Kirjoittaja Aihe: Ubuntu hajoaa käsiin?  (Luettu 4830 kertaa)

goofydog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Ubuntu hajoaa käsiin?
« : 17.05.11 - klo:23.22 »
Tuntuu kuin jokaisen julkaisun mukana saataisiin vain uusia ongelmia. Onko syynä sitten pakkovauhtinen julkaisujen aikataulu, en tiedä. Itse pidän Ubuntusta kovasti, vaan nyt alkaa arveluttaa. Ajatuksia?

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #1 : 17.05.11 - klo:23.25 »
Kyseessä 11.10 versio siis? Kehitysversio-alueella tämä viesti  ???

Siirretty pois kehitysalueelta
« Viimeksi muokattu: 18.05.11 - klo:09.18 kirjoittanut Storck »

goofydog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #2 : 17.05.11 - klo:23.44 »
mmm... mille alueelle tämä olisi pitänyt laittaa? Mode varmaankin siirtää oikeaan lokeroon. Mulla on käytössä 10.04 läppärissä (ja hyvin toimii). 10,10 ja 11.04 kuulostaa olevan niin täynnä uusia bugeja että päivitys hirvittää. Sen lähemmin en asiaa tunne, mutta lueskelen tätä palstaa useasti ja uudet Ubuntut tuntuu unohtavan vanhat virheet ja taas mennään...

goofydog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #3 : 18.05.11 - klo:00.03 »
Kiitokset modelle jutun siirtämisestä oikeaan ketjuun.

Alkuperäinen huoli kuitenkin säilyy, onko Ubuntu-yhteisö hajoamassa?

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #4 : 18.05.11 - klo:00.07 »
Kiitokset modelle jutun siirtämisestä oikeaan ketjuun.

Alkuperäinen huoli kuitenkin säilyy, onko Ubuntu-yhteisö hajoamassa?

Osaatko kohdentaa huoltasi aavistuksen tarkemmin? Siis Ubuntuihin liittyviä huolia.

Ubuntu-yhteisö voi varmaan yhtä hyvin/huonosti kuin ennenkin, mehän olemme tavallisia ihmisiä jotka jollain tavalla tykkää Linuxista  :)

goofydog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #5 : 18.05.11 - klo:00.31 »
Ei mulla ole sen tarkempia linkkejä tarjota kohteisiin, Forumilta saa vaan lukea ongelmia (10.04->11.xx) äänien/wlanien kannssa.

Kauhun aiheena on että mun täytyy päivittaa isäni läppäri (OpenSuse XX.XX )ja haluaisin laittaa hänellekin Ubuntun. Nyt varmaankin mennään 10.04 LTS versiolla.

Jatkuvuus tässä huolettaa.

Ei mitenkään tarkoitus loukata ketään.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #6 : 18.05.11 - klo:00.36 »
Yksi helpotuksen sana, (sanoja) suurin osa kuvailluista esimerkeistäsi on nimenomaan PÄIVITYS eikä asennus. Itse en suosittele kenellekään päivittämistä vaan asennusta.
Kone kun on osioitu "oikein" niin se on todella simppeli juttu asennella uusiksi uudempi versio vanhan päälle. Nopeampi (huomattavasti), ja paljon varmempi keino saada toimiva kone itselleen.

Asennus asennus asennus, ei päivitys. (henkilökohtainen mielipiteeni)

 ;)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #7 : 18.05.11 - klo:02.25 »
Varmaan niitä ongelmia on sitten ollut ja ehkä juuri päivityksen takia, mutta itselläni ei ole ollut.

1.
Päivitys. Sitä jo kommentoitiin edellä. Tosin on itsellä toiminut.

2.
Versiot. Se, että kannattaa käyttää LTS:ää on ehkä enemmän taikauskoa kuin muuta, omien kokemusten perusteella. Tarkoitan siis kotikäyttöä - laajat implementoinnit ovat asia erikseen. Olen itse käyttänyt lähinnä versioita 7.10, 9.04 ja 10.10. Tuskin mikään Ubuntu versio olisi ollut parempi näillä koneilla mitä minä käytän. Ei niitä väliversioita ole mikään pakko ottaa koko aikaa.

En ole huomannut että MIKÄÄN olisi mennyt rikki käytön aikana.

3.
Ei ole mikään pakko käyttää versiota joka ei toimi. Sen voi varmistaa etukäteen LiveCD:n avulla. Ainakin nämä tavanomaisimmat puutteet, kuten WLAN-tuki, selviää silläkin.

Tuolla logiikalla on toiminut tähän asti. Ehkä jollakin muulla koneella pitää yrittää vielä jotain muutakin. Joten riippuu siitäkin miten yrittää käyttää ...

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #8 : 18.05.11 - klo:09.08 »
Ei noita kehitysversioita kannata kokeilla ellei A) pidä jostain syystä aina olla isoin versionumero B) jokin laite/ominaisuus/softa ei toimi uusimmassa LTS:ssä ja tuossa kehitysversiossa sen on luvattu toimivan.

Mutta se on kyllä totta kun itsekin on Ubuntua usemmassa koneessa käyttänyt ja ongelmiin törmännyt että launchpadia yms. asiaan liittyviä foorumeita kun lueskelee niin paljon näkyy olevan tilanteita joissa jokin bugi on korjattu joskus vuonna 1, vuonna 2 on toiminut mutta jo vuonna 3 se on taas rikottu ja ollaan lähtöruudussa, vaikka olisi LTS kyseessä.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #9 : 18.05.11 - klo:10.30 »
Yksi helpotuksen sana, (sanoja) suurin osa kuvailluista esimerkeistäsi on nimenomaan PÄIVITYS eikä asennus. Itse en suosittele kenellekään päivittämistä vaan asennusta.
Kone kun on osioitu "oikein" niin se on todella simppeli juttu asennella uusiksi uudempi versio vanhan päälle. Nopeampi (huomattavasti), ja paljon varmempi keino saada toimiva kone itselleen.

Asennus asennus asennus, ei päivitys. (henkilökohtainen mielipiteeni)

 ;)

Olisko tosta "oikeasta" osioinnista mahdollista saada rautalankaohjeistuksen johonkin Wikiin tai Asennusosion Stickiin, josta se olisi helposti kaivettavissa esiin. Itse olen tosta vähän lueskellut, mutta ei oikein siihen osituksen onnistumiseen riitä oma usko, eli ei uskalla räplätä asennuksessa. Pitäsi saada selkeät ohjeet jostain. Enkkukin käy, jos pikalinkkaus on helpoin ratkaisu.


Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #10 : 18.05.11 - klo:10.33 »

Olisko tosta "oikeasta" osioinnista mahdollista saada rautalankaohjeistuksen johonkin Wikiin tai Asennusosion Stickiin, josta se olisi helposti kaivettavissa esiin. Itse olen tosta vähän lueskellut, mutta ei oikein siihen osituksen onnistumiseen riitä oma usko, eli ei uskalla räplätä asennuksessa. Pitäsi saada selkeät ohjeet jostain. Enkkukin käy, jos pikalinkkaus on helpoin ratkaisu.


Siihen on niin monta oikeaa (?) tapaa kuin on tekijää. Lähinnä tarkoitan tuolla sitä että osioi home-osion omaksi osioksi jolloin uudelleen asennuksessa muut osiot jyrätään yli ja /home osio säilytetään jolloin asetukset ja työpöydät pysyy ennallaan.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #11 : 18.05.11 - klo:11.43 »

Olisko tosta "oikeasta" osioinnista mahdollista saada rautalankaohjeistuksen johonkin Wikiin tai Asennusosion Stickiin, josta se olisi helposti kaivettavissa esiin. Itse olen tosta vähän lueskellut, mutta ei oikein siihen osituksen onnistumiseen riitä oma usko, eli ei uskalla räplätä asennuksessa. Pitäsi saada selkeät ohjeet jostain. Enkkukin käy, jos pikalinkkaus on helpoin ratkaisu.


Siihen on niin monta oikeaa (?) tapaa kuin on tekijää. Lähinnä tarkoitan tuolla sitä että osioi home-osion omaksi osioksi jolloin uudelleen asennuksessa muut osiot jyrätään yli ja /home osio säilytetään jolloin asetukset ja työpöydät pysyy ennallaan.

Olen painiskellut saman asian kanssa, kunnollisia ohjeita en ole löytänyt, edes sitä yksinkertaisinta.

Olen itse ratkaissut asian niin että teen WinXP:llä vapaata tilaa kiintolevylle minkä jälkeen asennan Ubuntun W7:n ja XP:n rinnalle vapaaseen tilaan.

Tällä hetkellä hankalin ongelma on ATI/ASUS näytönohjain, sitä kun ei meinaa saada millään toimimaan Ubuntussa yhtä hyvin kuin Wintoosassa. Mitä tulee noihin päivityksiin niin en ole niitä käyttänyt ja ilmeisesti olen sen takia säästynyt suuremmilta murheilta. Unity:n kanssa en ole vielä päässyt alkua pitemmälle mutta onneksi perinteinen Gnome ilman tehosteita toimii jotenkin.
73's de Kari OH2BNE

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #12 : 18.05.11 - klo:11.52 »

Olen painiskellut saman asian kanssa, kunnollisia ohjeita en ole löytänyt, edes sitä yksinkertaisinta.


Yksinkertainen (mallia Storck):

/boot    koko yksi giga
/           koko vähintään 10 gigaa
swap    koko yksi-kaksi gigaa   (jos tehoton kone/muistia vähän)
/home
  loput mitä jäljelle jää

Kaikkiin muodoksi EXT4, swap hoituu itse, sitä ei voi muuttaa.

HUOM!! Todella yksinkertaistettuna mutta pärjää varmasti.
Lisää tietoa YV:nä jos joku haluaa, täällä turha vääntää kättä koska kuten jo sanoin: jokaisella omanlaisensa tyyli ja tapa.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #13 : 18.05.11 - klo:12.26 »
Storck miten tuo swap, jos käyttää horrostilaa/lepotilaa, niin eikö sen pidä olla vähintään saman verran mitä on keskusmuistia?

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #14 : 18.05.11 - klo:12.31 »
Storck miten tuo swap, jos käyttää horrostilaa/lepotilaa, niin eikö sen pidä olla vähintään saman verran mitä on keskusmuistia?

Enemmänkin varmaan jos muistia on vaikkapa 512 tai vähemmän, ei kokemusta kun en itse ole koskaan käyttänyt - ei tarvetta, koneet käynnistyy muutamassa sekunnissa joten sammutan aina.

Nyt rauhoitetaan tämä ketju alkuperäiselle aiheelle.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #15 : 18.05.11 - klo:14.33 »
Kannattaa muistaa, että harva (ainakaan uusi) tulee foorumille kertomaan, että asennus / päivitys epäonnistui. Huomattavasti todennäköisemmin tullaan kertomaan, jos se ei onnistunut.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #16 : 18.05.11 - klo:14.55 »
Kannattaa muistaa, että harva (ainakaan uusi) tulee foorumille kertomaan, että asennus / päivitys epäonnistui. Huomattavasti todennäköisemmin tullaan kertomaan, jos se ei onnistunut.

Tuo on aivan totta. Eli siis mitä enemmän Ubuntu yleistyy, sitä enemmän "ongelmia" foorumeilla raportoidaan.

Tässä kannattaa muistaa sekin, että "ongelmista" - ihan vain hihasta ravistamalla tämän foorumin säikeiden perusteella - suurin osa johtuu huonosta mediasta, vääristä bios-asetuksista, väärästä rautakonfiguraatiosta tai viallisesta raudasta. Nämä eivät ole Ubuntun kehittäjien ongelmia ollenkaan. Myös tämänkaltaisten "ongelmien" osuus, lukumäärästä puhumattakaan, kasvaa Ubuntun yleistyessä.

... joten riippuu siitäkin miten ongelmia lukee, tulkitsee ja seuraa loppuun asti ...

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #17 : 18.05.11 - klo:15.00 »
..ja kuten jo yllä vihjaisin (henk.koht. mielipiteeni) on aika moni versiosta toiseen päivityksen jälkeen raportoinut ettei joku kilkutin toimi.
Tuota en edes pidä oikeastaan ihmeenä kun miettii miten järkkypaljon asioita päivityksen aikana kone tekee.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #18 : 18.05.11 - klo:23.26 »
Itse näen Ubuntu:n ongelmana liika patchaus. Tuntuu välillä että patch:tään toimivia ohjelmia. Debianissa en ole huomannut tälläistä, jos verrataan stable julkaisuja tai LTS.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu hajoaa käsiin?
« Vastaus #19 : 19.05.11 - klo:11.38 »
Mulla on käytössä 10.04 läppärissä (ja hyvin toimii). 10,10 ja 11.04 kuulostaa olevan niin täynnä uusia bugeja että päivitys hirvittää. Sen lähemmin en asiaa tunne, mutta lueskelen tätä palstaa useasti ...

Olen päivittänyt jo melkoisen toven Ubuntu-jakeluja useisiin koneisiin (eka Ubuntu-versio siis 4.10) - ja aina siihen uusimpaan - välillä jo päivittänyt muutamia aikoja ennen varsinaista julkaisua. Ja yleensä kummemmitta ongelmitta.
Kannattaa aina tarkistaa rauta, jota käyttää, ja sen yhteensopivuus Linux-jakelujen kanssa.
Tottakai palstat on täynnä kyselyjä, kun uusi jakeluversio julkaistaan. Mutta ne lukemattomat, jotka eivät törmää ongelmiin, eivät palstoille kirjoittele.
Kun Ubuntua voi aluksia kokeilla CD- tai USB-live -versiolla, saa jo jonkinasteista kuvaa, mitä aikoo asentaa/päivittää.