Kirjoittaja Aihe: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä  (Luettu 4813 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Radioamatööri-lehdessä 3/2011 on Osmo A. Wiion kirjoittama artikkeli "Ikkunoita vai mitä", sivut 18-21. Artikkelissa hän vertailee käyttöjärjestelmiä käyttäjän näkökulmasta. Tärkein kriteeri vertailussa on siis käytettävyys. Tarkastelun alla on Windows 2000, XP, Vista, Windows 7 ja Linux. Linux jakeluista Ubuntu 10.10 on esillä. Ruusuja ja ruoskaa jaetaan, mutta kiihkottoman analyyttisesti. Osmon teksti on miellyttävää lukea ja asiat on jäsennelty loogisesti. Yrittäkää etsiä artikkeli luettavaksenne. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä
« Vastaus #1 : 10.03.11 - klo:23.17 »
Olen lukenut O.A.V.n kirjoituksia 60 v.n ajalta ja kiinnostavia ja asiallisia ovat olleet kautta linjan.
Mukava tietää, että vanha herra vaan jaksaa porskuttaa.
Poistuu taka vasemmalle - - -

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä
« Vastaus #2 : 12.03.11 - klo:21.06 »
no onhan hän alan ihminen, mutt jo ajat sitten kyydistä tipahtanut eikä ainakaan joitain vuosia kovin linux-ystävällinen ja siksi ehkä ei kovin hyvin linuxin nykytoiminnoista ja käytetettävyydestä perillä oleva.

Muistan kun erään lehden toimistustakin kehotin saattamaan miehen kotiinsa, ettei vaan eksy matkalla... eikä muuten oo juttuja juurikaan ko lehdessä sen jälkeen näkynyt. Se oli silloin tän alan lehtiä. ...no radioamatöörit ehken vielä uskovat vanhaan proffaan (viestinnän muistaakseni ? eikä siis tietotekniikan, tms) jonkun aikaan ja sitt naistenlehtiin... ;) kenties

ps. en ole siis tuota mainittua juttua lukenut
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä
« Vastaus #3 : 12.03.11 - klo:21.35 »
Lainaus
siksi ehkä ei kovin hyvin linuxin nykytoiminnoista ja käytetettävyydestä perillä oleva.
Tällä hetkellä hänellä on käytössä Ubuntu 10.10. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä
« Vastaus #4 : 13.03.11 - klo:00.54 »
Lainaus
siksi ehkä ei kovin hyvin linuxin nykytoiminnoista ja käytetettävyydestä perillä oleva.
Tällä hetkellä hänellä on käytössä Ubuntu 10.10. terveisin Timo

Kyllä ja on ollut muitakin ubuntuja / eri distrojakin jo pitemmän aikaa, Osmo ei ole mitenkään dementoitunut tai kärsi altzhaimerista ym. Ikää on kyllä sillain reilusti mutta harvinaisen vireä ikäisekseen eli pystyy vielä arvioimaan suhteellisen hyvin eri käyttöjärjestelmiä ja distroja. Kirjoituksia ei voi tulla yhtäpaljon kuin nuorempana tai keski-iässä se on tietysti luonnollista Ryppy tuolla mainitsi että on lukenut mihen kirjoituksia 6,lta vuosikymmeneltä samoin ja minulla on aika monta hänen kirjoittamaansa kirjaakin sellaista tietoa joka ei vanhene koskaan.

                                        73's kaikille de  -3SS        ;)


Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä
« Vastaus #5 : 13.03.11 - klo:19.31 »
joo, on hän vuosien mittaan kokeillut linuxia jopa kaiketi säännöllisesti ja julkituonut ainakin kymmenessä kolumnissaan samat johtopäätöksensä uusin päivämäärin ja versiomerkinnöin, juu. Teksti niissä ei oo muuttunut juuri muilta osin.
Minäkin kun oon niitä vuosien mittaan lueskellut, niin niistä on käynyt sama välttelevä suhde linuxiin ja kannustus Windowsiin käyttöön nimenomaan ns tavallisten ihmisten osalta. Wiio on aina moittinut linuxin käytettävyyttä ja säätämistarvetta ja laitetukea ja...
Mutta kuten jo ylempänäkin kirjoitin, en ole lukenut hänen tämänkertaista juttuaan, enkä muuten oo enää edes kiinnostunut lukeakseni. Rauha hänen muistolleen.
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä
« Vastaus #6 : 16.03.11 - klo:12.00 »
Olisi ollut kiinnostavaa kuulla mitä Wiio tarkoittaa Linuxin "säätämisellä", vaikkapa Ubuntun tapauksessa. Minusta Ubuntua voi kohta vireä vanhus arvostella siitä, että siinä toimii perushommat niin hyvin että toimivuus vie jo suorastaan mielenkiinnon. Itse katsoisinkin että Wiio vanhana miehenä toistaa jotain muistoa niiltä vuosilta jolloin Linuxia todellakin sai säätää.

PS. Olen muuten havainnut itse, että, yllättävää kyllä, vanhemmat ihmiset saattavat olla yllättävän joustavia esim. kokeilemaan Linuxia. Sen sijaan olen hämmästyksekseni havainnut että nuoriso joka tietysti jo lapsena tottui Windowsiin on jo niin fakkiutunut ettei uskalla edes kokeilla Linuxia. Ja sitten vielä väitetään että "nuoriso on ennakkoluulotonta".
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä
« Vastaus #7 : 16.03.11 - klo:15.09 »
PS. Olen muuten havainnut itse, että, yllättävää kyllä, vanhemmat ihmiset saattavat olla yllättävän joustavia esim. kokeilemaan Linuxia
Mummini oli innoissaan (siis yhtä innoissaan kuin esim. saadessaan tulostimen) kun asensin hänen koneeseensa Xubuntun ja sanoin sen toimivan XP:tä (F-Securella varustettuna) nopeammin. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Osmo A. Wiion kirjoitus Radioamatööri-lehdessä
« Vastaus #8 : 16.03.11 - klo:15.46 »
Yritin tehdä referaattia mutta meni sisu kaulaan, mutta silti poimintoja Osmon kirjoituksesta. Nämä ovat siis poimintoja! Vielä kerran, lukekaa artikkeli. Vanha professori antaa hyvää palautetta Ubuntusta ja linuxista. Artikkeli on kirjoitettu OpenOfficen Writerilla.

" Linux on edelleen melko vapaasti kehittyvä yhteisö, johon ilmestyy jatkuvasti uusia ja useimmiten vapaita sovelluksia. Tämä on tietysti suuri etu käyttäjien kannalta, sillä Windows-ympäristön tärkeimmät sovellukset ovat usein varsin hinnakkaita ja useimmiten sovellusten käyttö on rajoitettu yhteen tai korkeintaan kolmeen koneeseen. Linux jakelut ovat yleensä helppokäyttöisempiä kuin Windowsin uudet versiot. Käyttöliittymiä on helppo muuttaa itselle ja eri tarkoituksiin sopivaksi. Monet, myös minä, pitävät Linuxin nykyjakeluita täysin vertailukelpoisina esimerkiksi Windows 7:n kanssa"

"Linuxin sovellustarjonta ylittää moninkertaisesti Windows-järjestelmän sovellusten tarjonnan ja kaiken lisäksi sovellukset ovat melkein poikkeuksetta ilmaisia. Haittana on kuitenkin sopivan valinnan löytyminen sovellusten valtavasta määrästä sekä mahdollisen suomenkielisen version puute."

"Linux on hyvin luotettava, se ei yleensä tarvitse erillisiä turvaohjelmia."

"Erityisesti Ubuntu 10.10 on melko helppo asentaa toimimaan Windowsin kanssa samalle kovalevylle."

"Linux on kasvattamassa maailmalla osuuttaan käyttöjärjestelmien joukossa. Sitä ovat vuosia käyttäneet monet tietojärjestelmien palvelimet sekä julkisen hallinnon yksiköt ja tieteelliset laitokset. Myös yksityinen käyttö on leviämässä erityisesti ilmaisen Ubuntun ansiosta. Linuxissa on hyvät valikoimat multimedia-ja verkkosovelluksia ja sillä voi työstää suunnilleen samoja ohjelmiston tyyppejä kuin esimerkiksi versiolla Windows 7.

"Uuden käyttäjän Linuxin käyttäjän kannattaa käyttää kaksoisasennusta ja totutella Ubuntun käyttöön. Aivan erityisesti Linuxin käyttö säästää rahaa, itse sovellus on ilmainen ja sen avulla voi käyttää vanhaa atk-laitteistoa. Tämä ei ole estä uuden tekniikan hyödyntämistä"

73's de Timo -7JHA
"Linux, made in Finland"