Kirjoittaja Aihe: Nokia cs-15 nettitikku - ohjelmisto ja nopeusongelmia 10.04:n kanssa  (Luettu 3707 kertaa)

Januz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Moi! Toukokuusta nyt näpytellyt 10.04:llä, joka on ensimmäinen ubuntuni, ja toiminut varsin mutkattomasti. Kesällä maalla mokkulan hidastelu ei juuri ihmetyttänyt, mutta nyt kun tein paluun kaupunkiin, vaikuttaa mokkula vähän turhan hitaalta. En tiedä onko ongelma käyttiksessä, koneessa, mokkulassa vai operaattorissa,, joka siis on Dna, mutta pari juttua ihan Ubuntun ja mokkulan yhteiselämäänliittyen olisi. Eli:

Kun mokkulaa käyttää Windows ymparistössä, aukeaa sille oma ohjelma. Ei sillä, että Dna:n logoa erilliseen ikkunaan välttämättä kaipaisin, mutta verkon tason ja nopeuden tarkkailuun tuo ruutu olisi ihan hyödylinen - ehkä? Asentaessani mokkulan kone ei ensin tajunnut tikkua nettiyhteydeksi lainkaan, ja hain pari pakettia mitkä haulla forumilta löysin, ja niillä sainkin koneen tekemään yhteyden. Tikulla olleet ohjelmistot vaan ei ilmestyneet käyttöön, mikä toisaalta ei ole yllätys, koska ne ilmeisesti on win meininkeihin tehty.

Jos tällä on asiaan vaikutusta, liittymä on dna:n kesäkampanjaliittymä, jossa nopeutta luvataan jopa 10 megaan asti, ja sijainti on tällä hetkellä Hämeenlinnan keskusta. Millä voisin tarkistaa todellisen nopeuden? Päivityksiä ladatessa toiminta oli hiukan outoa, ensin luki noutonopeus tuntematon, josta pompsahti reiluun megaan pariksi sekunniksi, ja alkoi laskemaan sitten nopeasti kunnes taas noutonopeus tippui tuntemattomaksi. Perus pakettien päivitykseen meni tuolla meiningillä melkeen kaksi tuntia.

Vähän sekavaa, mutta jos jollain olis jotain vinkkiä mitä ois syytä tehdä, olisin varsin kiitollinen. Lähinnä kiinnostaisi tietää onko koneen/käyttiksen päässä jotain mitä olisi syytä tehdä. Esim. netti-televisioiden katselu on lähes mahdotonta nyt, Youtube futaa mutta erittäin hitaasti.

Traien

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Tikulla olleet ohjelmistot vaan ei ilmestyneet käyttöön, mikä toisaalta ei ole yllätys, koska ne ilmeisesti on win meininkeihin tehty.

Nimenomaan ovat Windows-ohjelmistoja, eivätkä Ubuntun kanssa toimi. Nettitikut yleensä saa paremmin tai huonommin Linux-ympäristössä toimimaan, mutta tällaisia tarkkailuohjelmistoja valitettavasti ei ole saatavilla. Voit testata yhteytesi nopeuden vaikkapa osoitteessa http://www.speedtest.net

Saattaa myös olla, että kaupunkisijainnnista huolimatta yhteytesi toimii vain GPRS tai EGPRS-nopeudella, jotka ovat todella hitaita. Onko Nokian mokkulassa lediä, jonka väristä näkisi, onko 3G-yhteys muodostettu vaiko ei?

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Itsekin testailin juuri samanlaista yhdistelmää eli DNA ja Nokia CS-15 kolmella eri koneella, joissa ubuntu 10.04.

Olemme alueella (DNA-kuuluvuusaluekartta), jossa 3G yhteys voi tarvita lisäantennin, mutta kotonani tuo 3G yhteys pysyi hyvin päällä, kun taas isäni luona tiputtiin tuonne gprs:n puolelle. Tuon mokkulan nopeuteenhan vaikuttavat sijainti, verkossa olevien käyttäjien määrä yms. jutut.

Tikussa on muistaakseni merkkivaloina sininen=3G, vihreä=gprs ja punainen, jolloin liittymä ei ole yhdistynyt verkkoon.

Speedtestillä otin vähän tuloksia ja yöaikaan, jolloin puhelin/dataliikennettä ei ollut paljon päästiin ajoittain ihan hyviinkin tuloksiin eli 3 megaan kotonani, mutta pääsääntöisesti se oli 0.1-1.5 megaan.

En ottaisi tällä alueella tuota yhdistelmää käyttöön edes satunnaista käyttöä varten, sillä päiväsaikaan, sillä ei juuri tee mitään. Pitää seuraavaksi kokeilla vielä Elisan vai onko se nykyään Saunalahden vastaavaa, kun kuuluvuusaluekartan mukaan olisi paremmat yhteydet.

Januz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Juurikin Crisan mainitsemat valo-ominaisuudet. Sininen kyllä palaa koko ajan, mutta speedtest antoi tuloksiksi kahdella testillä download 0.15mbps ja 0.42mbps, upload 0.49mbps ja  0.72mbps sekä ping 121ms ja 101ms, eli ei kovin vikkelää. Kampanjanssa luvataan kyllä hienoja nopeuksia, mutta ois ihan kiva päästä vaikka tohon yhteen megaan, ni peruskäyttö helpottuisi aika kivasti. Eli ilmeisesti ominaisuudesta on kyse eikä viasta?

akukarvonen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Olen käyttänyt ko. tikkua toukokuusta lähtien. Syyskuuhun asti käytin 9.4 versiota ja viikon alusssa päivitin 10.4 versioon.
Alkuun tuntui, että tikku otti pienet torkut välillä. Seurasin laitehallinnassa verkon toimintaa. joskus käy niin että 30--50 sekuntia lähetyskäyrä tekee muutaman seḱunnin välein pientä hyppyä (n. 15-20kt).
Ominaisuudet ovat aivan samat molemmisaa ubuntun versioissa. Selaimen aloitussivun lataaminen kestää vaihtevasti n 2 sek--- 1min ja käytön aikanakintapahtuu näitä torkahduksia.
Tällä tikullahan pitäisi olla Linux tuki ainakin esitteen mukaan. Sisällysluettelossa yhden rivin maininta Linuxista ja jonkin Nokian työntekijän hiljainen myötätunto,,heh

Januz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Olen käytellyt tätä mokkulaa nyt talven yli, mutta sopparia olisi vielä yli vuosi jäljellä ja nopeus ei ole juuri muuttunut, niin kävin selvittelemässä asiaa dna:lta. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)

Kaupassa sanottiin, että jos tikku on kuumenevaa sorttia - mulla on - niin se on alunperin valmistusvikainen ja voi käydä vaihtamassa. Ja sitten Linux-ympäristö? Niin, korvaava tikku ei tue, vaan cs-15 on ainoa jonka sellaisenaan luvataan tukevan. Tämä kuulemma voisi olla hyvä syy sopimuksen purkamiseksi, joten taidampa ryhtyä seuraavaksi sellaiseen, ja hommata kiinteän yhteyden, kun puhelimellakin pystyy rittävään netinkäyttöön reissussa nykyään. Ja nopeus ei ainakaan tätä huonompi ole.

Ekivaan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Olen käytellyt tätä mokkulaa nyt talven yli, mutta sopparia olisi vielä yli vuosi jäljellä ja nopeus ei ole juuri muuttunut, niin kävin selvittelemässä asiaa dna:lta. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)

Kaupassa sanottiin, että jos tikku on kuumenevaa sorttia - mulla on - niin se on alunperin valmistusvikainen ja voi käydä vaihtamassa. Ja sitten Linux-ympäristö? Niin, korvaava tikku ei tue, vaan cs-15 on ainoa jonka sellaisenaan luvataan tukevan. Tämä kuulemma voisi olla hyvä syy sopimuksen purkamiseksi, joten taidampa ryhtyä seuraavaksi sellaiseen, ja hommata kiinteän yhteyden, kun puhelimellakin pystyy rittävään netinkäyttöön reissussa nykyään. Ja nopeus ei ainakaan tätä huonompi ole.

Olen aloittanut ubuntuun tutustumisen 10.04.2 LTS jakelulla. Nettiin ei tie aukene. Olen windowsista kulkenut cs-15:llä nettiin ja minullakin on sitä sopparia yli vuosi jäljellä. DNA totesi minulle kylmästi, ettei heillä ole mitään tukea Linuxille. Vain MS:n järjestelmille.
Luin nuo keskustelut ja totesin, että sinä ja aiemmat keskustelukumppanisi olette jo ratkaisseet tämän minun ongelmani. Niinpä pyytäisin neuvoja, miten pääsen nykyisestä pattitilanteestani eteenpäin. Ymmärrettävästä syystä tuohon nopeusongelmaanne en kykene tuomaan  mitään uutta, mutta toivon teiltä neuvoja.

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Lainaus
Olen aloittanut ubuntuun tutustumisen 10.04.2 LTS jakelulla. Nettiin ei tie aukene. Olen windowsista kulkenut cs-15:llä nettiin ja minullakin on sitä sopparia yli vuosi jäljellä. DNA totesi minulle kylmästi, ettei heillä ole mitään tukea Linuxille. Vain MS:n järjestelmille.
Luin nuo keskustelut ja totesin, että sinä ja aiemmat keskustelukumppanisi olette jo ratkaisseet tämän minun ongelmani. Niinpä pyytäisin neuvoja, miten pääsen nykyisestä pattitilanteestani eteenpäin. Ymmärrettävästä syystä tuohon nopeusongelmaanne en kykene tuomaan  mitään uutta, mutta toivon teiltä neuvoja.

Tarkoitatko ettet pääse nettiin kyseisellä tikulla?
Jos näin on niin avaa Sovellukset->apuohjelmat->pääte
Sinne voit kopioida tästä:
Lainaus
eject /dev/sr1
Voi myös olla sr2 tai jopa sr0 (nolla)
Odotat hetken ja tikussa pitäisi rueta eloa tapahtumaan.
Sitten normaalisti networkmanagerilla luot yhteyden kun tikku tunnistuu.
Tämän jälkeen varmaan tarvitsee asennella usb-modeswitch jonka voi asentaa ubuntun sovellusvalikoimasta.

t: Antti  ;)
Ps. Omasta ongelmasta kannattaa aloittaa oma ketju niin ei huku.
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Tämän jälkeen varmaan tarvitsee asennella usb-modeswitch jonka voi asentaa ubuntun sovellusvalikoimasta.
Sen pitäisi sitten riittää. Tein noin tänään ja heti rupesi toimimaan oikein (tikku irti ja kiinni). 10.04:ssä on jo ihan tarpeeksi uusi usb-modeswitch nähtävästi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ekivaan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Kiitokset. Siirsin tämän keskustelu uuteen paikkaan: Ubuntu ja Nokia CR-15

Lainaus
Olen aloittanut ubuntuun tutustumisen 10.04.2 LTS jakelulla. Nettiin ei tie aukene. Olen windowsista kulkenut cs-15:llä nettiin ja minullakin on sitä sopparia yli vuosi jäljellä. DNA totesi minulle kylmästi, ettei heillä ole mitään tukea Linuxille. Vain MS:n järjestelmille.
Luin nuo keskustelut ja totesin, että sinä ja aiemmat keskustelukumppanisi olette jo ratkaisseet tämän minun ongelmani. Niinpä pyytäisin neuvoja, miten pääsen nykyisestä pattitilanteestani eteenpäin. Ymmärrettävästä syystä tuohon nopeusongelmaanne en kykene tuomaan  mitään uutta, mutta toivon teiltä neuvoja.

Tarkoitatko ettet pääse nettiin kyseisellä tikulla?
Jos näin on niin avaa Sovellukset->apuohjelmat->pääte
Sinne voit kopioida tästä:
Lainaus
eject /dev/sr1
Voi myös olla sr2 tai jopa sr0 (nolla)
Odotat hetken ja tikussa pitäisi rueta eloa tapahtumaan.
Sitten normaalisti networkmanagerilla luot yhteyden kun tikku tunnistuu.
Tämän jälkeen varmaan tarvitsee asennella usb-modeswitch jonka voi asentaa ubuntun sovellusvalikoimasta.

t: Antti  ;)
Ps. Omasta ongelmasta kannattaa aloittaa oma ketju niin ei huku.