Kirjoittaja Aihe: Mihin sijoitetaan keskenään kommunikoivat repon ulkopuoliset ohjelmat?  (Luettu 2146 kertaa)

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vaikka huomioin seuraavan,

"Linuxin hakemistorakenne perustuu FHS-standardiin, joka määrittää joukon hakemistoja ja niiden pääasiallisen käyttötarkoituksen."
"/usr/local/bin ja /usr/local/sbin on tarkoitettu itse tehdyille tai käsin asennetuille ohjelmille ja skripteille."
http://linux.fi/wiki/Hakemistorakenne

joudun kysymään kannattaako tapauksessani tuonne laittaa muutamaa keskenään kommunikoivaa ohjelmaa, vai ihan vain kotikansioon.

Syy:

Pakettivarastossa oleva ohjelma on pahasti vanhentunut. Käyttöliittymä on muuttunut, samoin suuri osa toiminnoista, joten on pakko mennä uuden mukana ja se löytyy muualta. Ohjelmassa on exporttereita eli vientityökaluja toisiin ohjelmiin, joita myös tarvitsen. Sen perusteella on oleellista, että nuo ohjelmat pystyvät kommunikoimaan keskenään. Siten en ole varma toimivatko ohjelmat /usr/local/bin -kansiossa tuolla haluamallani tavalla. Tietenkin olisi tietoturvan kannalta parempi, jos ne voisivat toimia jossakin rajatussa ympäristössä, mutta olisiko silloinkaan oikea paikka /home/henkkoht ? Virtuaalikoneelta en halua ko. ohjelmia käyttää, koska virtuaalikoneiden kanssa on kokemuksieni mukaan oma painimisensa.










 

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vaikka huomioin seuraavan,

"Linuxin hakemistorakenne perustuu FHS-standardiin, joka määrittää joukon hakemistoja ja niiden pääasiallisen käyttötarkoituksen."
"/usr/local/bin ja /usr/local/sbin on tarkoitettu itse tehdyille tai käsin asennetuille ohjelmille ja skripteille."
http://linux.fi/wiki/Hakemistorakenne

joudun kysymään kannattaako tapauksessani tuonne laittaa muutamaa keskenään kommunikoivaa ohjelmaa, vai ihan vain kotikansioon.

Syy:

Pakettivarastossa oleva ohjelma on pahasti vanhentunut. Käyttöliittymä on muuttunut, samoin suuri osa toiminnoista, joten on pakko mennä uuden mukana ja se löytyy muualta. Ohjelmassa on exporttereita eli vientityökaluja toisiin ohjelmiin, joita myös tarvitsen. Sen perusteella on oleellista, että nuo ohjelmat pystyvät kommunikoimaan keskenään. Siten en ole varma toimivatko ohjelmat /usr/local/bin -kansiossa tuolla haluamallani tavalla. Tietenkin olisi tietoturvan kannalta parempi, jos ne voisivat toimia jossakin rajatussa ympäristössä, mutta olisiko silloinkaan oikea paikka /home/henkkoht ? Virtuaalikoneelta en halua ko. ohjelmia käyttää, koska virtuaalikoneiden kanssa on kokemuksieni mukaan oma painimisensa.


Jos kyseessä vain _minun_ käyttämäni ohjelmat niin tuuppaan ne hakemistoon ~/bin/. Mutta jos hiukankaan mietin että joku muukin saattaa tarvita noita, niin silloin /usr/local/bin -hakemistoon.


Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Lainaus
Jos kyseessä vain _minun_ käyttämäni ohjelmat niin tuuppaan ne hakemistoon ~/bin/. Mutta jos hiukankaan mietin että joku muukin saattaa tarvita noita, niin silloin /usr/local/bin -hakemistoon.

Tilde... siis kotikansioon pitäisi tehdä bin-kansio, vai että ohjelmat vain puretaan sinne kotikansioon ilman säätämisiä, vai tarkoititko sittenkin juuren alla olevaa bin-kansiota?

Kaiketi, että kotikansioon vain...  :)

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Lainaus
Jos kyseessä vain _minun_ käyttämäni ohjelmat niin tuuppaan ne hakemistoon ~/bin/. Mutta jos hiukankaan mietin että joku muukin saattaa tarvita noita, niin silloin /usr/local/bin -hakemistoon.

Tilde... siis kotikansioon pitäisi tehdä bin-kansio, vai että ohjelmat vain puretaan sinne kotikansioon ilman säätämisiä, vai tarkoititko sittenkin juuren alla olevaa bin-kansiota?

Kaiketi, että kotikansioon vain...  :)

Kyllä minä teen ihan rutiininomaisesti kotikansiooni hakemiston bin.
Juurikin omiin tarpeisiini kirjoiteltuja skriptejä varten.
Eikä estäne tekemästä sinne lisää alihakemistoja, ihan mikä luontevalta tuntuu.

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Kyllä minä teen ihan rutiininomaisesti kotikansiooni hakemiston bin.

Ok, ja kiitos vastauksestasi. Täytynee vielä odotella pari päivää ennen [RATKAISTU]-merkintää siltä varalta jos tulee muita vastauksia ja joitakin hyviä näkökantoja tehdä asia toisin / vahvistus ehdottamallesi käytänteelle.


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Itselläni on parissakin paikkaa omia ohjelmia. Läppärille joskus asentelin uusimman Javan IDE:n /opt-hakemistoon, kun siellä oli jo google earth. Nyt siellä ei taida olla mitään. Silti omat skriptit on hakemistossa /usr/local/bin ja erikseen asennetut pelit joko /usr/local/games tai /home/Ohjelmat/Games (tehty kaikkia käyttäjiä varten). Itselleni tulevat ulkopuoliset ohjelmat ovat hakemistossa ~/.bin. En tykkää ylimääräisestä tauhkasta kotihakemistossa, joten laitoin alkuun pisteen ja lisäsin tuon viellä PATH:iin (.bashrc:hen rivi PATH=$PATH:~/.bin).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.