Kirjoittaja Aihe: Onko raadilla tarjota vinkkejä läppärin hankintaan?  (Luettu 1207 kertaa)

esa4movies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Hei,

Siitä onkin jo varmaan pari vuotta edellisestä vierailusta Ubuntufoorumille!  ::) Asiaan. Tarkoitukseni on hommata uusi läppäri sillä nykyinen apple alkaa veteleen viimeisiään. Olen ollut viime vuodet puhtaasti mac user, mutta alkanut kaivata kovasti ubunutua/kubuntua. Nyt kun siis läppärikaupoille lähden niin vaihtoehtoina ovat joko tuo halvin macbook pro (n.1000e) tai sitten joku kertaluokkaa halvempi läppäri (600-800e) johon laitan kubuntun.

Vaatimuksia olisi oikeastaan vain seuraavat:
- DVD asema (leffoja reissun päällä)
- min.6h käyttöaika akulla
- pieni koko, siis n. 10"-13" näyttö

Olisko siis arvon raadilla antaa vinkkejä nyt myynnissä olevista läppäreistä joita uskaltaa suositella yhteensopivuuden puolesta ubuntulle/kubunutulle. Jotain säätöö tulee tietty aina, mutta kohtuus on nyt tavoitteena. Kiitos! ;D

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Onko raadilla tarjota vinkkejä läppärin hankintaan?
« Vastaus #1 : 24.02.11 - klo:11.51 »
http://www.ubuntu.com/certification/

Tuommosella sivulla on koneita, joiden luulisi ainakin toimivan Ubuntumaailmassa kun ovat ihan sitä varten testattuja. Itsekin olen juuri saman asian äärellä ja päätin hommata koneen, joka varmasti toimii. Se rautojen yhteensopivuus Linuxin kanssa on näköjään eräs perusjuttu. Kenenkään ei pitäisi koskaan ostaa muuta kuin Linux yhteensopivaa tavaraa.

Voihan olla muitakin listoja sopivista koneista, vaikka ilman ihan sertifikaattia, mutta kuitenkin toimiviksi jotenkin todettuja. Se vaan on hankaluus kun saman merkin ja saman tyypinkin koneessa saattaa vaihdella sisäkalut. Joku wlan-radio tai näytönohjain ei sitten olekaan yhteensopiva.

Tuon edelläolevan sivuston koneissakin on sellainen harmi, että läheskään kaikkia ei ole missään saatavana. Lienevät vanhentuneita tuotteita. Käyvät siis kauppatavaraksi, jos käytettyä ostaa.

Itse olen kuullut hyviä lausuntoja Lenovosta. Siitä jo katselinkin ThinkPad Edge 15 konetta. Se on 15 tuumainen, mutta 11, 12 ja 13 tuumaiset löytyy myös. Harmittavasti niitä ei saa ilman Windows-veroa. Hintaakin löytyy tuplaten halvimpiin verrattuna. Olen kyllä kuullut sanottavan, että tuo Lenovo olisi laadukas ja kestävä. Olen kyllästynyt olemaan valmistajien ilmaisena testipenkkinä.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Onko raadilla tarjota vinkkejä läppärin hankintaan?
« Vastaus #2 : 24.02.11 - klo:12.47 »
Itse olen ollut tyytyväinen puolitoista vuotta sitten ostamaani  Acer 1810TZ kannettavaan. Tosin tuossa ei ole dvd-asemaa, mutta ulkoisella ja pienikokoisella usb-dvd-asemalla olen hoitanut tuota aina tarvittaessa.

Rauta on hyvin tuettua, kun Intelin osia pääasiassa. 1080p pyörii juuri ja juuri Ubuntun puolella (saattaa pätkiä isommilla bittivirroilla), mutta toivon mukaan Intelin suunnitelmat ajurin puolesta toteutuvat (eli rautapurku olisi jossain vaiheessa tulossa myös linuxiin. Windowsin puolella homma rokkaakin ja 1080p toistuu kevyesti.

Akkukestoa on noin 6h kevyessä käytössä.

Edit: Jännää että hintalappu koneelle on edelleen samaa luokkaa (itse maksoin 549e puolitoista vuotta sitten).
« Viimeksi muokattu: 24.02.11 - klo:12.50 kirjoittanut timbba »