Kirjoittaja Aihe: Äksä kaatuu.  (Luettu 1457 kertaa)

Paarva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Äksä kaatuu.
« : 30.07.11 - klo:20.13 »
Luullakseni.

Eli, 32-bittisiä distroja käyttäessäni ilmenee varsin sietämätön ongelma. Satunnaisin väliajoin (minuutista tunteihin) X-palvelin kaatuu. Ei ole yhtään hauskaa katsoa sivusta kun kirjautumisen latauspalkki lyllertää loppuun asti ja kaikki tallentamattomat tiedot ovat hävinneet, enhän voi ennustaa milloin kaatuminen tapahtuu.

Mutta paistaa se päivä risukasaankin, luulen näet tietäväni ongelman syyn: Ajurit! Näytönohjaimen ajurit.

Laitetaanpa tähän väliin hieman hyödyllistä tietoa:

Suoritin: Intel Core 2 Duo E8400 (3.00GHz)
Näyttis: Nvidia GeForce 8800 GTS
Käyttis: Kubuntu 11.04
Kajarit: Genelecvoihyväluojatuoäänilaatukamaasuosittelen

Takaisin ongelmaan: 64-bittisessä Kubuntussa näyttäisi olevan tuki Nvidian ajureitten versiolle 270.41.06. Ne minulla on käytössä, ja hyvin toimii. 32-bittisessä Kubuntussa on puolestaan uudempi (275.21?).
32-bittinen kaatuilee, 64-bittinen ei. En keksi muuta pätevää ongelman aiheuttajaa kuin nuo ajurit.

Kysyt, miksen sitten halua vain käyttää sitä kuusnelosta? Kolmekakkoselle nyt sattuu olemaan tällä hetkellä olemaan paremmat tuet, mm. niille asioille joita haluan käyttää.

Elieli, minulla on pari vaihtoehtoa: Te, arvon pingviinikumppanini kerrotte minulle onko mahdollista saada kolmekakkoseen nuo kuusnelosen ajurit, ja vielä miten, jos saan pyytää.

Tai...

Muu ratkaisu? (uudemmat ajurit tietysti aina jees, ettei tarttis downgradettaa)
Googletettu on, jokin ratkaisu löytyi, se oli (U)buntulle, jätin homman sikseen.





Gograzy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Äksä kaatuu.
« Vastaus #1 : 30.07.11 - klo:23.57 »
Hei,

Käsittääkseni 64bittisessä ympäristössä pitäisi pystyä ajamaan 32bittistä koodia, mutta ei toisinpäin.
Pistä logit tuohon sinun viestiisi niin joku ketä ymmärtää osaa auttaa paremmin jos vika on ehtinyt kirjautua logeihin.

Eli mikä ajuri tai ohjelma kaataa x-palvelimen.

Lassi

Paarva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Äksä kaatuu.
« Vastaus #2 : 31.07.11 - klo:10.04 »
Vika ei kirjaudu lokeihin.

Sain nyt 32-bittiseen Kubuntuun asennettua vanhemman ajurin Nvidian arkistosta, ja on toiminut yön yli moitteettomasti. Päivittelen taas tänne, jos jotakin ilmenee.