Kirjoittaja Aihe: HTML-editoria?  (Luettu 8848 kertaa)

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
HTML-editoria?
« : 01.07.06 - klo:16.49 »
Eli tiedättekö Ubuntulle mitään HTML-editoria (ei WYSIWYG) joka näyttäisi koodissa myös värit? Koska tarttisin, tai kertokaa sitten että millä vakio-ohjelmalla voi koodailla.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #1 : 01.07.06 - klo:16.56 »
Eli tiedättekö Ubuntulle mitään HTML-editoria (ei WYSIWYG) joka näyttäisi koodissa myös värit?

Minä pidän Midnight Commander (mc) -ohjelmasta, se näyttää esimerkiksi php:n syntaksin väreissä:

http://www.arkki.info/tmp/mc_varit.png

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 01.07.06 - klo:17.58 kirjoittanut Asmo Koskinen »

olga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • Hurmetta ja lurexia
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #2 : 01.07.06 - klo:17.35 »
Quantasta ite tykkään, käyttäny onnellisesti jo parisen vuotta.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4186
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #3 : 01.07.06 - klo:17.42 »
Minä pidän Midnight Commander (cm) -ohjelmasta, se näyttää esimerkiksi php:n syntaksin väreissä:
MC on muutenkin makee vekotin! ;)
No jos kuitenkin haluaa hiukan nykyaikaisempaa olemusta niin Bluefish on hyvä editori Gnome-ympäristöön.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install bluefish
Ja Quanta+ superhyvä KDE-ympäristöön.
Itse asensin Quantan vaikka KDE:tä ei ole, enkä ole kyllä yhtään katunut,
vaikka ylimääräistä KDE-sälää tuleekin asennuksen mukana melkoinen läjä.
Mutta jos kovalevytila ei ole rajoituksena, niin Quanta+ on ehdottoman suositeltava myös Gnomeen.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install quanta
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #4 : 01.07.06 - klo:17.49 »
Quanta Plus on paras, mutta jos QT-kirjastoja ei halua asentaa, edellä mainittu Bluefish ajaa asiansa jotenkuten. Sinänsä noita värikoodauksia osaa tehdä suurikin joukko yleiseditoreita, esim. KDE:n Katea voi käyttää aivan hyvin myös HTML-editorina, ja varmasti GTK-puoleltakin vastaavia sovelluksia löytyy.
Satius est supervacua scire quam nihil.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #5 : 01.07.06 - klo:17.59 »
Quanta Plus on paras, mutta jos QT-kirjastoja ei halua asentaa, edellä mainittu Bluefish ajaa asiansa jotenkuten.

minä kyllä pidän enemmän bluefishista, mutta kaiketi tässäkin on kyse yleisistä mieltymyksistä.

Sinänsä noita värikoodauksia osaa tehdä suurikin joukko yleiseditoreita, esim. KDE:n Katea voi käyttää aivan hyvin myös HTML-editorina, ja varmasti GTK-puoleltakin vastaavia sovelluksia löytyy.

no, siis syntax highlightingin osaa linuxissa melkein jokainen tekstieditori, myös gnome oletus gedit aivan kuten myös scite, vim, emacs, jne.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #6 : 01.07.06 - klo:18.35 »
no, siis syntax highlightingin osaa linuxissa melkein jokainen tekstieditori, myös gnome oletus gedit aivan kuten myös scite, vim, emacs, jne.

vi:stä puheen ollen, ubuntussa ei syntax highlighting ilmeisesti ole oletuksena päällä?


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #7 : 01.07.06 - klo:18.42 »
vi:stä puheen ollen, ubuntussa ei syntax highlighting ilmeisesti ole oletuksena päällä?

siltä muuten näyttää. mistäköhän tuollainen päätös johtuu...
Janne

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #8 : 01.07.06 - klo:19.58 »
quanta on hyvä, mutta bluefish on suomenkielinen....itse tykkään enemmän quantasta

olga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • Hurmetta ja lurexia
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #9 : 01.07.06 - klo:20.51 »
quanta on hyvä, mutta bluefish on suomenkielinen....itse tykkään enemmän quantasta
Kyllä itselläni ainakin on myös Quanta suomennettuna.

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #10 : 01.07.06 - klo:21.58 »
jaa...miten oot saanu siihen suomenkielen?
Itse en löytänyt mistään confeista.

Infeliz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #11 : 01.07.06 - klo:22.28 »
no gedit näyttää ainakin värit

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #12 : 01.07.06 - klo:22.53 »
Testasin tuota Bluefishiä, vaikuttaa mukavalta. Jopa vois ajatella Quantan korvaajaksi :)

muoks:

ftp ominaisuudet on huonot. En esim voi ottaa suoraan yhteyttä serverille ja selailla tiedostoja vaan ensin  pitää antaa tiedoston suora url ennenkuin tämä onnistuu. Esim ftp://blah@bkah.fi/public_html/blah.html
« Viimeksi muokattu: 01.07.06 - klo:23.41 kirjoittanut Osku »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #13 : 02.07.06 - klo:00.40 »
ftp ominaisuudet on huonot. En esim voi ottaa suoraan yhteyttä serverille ja selailla tiedostoja vaan ensin  pitää antaa tiedoston suora url ennenkuin tämä onnistuu. Esim ftp://blah@bkah.fi/public_html/blah.html

tuota... jos avaat yhteyden serverille gnome-vfs:n kautta, niin tiedostojen selailu onnistuu palvelimella ihan sen tavallisen open-dialogin kautta. tosin saattaa hyvin olla, että aluperäinen avaus joudutaan tekemään nautiluksen kautta, mutta siinä onnistuu kyllä yhteyden bookmarkittaminen.
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #14 : 02.07.06 - klo:09.44 »
Mikä on gnome-vfs? Kuulostaa kätevältä että että tarvitaan useampaa softaa tohon. Quantassa tää onnistuu suoraan. Nautilukseen en halua serveribookmarkkeja laittaa koska jos niitä on esim 5, niin joka kerta kun avaan nautiluksen, se kysyy sen 5 kertaa 'sallitaanko jotain blah' vaikka selaisin vaan esim kotikansiotani. Ja sitten klikkaillaan niitä popupeja. Toi on raivostuttava ominaisuus :D

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #15 : 02.07.06 - klo:11.53 »
Quanta vaikuttaa muuten näppärältä, mutta kuinka siinä voisi kirjoittaa ääkköset suoraan ilman auml:eja yms. ? Esimerkiksi sana "välttämättä" - jo olemassaolevasta html-tiedostosta poimittuna näyttää tältä : vДlttДmДttД ... tästä syystä itse olen käyttänyt Screem-editoria...

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #16 : 02.07.06 - klo:12.03 »
Mikä on gnome-vfs? Kuulostaa kätevältä että että tarvitaan useampaa softaa tohon. Quantassa tää onnistuu suoraan.
Gnome-vfs on jonkinsorttinen korvike KDE:n KIO-teknologialle. Eihän Quantakaan tuota itse tee, mutta KIO on integroitu täydellisesti lähes kaikkiin KDE-sovelluksiin (joita KIO slaveiksi kutsutaan) mikä tekee käytöstä kätevämpää.

Minulla ei ainakaan ole ollut ääkkösten kanssa ongelmia ja niitä koskevia asetuksia en ole muutellut.
Satius est supervacua scire quam nihil.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #17 : 02.07.06 - klo:12.15 »
Quanta vaikuttaa muuten näppärältä, mutta kuinka siinä voisi kirjoittaa ääkköset suoraan ilman auml:eja yms. ? Esimerkiksi sana "välttämättä" - jo olemassaolevasta html-tiedostosta poimittuna näyttää tältä : vДlttДmДttД ... tästä syystä itse olen käyttänyt Screem-editoria...
Ne aumlit on validia htmlllää, raa-at ääkköset ei :)

Mutta ongelmaasi voi tepsiä jos vaihtaa Quantan oletus koodaukseksi ISO-8859-1.

Gnome-vfs on jonkinsorttinen korvike KDE:n KIO-teknologialle.
Ja se on? :)
« Viimeksi muokattu: 02.07.06 - klo:12.17 kirjoittanut Osku »

olga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • Hurmetta ja lurexia
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #18 : 02.07.06 - klo:12.33 »
Quanta vaikuttaa muuten näppärältä, mutta kuinka siinä voisi kirjoittaa ääkköset suoraan ilman auml:eja yms. ? Esimerkiksi sana "välttämättä" - jo olemassaolevasta html-tiedostosta poimittuna näyttää tältä : vДlttДmДttД ... tästä syystä itse olen käyttänyt Screem-editoria...

Asetukset -> Muokkaa ohjelman Quanta asetuksia -> Täppä pois kohdasta "Automatic replacement of the accented characters".

Ja nyt ku tarkemmin katselen, ei mullakaan Quanta ole kokonaan suomennettu. Joitakin kohtia sieltä täältä näyttäisi olevan vielä Lontooksi.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: HTML-editoria?
« Vastaus #19 : 02.07.06 - klo:12.34 »
Quanta vaikuttaa muuten näppärältä, mutta kuinka siinä voisi kirjoittaa ääkköset suoraan ilman auml:eja yms. ? Esimerkiksi sana "välttämättä" - jo olemassaolevasta html-tiedostosta poimittuna näyttää tältä : vДlttДmДttД ... tästä syystä itse olen käyttänyt Screem-editoria...

tuo kuuostaa merkitöongelmalta enemmän kuin miltään muulta. mahdollisesti olet tehnyt tiedsoton käyttämällä eri koodausta kuin millää se sitten näytetään. tuo ei ole edes ihan harvinainen ongelma. tiedostojen tekeminen ja näyttäminen samalla koodauksella ratkaissee ongelman aivan kuten noiden koodauksesta riippumattomien html-entieteettien käyttö.

Gnome-vfs on jonkinsorttinen korvike KDE:n KIO-teknologialle.

oikeastaan juu. tai ei se nyt varsinaisesti ole korvike (tai minusta korvike kuulostaa joltain muulta kuin  mistä on kyse), mutta se on tarkoitettu tekemään jotakuinkin samaa asiaa.

tuossa oskulle:
http://developer.gnome.org/doc/guides/platform-overview/platform-overview.html#gnome-vfs

Eihän Quantakaan tuota itse tee, mutta KIO on integroitu täydellisesti lähes kaikkiin KDE-sovelluksiin (joita KIO slaveiksi kutsutaan) mikä tekee käytöstä kätevämpää.

juu, gnome-vfs ei ole käytössä läheskään kaikissa gnome-softissa, mikä tietysti heikentää sen käytettävyyttä. tosin minusta tuo KIO on yksi asia joka on kde:ssä toteutettu paremmin kuin gnome-vfs gnomessa (enkä nyt tarkota varsinaista impelementaatiota vaan sitä miten tuo käyttäjälle päin näkyy=.
Janne