Kirjoittaja Aihe: Dual monitor läppärillä  (Luettu 1825 kertaa)

denial

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Dual monitor läppärillä
« : 13.07.11 - klo:14.07 »
Päivää herrasväelle,

Olen nyt kaksi kertaa onnistunut ryssimään ubuntun tilaan, jossa sitä ei voinut edes käyttää. Haluaisin nyt varmistaa täältä ennenkuin aloitan kolmannen uudellenasennuksen.

Eli mulla on läppäri, josta tulee HDMI portista HDMI->DVI kaapelilla piuha erilliseen näyttöön (22" fullhd). Ubuntun omat näyttöasetukset eivät Windows tyylisesti sisällä mahdollisuutta valita ensisijaista (primary) näyttöä. Olen asentanut nvidian ajurit ubuntuun normaalisti valikon kautta (muistaakseni lisäajurit nimellä) ja yrittänyt nvidian oman control panelin kautta saada hommaa rullaamaan. Molemmilla kerroilla on homma kuitenkin päätynyt siihen, että ubuntuun bootatessa molemmissa näytöissä näkyy vain taustakuva, eikä homma siitä aukene.

Tavoitteeni on saada siis tämä isompi erillinen näyttö päänäytöksi, jossa siis kaikki valikot ja unity näkyvät. Läppärin näyttöön haluan näkymään vain taustakuvan ilman sen kummallisempia paneeleita tms, kuitenkin niin että esim ikkunoita ja kuvakkeita voisi tuohon läppärin näytölle raahata. Molempien näyttöjen tulisi toimia natiiviresoluutiolla (1920x1080 ja 1280x800).

Laitan tarkempaa tietoa setupista, jos tarvitsee. Kyseessä on 8400GS näytönohjain.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Dual monitor läppärillä
« Vastaus #1 : 13.07.11 - klo:14.24 »
Eli mulla on läppäri, josta tulee HDMI portista HDMI->DVI kaapelilla piuha erilliseen näyttöön (22" fullhd). Ubuntun omat näyttöasetukset eivät Windows tyylisesti sisällä mahdollisuutta valita ensisijaista (primary) näyttöä. Olen asentanut nvidian ajurit ubuntuun normaalisti valikon kautta (muistaakseni lisäajurit nimellä) ja yrittänyt nvidian oman control panelin kautta saada hommaa rullaamaan. Molemmilla kerroilla on homma kuitenkin päätynyt siihen, että ubuntuun bootatessa molemmissa näytöissä näkyy vain taustakuva, eikä homma siitä aukene.

Kahden näytön käyttöönotto haluamallasi tavalla pitäisi kyllä onnistua suoraan Nvidian asetustyökalun kautta (valitse kysyttäessä TwinView-kokoonpano). En oikein keksi syytä ongelmaasi. Toimivatko näytöt oikein ennen kuin käynnistät koneen uudelleen?

Jos törmäät taas samaan ongelmaan, voit uudelleenasennuksen sijaan kirjautua sisään tekstitilassa (siirry ensin tekstikonsoliin näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+F1) ja siirtää X.org:n asetustiedoston pois käytöstä komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.nvidia
Tällöin suljettu ajuri ei enää ole käytössä seuraavassa X.org:n käynnistyksessä. Voit käynnistää työpöydän uudelleen komennoilla:

Koodia: [Valitse]
sudo stop gdm
sudo start gdm

Tai käynnistä Ubuntu uudelleen Ctrl+Alt+Deletellä.
« Viimeksi muokattu: 13.07.11 - klo:14.26 kirjoittanut nm »

denial

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Dual monitor läppärillä
« Vastaus #2 : 13.07.11 - klo:15.16 »
Sain homman pelaamaan control panelista, mutta pari ongelmaa on vielä. Isompi on se, että uudelleenkäynnistys hajottaa setupin. Käynnistyksen jälkeen molempiin monitoreihin tulee näkyviin vain taustakuva, ei unityä, ei paneeleita, ei työpöydän kuvakkeita. Asian saa korjattua edellisen postauksen mv komennolla ja gdm:n bootilla, mutta asetukset resetoituvat tuosta.

Pienempi asia on se, että miten pienemmästä näytöstä saa tuon paneelin pois? Haluan että siinä näkyisi vain taustakuva.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Dual monitor läppärillä
« Vastaus #3 : 13.07.11 - klo:15.41 »
Ehkä ongelma johtuu Unitystä. En ole itse käyttänyt sitä usean näytön kokoonpanossa. Kokeile, miten Gnome käyttäytyy.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: Dual monitor läppärillä
« Vastaus #4 : 13.07.11 - klo:17.41 »
Ehkä ongelma johtuu Unitystä. En ole itse käyttänyt sitä usean näytön kokoonpanossa. Kokeile, miten Gnome käyttäytyy.

Itselläni kaksi ulkoista näyttöä läppärin telakassa (läppärin oma näyttö tällöin sammuksissa) toimii Unityllä mainiosti. Ensisijainen näyttö on Displayport->DVI-sovittimella kiinni, toinen VGA:lla (hieman haamukuvaa jälkimmäisessä). Erona kysyjän laitteistoon vielä sen verran, että näyttiksenä on Intelin integroitu, eli itse veikkaisin ongelmaa ajureissa.

Olen myös toisinaan käyttänyt kokoonpanona ulkoista näyttöä VGA-liitännällä ykkösnäyttönä ja läppärin omaa kakkosnäyttönä, eli vastaavasti kuten kysyjällä, ilman ongelmia.
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/