Kirjoittaja Aihe: SSH ongelma  (Luettu 1367 kertaa)

Crek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
SSH ongelma
« : 17.05.11 - klo:17.43 »
Hei, pieniä ongelmia SSH:n kanssa. Haluan siis laittaa SSH-serverin koneelle pystyyn ja siihen screen + irssi. Olen asentanut SSH-serverin ja käynnistänyt, mutta yksi ongelma on tullut, ja kysymyksiä.

1.(ongelma) Miten windows koneessa sitten kirjaudun sisälle? Hostname on IP, mikä on tunnus, salasana... etc?
2. Miten voin tehdä tavallisia tunnuksia, jolla ei ole root-oikeuksia.
3. Pystyykö oikeuksia rajoittaa? Että tunnus x voi ajaa vain screeniä ja siihen vaikkapa irssiä?

Kiitos etukäteen!

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: SSH ongelma
« Vastaus #1 : 17.05.11 - klo:21.22 »
2. Miten voin tehdä tavallisia tunnuksia, jolla ei ole root-oikeuksia.
adduser- ja useradd-komennoilla.
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/add-a-user-on-ubuntu-server/
« Viimeksi muokattu: 17.05.11 - klo:21.23 kirjoittanut mrl586 »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: SSH ongelma
« Vastaus #2 : 17.05.11 - klo:23.01 »
Lainaus
1.(ongelma) Miten windows koneessa sitten kirjaudun sisälle? Hostname on IP, mikä on tunnus, salasana... etc?
Ainakin Puttyllä voi yhdistää Windowsista SSH-palvelimeen. Se on tosin aika erilainen käyttää kuin OpenSSH:n clientti, mutta olen onnistuneesti käyttänyt sitäkin.

Lainaus
3. Pystyykö oikeuksia rajoittaa? Että tunnus x voi ajaa vain screeniä ja siihen vaikkapa irssiä?
Tuo tieto kiinnostaisi myös minua.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: SSH ongelma
« Vastaus #3 : 19.05.11 - klo:01.08 »

3. Pystyykö oikeuksia rajoittaa? Että tunnus x voi ajaa vain screeniä ja siihen vaikkapa irssiä?


Chrootilla luulisi onnistuvan. Muokkaa esim. tätä ohjetta tarpeidesi mukaan. Käytännössä rakennat käyttäjälle oman sopen, josta löytyvät vain tietyt komennot.