Kirjoittaja Aihe: ATIn ajurit (6.06)  (Luettu 6264 kertaa)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
ATIn ajurit (6.06)
« : 21.06.06 - klo:11.24 »
Eli yritän asentaa fglrx ajureita kannettavaani, jonka näytönohjain on  ATI Technologies Inc Rage Mobility P/M AGP 2x (rev 64). Kokeilin asentaa ajureita niin, että asensin xorg-driver-fglrx ja fglrx-control paketit (restricted modulsitkin on asennettu) ja vaihdoin xorg.confista atin tilalle fglrx. Käynnistin X:än uudelleen mutta se ei käynnistynyt. Lisäsin myös fglrx moduulin /etc/modules tiedostoon ja käynnistin koneen uudelleen mutta sekään ei toiminut. Vinkkejä?
« Viimeksi muokattu: 21.06.06 - klo:15.49 kirjoittanut Vililikku »
alias vililikku

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.0b)
« Vastaus #1 : 21.06.06 - klo:12.31 »
Vaikuttaa sen verran vanhalta kortilta, että fglrx-ajurit tuskin tukevat noita. Muistaakseni ne tukevat kortteja 8500:sta ylöspäin. Onko normaaleissa ati-ajureissa jotakin vikaa, vai eikö 3d-kiihdytys toimi niillä?

juyli

  • Vieras
Re: ATIn ajurit (6.0b)
« Vastaus #2 : 21.06.06 - klo:12.37 »
Lisäsin myös fglrx moduulin /etc/modules tiedostoon ja käynnistin koneen uudelleen mutta sekään ei toiminut.

Moduli voidaan ladata komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe <moduli>
Eli tuon modulin latauksen takia ei ole välttämätöntä käynnistää konetta uudelleen.

Tarkista nyt vaikka aluksi, että fglrx on latautunut muistiin:
Koodia: [Valitse]
sudo lsmod

PS. Mikä versio tuo ATI 6.0B oikein on?
« Viimeksi muokattu: 21.06.06 - klo:12.45 kirjoittanut juyli »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.0b)
« Vastaus #3 : 21.06.06 - klo:15.18 »
Siis tuo 6.0b on typo, olisi pitänyt olla 6.06, eli Dapper.

Ja ati ajurilla ei toimi 3d-kiihdytys. Tai ainakin glxinfo sanoo näin:
Koodia: [Valitse]
direct rendering: No
Lisäys: Kun käynnistän X:n fglrx -ajurilla, se sanoo:
Lainaus
no screens found
« Viimeksi muokattu: 21.06.06 - klo:15.50 kirjoittanut Vililikku »
alias vililikku

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #4 : 21.06.06 - klo:21.39 »
Ei varmaan toimi tuolla fglrx ajurilla. Uusimman tuetut kortit näkyy tästä. Sun pitäis saaha dri pelaamaan siitä kortista, vanhalla wartylla on joku säätäny täällä. Siitä miten tuo onnistuu nykyisellä versiolla, ei minulla ole hajuakaan(ikinään koskenutkaan koneeseen jossa on ati:n näytönohjain),. Joten jos onnistut pistä ohjeita tänne muillekkin.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #5 : 07.07.06 - klo:11.06 »
Kyselenpä ihan mielenkiinnosta, että kuinkas paljon nopeusetua tulee kun käyttää fglrx ajuria ati ajurin sijaan? Itselläni juuri tuore dapper asennus (bye bye windows I won't miss you) ja ilman mitään säätöä 3d toimii, korttina siis radeon 9600.

Koodia: [Valitse]
$ glxinfo | grep rendering
*********************************WARN_ONCE*********************************
File r300_state.c function r300Enable line 456
TODO - double side stencil !
***************************************************************************
No ctx->FragmentProgram._Current!!
direct rendering: Yes

Koodia: [Valitse]
$ glxgears -printfps
*********************************WARN_ONCE*********************************
File r300_state.c function r300Enable line 456
TODO - double side stencil !
***************************************************************************
No ctx->FragmentProgram._Current!!
*********************************WARN_ONCE*********************************
File r300_render.c function r300_get_num_verts line 188
user error: Need more than 2 vertices to draw primitive QS !
***************************************************************************
5901 frames in 5.0 seconds = 1180.035 FPS
5965 frames in 5.0 seconds = 1192.817 FPS
5966 frames in 5.0 seconds = 1193.084 FPS
5964 frames in 5.0 seconds = 1192.748 FPS

Planet Penguin Racer toimii kyllä muuten sulavasti, mutta maisemasta tulee näkyviin osia sitämukaa kun etenee (eli kaukana olevat sumeana kunnes tulee esim puu tms. näkyviin) ja muistaakseni breezyssä fglrx ajurilla näkyi koko kuva-ala taustoja myöten.

Muoks.

Näemmä nyt fglrx ajurin sai tappelematta toimimaan, joten onhan noissa pientä eroa. Seuraavat fglrx ajurilla:

Koodia: [Valitse]
$ glxgears -printfps
14103 frames in 5.0 seconds = 2820.415 FPS
14072 frames in 5.0 seconds = 2814.264 FPS

kun taas

Koodia: [Valitse]
$ fgl_glxgears
Using GLX_SGIX_pbuffer
1863 frames in 5.0 seconds = 372.600 FPS
2057 frames in 5.0 seconds = 411.400 FPS
2046 frames in 5.0 seconds = 409.200 FPS
1991 frames in 5.0 seconds = 398.200 FPS

Oli miten oli, niin saa olla nyt tämä ajuri käytössä. Yllätys oli silti suuri kun alussa huomasin että 3d toimii säätämättä, siksi piti käydä täälläkin kirjoittamassa (en halunnut säätää toimivaa rikki). Noh päätin silti koittaa ja tappeluttahan tälläkertaa meni tuokin.
« Viimeksi muokattu: 07.07.06 - klo:11.27 kirjoittanut uggeli »
Linux: Be root
Windows: Reboot

GoRDoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #6 : 29.07.06 - klo:14.44 »
Pistänpäs oman ongelman tämän ketjun jatkoksi, eli en saa atin ajureita toimimaan. Käytössä on Kubuntu 6.06. Noudatin http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/:n ohjeita, ja diect rendering pysy no:na. Koneessa siis kiinni Radeon 9600 pro.

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #7 : 30.07.06 - klo:02.31 »
kokeile pistää
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

sudo apt-get install linux-restricted-modules-XXX

tossa XXX on se mitä kerneliä käytät, oletuskena on 386 mutta itsellä ainakin on k7 käytössä. (uname -r päätteeseen laitettuna näyttää tarvittaessa)

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/modulestarkista että fglrx lukee ylimpänä, jos näkyy useampi fglrx rivi, siirrä yksi niistä rivin yläpäähän ja poista loput ja jos ei näy niin lisää se.

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/X11/xorg.confvaihda fglrx lukemaan atin sijasta xorg.conf tiedostoon jos ei lue jo

buuttaa kone ja kokeile mitä sanoo

Koodia: [Valitse]
fglrxinfo

glxinfo | grep rendering

edit: jos siis kubuntussa niin vaihda toi gedit kateksi tai mitä ikinä tekstieditoria kubuntun puolelta löytyy ja tykkäät käyttää tai asenna gedit
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install gedit
« Viimeksi muokattu: 30.07.06 - klo:02.33 kirjoittanut fly »

GoRDoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #8 : 30.07.06 - klo:11.12 »
fglrxinfo:
Koodia: [Valitse]
Xlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
OpenGL version string: 1.2 (1.5 Mesa 6.4.1)
glxinfo | grep rendering:
Koodia: [Valitse]
Xlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
direct rendering: No

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #9 : 30.07.06 - klo:13.16 »
hmm kumma juttu, se ei näytä käyttävän tota ajuria. itellä on kanssa atin radeon 9600 ja noin sen muistaakseni pistin toimii..

kokeiles vaikka vielä
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe fglrx
itellä on omaa muistamista varten ollu ylhäällä lista mitä tehä niin se näyttää tältä jotka samat neuvoin tossa aikasemmassa vähän eritavalla, tässä se jos siitä on hyötyä:

Lainaus
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r)

echo fglrx | sudo tee -a /etc/modules

sudo sed -i -e 's/"ati"/"fglrx"/' /etc/X11/xorg.conf

      buuttaa kone.

sudo gedit /etc/modules

     tarkista että fglrx lukee ylimpänä, jos näkyy useampi fglrx rivi, siirrä yksi niistä rivin yläpäähän ja poista loput

     kokeile että kaikki toimii:

fglrxinfo

glxinfo | grep rendering

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #10 : 30.07.06 - klo:17.42 »
itsekin olen tapellut atin kanssa ja ainut ohje millä omani on toiminut löytyy Täältä.

ja kun olet käynnistellyt uudestaan niin kokeile toimiiko.
Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep rendering

fglrxinfo

ja jos ei vielä toiminut niin lisäksi täytyy vaihtaa yksi tiedosto tai ainakin kun viimeksi asensin. tosin sinulla taitaa olla uudempi kortti.
Löytyi näköjään bugi fglrx + Dapper

r200 korttejen kanssa

kopioi http://www.ground-impact.com/libGL.so.1.2 

ja korvaa se uuden tilalle

/usr/lib/libGL.so.1.2

mutta kun asennat tuolla ohjeella joudut tekemään tämän vaiheen joka kerta kun kerneli päivittyy.
Lainaus
Compile the kernel module:

Koodia: [Valitse]
sudo module-assistant prepare
sudo module-assistant update
sudo module-assistant build fglrx
sudo module-assistant install fglrx
sudo depmod -a
jospa tuosta nyt olisi jotain apua. ja sinulla on kuitenkin hiukan uudempi kortti niin voit kokeilla myös sivulta löytyvää tapaa yksi mikä on suositeltavampi periaatteessa, mutta ei esim itselläni toiminut.

GoRDoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #11 : 31.07.06 - klo:13.29 »
Kiitoksia neuvoista. Ilmoittelen tuloksista loppuviikosta, kun pääsen kotia omalle koneelle.

Patman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #12 : 03.08.06 - klo:00.54 »
Kyselenpä ihan mielenkiinnosta, että kuinkas paljon nopeusetua tulee kun käyttää fglrx ajuria ati ajurin sijaan? Itselläni juuri tuore dapper asennus (bye bye windows I won't miss you) ja ilman mitään säätöä 3d toimii, korttina siis radeon 9600.

Koodia: [Valitse]
$ glxinfo | grep rendering
*********************************WARN_ONCE*********************************
File r300_state.c function r300Enable line 456
TODO - double side stencil !
***************************************************************************
No ctx->FragmentProgram._Current!!
direct rendering: Yes

Koodia: [Valitse]
$ glxgears -printfps
*********************************WARN_ONCE*********************************
File r300_state.c function r300Enable line 456
TODO - double side stencil !
***************************************************************************
No ctx->FragmentProgram._Current!!
*********************************WARN_ONCE*********************************
File r300_render.c function r300_get_num_verts line 188
user error: Need more than 2 vertices to draw primitive QS !
***************************************************************************
5901 frames in 5.0 seconds = 1180.035 FPS
5965 frames in 5.0 seconds = 1192.817 FPS
5966 frames in 5.0 seconds = 1193.084 FPS
5964 frames in 5.0 seconds = 1192.748 FPS

Planet Penguin Racer toimii kyllä muuten sulavasti, mutta maisemasta tulee näkyviin osia sitämukaa kun etenee (eli kaukana olevat sumeana kunnes tulee esim puu tms. näkyviin) ja muistaakseni breezyssä fglrx ajurilla näkyi koko kuva-ala taustoja myöten.

Muoks.

Näemmä nyt fglrx ajurin sai tappelematta toimimaan, joten onhan noissa pientä eroa. Seuraavat fglrx ajurilla:

Koodia: [Valitse]
$ glxgears -printfps
14103 frames in 5.0 seconds = 2820.415 FPS
14072 frames in 5.0 seconds = 2814.264 FPS

kun taas

Koodia: [Valitse]
$ fgl_glxgears
Using GLX_SGIX_pbuffer
1863 frames in 5.0 seconds = 372.600 FPS
2057 frames in 5.0 seconds = 411.400 FPS
2046 frames in 5.0 seconds = 409.200 FPS
1991 frames in 5.0 seconds = 398.200 FPS

Mulla antaa tollasia lukuja fglrx ajureilla:

14546 frames in 5.0 seconds = 2909.092 FPS
14536 frames in 5.0 seconds = 2907.054 FPS
14544 frames in 5.0 seconds = 2908.709 FPS
14563 frames in 5.0 seconds = 2912.506 FPS
14557 frames in 5.0 seconds = 2911.206 FPS
14472 frames in 5.0 seconds = 2894.138 FPS
13879 frames in 5.0 seconds = 2775.572 FPS
14542 frames in 5.0 seconds = 2908.125 FPS

Linux user #424855
"Software is like sex - it's best, when it's free"...

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #13 : 03.08.06 - klo:11.09 »
Itse olen jo luopunut toivosta saada 3d -kiihdytystä päälle, SuperTuxkin toimii ilman sitä. ;)
alias vililikku

GoRDoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #14 : 04.08.06 - klo:22.25 »
Aloin tuossa kokeilemaan tuota Anssin linkkiä, mutta tuli mieleen, että pitääkö ennen kun noita ohjeita noudattaa, niin poistaa jotain/ säätää tiedostoja alkuperäisiksi?

edit: Enpäs malttanut odottaa, niin kokeilin noita ohjeita, mutta ei auttanut... Ideoita... Ei kellään sattus olee myynnissä sopivan hintaista GF 57XX tai 58XX. Saman tasosta ku toi 9600pro radeon  :)
« Viimeksi muokattu: 05.08.06 - klo:16.17 kirjoittanut GoRDoN »

janif

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #15 : 25.08.06 - klo:10.08 »
Ei varmaan toimi tuolla fglrx ajurilla. Uusimman tuetut kortit näkyy tästä. Sun pitäis saaha dri pelaamaan siitä kortista, vanhalla wartylla on joku säätäny täällä. Siitä miten tuo onnistuu nykyisellä versiolla, ei minulla ole hajuakaan(ikinään koskenutkaan koneeseen jossa on ati:n näytönohjain),. Joten jos onnistut pistä ohjeita tänne muillekkin.

Sain eilen 3d:n pelittämään juuri tuolla ohjeella ATI Technologies Inc Rage Mobility P/M AGP 2x (rev 64) -ohjaimelle. Käyttiksenä dapper. Noudatin orjallisesti näitä http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=7200 ohjeita ja homma lähti pelittämään laakista.

Lopputuloksena siis komento: glxinfo | grep "direct" palauttaa direct rendering: yes.

 

taspa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #16 : 25.08.06 - klo:23.27 »
Itsekin tappelin noiden fglrx ajureiden kanssa melko pitkän tovin.
Sain kyllä tuon Direct rendering: yes melko ongelmitta, mutta fglrx ajureilla kun ei suostunut toimimaan 1024x768 suurempi resoluutio :(

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: ATIn ajurit (6.06)
« Vastaus #17 : 26.08.06 - klo:10.27 »
Ei varmaan toimi tuolla fglrx ajurilla. Uusimman tuetut kortit näkyy tästä. Sun pitäis saaha dri pelaamaan siitä kortista, vanhalla wartylla on joku säätäny täällä. Siitä miten tuo onnistuu nykyisellä versiolla, ei minulla ole hajuakaan(ikinään koskenutkaan koneeseen jossa on ati:n näytönohjain),. Joten jos onnistut pistä ohjeita tänne muillekkin.

Sain eilen 3d:n pelittämään juuri tuolla ohjeella ATI Technologies Inc Rage Mobility P/M AGP 2x (rev 64) -ohjaimelle. Käyttiksenä dapper. Noudatin orjallisesti näitä http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=7200 ohjeita ja homma lähti pelittämään laakista.

Lopputuloksena siis komento: glxinfo | grep "direct" palauttaa direct rendering: yes.

 

Kun komenna siellä mach64 kansiossa sudo ./install.sh niin kun se alkaa käänyämään kernel modulea niin valittaa näin:
Koodia: [Valitse]
elias@ubuntu:~/mach64-20060403-linux.i386$ sudo ./install.sh


DIRECT RENDERING OPEN SOURCE PROJECT  -  DRIVER INSTALLATION SCRIPT

[ http://dri.freedesktop.org ]

==========================================================================

Welcome to the DRI Driver Installation Script

The package you downloaded is for the following driver:

Driver Name    : mach64
Description    : ATI Mach64 Driver
Architecture   :
Build Date     : 20060403
Kernel Module  : mach64

Optional Information

Driver Version      :
Special Description :

Press ENTER to continue or CTRL-C to exit.



DIRECT RENDERING OPEN SOURCE PROJECT  -  DRIVER INSTALLATION SCRIPT

[ http://dri.freedesktop.org ]

==========================================================================

The script will need to copy the DRI Xorg driver modules to
your Xorg directories.

The script will use the following Xorg directories:

Xorg Dir         : /usr/X11R6
Xorg Modules Dir : /usr/X11R6/lib/modules
Xorg Library Dir : /usr/X11R6/lib

If this is correct press ENTER, press C to change or CTRL-C to exit.




DIRECT RENDERING OPEN SOURCE PROJECT  -  DRIVER INSTALLATION SCRIPT

[ http://dri.freedesktop.org ]

==========================================================================

The script also needs to copy the DRM kernel modules to your
kernel module directory.

This version of the script supports 2.4.x and 2.6.x kernels.

Kernel Version   : 2.6.17.9-nopein
Module Directory : /lib/modules/2.6.17.9-nopein

If this is correct press ENTER, press C to change or CTRL-C to exit.




DIRECT RENDERING OPEN SOURCE PROJECT  -  DRIVER INSTALLATION SCRIPT

[ http://dri.freedesktop.org ]

==========================================================================

The script will now compile the DRM kernel modules for your machine.

Press ENTER to continue or CTRL-C to exit.


Compiling...
ERROR: Kernel modules did not compile

The DRI drivers can not be installed without the latest kernel modules.
Installation will be aborted. See the dri.log file for information on
what went wrong.

elias@ubuntu:~/mach64-20060403-linux.i386$
Eli olen kääntänyt uuden 2.6.17.9 kernelin ja käänsin samalla headeritkin.
alias vililikku