Terveppä terve
Jotkut taitavat tietää, että yhdestä maailman suosituimmasta pelimodista, eli alun perin Warcraft III pohjalle rakennetusta
DotAsta on tulossa Valven kautta jatko-osa:
Dota 2. Tänään julkaistiin ensimmistä aitoa pelikuvaa kyseisestä pelistä, kun Saksassa Gamescon-tapahtumassa järjestetään 16 alkuperäisen Dotan kovimmalle joukkueelle turnaus, jonka voittaja kerää miljoonan dollarin potin. Avoin beta tavalliselle pelaajalle aukenee lähipäivinä. Koska kyseessä on kuitenkin Valven nimissä kehitetty peli, julkaistaan se Steamille joka on saatavilla Windowsille ja Macille.
Kyseisen peligenren suurena fanina ja viimeisen vuoden aikana ohjelmointitaitoja oppineena päätin korjata viimeisessä lauseessa olevan seikan. Päätin aloittaa projektin, jonka tarkoituksena on luoda
asennusohjelma Dota 2:lle Linuxille. Ja etenee hyvin.
Aitoa natiivia Linux-porttausta en luonnollisesti pysty tekemään, koska minulla ei ole minkäänlaisia lähdekoodeja tjsp. Asennusohjelma ja pelin pyörittäminen perustuu luonnollisesti täten Wine-teknologiaan. Asennusohjelman ideana on asentaa juuri oikeanlainen Wine pelin pyörittämiseen, konfiguroida se sopivaksi, asentaa itse Steam ja Dota 2 ja lopulta vielä konfiguroida molemmat Linux-ympäristöön sopivaksi (mm. pakottaa Source-engine renderöimään OpenGL:llä etc.) Teknisesti se rakentuu hyvin samalla tavalla kuin esim. PlayOnLinuxin scriptat, mutta pyrin tekemään tämän vielä hiotummin ja paremmalla lopputuloksella.
Sivustot:
http://dota2linux.dy.fi#############################
Sitten itse asiaan.
Toimiva Winen versio on olennaisessa osassa tätä projektia. Wine kehittyy kiivasta tahtia, ja välillä erilaisiin ongelmiin tehdään patcheja, ja välillä taas tulee takapakkia jollakin saralla. Idea olisi löytää täydellinen Winen versio (patchien kera), mikä tulisi asennusohjelman mukana. Tämän takia kysynkin teiltä hieman apua: testatkaa eri Winen versioilla eri uusimmalla Source-enginellä pyöriviä pelejä (esim. Left 4 Dead 2, Portal 2, etc.) ja mahdollisesti tehkää mittauksia FPS:n ja vakauden saralla. Ei mieluiten silmämääräistä mittausta, vaan aivan kvantitaallista (=numerollista) mittausta. Ja luonnollisesti mukaan millaista rautaa omistaa - erityisesti näytönohjaimessa ja käytössä olevissa ajureissa on suuri merkitys. Mitä enemmän pystytte auttamaan, sitä kiitollisempi minä ja koko projekti olisi - ja samalla projektin järkevyys paranee huomattavasti.
Toivoisin, että mahdollisimman moni pystyisi auttamaan tässä urakassa.