Kirjoittaja Aihe: Lautapelisivusto.com - selaimiin lautapelejä Javalla.  (Luettu 19986 kertaa)

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1162
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
KotiProjektina Lautapelisivusto!

Aloitan tästä yhden ketjun sivustoni kehittelystä kertomiseen,
näin en sitten mahdollisesti häiritse muita käyttäjiä useilla ketjuilla samasta aiheestani, minulla on tässä tarkoitus valmistaa ensin Java pelejä, ja myöhemmin siirryn HTML5 Canvas peleihin.

Sivustoa rakennetaan Linux Ubuntu ja Linux Mint käyttöjärjestelmissä, palvelimessa on Linux Ubuntu 10.04.
Sivuston pelit valmistuvat OpenJDK7 avulla, tässä vielä muuta Linux softwarea -> HTML, JavaScript, PHP, MySQL, JDBC, GIMP, Inkscape, Eclipse, Netbeans.

Sivusto on esillä ajoittain seuraavilla foorumeilla -> lautapeliseura ubuntu-fi ohjelmointiputka

Ensimmäinen pelattava julkaisuun tuleva versio on : "AsiakasOhjelma v2.xx.xx".

Surffaile sivustoa ->

---



---


Linkki poistettu, aiheen aloittajan "toiveesta" keskustelut keskusteltu. -Storck
« Viimeksi muokattu: 06.11.12 - klo:18.04 kirjoittanut Storck »


AMD FX6350 - x6 Core [RAM 32G] [SSD 120G] [SSD 120G] [HDD 2000G] [USB3 HDD 1000G] [USB3 HDD 500G] [USB3 STICK 32G] [USB3 STICK 32G] [NVIDIA 610].
- Ubuntu 18.04, KDE & MATE.
- ESET Endpoint Security Antivirus - Business Edition.

Rähmäkäpälä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 159
  • Xubuntu 11.10
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 30.03.13 - klo:21.27 kirjoittanut Storck »

Rähmäkäpälä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 159
  • Xubuntu 11.10
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #2 : 29.03.11 - klo:20.29 »
Nyt lähti appletti toimimaan kuten piti ja pelidemotkin näyttävät latautuvan  :)

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3606
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #3 : 14.04.11 - klo:13.04 »
pelailin tuota tammea (käynnisty 3:sta), eikö siinä pitäs sillä läpi menneellä päästä lentelemään ??? tuntupa siinä oleva PAKKO syödä toisen nappula jos se oli mahdollista eikä muiden nappuloiden liikuttelu luonnistanut
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1921
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #4 : 27.05.11 - klo:09.28 »
pitäisikö jotain tapahtua kun tulen tuolle sivuille ? :D

Klikkasin tuota linux linkkiä ja sitten sivu avautui mutta mitään ei tapahtunut (alakulmassa lukee applet started...) keskellä tyhjä sinertävä ruutu... :)
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1921
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #5 : 27.05.11 - klo:12.50 »
ei ole, kyllä on 1 luokan yhteys

mmh, sivusto lähti käyntiin kun vaihtoi tabia...

Lainaus
Loaded resource :
Graphics loaded..

java.net.ConnectException: Connection timed out
   at sun.nio.ch.SocketChannelImpl.checkConnect(Native Method)
   at sun.nio.ch.SocketChannelImpl.finishConnect(SocketChannelImpl.java:592)
   at main.Main.c(Unknown Source)
   at main.Main.run(Unknown Source)
   at java.lang.Thread.run(Thread.java:679)

Mainloop.. do {} while ( this.thread != null );
12.0%

« Viimeksi muokattu: 30.03.13 - klo:21.27 kirjoittanut Storck »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1921
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #6 : 27.05.11 - klo:13.37 »


Siis klikkasin toista välilehteä jolloin peli latautui ok.

Lainaus
Sinulla saattaa olla jokin nat taikka muu firewall esto, joka esti asiakasohjelmaa luomasta connectia palvelimeeni normaalilla tavalla, täytyy keskustella java-gaming foorumissa, oikeista tavoista käyttää tcp yhteyksiä.

Näin todennäköisesti on.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 10752
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #7 : 20.06.11 - klo:17.59 »
Testasin etusivusi W3Validatorilla ja virheitä tuli 66 kpl useimmat puolipisteistä keskellä tägejä (?), puuttuvista alt-attribuuteista kuvissa ja sulkevista img-tageistä eli osin perusvirheitä.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.lautapelisivusto.com%2FEtusivu.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&user-agent=W3C_Validator%2F1.2

Minulla ainakin tuo klik-nappi avaa Operassa JavaAppletin joka peittää sivun ja siitä voi sitten availla pelejä. Myös foorumi siirtyy toiselle sivulle.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2045
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #8 : 27.08.11 - klo:08.13 »
Pieni vitsi,

Heh, Laitoin pienen humoristisen kuvan sivustoni etusivulle, suomi on sivussa, saas nähä kuinka käy -

heh heh ..

----

Jokseenkin pieni, suorastaan huomaamaton?
http://www.sotkuja.jossain.com/Lautapeli-pieni-vitsi.png
« Viimeksi muokattu: 30.03.13 - klo:21.27 kirjoittanut Storck »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1631
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #9 : 27.09.11 - klo:08.15 »
AsiakasOhjelma Beta v9.0,


Kylläpä nämä versiot ovat ehtineet jo pitkälle. Yleensä versio 1.0 on sellainen missä toimii kaikki ominaisuudet mutta sopii tietenkin linjaasi tehdä tämäkin täysin erilailla.

bananapi / rapi2 / vServer

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4774
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #10 : 07.10.11 - klo:11.41 »
Kokeilin mielenkiinnosta kannettavalla jossa AMD X2 QL-60 & Radeon HD 3420

Aika raskas on applettisi. Ruudunpäivitysnopeus luokkaa 2-5fps sekunnissa ja kokeilua ei voi kovin pitkään tehdä, kun jokainen peleistä jäätyy noin 10s käynnistyksestä.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #11 : 07.10.11 - klo:16.58 »
Sivuston käyttö on kiellettyä kannettavalla ja koneilla jotka eivät täytä minimi vaatimuksia raudan suhteen

Jo on verkkopelille raskaat vaatimukset...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 667
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #12 : 07.10.11 - klo:17.22 »
Komppaan gdm:ää.
Kokeilin seuraavalla kokoonpanolla shakkia:
Yksiytiminen Celeron 2,66, muistia 1,5G, näytönohjain Geforce 7200GS (250G). Ei siis mikään hirmu, mutta luulisi nettipeliä vielä vääntävän.
Asiaan: Peli alkoi hyvin, mutta parin siirron jälkeen jämähti ilmoitukseen: ruudun päivitys liian hiljainen?
Kysymys: Onko tornitus shakissa mahdollinen? Nyt ei ehtinyt kokeilla ;)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 10752
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #13 : 07.10.11 - klo:17.23 »
Sivuston käyttö on kiellettyä kannettavalla ja koneilla jotka eivät täytä minimi vaatimuksia raudan suhteen lisänä käytettävällä koneella täytyy olla täysi OpenGL tuki Javaan.
En oikein ymmärrä miten niin kiellettyä? Eikö se ole oma asia, jos käyttää alitehoista rautaa? Kitiseminen ei vaan sitten juuri auta.

Ja mikä on täysi OpenGL-tuki? 4.2 spesifikaatioko? Tuskinpa on tarpeen, varsinkin kun ei onnistu kuin todella uusilla näyttiksillä (taisi olla AMD:n 5000- ja Nvidian 400- näyttikset).
http://www.khronos.org/opengl

Olen varmaankin luopumassa animaatioista, ne ovat liian raskaita, minulla oli mietteissä että nämä arkade pelit käyttäisivät max 22% tehoista.
Mikä idea? Tietenkin on hyvä tehdä kevyeksi ja silleen, mutta jos se teho on tarpeen jossain kohti niin haittaako se? Varsinkin vanhemmilla koneilla se suhteellinen osuus on suurempi pakostikin. Olisiko mitään ideaa, jos voisi valita mitä kaikkia tehosteita käytetään?

Jännä tuo caveflyeri. Käyttää tällä Intel Pentium Dual-Core (2,3 GHz) läppärillä toisen ytimen kokonaan ja lagittaa (näyttis hidas Intel 4500MHD, pitäisi vieläpä olla hitaampi Linuxissa kuin Windowsilla).

Muuten kyllä ihan kiva sivusto varmaan kunhan ensin valmistuu. Ulkoasua voisi ehkä muuttaa (vieläkin) tyyllikkäämmäksi. Jotenkin tuo 900px (tjms) leveä palsta tuntuu vanhan aikaiselta (omilla sivuillani kylläkin samanlainen, aikomus siitä pois) vaan useasti tuntuu olevan, että vierekkäin on erilaisia elementtejä. Tosin jos se ei toimi, niin ei sitten.

Minusta jo pelkästään CSS:llä saa kaikkea kivaa aikaiseksi (myös läpinäkyviä laatikkoja) ja kunhan saavat CSS3:n valmiiksi ja vakiinnutettua selaimiin niin väriliukujakin voi tehdä ilman kuvia.
« Viimeksi muokattu: 07.10.11 - klo:17.30 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4774
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #14 : 07.10.11 - klo:18.08 »
Kokeilin mielenkiinnosta kannettavalla jossa AMD X2 QL-60 & Radeon HD 3420

Aika raskas on applettisi. Ruudunpäivitysnopeus luokkaa 2-5fps sekunnissa ja kokeilua ei voi kovin pitkään tehdä, kun jokainen peleistä jäätyy noin 10s käynnistyksestä.

Hei,

Sivuston käyttö on kiellettyä kannettavalla ja koneilla jotka eivät täytä minimi vaatimuksia raudan suhteen lisänä käytettävällä koneella täytyy olla täysi OpenGL tuki Javaan.
Hmmm ok. Aika rajua jos shakki ei toimi kyseisellä raudalla. Nykyäänkin saa vielä kutakuinkin vastaavaa rautaa budget luokan koneiden mukaan. Pentuna seurasin kun shakkia pelattiin 8087 prossulla ihan jouheesti. No kannattanee sitten nostaa kieltolistalla mainittuja speksejä vielä aika monta luokkaa lisää, nimittäin kyseinen kone pitäisi käsittääkseni mennä niiden sisään vielä helposti. En kylläkään pidä oikein mielekkäänä jos shakkia varten joutuu käynnistämään Sandy Bridgen sisältävän koneen.

Kyseinen läppäri ei kerennyt edes lähteä mielestäni tyhjäkäynti tilasta pois lainkaan, eikä kyllä tullut pieneen mieleenkään, että olet ohjelmoinut noin käyttäjäystävällisen ominaisuuden... shakkiin.

*edit*
Testasin ihan mielenkiinnosta sittenkin tuolla pöytäkoneellani ja shakin framerate oli 2-6 välillä ja sekin jämähti hitaan koneen ilmoitukseen.

Speksit koneelle
Prossu: Sandy Bridge Core i7 2600K 3.4 GHz
Näytönohjain: Asus HD 6990 4 GB PCI Express
Muistit: 2kpl Corsair Vengeance 8 GB Kit PC3-15000, 1866 MHz

Pakko sanoa että kyllä tuolla koodissasi taitaa olla melko pahasti jotain vialla tai vaatimukset on muutaman vuoden aikaansa edellä.

*edit2*
Taitaa olla jotain pahasti pielessä tuossa "tehorajoituksessasi". Missään vaiheessa esim. ytimien/säikeiden yhteiskuorma noussut yli 2% ja valitteli myös välillä että näytönohjaimessa pitäisi olla enemmän muistia...
« Viimeksi muokattu: 07.10.11 - klo:18.39 kirjoittanut qwertyy »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 667
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #15 : 07.10.11 - klo:19.14 »
Ehkä Jari-Tapion sivuilla shakin pelaamiseen tarvitaan  IBM:n Deep Blue ;)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4774
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #16 : 08.10.11 - klo:03.28 »
Lainaus
Sivuston ohjelmat vaativat kaikki Linuxissa OpenGL ajureitten päällä oloa, muuten ei framerate toimi halutulla tavalla, ja ohjelmaa on luvatonta käyttää.
Vielä kun kerrot että miten kyseisestä monsterikortista saa kyseisen tuen pois päältä ja vielä Windowsissa jossa tuki on kyllä aika hyvin kohdallaan. Ainakin vielä pari kuukautta sitten kyseinen kortti oli juuri OpenGL testeissä markkinoiden nopein.

Lainaus
Minulla ei ole itselläni tiedossa mitään tilannetta jossa kevyt keskitehokas pöytätietokone ja näytönohjain eivät selviydy demoista kun OpenGL tuki on Linuxissa asennettuna.
ok, no nyt on pari esimerkkiä millä raudalla softasi ei toimi siedettävästi.

Lainaus
Shakin säännöt ovat tietojeni mukaan täysin toiminnassa yhdelle koneelle, mutta nämä viive rajoitukset varmaankin tekevät pelaamisesta aika nykivää, jos virus tutka taikka jokin ajastettu toiminta älähtää pelin aikana, tällöin tulee painaa 's' kirjainta ja pelaaminen jatkuu siihen kunnes appletin seuraava viive tarkistus epäonnistuu.
Huumorimiehiä?

Lainaus
Sivustolla ei ole virheilmoitusta joka valittaa että näytönohjaimessa on liian vähän muistia, tuo näytönohjaimen muisti kohta on koko ajan ruudulla siinä kohden jossa pyydetään sammuttamaan ohjelma jos 'sleep' viivettä on alle 800 ms sekunnissa.
No jotain muistiin liittyvää virhettä kyllä tuli toistuvasti. Liekö sitten ilmoitukset niin rykelmässä, että näytti että ilmoitus liittyy näytönohjaimeen. Tuo keltainen ei oikein näy kunnolla vihreällä pohjalla.

Vähän haiskahtaa siltä, että et ole paljon muulla raudalla tuota testaillutkaan kuin omallasi? En epäile yhtään etteikö sovellus voisi toimia sinulla enkä kyllä osaa Javaa ja en tiedä mainitsema sleep:n funktiota, mutta takaan kyllä että koodissasi on kuitenkin jotain aika pahasti vialla. Mielenkiinnosta kuitenkin vilkaisin kuukkelilla koska pelaat ms yksiköillä ja ehkä ongelma liittyy seuraavaan
http://www.javatuning.com/why-is-thread-sleep-inherently-inaccurate/

Taitaa siis olla aika rautakohtaista kyseisellä komennolla kikkaileminen? En kyllä edelleenkään voi käsittää, että miksi ihmeessä edes haluat tehdä itse tuollaisia ehtoja, että sovellus pysähtyy itse jos se ei pysy määritellyissä fps lukemissa jne. Pelkäätkö että joku polttaa prossunsa/näytönohjaimensa testatessaan sovelluksiasi, vai? Jos näin niin suosittelen perehtymään jo iäisyyksiä raudassa olleisiin sisäänrakennettuihin suojauksiin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4774
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #17 : 08.10.11 - klo:10.43 »
Ihan Sun JRE 6 on asennettuna kummallekin koneelle. OpenGL on kyllä kytkeytynyt kummassakin koneessa täysin virheettömästi päälle jos tuelle on tarvetta ollut.

Tuo kannettavan näytönohjain nyt toki ei mikään tehokas ole nykymittapuulla. FurMark 1.9.1 (Pieni OpenGL testiohjelma Windowsille) antaa pisteitä vain 66 kannettavalle, mutta pöytäkoneella tulee jo 5629 pistettä. Noin siis 720p testissä kannettavan resoluution takia.
« Viimeksi muokattu: 08.10.11 - klo:11.02 kirjoittanut qwertyy »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4517
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #18 : 26.10.11 - klo:14.33 »
Kertoisitko lisää, miten sivustosi on ottanut yhteyttä poliisiin? Onko se lähettänyt poliisille sähköpostia?

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: KotiProjektina lautapelisivusto - Sivuston kehittelyjä.
« Vastaus #19 : 21.01.12 - klo:14.12 »
Aika looginen tämä julkaisujen numerointi?

Beta 8.8 -- beta 9.2 -- RC 0.12???

Onko valmis versio sitten 0.100 vai 10.0 :)

Tämä siis vinkkinä vaan...

Sitten:

Lainaus
+ AsiakasOhjelma Beta:ssa on 15 minuutin maksimi testaamis oikeus säädettynä, sitten ohjelma menee 'sleep' looppiin.

Milloin maksullinen tai muu versio tulee?

Häh?
Lainaus
Ikäraja suositus sivuston pelien ja demojen käyttöön on 15 vuotta.
Mistä lähtien lautapelit ovat noin vaarallisia olleet?

Ja tämä ei ole kettuilua vaan sitä rakentavaa palautetta.
« Viimeksi muokattu: 21.01.12 - klo:16.05 kirjoittanut vartsu »
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...