Kirjoittaja Aihe: varmuuskopioiden käyttö  (Luettu 20971 kertaa)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #40 : 25.04.08 - klo:14.37 »
Voisiko joku neuvoa uunelolle ne oikeat vipuset, joita käyttää tarrilla koko järjestelmän usb-levylle kopioimiseen?
Minusta helpoin tapa: https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem/TAR
alias vililikku

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #41 : 25.04.08 - klo:15.49 »
Tuota linkin mainitsemaa postausta luinkin foorumilta. Ja juuri tuota komentoa käytin esimerkkinä aiemmassa tämän ketjun viestissäni. Kai tuo on sitten se sopivin ja jos ei ole, niin tulen itkemään lisää. Kokeilemallahan se selviää  :D Jotenkin olen niin vainoharhainen, etten viitsinyt heti alkaa komentoja vain kokeilemaan. Kiitoksia vastauksista!

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #42 : 25.04.08 - klo:16.24 »
Tuota linkin mainitsemaa postausta luinkin foorumilta. Ja juuri tuota komentoa käytin esimerkkinä aiemmassa tämän ketjun viestissäni. Kai tuo on sitten se sopivin ja jos ei ole, niin tulen itkemään lisää. Kokeilemallahan se selviää  :D Jotenkin olen niin vainoharhainen, etten viitsinyt heti alkaa komentoja vain kokeilemaan. Kiitoksia vastauksista!
Pitäiskö joskus lukee noi aikasemmatki viestit...
Mä oon kerran siirtänyt järjestelmän toiselle kiintolevylle tolla systeemillä ja ihan hyvin toimi.
alias vililikku

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #43 : 25.04.08 - klo:16.41 »
[
Mä oon kerran siirtänyt järjestelmän toiselle kiintolevylle tolla systeemillä ja ihan hyvin toimi.

Toi onkin ehkä se paras varmistus siitä, että jokin menetelmä tosiaan toimii. Windowsin kanssa on käynyt niin, että teoriassa palautuksen piti onnistua, mutta sitten, kun varmuuskopiota tarvittiinkin...

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #44 : 25.04.08 - klo:19.00 »
Eipä onnistunutkaan. Yritin tällaisella komennolla:
Koodia: [Valitse]
tar -cvzf /backup.tgz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/backup.tgz --exclude=/mnt --exclude=/sys --exclude=/media/LaCie /
Tein tuon ulkoisen kovon (=Lacie) kansiossa ja roottina tarkoituksena saada tiedosto tonne ulkoselle. Kaikki meni hyvin, kunnes jostain syystä tar alkoi kopioida lacien sisältä, vaikka mielestäni sen tuosta kielsin. Kun se pääsi tekeillään olevan backup-tiedoston kimppuun, iski jumi. Odottelin hetken, mutta prossu vain huuti täysillä ja mitään ei tapahtunut. Niinpä niittasin prosessin ja kokeilin, avautuisiko tehty backup. Ei avautunut. Miten tuo komento pitäisi muotoilla, jottei se menisi lukemaan ulkoisen sisältöä? Vai onko esim. symbolisissa linkeissä jotain vikaa?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #45 : 25.04.08 - klo:19.04 »
Kokeile vaihtaa vipu --exclude=/media/LaCie muotoon --exclude=/media/.
alias vililikku

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #46 : 25.04.08 - klo:20.44 »
Tuo ei oikein sovi, kun media-kansiossa on toinen osio, joka pitäisi saada mukaan. Nyt koetin saada läpi tällaisella:

Koodia: [Valitse]
tar -cvzf /media/LaCie/backup.tgz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/backup.tgz --exclude=/mnt --exclude=/sys --exclude=/media/LaCie /

Se pyöri reilun puolisen tuntia, kunnes tuli tällainen lopetus:

Koodia: [Valitse]
/dev/.initramfs/
/dev/.initramfs/progress_state
/dev/.initramfs/usplash_outfifo
/dev/.initramfs/usplash_fifo
/dev/.initramfs-tools
tar: Viivästetty virhepoistuminen johtuu aikaisemmista virheistä

Tuossa on siis muutama rivi ylempääkin mukana. Näkisikö nuo virheet jostakin? Tai mikä tuon voisi aiheuttaa?

Edit: Niin ja tuonne LaCien ulkoiselle ilmestyi 7,1 Gt:n kokoinen tiedosto backup.tgz. Ensimmäisellä yrityksellä tuli virheellinen (=ei avautunut) 9,1 Gt:n kokoinen. Toisaalta se laittoikin sinne ensimmäisellä yrityksellä noita LaCiella olevia tiedostoja, joten se voinee selittää tuota.

Editin edit: Näköjään tuo nyt tehty tiedosto ainakin aukeaa tuosta virheilmoituksesta huolimatta. Ja näyttäisi kaikki olevan tallella, lopussa kolme symbolista linkkiä eli cdrom, initrd.img ja vmlinuz.
« Viimeksi muokattu: 25.04.08 - klo:21.04 kirjoittanut Tha-Fox »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #47 : 22.07.08 - klo:14.05 »
Päädyin loppujen lopuks osioimaan ulkoiseen levyyni erikseen ext3-osion, johon otan simple backupilla kopiot.

Nyt vielä sellainen asia vaivaa, että mistä tiedän, milloin ohjelma on tehnyt kopioinnin? Samaa monet ihmettelevät ohjelman kotisivulla, mutta vastausta en ole löytänyt. Aihe tuli ajankohtaiseksi, kun eilen illalla aloin tekemään kopiointia, eikä se loppunutkaan käsittääkseni parin tunnin sisällä. Kovoilla on tavaraa yhteensä ehkä 30 gigaa. Jätin koneen sitten naksuttamaan ja shutdown-komennolla käskytin sammumaan neljän tunnin kuluttua.

Ohjelma oletettavasti käyttää gzippiä pakkaukseen, koska se vei top-komennon perusteella lähes kaikki mehut prossusta. Mutta mitään muuta vihjettä en saanut toiminnan edistymisestä. Tuota voisi tietty ajaa komentoriviltä, mutta minulla ei ole aavistustakaan, pitääkö kohdekansiot jne. antaa parametreinä vai hakeeko ohjelma ne itse conf-tiedostosta. Pitänee tutkailla man-sivuja.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #48 : 22.07.08 - klo:14.31 »
Eipä enää mitään. Täältä löytyikin apu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=520697 Hieman (toivottavasti) keskeneräinen tuo sbackup, kun jättää tuon gzipin päälle, vaikka itse ohjelma sammuu. Pieni haittahan se tietty on, jos ohjelma muuten toimii oikein. Pitää nyt sitten tuota ps | grep -komentoa naputella ja katsella, milloin valmistuu.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #49 : 22.07.08 - klo:14.41 »
Pitää nyt sitten tuota ps | grep -komentoa naputella ja katsella, milloin valmistuu.

Eikö pgrep prosessi olisi helpompi?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #50 : 22.07.08 - klo:14.58 »
Täytyy kokeilla. Pitäisi muutenkin noita komentoja opetella, mutta kun niitä on niin kovin paljon. Joskus ohjelmoidessa tulee noita käytettyä, mutta muuten rajoittuu vain niihin "normaaleihin", joita tarvitsen. Lisätäänpä nyt sitten yksi listaan  ;)

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #51 : 23.10.08 - klo:17.53 »
Varmuuskopioinnista puhutaan ja ratkaisut ovat moninaiset. Kukapa ei olisi Windows-maaailmassa menettänyt valtavasti tärkeää tietoa tietokoneeltaan. Itse en käytä back upeja lainkaan tai mieti edes sellaisia tai aio edes alkaa touhuamaan sellaisten kanssa. Ubuntuun, kun asennetaan uusi versio joka puolen vuoden päästä kuitenkin. Mikäli Ubuntu menee nurin, niin asennan käyttiksen uudelleen formatoiden kovalevyn ja samalla asennan mahdollisesti kovalevylle jonkin minulle uuden Linux-version. Viime aikoina olen vain ollut laiska ja pitänyt tuota OpenSuSe 10 versiota ties kuinka kauan tuossa kakkos käyttiksenä. En kuitenkaan formatoi juttujani pois.

Pöytäkoneella on siis kaksi kovalevyä ja molemmilla kovalevyillä periaatteessa on asennettuna ottamani kamerakuvat ja sen semmoiset minulle tärkeät jutut. Välillä tarpeen sitä vaatiessa tulee päivitettyä jopa tuota SuSe puolen Home-kansiota. Käyttämäni Ubuntun mennessä esimerkiksi mahdollisesti nurin, avaan SuSen ja tarkistan sieltä toisen käyttöjärjestelmän kotikansiot. Saatan siinä 2-3 kuukautta käyttää puhtaasti openSuSea, jos ei löydy innostusta tapella tietokoneen kanssa ja Ubuntu ei toimi. Kerran olen formatoinut kyllä väärän kovalevynkin, joten vahingosta oppii ja opettaa tarkistamaan asiat ennen enterin painallusta. En periaatteessa itse luota 100% yhden kovalevyn rikkoutumattomuuteenkaan ja aika on opettanut omat systeemit. Aika piukassahan tuo pienempi 120 Gb kovalevy on. En ole vaivautunut opiskelemaan Ubuntun tai muunkaan Linuxin hienouksia niin perusteellisesti kuin monet täällä.     

Asian vierestähän tämä on, mutta kuitenkin oma tyylini varmuuskopioida... Periaatteessa siis tietokoneellani kaikki tärkeät privajutut ja sen semmoiset tiedot ovat tuplana eri kovalevyillä.     

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: varmuuskopioiden käyttö
« Vastaus #52 : 23.10.08 - klo:19.26 »
Itse en käytä back upeja lainkaan tai mieti edes sellaisia tai aio edes alkaa touhuamaan sellaisten kanssa. Ubuntuun, kun asennetaan uusi versio joka puolen vuoden päästä kuitenkin. Mikäli Ubuntu menee nurin, niin asennan käyttiksen uudelleen formatoiden kovalevyn ja samalla asennan mahdollisesti kovalevylle jonkin minulle uuden Linux-version.

Eihän normaalissa kotikoneessa yleensä olekaan mitään syytä varmuuskopioida järjestelmätiedostoja. Järjestelmän uudelleenasennus on varsin yksinkertainen ja nopeasti tehtävä homma. Sen sijaan käyttäjien tiedostot ovat yleensä korvaamattomia ja ne tulisi varmuuskopioida. Niinhän sinäkin teet vaikka muuta tuossa yllä aluksi väitätkin.

Lainaus
Asian vierestähän tämä on, mutta kuitenkin oma tyylini varmuuskopioida... Periaatteessa siis tietokoneellani kaikki tärkeät privajutut ja sen semmoiset tiedot ovat tuplana eri kovalevyillä.     

Peilaaminen on ihan hyvä juttu jos ei koskaan tarvitse palauttaa edellistä peilausta ennen poistettuja tiedostoja. Jos tarvitsee niin silloin on parempi tehdä esimerkiksi rsync-pohjaisia inkrementaalisia varmuuskopioita joissa hyödynnetään kovia linkkejä.