...
Sä teet vähän vääriä mittauksia kun otat huomioon biosin latausajat myös. Levyjähä tässä vertaillaan eikä sitä että kuinka nopeasti bios ruksuttaa..
Lisäksi vertailut "Perinteinen vs SSD" pitää tehdä samassa koneessa, samalla raudalla, samalla softalla, jne. Eli esimerkiksi:
1) Kloonatut osiot levyille
2) Perinteinen levy kiinni vaikkapa ainoaksi levyksi ja tehdä mittauksia
3) Perinteinen pois ja tilalle SSD.. sitten taas mittaukset
Ja voin sanoa, että täytyy vaikuttaa sillä onhan tuossa SSD:ssä hakuajat aivan toista luokkaa kuin perinteisessä kiekossa.
Noinhan minä juuri olen tehnyt enkä mitannut mitään biosta - olen kylläkin huomauttanut jos en ole olosuhteinen pakosta pystynyt tekemään sitä - turha siitä on minulle enää kertoa.
(Noin selvyyden vuoksi vielä: Bioksen latausaika ei ole mukana ollenkaan. Sen sijaan levyjen lukeminen on mukana, koska sitä ei saa näytöistä pois, ei ainakaan muuttamatta jotakin. Tämä ON Ubuntun latausaikaa, koska käsittääkseni tässä vaiheessa grub tekee jotakin tai ainakin tutkitaan, että pitääkö levyt tarkistaa vai ei. Tämä vaihe menee eri bioksilla selvästikin aivan eri vauhdilla - kun tätä ei saa pois niin loppu tulos on se, että uudempi=parempi bios vaikuttaa käyttöjärjestelmän käynnistymiseen enemmänkuin SATA-2 levyn vaihtaminen SSD-levyyn. Tämä on edellä raportoitu testin ongelmana - ei sellainen piirteenä mitä halutaan tehdä. Testiä voisi toki kehittää, mutta olen toistaiseksi odottanut että joku muukin testaisi edes jotakin. Tarkemmin - lue koko ketju).
Olen alunperin testannut
juuri kahdella samanlaisella koneella - tässä olenkin kuuluttanut sen perään että onko joku toinen todella tehnyt näin, vai:
- verrannut vanhaan levyyn
- verrannut huonoon levyyn
- verrannut erilaisella bioksella tai koneissa ollut eri määrä levyjä kiinni, jolloin Ubuntunkin latausaika on erilainen
- verrannut Windowsilla
- puhuu siitä edusta mikä tulee että Ubuntu pyörii eri levyllä kuin varsinaiset data. SATA-levyillä sitä, että käyttöjärjestelmä on samalla levyllä kuin datan käsittely, voidaan pitää jopa konfiguraatiovirheenä
- verrannut asiaa läppärillä, jossa ei ole kuin yksi sisäinen levy. Ulkoiset USB:t ovat hitaampia joka tapauksessa
- ajanut konetta väärillä BIOS-asetuksilla, esim. IDE-muodossa. SATA-muotojen valinta ei edellytä SSD-levyn hankkimista
- käyttänyt jotain aivan muita ohjelmia eron saamiseen esiin käytännössä, jos niin mitä? Tämä on mielenkiintoinen kysymys sinänsä ja voi olla ammattikäytössä varsin tärkeääkin ja jo yksinomaan saattaa perustella SSD-levyn hankkkimista
- pystyy käyttämään tuollaista 64 MB:n levyä oikeasti myös datalevynä (minulle ei riitä mihinkään). Tämänkin kohdan toteutuminen voi riittää perusteeksi SSD-levyn hankkimiseen
Se miksi yleensäkään on verrattu boottia on se, että siinä eroja on kuitenkin saatu jossain määrin luotettavasti esiin. Tosin kuten huomautin, muut syyt vaikuttavat boottiaikoihin myös varsin paljon. Jos puhutaan kokonaisboottiajasta, jossa on silloin mukana bioksen latautuminen, on SSD-levyn vaikutus nopeuteen varsin pieni (esim välillä 10...30 % kuitenkin).
Joka tapauksessa näyttää siltä, että SSD-levyillä todellisiakin eroja saa esiin - ainakin bootissa enkä epäile yhtään etteikö saisi jollakin muullakin ohjelmalla, joka käsittelee suurta määrää pieniä tiedostoja ja jonka tiedostot oikeasti mahtuvat SSD-levylle.