Kirjoittaja Aihe: Ubuntu,kubuntu,Xubuntu vai lubuntu?  (Luettu 30140 kertaa)

Tuoppi Kake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Ubuntu,kubuntu,Xubuntu vai lubuntu?
« Vastaus #20 : 11.05.11 - klo:01.29 »
Kokeilin tämän keskustelun innoittamana Lubuntu 10.10:ä virtuaalikoneessa 128 MB:n muistilla. Asennuksen ja päivitysten asentamisen jälkeen, klikkasin Cromium:in ja Ylen sivut auki. Muistia oli käytössä vain jonkin verran yli 60 MB. Mtv3:n sivuilla vastaava luku oli yli 80 Mb.

Joten käsittämättömän pienellä muistilla tämä toimii  ;D ... taidanpa kokeilla vanhassa Sonyn Vaiossa (128 MB, Mobile Pentium.joku n. 400 MHz), jossa Xubuntu toimii, mutta on liian raskas, jotta sitä viitsisi käyttää.

Kokeile tuossa läppärissä xdm:ää (erittäin kevyt graafinen sisäänkirjautumistyökalu) sekä fluxboxia. Toimii melkeinpä raudalla kuin raudalla. Fluxboxin valikko on erittäin helppo konffata. Itse olen kokeillut tuota yhdistelmää 800MHz PIII:lla ja kaikki toimii silmän räpäyksessä, jos valitsee kevyet softat. Muistia tuo ei vaadi juurikaan, ainoastaan, mitä softat käyttää. Saatat yllättyä iloisesti.

Tuoppi Kake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Ubuntu,kubuntu,Xubuntu vai lubuntu?
« Vastaus #21 : 11.05.11 - klo:02.02 »
Itse suosin KDE:ta, koska sen plasmideilla saa työpöydälle jos jonkinlaista vitkutinta ja kaikki saa siihen järjesteltyä melkoisen mukavasti. Tämä tietysti tarvitsee nätyöltä kokoa, koska pieneen näyttöön niitä on vaikea alkaa sovittaa. Myöskin KDE on jo melkolailla bugiton. Bugeja tietysti esiintyy vielä kolmannen osapuolen plasmideissa, joista jotkin pahimmassa tapauksessa estää KDE:N käynnistymisen (esim verkkoyhteyden puuttuessa). KDE toimii suhteellisen hyvin heikommallakin raudalla, mutta tuntuu vievän muihin työpöytäympäristöihin verrattuna eniten muistia.

Toisaalta XFCE on melko näppärä. Vie vähän muistia ja on nopea hitailla koneilla. Itse pidän siinä eniten paneelista, johon saa lainattua gnomen puolelta kaikki appletit. Paneeleita myös saa lisättyä (ainakin melkein) rajattomasti ja niitä saa sijoitella reunoille, kulmiin tai jopa irroittaa sen haluamaansa paikkaan ruudulla. Paneeleiden piilotus/auto-hide toimii mielestäni hyvin ja erinomaisen nopeasti.

Gnome on sitten siinä näiden kahden välissä. Välimalli, vailla omaa asennetta, ei sisällä hyviä puolia suuntaan tai toiseen. Toimii, ehkä nopeammin kuin KDE, mutta hitaammin kuin XFCE. Parhaana puolena pidän sitä, että sen appletit toimii XFCE:ssä.

Lxde on sitten juuri niille, jotka vaativat työpöytäympäristöltään nopeutta, eivätkä vaadi sen kummempia kilkkeitä tai muita hienouksia. Paneelin konffaus on vaativaa (ainakin kun itse kokeilin) ellei mahdotonta. Itse kokeiltaessa LXDE:ssä tuli mukana oma verkkotyökalu, jonka korvaaminen toisella vaati alkuperäisen poistamista ja sen jälkeen uutta ei saanut liitettyä paneeliin. Ja taisi olla vielä niin, että LXDE:n verkkotyökalun asennus vaati myös alkuperäisen, eli siinä tapauksessa gnome-network-managerin, poistamista. En ole aivan varma. Sen kokeilemisesta on jo vuosi. Saa antaa kommenttia.

Itse nopeutta vaatiessa en tosin turvaudu näistä mihinkään, vaan asennan suoraan xdm:n ja fluxboxin. Fluxbox on koruton, nopea ikkunamanageri varustettuna paneelilla sekä valikolla. Pikku säädöllä saa jopa näyttämään työpöytäympäristöltä (työpöydän taustakuva, työpöytäkansion sisältö yms..)

Mustana hevosena voisin mainita Enlightenment-ikkunamanagerin, joka on kehittynyt viime aikoina mukavasti. Kevyt, hieno ja paljon ominaisuuksia! Sitä pitää mennä ja kokeilla, jos haluaa tietää minkälainen se on.

Parasta tosiaan tässä on se, että kaikki voipi päällekäin asentaa ja kokeilla vuorotellen, mikä niistä eniten kiinnostaa.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntu,kubuntu,Xubuntu vai lubuntu?
« Vastaus #22 : 11.05.11 - klo:05.29 »
Lxde on sitten juuri niille, jotka vaativat työpöytäympäristöltään nopeutta, eivätkä vaadi sen kummempia kilkkeitä tai muita hienouksia. Paneelin konffaus on vaativaa (ainakin kun itse kokeilin) ellei mahdotonta. Itse kokeiltaessa LXDE:ssä tuli mukana oma verkkotyökalu, jonka korvaaminen toisella vaati alkuperäisen poistamista ja sen jälkeen uutta ei saanut liitettyä paneeliin. Ja taisi olla vielä niin, että LXDE:n verkkotyökalun asennus vaati myös alkuperäisen, eli siinä tapauksessa gnome-network-managerin, poistamista. En ole aivan varma. Sen kokeilemisesta on jo vuosi. Saa antaa kommenttia.
Lubuntu 11.04:ssä on mukana samat Network manager + nm-applet kuin muissakin, joten aikaisempia säätöjä ei tarvita.

Se on paremmin suomennettu kuin aikaisemmin, vaikka jotain kirjoitusvirheitä teksteistä löytyykin. Siitä saa remasteroinnilla oikein hyvän räätälöidyn version (Sunin Java + flash jne.), joka mahtuu edelleen CD:llekin (kun poistaa tarpeettomat kielet ym).

vgran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ubuntu,kubuntu,Xubuntu vai lubuntu?
« Vastaus #23 : 19.12.11 - klo:22.27 »
Tulipahan testailua muutamia eri variaatioita. Jostain syystä en huomaa mitään eroa xubuntu ja lubuntun nopeudessa, keveydessä ja sitä rataa. Siis hyvin pyörii molemmat miniläppärissäni(intel celeron/pentium III 900Mhz, 1Gb).
Sen verran nälkä kasvaa syödessä niin tässä välin kyselisin kokeneilta, että onko vieläkin lubuntua kevyempää jakeluversiota ubuntusta tai debinista? Koska olen ihan noobi tässä Linuxin maailmassa niin vaatimuksina olisi suomenkielentuki, graafinen ja helppo työympäristö ja tietysti sellainen ohjelmistojen marketti josta ohjelmia voi klikkaa ja asenna helpous

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu,kubuntu,Xubuntu vai lubuntu?
« Vastaus #24 : 19.12.11 - klo:22.44 »
En pääse kokeilemaan Vaiolla, koska ei boottaa, eikä asennu - tulee vain Busybox. Luulisin, että tulee siksi, että CD-asema on omituinen - PC-kortin päässä oleva ulkoinen asema. Tai oikeastaan boottaa kielenvalintaan asti, mutta käyttöjärjestelmä ei lataudu.
Nyky Lubuntullakin pitää noin vähällä muistilla turvautua alternate-asennukseen.
https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu/ReleaseNotes/OneiricOcelot
tuolla myös muuta huomioon otettavaa, esim. piirit joiden tuki on päättynyt. Siinä tapauksessa täytynee turvautua johnkin vanhempaan versioon tai muuhun vanhemmalla kakkossarjan kernelillä varustettuun jakeluun.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Ubuntu,kubuntu,Xubuntu vai lubuntu?
« Vastaus #25 : 19.12.11 - klo:23.07 »
Sen verran nälkä kasvaa syödessä niin tässä välin kyselisin kokeneilta, että onko vieläkin lubuntua kevyempää jakeluversiota ubuntusta tai debinista?
Vaikka ja minkälaisia. Vaikkapa Fluxbuntu. Debian johdannaisia on varmaan....kymmeniä jos ei peräti mene satoihin. Riippuu tieten miten se määritellään. OpenSUSE taas tarjoaa esim. Studio palvelua jossa voit itse tehdä sen paketoinnista ihan sellaisen jakeluversion haluamillasi ohjelmilla, käyttöliittymällä/työpöydällä kuin itse tykkäät.

Lainaus
Koska olen ihan noobi tässä Linuxin maailmassa niin vaatimuksina olisi suomenkielentuki, graafinen ja helppo työympäristö ja tietysti sellainen ohjelmistojen marketti josta ohjelmia voi klikkaa ja asenna helpous
Mutta näihin kriteereihin en äkkiseltään kyllä ala kuitenkaan suosittelemaan mitään muuta, kuin "virallisia distroja". Monet erikoisemmat ratkaisut ei ole ihan suoraan suositeltavia noviiseille.

Jos järjestelmän rakentaminen ja asetusten tekeminen yms. oikeasti kiinnostaa, niin suosittelen ehdottomasti kokonaan eri Linuxia nimeltään Arch Linux. Siinä asennettaan aina vain perusjärjestelmä ja käytännössä lähes kaikki tehdään viimeistä piirtoa myöten itselle sopivaksi. Tämä vaatii sitten todella kattavan Wikisivuston lukemista, halua ymmärtää, kohtuullisen englanninkielentaidon, taidon olla mielenkiintoa yrittää itse. Mutta se kieltämättä tarjoaa paljon onnistumisen iloa kun saa esim. wlanin toimimaan ilman minkäänlaista graafista käyttöliittymää yms. ja sen avulla on ehkä helpoin yrittää syventyä jakeluiden sielunelämään. Perusteet kun on aika pitkälti samoja kuitenkin kaikissa ja osittain voi sanoa aina samoja. Tuon asennuksen jälkeen käyttäjää tervehtii vain tekstipääte ja siitä lähdetään siis tekemään nettiasetukset, ääniasetukset, grafiikkasetukset, valkataan sopivaa grafiikkaliittymää alle (jos sellainen pitää saada) jne.

Zaapon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: Ubuntu,kubuntu,Xubuntu vai lubuntu?
« Vastaus #26 : 20.12.11 - klo:21.45 »
Asensin viime viikoloppua EEE PC 701 4G miniin (celeron 900 MHz, 512 M) Peppermint Two - Ubuntu johdannaisen ja se ainakin on sikanopea buuttaamaan. Muutenhan tuo piparminttu on kyllä hyvin lähellä Lubuntua, joka 10.04 versiona oli aiemmin käytössä tuossa miniläppärien pioneerissa.