Kirjoittaja Aihe: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta  (Luettu 7233 kertaa)

aho

  • Vieras
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #20 : 21.08.11 - klo:21.59 »
Lainaus
Nyt tämä seuraava on ihan yleisellä tasolla: "mitenkäs asennat jälkikäteen kun et saa edes asennettua perusjärjestelmää, asennus sanoo ettei koneen ominaisuudet riitä"
Ja taas menee hyvää kierrätystietokonetta sulattoon  >:(

Hieman liioittelua ehkä..? :)

Se ettei jokin jakeluversio mene oletusasetuksilla sisään heittämällä ei toki tarkoita sitä etteikö mitään Linux jakeluversiota voisi käyttää. Vanhemmille koneille löytyy jakeluversioita joita voi aivan hyvin käyttää - esimerkiksi LXDE työpöytää käyttävät.

Ehkä joskus on parempi hyljätä vanhat sähkösyöpöt koneet ja siirtyä vähemmän virtaa vieviin mutta tehokkaampiin koneisiin:
Muropaketti: Atom kiilaa Phenom II:n ohi vuonna 2015
Intel: 3-D, 22nm: New Technology Delivers An Unprecedented Combination of Performance and Power Efficiency
« Viimeksi muokattu: 21.08.11 - klo:22.11 kirjoittanut aho »

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #21 : 21.08.11 - klo:22.40 »
Se ettei jokin jakeluversio mene oletusasetuksilla sisään heittämällä ei toki tarkoita sitä etteikö mitään Linux jakeluversiota voisi käyttää. Vanhemmille koneille löytyy jakeluversioita joita voi aivan hyvin käyttää - esimerkiksi LXDE työpöytää käyttävät.

Minkä tähden nämä argumentit on ok kun Ubuntu heittää sinällään ihan kelporautaa roskiin, mutta kun sen tekee Windows, niin se on hyi hyi ja vie koko maailman perikatoon? Kannattaa muistaa, että näitä tekniikoita käyttää myös esimerkiksi reippaasti yli 70:set ihmiset, joille ympäristön vaihtaminen ei todellakaan ole pikku juttu.

Jos todella on niin, että vanhat koneet menevät vaihtoon, niin suoraan sanoen sieppaa melko tavalla. Olen vuosi sitten kalustanut oman koneeni uudelleen, samoin tätini vanhan kälysen koneen. Myös äitini kone mennee uusiksi kuin myös emännän. En tunne vielä problematiikkaa syvällisemmin, ehkä selviää pelkällä näyttiksen vaihdolla, mutta yhtä kaikki. Ubuntun päivityssykli ja näköjään muutkin linjaukset alkaa muistuttamaan siinä määrin Windowssia, että miksi ei sitten saman tien vaihtaisi kokonaan siihen.

No kahtellaan, onhan tässä vielä muutama kuukausi aikaa - ja vielä enemmän siihen, että 10.04:n tuki loppuu kokonaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #22 : 21.08.11 - klo:22.50 »
Minkä tähden nämä argumentit on ok kun Ubuntu heittää sinällään ihan kelporautaa roskiin, mutta kun sen tekee Windows, niin se on hyi hyi ja vie koko maailman perikatoon?
Ubuntu tarjoaa kevyemmän version, Windows ei? Toki on totta, että joutuu vaihtamaan työpöytää.

Olen vuosi sitten kalustanut oman koneeni uudelleen, samoin tätini vanhan kälysen koneen. Myös äitini kone mennee uusiksi kuin myös emännän. En tunne vielä problematiikkaa syvällisemmin, ehkä selviää pelkällä näyttiksen vaihdolla, mutta yhtä kaikki.
Häh? Ymmärtääkseni Unityn pitäisi pyöriä suunnilleen kaikella alle jotain 8 vuotta vanhalla raudalla tai sitten on jossain vikaa (rauta itsessään riittäisi). Olen kyllä yrittänyt ajaa Mummini konetta Xubuntulla, kun siinä vielä oli 550 MHz P3 ja vähänlaisesti muistia, mutta onneksi se vaihtui tuoreempaan ja jätin sen saman Xubuntun. Oli vähän hassua kun yksi vieras halusi päästä sähköpostiinsa ja isoimmat ongelmat oli, että se on Linux ja mistä saa pääsee nettiin (työpöydällä kuvake jossa lukee Nettiselain). No, semmosta se on.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #23 : 21.08.11 - klo:22.53 »

Lainaus
Minkä tähden nämä argumentit on ok kun Ubuntu heittää sinällään ihan kelporautaa roskiin, mutta kun sen tekee Windows, niin se on hyi hyi ja vie koko maailman perikatoon? Kannattaa muistaa, että näitä tekniikoita käyttää myös esimerkiksi reippaasti yli 70:set ihmiset, joille ympäristön vaihtaminen ei todellakaan ole pikku juttu.

Olen kanssasi samaa mieltä, minä heitin Wintoosat mäkeen 60 :senä ja olen opetellut kaiken alusta lähtien uudelleen enkä osaa vieläkään ;-)

Lainaus
Jos todella on niin, että vanhat koneet menevät vaihtoon, niin suoraan sanoen sieppaa melko tavalla. Olen vuosi sitten kalustanut oman koneeni uudelleen, samoin tätini vanhan kälysen koneen. Myös äitini kone mennee uusiksi kuin myös emännän. En tunne vielä problematiikkaa syvällisemmin, ehkä selviää pelkällä näyttiksen vaihdolla, mutta yhtä kaikki. Ubuntun päivityssykli ja näköjään muutkin linjaukset alkaa muistuttamaan siinä määrin Windowssia, että miksi ei sitten saman tien vaihtaisi kokonaan siihen.

Minulla on päivitys edessä tämän koneen kanssa, tosin ongelma on ensisijaisesti AGP-väylässä olevassa ATI:n näytönohjaimessa, AGP-väylään ei oikein tahdo enää saada uutta ja toimivaa.

Lainaus
No kahtellaan, onhan tässä vielä muutama kuukausi aikaa - ja vielä enemmän siihen, että 10.04:n tuki loppuu kokonaan.

Samalla tavalla ole ajetellut minäkin, katsellaan ja ihmetellään.

73's de Kari OH2BNE

aho

  • Vieras
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #24 : 21.08.11 - klo:22.54 »
Jos todella on niin, että vanhat koneet menevät vaihtoon, niin suoraan sanoen sieppaa melko tavalla.

Mutta voihan sitä käyttä esimerkiksi lubuntua. Toki ymmärrettävää ettei monille käyttäjille ole selvää mitä versiota puhumattakaan mitä jakelua pitäisi käyttää, mutta valitettavasti Linux on tältä osin hieman monimutkainen.

Mielestäni on silti hyvä että työpöydät kehittyvät eteenpäin silläkin kustannuksella, että vanhat koneet jäävät jalkoihin. Niillekin löytyy kyllä käyttöä kunhan käyttäjät asentavat oikean version. Jos miniläppäritkin selviävät uusista työpöydistä aivan leikiten, niin mielestäni kehitystä ei pidä hidastuttaa vanhojen koneiden takia.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #25 : 21.08.11 - klo:22.55 »
Häh? Ymmärtääkseni Unityn pitäisi pyöriä suunnilleen kaikella alle jotain 8 vuotta vanhalla raudalla tai sitten on jossain vikaa (rauta itsessään riittäisi).

Toivotaan parasta. Kuten sanoin, niin en tunne problematiikka tätä ketjua enempää ja voi hyvin olla että mitään ei tarvitsisikaan vaihtaa. Suurin osa näistä mainituistakin koneista käyttää näytönohjaimena emon integroitua ohjainta ja jos se aiheuttaisi ongelmia, niin ehkä siitä voisi selvitä pelkällä erillisellä ohjaimella.

Toivotaan ja tutkitaan ennen kun hutkitaan tämän enempää.

Storck

  • Vieras
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #26 : 21.08.11 - klo:23.31 »
Ymmärtääkseni Unityn pitäisi pyöriä suunnilleen kaikella alle jotain 8 vuotta vanhalla raudalla tai sitten on jossain vikaa

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, minun Nokia Booklet läppärilläkään ei Unity pyöri millään tavalla.

Jossain vaiheessa täällä keskusteltiin rautarajoituksesta minkä Unity tuo (toi) tullessaan, joissain toimii joissain ei.


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #27 : 22.08.11 - klo:13.44 »
Ymmärtääkseni Unityn pitäisi pyöriä suunnilleen kaikella alle jotain 8 vuotta vanhalla raudalla tai sitten on jossain vikaa

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, minun Nokia Booklet läppärilläkään ei Unity pyöri millään tavalla.

Nii... kato uudestaan. :)

Ja tuo aika oli vaan omasta päästä heitetty arvio, kun mietin milloin olisi tullut semmosta OpenGL yhteensopivaa rautaa, jossa sen luulisi kunnollisilla ajureilla pyörivän. Lisäksi ehkäpä meillä on joku päivä riittävä softa opengl (jos se on mitenkään mahdollista), jotta nuo työpöydät toimii suorittimellakin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.11 - klo:13.47 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #28 : 22.08.11 - klo:14.25 »
Onko vikaa vai onko tuo tietoinen valinta, tiputtaa "nuhapumput" pois kelkasta.  8)


By the way...   Asiasta tietävät, mitkä on nykyisin Linuxmaailman vaikka TOP 5 raskaimmat työpöydät?

Suunnilleen vaan.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #29 : 22.08.11 - klo:17.06 »
Debian varmaakin jatkaa erilaisten laitteiden tukemista. Ihan erilaisten arkkitehtuuri tukien ansiosta. Ubuntu:n kehityksessä on tapana sooloilla ja rikkoa toimivaa ympäristöä. Oikeastaan hyvä, että Ubuntu valitsee oman tiensä. Ehkäpä tulevaisuudessa tästäkin voi olla potentiaalia. Ubuntua ei voi enää verrata Debianiin.  Ubuntu on jo paketoinillaan täysin erilainen, kuin Debian. Vaikka Ubuntun puolivuosittain jakelu pohjautuu Debianin unstable jakeluun.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Debian-pohjaisten distrojen kehityssuunta
« Vastaus #30 : 23.08.11 - klo:16.33 »
Ehkä tämä ei nyt ihan totaalikatastrofi olekaan. Testasin nyt uusinta versiota live-CD:llä ja näyttäisi että ainakin kolmella näistä ylläpitämästäkin neljästä koneesta graafinen näyttö käynnistyy ja toimii. Positiivinen yllätys oli se, että nyt lopulta myös minun Asus USB-N11 wlan-tikku toimii ilman, että joutuu itse kääntelemään ajureita.

Kehitys kehittyy. Hienoa.