Kirjoittaja Aihe: Miten skeittivideot videokamerasta Ubuntuun  (Luettu 2517 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Miten skeittivideot videokamerasta Ubuntuun
« : 06.03.11 - klo:10.03 »
Nyt ollaan alueella, jossa oma tietämys on nolla - siis skeittaaminen ja videoiden käsittely. Nuorempi polvi hoitaa kyllä skeitti jutut. Isälle jää lähinnä sponsorointi ja tietokoneen lainaaminen videoiden käsittelyyn. Kamera on vanha Canon MV800 DV kasettikamera, jossa on firewire-liitäntäjohto tietokoneelle. Olen luvannut hommata pöytäkoneelle lisäkortin, jossa on firewire-sisääntulo. Onko kenelläkään kokemusta onnistuuko tuolla kokoonpanolla videon talteenotto? Millä ohjelmalla kannattaa nuo videot ottaa koneelle talteen jälkikäsittelyä varten? Laitan alle esimerkin mahdollisesta kortista, terveisin Timo

http://www.halvathinnat.fi/magento/atk/i-o-kortti-ohjainkortit/pci-firewire-kortti-4-porttia.html
"Linux, made in Finland"

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Miten skeittivideot videokamerasta Ubuntuun
« Vastaus #1 : 06.03.11 - klo:10.39 »
Meillä tuo nuorempi polvi on muistaakseni käyttänyt kinoa noissa lumilauta ja skeitti leffojen pilkkomisessa. En vaan ole varma voiko tolla tallentaa niitä tuolta kameralta. Täytyy kysyä kun palaavat taas joskus illalla rinteestä :)
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Miten skeittivideot videokamerasta Ubuntuun
« Vastaus #2 : 10.03.11 - klo:19.57 »
Kinolla on mahdollista siirtää videota kamerasta koneelle. Myös Kdenlive näyttäisi moisen touhun osaavan. En kuitenkaan tiedä aiheesta enempää, kun en ole sitä lystiä koskaan koettanut.

Suosituimpia videoeditoreja tällä hetkellä tuntuvat olevan PiTiVi ja OpenShot. Pitivi siksi kun se on helppo ja oletuksena asennettu, Openshot taas varmaan siksi kun se on astetta monipuolisempi mutta samalla kuitenkin helppo ja vissiin aika vakaa. Tosin sen asentamisen kanssa tuntuu joillakulla olevan ongelmia ainakin vielä toistaiseksi. (Kannattaa silti kokeilla, koska sekin löytyy suoraan paketinhallinnasta.)

Kdenlive on näitä kumpaakin monipuolisempi mutta myös bugisempi. Käytän sitä itse, mutta en mitenkään erityisen lämpimästi suosittele, koska ei koskaan ihan varmaksi tiedä mitä saa: kuva ja ääni saattaa mennä epäsynkkaan tai volumeautomaatiot ei toimi. Toisaalta tuo onkin ainut softa, josta volumeautomaatio ylipäänsä löytyy.

Sitten on vielä Cinellerra, joka on kaikkia edellämainittuja vanhempi ohjelma. Se on pitkään ollut joidenkin mielestä kaikista paras editointiohjelma Linuxille. Sen asentaminen onnistuu jonkin PPA:n kautta, Asmo Koskinen asiasta mainitsi jokin aika takaperin otsikolla Cinellerra PPA.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

juyli

  • Vieras
Vs: Miten skeittivideot videokamerasta Ubuntuun
« Vastaus #3 : 11.03.11 - klo:11.07 »
Kamera on vanha Canon MV800 DV kasettikamera, jossa on firewire-liitäntäjohto tietokoneelle. Olen luvannut hommata pöytäkoneelle lisäkortin, jossa on firewire-sisääntulo. Onko kenelläkään kokemusta onnistuuko tuolla kokoonpanolla videon talteenotto?

Olen nimenomaan Kinolla kopioinut nauhalta datat kiintolevylle, joltakin vastaavalta Canon -videokameralta.
Kinohan löytyy suoraa ohjelmalähteistä  ;)
http://linux.fi/wiki/Kino
ja tuolta löytyy myös linkkejä käyttöoppaisiin. Siirtämisen/kopioimisen jälkeenhän voi noita videotiedostoja käpistellä sitten vielä Kinoakin monipuolisemmilla ohjelmilla.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Miten skeittivideot videokamerasta Ubuntuun
« Vastaus #4 : 11.03.11 - klo:12.03 »
Moi! Mä teen homman niin, että otan Sonyn videokamerasta videot ulos komentorivin dvgrab softalla ja sitten editoin ne OpenShot:lla ja DVD menut teen DVD Stylerilla.

Mä otan dv-nauhalta datan ulos raw muodossa ja tuo -t laittaa tiedoston nimeen kuvausajan ja päivämäärän, a- optio tekee taas autosplitin eli jokainen kuvattu klippi tehdään omiksi tiedostoiksi:
Koodia: [Valitse]
sudo dvgrab -a -format raw -t

http://www.linuxcertif.com/man/1/dvgrab/
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Miten skeittivideot videokamerasta Ubuntuun
« Vastaus #5 : 18.03.11 - klo:08.16 »
Kiitokset hienoista vastauksista ja kommenteista! Homma on nytkähtänyt eteenpäin. Koneella on Belkinin kortti, jossa on 3 Firewire tuloa. Kinolla otetaan videot koneelle. Samihs72 ehdottama dvgrab lienee osa Kinoa. Tuo DVD menujen teko oli hyvä vinkki!
Latasin kaikki paketinhallinnan ehdottamat videoeditorit ja pojan kanssa testasimme miten homma niillä toimii. Kdenlive kaatuu jossain kohtaa työskentelyä. Kino jää johonkin looppiin ja nukahtaa. Tällä kertaa nuorison suosikiksi nousi OpenShot, jolla urakka tuntuu edistyvän.
On hienoa, että vanha DV-kasetti videokamera kokee uuden tulemisen ja pääsee hyötykäyttöön. Kiitokset vielä kerran, terveisin Timo
Ps. Pinnaclen kortin voi nyt viedä kierrätyskeskukseen ...
"Linux, made in Finland"