Kirjoittaja Aihe: id Tech 4 (Doom 3-engine) avoimeksi tänä vuonna  (Luettu 2541 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
id Softwarella on ollut alusta lähtien tapa julkaista viime sukupolven pelimoottorinsa avoimeksi lähdekoodiksi GPL-lisenssillä kun heidän uusi pelimoottorinsa iskee markkinoille. id on loppusuoralla heidän uuden id Tech 5:n ja sen lippulaivapelin RAGEn kanssa, josta johtuen John Carmcak selosti QuakeCon 2011-tapahtumassa Doom 3 lähdekoodien julkaisun olevan aivan nurkan takana. Tämä tarkoittaa siis, että Doom 3 lähdekoodit, mukaanlukien sen käyttämä id Tech 4 (aikaisemmin Doom 3-engine) tulee olemaan vapaata riistaa ohjelmistokehittäjille ja erityisesti peliharrastelijoille. Erityisesti avoimen lähdekoodin projektit ovat aina olleet kiinnostuneita id:n pelimoottorijulkaisuista, joiden kautta he saavat aina kehittyneempää teknologiaa käyttöönsä vapauden nimissä ja avoimen lähdekoodin pelit kehittyvätkin hyvin pitkälti id:n pelimoottorijulkaisujen myötä.

id Tech 4 julkaistiin vuonna 2004 Doom 3-pelin yhteydessä ja se edusti silloin ylivoimaisesti teknisesti kehittyneintä pelimoottoria. id Tech 4:a käyttäviä pelejä ovat mm. Doom 3, Quake 4 sekä Prey ja ajan mittaan pienen jatkokehittelyn jälkeen myös semmoiset pelit kuin Enemy Territory: Quake Wars, Wolfenstein (vuoden 2009-versio) sekä Brink (vuoden 2011 peli!)

Huomatkaa kuitenkin, että Doom 3 lähdekoodien julkaisu ei tarkoita että kyseinen peli olisi tämän jälkeen ilmainen - kaikki grafiikka etc. mitä peliin kuuluu on yhä kaupallista. Sen tekniikka on tosin vapaata riistaa, eli Doom 3 modaaminen ja forkaaminen onnistuu tämän jälkeen mielettömän helposti ja laillisesti.

Mitä mieltä, odotatteko jo innolla pelikehittäjien tarttumista kyseiseen pelimoottoriin sekä niiden tuotoksia?
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: id Tech 4 (Doom 3-engine) avoimeksi tänä vuonna
« Vastaus #1 : 08.08.11 - klo:20.20 »
Odottelen pääasiassa tuohon moottoriin perustuvia avoimen lähdekoodin projektejja esim. hexen: edge of chaos-modin standalone versiota.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: id Tech 4 (Doom 3-engine) avoimeksi tänä vuonna
« Vastaus #2 : 11.08.11 - klo:12.11 »
Menin sitten kysymään asiasta suoraan. Kattelee nyt millaisia vastauksia asiaan liittyen ilmestyy.

http://www.hexenmod.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=591

Edit: :)
Lainaus käyttäjältä: deadite4
I was waiting for that question to pop up here! :)

To answer your question, yes we are certainly discussing it.  We've concluded that the team is all for it including to large amount of work that would follow to fill in all of the holes of all the base doom 3 stuff we had lingering.  Luckily as far as textures/models went we pretty much were already all of our own stuff.  We do have some particles though that pull from base doom 3 textures.  Those would be fixed.

Aside of that we would just need to create our own base entities like speakers, funcs, etc assuming the GPL code pulls that stuff.  It's not difficult work, it's just tedious but we are still all for it.

The biggest hurdle we face is getting the permission to do so.  As soon as we have an 'all clear' from the people who can give it to us, I'll update with more solid information.

Eli HeXen: Edge of Chaos on mitä ilmeisimmin tulossa ilmaisversioksi itsenäiseksi peliksi. Mielenkiintoisen tästä julkaisusta tekee erityisesti se, että kyseessä on siis yksinpeli, eikä ns. iänikuinen Quake-tyyppinen moninpeliräiskintä.
« Viimeksi muokattu: 11.08.11 - klo:17.28 kirjoittanut Exitium »
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: id Tech 4 (Doom 3-engine) avoimeksi tänä vuonna
« Vastaus #3 : 15.08.11 - klo:15.22 »
Ajattelin laittaa tähän hieman offtopiccina informaatiota tuosta tulevasta id Tech 5-pelimoottorista ja sen pioneeripelistä RAGEsta. Harkitsin tekeväni uuden topicin aiheesta, mutta ajattelin sen kuitenkin olevan tarpeetonta. Informaatio sisältää niin hyviä kuin huonoja uutisia.

id Tech 4 muuttuu avoimeksi GPL:llä siis sen jälkeen, kun sen seuraaja id Tech 5 pusketaan ulos, mikä tapahtuu siis parin kuukauden sisällä. id Tech 5 tullaan näkemään ensimmäistä kertaa RAGEn kanssa, mutta tulevaisuudessa myös semmoisissa peleissä kuten Doom 4 ja ei-vielä-aloitettu Quake 5 (vaikka edellämainittua ei olla alettu vielä tekemään, niin sen tehtailu on aika pitkälti lyöty lukkoon koska "pelaajat haluavat sen"). id Tech 5 tulee edustamaan kehittyneintä pelimoottoria mitä tällä hetkellä on saatavilla ja sen ominaisuuksiin kuuluu ns. Virtual Texturing (20 gigan kokoisia tekstuureja), kehittynyt hyöty multi-threading teknologiasta sekä tietysti erittäin pitkälle kehitetyt grafiikkaominaisuudet mm. valaistuksen, varjojen ja muiden vastaavien saralla.

Pelimoottori hyödyntää edeltäjiensä tavoin pääasiassa OpenGL-rajapintaa (huomatkaa kuitenkin, että "vain" OpenGL 2 vaikka onkin hyvin kehittynyt). Lisäksi pelimoottori kehitetään siten, että se pyörii Windowsin ja konsolien lisäksi myös Mac OSX:lle sekä Linuxille - aivan kuten edeltäjänsäkin. Kuulostaako hyvältä? Sitten huonoihin uutisiin... Vaikka pelimoottori tukee/tulee tukemaan Linuxia, niin sen kehittäminen ei ole kuitenkaan id Softwaren pääprioriteetti. Sen takia id Tech 5 pelejä tullaan näkemään Linuxilla vasta sitten, kun RAGE ollaan saatu ulos ja id Softwaren hyvin Linuxmyönteisillä ihmisillä kuten TTimolla on aikaa keskittyä Linuxiin. Nyt koko firman voimat on keskitetty RAGEn hiomiseen julkaisua varten. Edellinen viesti myös viittasi siihen, että RAGEa ei tulla näkemään Linuxilla ainakaan vähään aikaan - ei ainakaan julkaisun yhteydessä. id Softwaren suunnalta ollaan kyllä sanottu, että Linuxbinäärit tullaan tekemään kunhan aikaa riittää (proriteetti ei ole niissä), mutta äsken löytämieni tietojen mukaan tämä voi hankaloitua RAGEn kohdalla. RAGE tulee olemaan Steam-riippuvainen ja Steam ei ole tällä hetkellä saatavilla Linuxille, niin toimivien Linuxbinäärien saaminen kaikelle kansalle ei tule toimimaan täydellisesti (lähde: http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1220904-rage-to-use-steamworks-on-pc/ ). Saa siis nähdä, että tullaanko RAGEa ikinä näkemään Linuxilla vaikkaa id Softwaren sisälläkin se haluttaisiin nähdä.

Saa nähdä mikä on id Tech 5 kohtalo Linuxilla...
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too