Kirjoittaja Aihe: Verkkojen siltaus  (Luettu 2160 kertaa)

Aunustico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Verkkojen siltaus
« : 17.02.09 - klo:11.48 »
Lähdetään verkon perusrakenteesta liikkelle. Asunnon toisessa päässä on ethernetpistoke, joka liittyy kampuksen verkkoon. Pistokkeeseen olen liittänyt WLAN reitittimen.

Toisessa päässä asuntoa minulla on tietokone (ubuntu), jossa on WLAN-kortti ja LAN-kortti. LAN-kortin perässä on verkko, jossa on kolme muuta tietokonetta.

Tarkoitus olisi saada kaikki koneet sillattua suoraan kampusverkkoon, eli kaikki koneet hakevat IP:n kampusverkosta, näkyvät verkkoon ja verkossa olevat muut koneet näkyvät minulle jne.

Aikaisemmin olen saanut onnistumaan Firestarterin avulla, että on erillinen paikallinen verkko omilla IP-osoitteilla, joka yhdistyy tuon yhden koneen kautta kampuksen verkkoon ja Internetiin. Tämä ei vastannut ihan tarkoitusta.

Olen siltausta yrittänyt siinä onnistumatta. Onkohan kenelläkään toimivaa ohjetta siltaukseen tai muuta ideaa, kuinka homman saisi tarkoituksen mukaiseen pakettiin?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Verkkojen siltaus
« Vastaus #1 : 17.02.09 - klo:17.30 »
Kampusverkoissa on tyypillisesti vain yksi kiinteä IP-osoite liityntää kohden, joten et voi sillata reititintäsi usealle koneelle. Tuo lokaali lähiverkko omilla IP:illään tavalla tai toisella toteutettuna on ainoa ratkaisu, jolla homman saat toimimaan.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Verkkojen siltaus
« Vastaus #2 : 17.02.09 - klo:19.45 »
Niin - tuo tosiaankin riippuu siitä, onko niitä osoitteita käytettävissä.

Periaatteessahan et juuri mihinkään tarvitse jokaiselle koneelle omaa julkista osoitetta; virtual servereillä (port forwarding) ja muilla saa kikkailtua palvelutkin.

Mutta - toki tuo bridgettäminen on mahdollista. Itselläni on yhdessä koneessa kaksi langallista korttia, jotka olen sillannut näin:

/etc/network/interfaces
Koodia: [Valitse]
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet static
address 0.0.0.0
netmask 0.0.0.0
allow-hotplug eth1
iface eth1 inet static
address 0.0.0.0
netmask 0.0.0.0

auto br0
iface br0 inet static
address 192.168.1.9
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
pre-up brctl addbr br0
pre-up brctl addif br0 eth0
pre-up brctl addif br0 eth1
post-down brctl delbr br0

Eli kyseisen koneen ip:ksi tulee 192.168.1.9 ja kama liikkuu täysin vapaasti eth0 ja eth1 välillä. Menee DHCP:t läpi ym.

Siitä kun pikkuisen sovellat niin eiköhän tuo onnistu.

E: Ja niin joku paketti piti asentaa ensin. Olikohan tuo bridge-utils.
« Viimeksi muokattu: 17.02.09 - klo:19.48 kirjoittanut jussike »