Kirjoittaja Aihe: Multimedia ja Linux (Gnome)  (Luettu 4165 kertaa)

Patse

  • Vieras
Multimedia ja Linux (Gnome)
« : 21.03.06 - klo:01.32 »
Kerkesin kirjoittaa melkein A4 verran tekstii ja painoin nappia lähetä niin tuli teksti "Sessioaika loppui sillä aikaa kun kirjoitit.Ole hyvä ja yritä uudelleen....Ja perunat!!! Kumpaan kannattaa pakata Ogg vai Mp3 (L.A.M.E.).Oon ostamassa kannettavaa CD-soitinta,mutta kumpi pakkaus.Itse oon Ogg puolella vaikka omistan vaan alkuperäisiä levyjä!!!!!!!!! noin 70 kpl. ja poltettuja 3 kpl. enkä yhtään pakatun musan kansiota joten....???? (Copy kills music)!!!No mut ei kuiteskaan kehtais matkoille kaikkia levyjä raahata, eli kumpi Mp3 vai Ogg.Huom omasta kokemuksesta Gnome on parempi musan kuunteluun äänenlaadultaan entä KDE!!!Siis tää on vaan mun perfestionistin oma ajatus!!!.Tai mikä se virallinen sana nyt olikaan!!!
« Viimeksi muokattu: 30.10.07 - klo:23.48 kirjoittanut Risto H. Kurppa »

villejuho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
  • Sorsa?
    • Profiili
Re: Multimedia ja Linux (Gnome)
« Vastaus #1 : 21.03.06 - klo:01.42 »
Jos se minusta riippuu niin käytä ogg:ia  ;D. Kunhan muistat tarkistaa että ostamasi soitin tukee sitä. Vai onko mp3 nopeempi pakata? Sillä jos aikoo ripata yli 70 levyä niin nopeudella on merkitystä.. Vastatkaa joku jolla on varmaa tietoa ogg ja mp3 formaatin eroista.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Multimedia ja Linux (Gnome)
« Vastaus #2 : 21.03.06 - klo:01.54 »
Äänenlaadullisesti, suurimmalle osalle ihmisistä ihan sama. Joissain testeissä oggi on ollu parempi, mutta milläs noita arvostelet, subjektiivista hommaa se on tuolla tasolla kumminkin, ei niiden eroja oikein millään mittaa. Mp3:n etuja on sitten se että se toimii millä vaan laitteella potkukelkasta ruohonleikkuriin. Ogg-vorbista kyllä pidetään hiukan parempana äänenlaadun suhteen, mutta oikeastaan oggin etu mp3:een on lähinnä monikanavaäänen mahdollisuus ja formaatin vapaus. Saat hiukka enemmän valinnanvaraa soittimen suhteen, jos et vaadi ogg-tukea. Tietysti ogg on aina sijoitus tulevaisuuteen sikäli kun se edistää vapaiden formaattien läpilyöntiä. Kun tarpeeksi kauan puskee vapaita formaatteja niin ehkä ne .doc-liitteet joskus lakkaa ilmaantumasta spostilaatikkoon :) .
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Multimedia ja Linux (Gnome)
« Vastaus #3 : 21.03.06 - klo:10.41 »
Ei pitäis vaikuttaa äänenlaatuun, käyttääkö Gnomea vai KDE:tä.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Multimedia ja Linux (Gnome)
« Vastaus #4 : 21.03.06 - klo:15.42 »
Itse kopioin 150 CD-levyä oggeiksi, ja eniten aikaa kyllä vei se CD-levyn luku eikä itse pakkaus. Oggit ovat toki parempi valinta, ja parempi on kyllä ihan kuuntelutesteillä todistetusti äänenlaadultaankin. Mutta joskus voi tuntua että "helpompi tie" on valita se mp3 koska yritykset tukevat sitä enemmän - tällöin sitten tietty hyväksyy sen tosiasian että ilmaisilla & avoimen lähdekoodin ohjelmistoilla ne eivät koskaan soi ilman lisäsäätöä, koska mp3:n soittamiseen tai käsittelyyn tarvitaan aina maksullinen patenttilisenssi saksalaiselta instituutilta. Valinta noiden (ogg ja mp3) väliltä pitää kuitenkin tehdä jollain perusteilla.

Patse

  • Vieras
Re: Multimedia ja Linux (Gnome)
« Vastaus #5 : 07.05.06 - klo:02.22 »
Kiitos kaikille vastanneille ja löysin hän minäkin malttamaton sen oikeen pakkaus muodon ja siinä ei tartte ees taistella codecien kanssa.Siis tarkoitan nyt sitä löytyykö tulevaisuudessa tukea niin käyttöjärjestelmän puolesta ja soittimen puolesta.Eli laite on minidisc ja toimii kuin unelma.Itse olen päätynyt kuiteskin myös Ogg käyttäjäksi ihan vaan äänenlaadun takia ja tuen takia.Tosi asia on kylläkin vielä, että harva laite valitettavasti tukee Ogg muotoa.Tällä hetkella koneella ei oo yhtään pakattua biisiä.Sama pistää matka musa MD:lle ja sitä mukaan poistella/lisätä kun kyllästyy.Edelleenkin levyni ostan kaupasta ja ainut kopiointi tapahtuu omaan käyttöön omista ostamistani levyistä kännettavaan soittimeen, jonka on helppo napata matkaan kun lähtee 4 seinän ulkopuolelle :)

Patse

  • Vieras
Re: Multimedia ja Linux (Gnome)
« Vastaus #6 : 29.06.06 - klo:01.11 »
Juu nyt alko perunatuttaa toi Minidisc kans,ei sit saa siitä digitaalisesti pistettyy eteen päin!Ok. ostan levyni kaupasta edelleenkin,mut totta kai ois kiva kun ei tartteis vaihtaa levyy vähän väliä,mut ei oo mun juttu toi pakatu ääni! Eli suora kopiointi on mun juttu ja kysymys kuuluu että millä saa 1:1 kopioita niin kuin Nerolla.Eli ihan täyden peilikuvan siitä Audio-CD levystä?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Multimedia ja Linux (Gnome)
« Vastaus #7 : 29.06.06 - klo:03.34 »

Mä olen käyttänyt tuohon "ihan vaan" Gnomebakeria. 1:1-kopioinnista en tiedä, mutta on toiminut mulla / mun soittimissa siinä missä alkuperäinenkin.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Multimedia ja Linux (Gnome)
« Vastaus #8 : 29.06.06 - klo:16.23 »
Juu nyt alko perunatuttaa toi Minidisc kans,ei sit saa siitä digitaalisesti pistettyy eteen päin!Ok. ostan levyni kaupasta edelleenkin,mut totta kai ois kiva kun ei tartteis vaihtaa levyy vähän väliä,mut ei oo mun juttu toi pakatu ääni! Eli suora kopiointi on mun juttu ja kysymys kuuluu että millä saa 1:1 kopioita niin kuin Nerolla.Eli ihan täyden peilikuvan siitä Audio-CD levystä?
Kyllähän tuon saa tehtyä vaikka nautiluksella, ensin pistää isoksi ja sitten käryttää isosta cd:lle, ihan oikean hiirinapin avulla kuvia napsuttamalla. K3b:llä onnistuu kanssa heti käynnistyksessä ensimmäisessä ruudussa seisoo "kopioi cd-levy".
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.