmallisena.

Jack ei ole tarkoitettu käytettäväksi kodeissa, vaan äänitysstudioissa.

On aika laajentaa suunnitelmia :) OSX:n suuri etu on nimenomaan se, että äänen arkkitehtuuri on hyvin suunniteltu, ammattilaisten sanelemana ja heidän vaatimuksiensa mukaan. JACK joka kotiin!

Hyvä idea! Tarvitaan vain muutama uusi kehittäjä, joilla olisi tuohon aikaa. Voit liittyä Jackin kehitystiimiin, ja alkaa ehdottamaan tuontyyppisiä muutoksia. Meililistalle liittymällä voit saada asioita eteenpäin: http://jackaudio.org/email (Varaudu sitten perustelemaan kantasi hyvin, koska Paul Davis on kova jätkä ja tietää mitä tekee.)

(Toinen vaihtoehto on asentaa Flashiin Jack-tuki kääntämällä libflashsupport-kirjasto. Varsinainen ongelmahan siis on se, että Adobe ei ole halunnut toteuttaa softaansa Jack-tukea. Eli vanha kunnon suljetun lähdekoodin softan yhteentoimimattomuus-ongelmahan sieltä taustalta löytyi.)

Totta kai tässä ollaan adoben armoilla ja flash on muutenkin ihan hanurista. Mutta en mä heitä moiti JACK-tuen puutteesta, Jos asenne on se, että sitä käytetään vain äänitysstudioissa.

Studioissa Flashin käyttäminen on nykyään Youtuben takia aika arkipäivää, eli siinä mielessä Adobella olisi perusteita tuo toteuttaa. Toisaalta esim. Macissa se Coreaudio-arkkitehtuuri on sen verran näpsästi suunniteltu, että yleensä äänikortin valmistaja tarjoaa ajureissaan Coreaudio-tuen, jonka avulla Flashin äänet kuuluu.

Linuxin puolella helpoin ratkaisu on Alsan ja Pulseaudion siltaaminen Jackiin, ja kyseinen systeemihän toimiikin erinomaisesti. Cadencesta tuokin toiminto löytyy.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #89 : 24.07.13 - klo:12.12 »
Nyt on vähän harmillinen paikka, olisi hirveästi tehtävää eri projektien kanssa MIDI:n avulla, mutta Ardour 3.3 useamman drmr -plugarin kera kaatuvat lähes koko ajan. Muutenkin, drmr unohtaa käytetyn rumpusetin kun session sulkee, ärsyttävää.

Oletteko käyttäneet kyseistä plugaria, onko ongelmia? Miten muuten toteutatte midirummut?

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #90 : 26.07.13 - klo:11.55 »
Luovuin drmr:stä, kaatuu koko ajan. Ajattelin siirtyä linuxsampleriin.

Vaan mitä ihmettä, miksen pysty käyttämään sitä LV2 -plugarina, ennen se toimi? Asensin linuxsamplerin, ensi kertaa lisätessäni kanavan pystyin valitsemaan väliltä ALSA/JACK/plugin, jolloin tietysti se plugin olisi se, mitä haluan. Tämän jälkeen yrittäessäni Ardourissa lisätä linuxsampler -plugaria, se jäätyi. Tämän jälkeen en ole enää nähnyt koko optiota "plugin" tuossa kanavan säätövalikossa! Mihin se muka hävisi? Hieman meinaa taas palaa päreet...

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #91 : 16.08.13 - klo:14.53 »
Hyvää rumpukonetta en ole löytänyt, plugarimuodossa. Edelleen sen suhteen on haku päällä. Tällä hetkellä teen rumpuraidat Hydrogenillä, joka synkronoituu hyvin Ardourin kanssa. kun raidat ovat valmiit, nauhoitan ne Ardouriin audioksi. Hydrogen on liian epävakaa ajettavaksi taustalla koko ajan. (No joo, ehkä sessionhallinnan avulla voisi automatisoida sen uudelleenkäynnistymisen, mutta plääh)

LinuxSampler -plugin on vähän kummallinen. Minä olen käyttänyt sitä silleen, että aluksi olen laittanut pluginin kanavaan. Sitten olen avannut Qsampler-ohjelman (Tai JSampler-Fantasian), jossa on näkynyt tuon pluginin kanava, ja ladannut siihen haluamani instrumentin.

Kaipaisin edelleen kunnollista LS-plugaria, LV2-muodossa mieluiten. Itsekö tässä on alettava sekin kirjoittamaan?
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #92 : 16.08.13 - klo:20.56 »
Lainaan ketjua hiukan, kun täällä on näitä "äänekkäitä" ihmisiä, ja itse musikaalinen ja tietokoneistakin ymmärrän. Räpelsin tähän läppärilleni noita Linuxin audio-ohjelmia, mutta ajan ja taitojenkin puutteen vuoksi en oikein päässyt puusta pitkään. Sitä paitsi läppärini on kaikenlaisessa sekakäytössä koko ajan, ja vaikea dedikoida sitä musiikkiin. Tilanne olisi nyt sellainen, että juniorilta jäi Macbookin raato, näyttö pimeänä, ja kysynkin nyt hyvät herrat ja naiset; voiko 2,4 GHz Core2-duo-koneella (siis Mac) tehdä mitään oikeasti, jos sen ulkoisella näytöllä pyhittäisi musiikkikoneeksi?

Samalla kysyn toista asiaa, joka on yhtä hyvin kaikkien käyttisten juttu; onko näillä leluilla tehnyt kukaan mitään? Universal Audion kamat ovat aina olleet kai aika lailla "kovaa tavaraa".

http://www.uaudio.com/uad-plug-ins/uad-2-pcie.html

http://www.uaudio.com/uad-plug-ins/uad-2-satellite.html

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #93 : 16.08.13 - klo:22.28 »
Musiikin tuotosta en tiedä, mutta sinänsä koneen tehot riittävät helpostikin normi työpöytäkäyttöön, vaikkapa multimediakoneeksi...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #94 : 01.09.13 - klo:00.13 »
Lainaan ketjua hiukan, kun täällä on näitä "äänekkäitä" ihmisiä, ja itse musikaalinen ja tietokoneistakin ymmärrän. Räpelsin tähän läppärilleni noita Linuxin audio-ohjelmia, mutta ajan ja taitojenkin puutteen vuoksi en oikein päässyt puusta pitkään. Sitä paitsi läppärini on kaikenlaisessa sekakäytössä koko ajan, ja vaikea dedikoida sitä musiikkiin. Tilanne olisi nyt sellainen, että juniorilta jäi Macbookin raato, näyttö pimeänä, ja kysynkin nyt hyvät herrat ja naiset; voiko 2,4 GHz Core2-duo-koneella (siis Mac) tehdä mitään oikeasti, jos sen ulkoisella näytöllä pyhittäisi musiikkikoneeksi?

Samalla kysyn toista asiaa, joka on yhtä hyvin kaikkien käyttisten juttu; onko näillä leluilla tehnyt kukaan mitään? Universal Audion kamat ovat aina olleet kai aika lailla "kovaa tavaraa".

http://www.uaudio.com/uad-plug-ins/uad-2-pcie.html

http://www.uaudio.com/uad-plug-ins/uad-2-satellite.html


Tämä olisi oikeastaan oman topikkinsa aihe, ja menee vähän uloskin Linux-audio -aiheesta.
Mulla kuitenkin on musantekokoneena nimenomaan 2.4GHz Core2duo -kone (Lenovo Thinkpad T400), ja hyvin tällä pärjää. Suosittelen AV Linuxia tai KXStudiota, joissa on ohjelmistot valmiiksi asennettu ja konffittu. Silti voi tulla hyppy syvään veteen. Ehkä minun blogistani (heikki.ketoharju.info/en)  ja Linux.fi:n musiikintekosivuista on apua: http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla

UAD:n plugareihin kommentoin vain, että eipä tuommoiset Linuxilla toimi. Windows- ja ehkä Mac-versiot niistä varmaan on olemassa. Laadukkaita plugineja Linuxille tekee LinuxDSP, Loomer ja joukko avoimen koodin projekteja, kuten Calf ja Invada. KXStudion sivuilla on tätä kirjoitettaessa hieno esittely näistä: http://kxstudio.sourceforge.net/
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #95 : 20.12.13 - klo:20.31 »
Löyty tämmönen rumputsydeemi:
http://www.drumgizmo.org/wiki/

En tosin saanut dynamiikkaa toimimaan, kaikki velocityt soi samoilla äänillä. Mutta tuossa on ideaa ja on hyvä harjoitustyökalu rumpujen miksausta varten.

Muutenkin tunnelin päässä näkyy valoa; Ardour3 midiraitojen kera pysyy tarpeeksi pystyssä, kunhan ei editoi mitään, kun transport on tilassa play. Olen pystynyt jopa tekemään jotain. Ja tykkään kyllä Ardourista äänittäessä ja miksatessa, huippuluokan ohjelma!

Läppärini mallia x61s ei tunnu enää toimivan luotettavasti, jack käynnistyy ja sammuu miten sattuu. Epäilen emolevyn vaurioita, josta syystä firewire "pätkii". Ostin pccardin, mutta ensitestin perusteella se ei musahommaan sovellu, 8 kanavaa kun yritin äänittää, niin n. kymmenen sekunnin jälkeen homma tyssäsi erroriin. Mielestäni tämä tapahtui ainoastaan, kun jokaiseen kanavaan tuli oikeasti ääntä.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #96 : 21.12.13 - klo:16.43 »
Hei!

Hauska kuulla, että asiat luonnistuvat! Minulla on edelleen hyvän rumpuplugarin etsiskely käynnissä. Kaipaisin sellaista, joka toimisi periaatteessa kuten Hydrogen, mutta olisi plugin ja tuuttaisi ulos jokaisen rummun eri kanavalla.

A3 sen sijaan on sangen positiivinen kokemus. Tosin midityöskentelyyn ja sessionhallinnan kanssa se tuntuu edelleen aika retardilta, ja kaatuu yhtenään.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #97 : 21.12.13 - klo:17.09 »
Hauska kuulla, että asiat luonnistuvat! Minulla on edelleen hyvän rumpuplugarin etsiskely käynnissä. Kaipaisin sellaista, joka toimisi periaatteessa kuten Hydrogen, mutta olisi plugin ja tuuttaisi ulos jokaisen rummun eri kanavalla.

Sama juttu itselläni, tällä hetkellä toimivin systeemi on Hydrogen erillisenä ohjelmana, joka pitää käynnistää ennen Ardouria. Hydrogenistä saa kyllä kullekin rummulle oman kanavan. Ardour osaa kytkeä kaiken oikein, kunhan Hydrogen on käynnistetty ensin.
 
Tuo Drumgizmo on vielä kehittyneempi ja LV2 plugari, mutta tosiaan velocity pitäisi vielä saada toimimaan.

A3 sen sijaan on sangen positiivinen kokemus. Tosin midityöskentelyyn ja sessionhallinnan kanssa se tuntuu edelleen aika retardilta, ja kaatuu yhtenään.

Positiivista on se, että MIDI-raitojen ongelmat ovat kehittäjien tiedossa, ja niitä vastaan hyökätään tosissaan ensi vuoden puolella. A3:sen ulkopuolinen sessionhallinta A3:sen kanssa ei tulle ikinä toimimaan kunnolla. Sen sijaan A3 itsessään tulee ottamaan sellaisen roolin, nytkin se osaa käynnistää JACKin ja vaihtaa sen asetuksia lennossa.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #98 : 30.01.14 - klo:18.02 »
Tämmöinen DAW on tulossa myös Linuxille, hintaa ilmeisesti 300e
https://www.bitwig.com/en/bitwig-studio

luxudueu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #99 : 31.01.14 - klo:15.54 »
Softainstrumentteihin ja efekteihin suosituksia? Jotain kevyttä, kiitos. VST-plugarit Winen kautta kaiketi toimimaan viriteltyä, mutta kiva olisi jos ihan natiivia olisi. Renoise sitten viimeinvihdoin mentyä shoppailemaan, ja hyvin pelii Xubuntussakin.