Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen [RATKAISTU]  (Luettu 6755 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Hei!

Aivan ensimmäiseksi: Olen kolunnut tämän keskustelun http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=35577.0, mutta olen sen verran noviisi näissä asioissa, etten saanut mitään järkevää irti. Tai ainakaan en saanut tikkuani toimimaan.

Ongelmani on siis se, että minulla on Ubuntu 10.04 ja Nokia CS-17 -nettitikku, joka ei pelitä Ubuntussani. Tikku ei inahdakaan Ubuntussani, eli mikään valo ei vilkahdakaan, tikkua ei näy minkäänlaisena laitteena missään tms.
Olen asentanut Synapticin kautta usb-modeswitchin.

Mikä neuvoksi? Voisinko saada sellaiset ihan for-dummies -ohjeet, eli esim. jos kirjoitan jotain Päätteellä komentoriville, niin rivi riviltä mitään tiivistämättä tai pois jättämättä. Sen verran on valitettavasti winkkari ja graafinen käyttöliittymä tajuntaani koulinut, että meinaavat mennä merkit solmuun, kun joudun kirjoittamaan asioita, joita en ymmärrä  :-\
« Viimeksi muokattu: 27.10.12 - klo:20.01 kirjoittanut OJK »

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #1 : 01.02.11 - klo:13.28 »
Kokeile tuota

Auttaako sama konsti kuin cs-15 mokkulalle.
Päätteessä:
Koodia:
eject /dev/sr1
voi myös olla sr0 tai sr2 riippuen siitä montako dvd/cd asemaan on koneessa yms. muut härpäkkeet
Koodia: [Valitse]
eject /dev/sr1
ööh, siis toi päätteessä ja jos ei toimi, koeta noita sr0, sr2  (huom välilyönti)

e. lainattu alemmasta säikeestä "antilta"
« Viimeksi muokattu: 01.02.11 - klo:13.35 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #2 : 01.02.11 - klo:13.45 »
Kokeile tuota

Auttaako sama konsti kuin cs-15 mokkulalle.


Jäikö tuosta jokin linkki pois? Kolusin ainakin tätä http://www.siptune.net/siptune.net/tiki-index.php?page=udev+rules+mokkuloille&highlight=cs-15. Oliko kyseessä sama linkki? Jos oli, niin sitten vaan ilmeisesti ihan merkki merkiltä kopioimaan cs-15 -ohjeita?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11452
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #3 : 01.02.11 - klo:16.08 »
ihan merkki merkiltä kopioimaan cs-15 -ohjeita?
Pitempi ohje ei toimi, koska id on vaihtunut, mutta tässäpä toimiva ohje (voit käyttää alla olevan tekstejä ja siptunen ohjetta):
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=35577.msg281220#msg281220
« Viimeksi muokattu: 01.02.11 - klo:16.10 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #4 : 01.02.11 - klo:17.22 »
Eikö ois helpompaa asentaa vaan uusimmat debianin usb-modeswith -härpäkkeet?
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

Jurpo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #5 : 21.02.11 - klo:16.47 »
Jälleen. Inisin jo toisessa ketjussa, miten olin vaikka kuinka pitkään yrittänyt saada CS-17:aa toimimaan tuloksetta. Eilen se sitten lähti udev-sääntöjen pyörittelyllä toimimaan. Tänään ei inahtanutkaan! Eräässä kohden joku sanoi, että poista koko yhteys network managerista, sitten buuttaus, uuden yhteyden luonti...tämän tein kaksi kertaa. Sitten alkoi toimimaan.

Melko piinallista sellainen. Tuntuu, että koko CS-17 vaatii vähintäänkin manaajan paikalle toimiakseen. En hakemalla löytänyt foorumilta mitään, mitä en olisi vielä kokeillut. Sen sijaan hämmentää, että lsusb antaa välillä:

Koodia: [Valitse]
Bus 001 Device 016: ID 0421:0623 Nokia Mobile Phones
ja taasen toisinaan:

Koodia: [Valitse]
Bus 001 Device 013: ID 0421:0622 Nokia Mobile Phones
Eli tuo Product ID (?) vaihtelee 0622 ja 0623 kesken. En kyllä huomannut, että sen vaihtuminenkaan saisi tikkua yhdistämään (siis: sininen valo vilkkuu, mutta yhteys ei muodostu vaikka kuinka yrittäisi, irrottaisi tikkua välillä portista ja yrittäisi uudestaan).

usb-modeswitch on uusimmassa versiossa (sorsista asennettu), network-manager on 0.8.1.

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #6 : 21.02.11 - klo:19.07 »
Mulla yhteyden avaus onnistuu joka kerta nokian cs-17 mokkulasta löytyvällä ubuntulle tarkoitetulla ohjelmistolla. "Nokia intenet modeemi" ja aMSN messenger jotkut pelit ja esim. Ubuntun päivitysten hallinta osaavat suoraan hyödyntää sitä.

Network manager olisi hyödytön jos Firefoxikin osaisi hyödyntää sitä Nokian omaa ohjelmaa. Luultavati sille sille pitäisi vain kertoa uuden nettiyhteyden lähde jollakin tapaa, mutten osaa.  ??? :'(

Yleensä olen yhteyden luomisen jälkeen siirtänyt mokkulan hallinnan nokian ohjelmalta Networkmanagerille, mutta kun sekin yleensä epäonnistuu, joten sitä joutuu yrittämään moneen kertaan.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=37947.0
« Viimeksi muokattu: 21.02.11 - klo:23.56 kirjoittanut Jyrki73 »

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #7 : 05.03.11 - klo:23.27 »
Kiitos kaikille sekä kohtaamienne ongelmien kuvauksista että lukuisista ratkaisuehdotuksista. Itse en ole vieläkään saanut tikkua pelaamaan. Aiemmin kirjoitin, että toisissa käyttöjärjestelmissä toimisi, vaan eipä toimikaan. Ei toimi Winkkarissa, ei Mac OS:ssa, eikä siis Ubuntussakaan. Winkkarissa sekä Macissa sentään softa asentuu, mutta tikku vilkuttaa punaista valoa. Ubuntussa tikku on ihan mykkä, mikään valo ei vilku, tikku ei näy koneella lainkaan eli en myöskään sitä kautta pääse ohjeiden lupailemaan Linux-asennusohjelmaan.

Tikun myyjä ystävällisesti vaihtoi tikun toiseen, kun asiasta kerroin - epäili tikun viallisuutta. Mutta uusi tikkukin on yhtä mykkä kuin edellinen. Sitten epäiltiin, että asuisin 3G-verkon ulottumattomissa. No, sitä vastaan todistaa sekä kännykkä että DNA:n verkon peittävyyskartta ihan osoitteella haettuna.

Seuraavaksi yritän saada tikun toimimaan Winkkarissa yhteistyössä palveluntarjoajan helpparin kanssa. Pidän tätä keskustelua vielä avoimena jonkin aikaa, mutta saatan merkata tämän jossain vaiheessa ratkaistuksi, vaikkei sitä vielä olisikaan, jos en saa tikkua pelittämään missään käyttiksessä. Jos taas tikku alkaa pelittämään Winkkarissa, niin eiköhän täällä jo ole riittävästi ohjeita siihen, että saan sen toimimaan myös Ubuntussa.

Joten kiitos vielä kaikille tässä vaiheessa :)

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #8 : 07.03.11 - klo:11.26 »
Jälleen. Inisin jo toisessa ketjussa, miten olin vaikka kuinka pitkään yrittänyt saada CS-17:aa toimimaan tuloksetta. Eilen se sitten lähti udev-sääntöjen pyörittelyllä toimimaan. Tänään ei inahtanutkaan! Eräässä kohden joku sanoi, että poista koko yhteys network managerista, sitten buuttaus, uuden yhteyden luonti...tämän tein kaksi kertaa. Sitten alkoi toimimaan.

Melko piinallista sellainen. Tuntuu, että koko CS-17 vaatii vähintäänkin manaajan paikalle toimiakseen. En hakemalla löytänyt foorumilta mitään, mitä en olisi vielä kokeillut. Sen sijaan hämmentää, että lsusb antaa välillä:

Koodia: [Valitse]
Bus 001 Device 016: ID 0421:0623 Nokia Mobile Phones
ja taasen toisinaan:

Koodia: [Valitse]
Bus 001 Device 013: ID 0421:0622 Nokia Mobile Phones
Eli tuo Product ID (?) vaihtelee 0622 ja 0623 kesken. En kyllä huomannut, että sen vaihtuminenkaan saisi tikkua yhdistämään (siis: sininen valo vilkkuu, mutta yhteys ei muodostu vaikka kuinka yrittäisi, irrottaisi tikkua välillä portista ja yrittäisi uudestaan).

usb-modeswitch on uusimmassa versiossa (sorsista asennettu), network-manager on 0.8.1.

Voiskohan tuosta ID:n vaihtumisesta johtua toi että mullakaan ei aina yhdistä vaan pitää bootin kautta rykäistä homma uusiks niin sit yleensä yhdistää suoraan. Mä oon nyt mokkulan kautta linjoilla ja lsusb kertoo että:
Koodia: [Valitse]
Bus 001 Device 002: ID 0421:0623 Nokia Mobile PhonesPitää kattoa sit seuraavan kerran ID kun ei meinaa yhdistää että oisko eroa
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #9 : 18.01.12 - klo:09.41 »
Noniin, palaan tähän aiheeseen pitkän, pitkän ajan kuluttua.
Eli ongelmani on edelleen täsmälleen sama kuin aivan ensimmäisessä ongelmankuvausviestissäni olen kuvannut.
Tökkään Nokia cs-17 -tikun kiinni tähän Ubuntu 10.04:ni ja tikku ei kirjaimellisesti inahdakaan. Tikussa ei vilahdakaan mikään valo, ei punainen, ei sininen, eikä mikään muukaan.

Usb-modeswitch on varmuuden vuoksi jälleen päivitetty.
Eject päätteessä ei anna mitään, mikä edistäisi asiaa.
Järjestelmä > Asetukset > Verkkoyhteydet > Mobiililaajakaista > Lisää - ei auta, tikku ei näy pudotusvalikossa.

Olen siis täydellinen noviisi näissä asioissa, joten jaksaisiko kukaan kirjoittaa todellakin sellaiset askel askeleelta for dummies -ohjeet, joita voisin orjallisesti seurata.

Internet-yhteys toimii tällä hetkellä kiinanpojan puhelimen usb-yhteyttä jakamalla. Onnistuuhan tämä näinkin, mutta kun tuo tikkukin tuossa tököttää, niin olisihan se kiva, että se olisi muutakin kuin koriste.

Edit: Toisaalta, mitä enemmän minä eri keskusteluista luen ohjeita, kuinka tikun voisi saada toimimaan, sitä enemmän minulle tulee liki kymmenen vuoden takaiset Ubuntu-julkaisut mieleen. Nettitikut taitavat olla vielä Ubuntulle sitä hc-tavaraa, jonka käyttämiseen pitäisi olla pikkaisen enemmän asiaan vihkiytynyt kuin Pertti-peruskäyttäjä. Jos ja kun aika ei riitä komentorivin käytön perusteelliseen opetteluun, niin taitaa olla parasta vaan jakaa puhelimen usb-yhteyttä. Onko asia näin?

Edit2: En tiedä onko tästä mitään apua, mutta lsusb näyttää kyllä tikkuni:
Koodia: [Valitse]
Bus 001 Device 010: ID 0421:0622 Nokia Mobile Phones
« Viimeksi muokattu: 18.01.12 - klo:10.36 kirjoittanut OJK »

TxSx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #10 : 18.01.12 - klo:19.37 »
Varmaan kannattais lokista tutkia mitä tapahtuu, kun laitteen kiinnittää porttiin.
Shellissä: tail -f /var/log/syslog tai sitten Administration + Log File Viewer ja sieltä syslog.

Modeswitcheri jemmaa laitetiedostoja täällä: /usr/share/usb_modeswitch/configPack.tar.gz
Tuolta pitäis löytyä tiedosto nimeltään 0421:0622.

Modeswitcheriä voi koettaa ajaa myös käsin: sudo usb_modeswitch -c /polku/0421:0622
Automaattinen switch pitää muistaakseni kääntää siksi aikaa pois: /etc/usb_modeswitch.conf

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #11 : 18.01.12 - klo:20.03 »
Kiitos TxSx. Tuossa aiemmin urputin tätä elämän vaikeutta Ubuntun kanssa, kun nettitikku on kyseessä. Aloin sitten tavailla aakkosia ihan alkeista eli opetella komentorivin käyttöä vähän enemmän kuin ´apt-get´. Aikapula vain meinaa riivata.

Katsotaan taas, mitä ajan kuluessa saan aikaiseksi. Sillä aikaa toivon, että kehittäjäyhteisö tekee pyristelyni turhaksi ja 12.04:ssä tämäkin ongelma on ratkaistu ja nettitikun käyttöönotto "käy kuin vettä vaan".  :D

Kaikki muu koneella tarpeellinen - ja vähän enemmänkin - luonnistuukin jo Ubuntulla mainiosti ja sulavasti. Kaupallisia ohjelmistoja en tarvitse nykyisin enää mihinkään. Tuo nettitikku vain riivaa enää  >:(

TxSx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #12 : 20.01.12 - klo:14.49 »
Yläpuolisista Window & Mac -kommenteista tuli vaan mieleen, että onkohan nyt SIM-kortti ok.
Ainakin 2G-verkko löytynee kaikkialla heittämällä, jos sitä ei ole yhteysohjelmasta poistettu.
Itse  sain yhden SIM-kortin taivutettua niin, että toimi se kännykässä ok, mutta mokkulassa
hyvin satunnaisesti. Kännykässä kiinnitin pitää kortin kiristettynä mutta mokkulassa se on vaan
sanka, jonka alle kortti työnnetään.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #13 : 20.01.12 - klo:14.57 »

Oletkos kokeillut että tikku ei ole rikki? Eli toisessa koneessa ja naapurin Wintoossa etc?

Kun liität tikun usb porttiin niin
Koodia: [Valitse]
lsusb pitäisi antaa indikaation siitä että tikku on asennettu ja tunnisettu usb laitteena kernelin toimesta.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #14 : 20.01.12 - klo:16.08 »
Vastaus sekä TxSx:lle että syrtek66:lle. Silloin, kun ensimmäisiä viestejä tähän ketjuun kirjoitin, SIM-kortti olikin sitten rikki. Siksi ei toiminut winkkarissa eikä Macissa.

Sen jälkeen on koko hela hoito vaihdettu - niin tikku kuin SIM-korttikin. Enää ei minulla ole lainkaan winkkaria, joten siinä en ole päässyt testaamaan tuota uutta, vaihdettua tikkua. Mutta Macissa sain sen toimimaan ihan heittämällä. Eli SIM oli alunperin rikki.
Mutta edelleen tuo tikku on ihan mykkä kaikissa minun Ubuntuissani (3 x 10.04). Eli ainoa "elonmerkki", mistä tiedän tikun olevan koneessa kiinni on tuo, mitä lsusb antaa tietoa. Itse tikku on ihan pimeä, yksikään valo ei vilahdakaan tikussa.

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #15 : 20.01.12 - klo:16.31 »
Melkein sanoisin että yritä päästä testaamaan tuo tikku johonkin win koneeseen.
Vaikka tuolla aikaisemmissa viesteissä mainitsit että tikku on vaihdettu, jotenkin epäilen tuota tikkua.
Vaikka se ei toimisi Ubuntussa, luulisi siinä edes jonkun valon vilkkuvan tai tekevän jotain?
Ainakin Huaweit vilkuttaa valoa kun ne tökkää kiinni usb porttiin. Olisiko nokia sitten erilainen tässä
tapauksessa? En tiedä.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #16 : 20.01.12 - klo:17.58 »
Tutulleni vaihdettiin kolmen risan Nokian tikun jalkeen erimerkkinen tikku. Eli uudet tikut jo kaupassa rikki.
t. Koivukoski1

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 ja Nokia cs-17, jälleen
« Vastaus #17 : 27.10.12 - klo:20.01 »
Tämäkin oli jäänyt roikkumaan avoimena. Merkkaan ketjun ratkaistuksi, sillä sitä se on. Asia ratkesi sillä, että lopetin nettitikkusopimukseni. Puhelimeni toimii tarvittaessa modeemina.