Kirjoittaja Aihe: Resoluutio ongelma  (Luettu 2102 kertaa)

Yurih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Resoluutio ongelma
« : 25.03.11 - klo:17.44 »
Olen asentanut Ubuntu 10.04 LTS -version ja olen kovin yrittänyt eri keinoin saada näytön resoluutioiksi 1920x1080. Näytönohjaimeni on Nvidia 9600 GT.

Googlella olen haeskellut ja olen mm. yrittänyt tämän; http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973 avulla saada haluamani resoluutiot käyttöön tuloksetta.

Nyt säädellessäni olen päässyt tilanteeseen, jossa vaihtoehtoina ovat vain 640x480 ja 320x240... Olen siis uusi Linuxin kanssa, joten taitoni eivät ole niin kauhean hyvät vielä tämän kanssa... :\

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Resoluutio ongelma
« Vastaus #1 : 25.03.11 - klo:17.56 »
Miten se näyttö on kiinni koneessa? Onko Nvidian ajurit asennettu? Yleensä xorg.confiin riittää laittaa Section "Monitor" kohdan alle seuraava (ennen EndSection-riviä):
Koodia: [Valitse]
     SubSection "Display"
         Depth    24
         Modes   "1920x1080" "1024x768"
    EndSubSection
ja modes kohtaan voi lisätä noita sen mukaan mitä tarvitsee. Harmi vain, ettei nyky Ubuntuissa ole oletuksena tuota xorg.confia, mutta ilmeisesti rajoitettujen ajureiden (Nvidian ajuri ja AMD/ATI:n ajuri) asennus luo sen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Yurih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Resoluutio ongelma
« Vastaus #2 : 25.03.11 - klo:18.27 »
Näyttö on kiinni koneessa VGA-kaapelilla. Nvidian ajurit ainakin oli asennettuna.

Edit: Joo, tuohan sekosi jotenkin ihmeellisesti ja asensin käyttöjärjestelmän uudestaan. Nyt ollaan siis käytännössä pisteessä 0. Käyttiksen asennuksen jälkeen en ole tehnyt vielä mitään.

Edit2: Nyt ollaan siinä vaiheessa että on taas nuo Nvidian ajurit laitettuna ja olen lisännyt tuollaisen koodin pätkän xorg.confiin, mutta eipä noita vaihtoehtoja näy tuolla missä noita resoluutioita voi vaihtaa. Mitenkä nuo tuollaisen saa sitten otettua käyttöön?
« Viimeksi muokattu: 25.03.11 - klo:20.52 kirjoittanut Yurih »

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Resoluutio ongelma
« Vastaus #3 : 26.03.11 - klo:02.21 »
Mitenkä nuo tuollaisen saa sitten otettua käyttöön?

Paina ctrl + alt + backspace -näppäimiä yht'aikaa. Se käynnistää X-järjestelmän uudelleen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Resoluutio ongelma
« Vastaus #4 : 26.03.11 - klo:09.33 »
Mitenkä nuo tuollaisen saa sitten otettua käyttöön?

Paina ctrl + alt + backspace -näppäimiä yht'aikaa. Se käynnistää X-järjestelmän uudelleen.

Paitsi, että ei käynnistä nykyään, jos sitä ei erikseen oteta käyttöön. Voit kyllä painaa Alt+Sys Rq (=Prt Sc)+k, jolloin X kyllä käynnistyy uudelleen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Yurih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Resoluutio ongelma
« Vastaus #5 : 26.03.11 - klo:15.54 »
X-järjestelmä käynnistetty uudelleen, mutta edelleenkään en saa vaihdettua tuohon 1920x1080 resoluutioon.  :-\

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Yurih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Resoluutio ongelma
« Vastaus #7 : 26.03.11 - klo:18.20 »
http://www.ubuntugeek.com/how-to-adjust-screen-resolution-on-ubuntu.html

Kun teen tuon --addmode:n ja laitan tuon VGA:n siihen niin tulee
xrandr: cannot find output "VGA"

Mistä näen mikä on oikea tuon VGA:n tilalle?