Kirjoittaja Aihe: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?  (Luettu 11260 kertaa)

peran

  • Vieras
Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« : 07.01.11 - klo:21.11 »
Itse olen aika laiska hakemaan editoreita, joten yleensä käytän epäkäytännöllistä gedit:iä.

Mureakuhasta löysin kohtuullisen kevyen (joka on yksi minun vaatimuksistani editoreissa) neditin. Se vaikuttaa lupaavalta, mutta olisin mielenkiinnolla lukemassa muiden mieltymyksistä. Vimiäkin olen joskus kokeillut, ja hallitsen siitä alkeet, mutta itselleni siinä on liikaa muistettavaa.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #1 : 07.01.11 - klo:21.15 »
Kate on minun mielikkini.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #2 : 07.01.11 - klo:22.40 »
Tavannut käyttää Pythonille Geanyä, (X)HTML:lle, PHP:lle yms. Quanta Plussaa ja Arduinon kanssa sen omaa IDE:ä, koska siinä on kääntämiset yms. mukana. Kertoilen lisää, kun joudan, tähän viestiin.

Muokkaus: No niin.
Geanyssa plussaa oli, että päätteen saa alas samaan ikkunaan. Toki päätettä voi käyttää erillisessäkin ikkunassa. Samaan projektiin kuuluvat tiedostot näkyvät vasemmalla ja avatut välilehtinä ylhäällä. Lisäksi Geany käyttää GTK:ta. Osaa samat perusjutut kuin Geditkin.

Quanta Plussalla tuli aikoinaan aloitettua HTML, toki sillä voi ohjelmoida muutakin. Käyttöliittymä ja toiminnallisuus on samankaltainen kuin Geanyssä, mutta ainakin itselläni näyttää kaikki tiedostot vasemmalla ja päätettä ei löydy samasta ikkunasta. Käyttää Qt:tä ja ilmeisesti sitä ei ole tehty Qt4:lle.
« Viimeksi muokattu: 08.01.11 - klo:11.15 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #3 : 08.01.11 - klo:09.57 »
Javaa teen IDEA ide:llä. Jos pelkkää editoria joutuu käyttään niin emacs tai hätätapauksessa KDE kate.


ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #4 : 08.01.11 - klo:11.09 »
Kate on suosikkini. Osaa koodin laskostuksen ja värjäämisen sekä arvaa sopivasti saman luokan jo kirjoitettuja sanoja. Pystyy mukavasti supistamaan koodin loogisista kohdista sekä jakamaan sivun useampaan ikkunaa. Nämä ominaisuudet varmasti löytyvät muistakin vastaavista. Kateen voisi lisätä vielä importilla (kielestä riippuen) tuotujen luokkien ei kapseloitujen muuttujien ja metodien arvauksen kirjoitettaessa niin alkaisi hipoa täytellisyyttä.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #5 : 08.01.11 - klo:11.47 »
Vimiä enimmäkseen, tosin jos ei hetkeen käytä niin onpa sitten taas muistelemista. Eclipseä sitten Androidin kanssa räpeltäessä.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #6 : 08.01.11 - klo:14.21 »
Itse olen aika laiska hakemaan editoreita, joten yleensä käytän epäkäytännöllistä gedit:iä.

Mureakuhasta löysin kohtuullisen kevyen (joka on yksi minun vaatimuksistani editoreissa) neditin. Se vaikuttaa lupaavalta, mutta olisin mielenkiinnolla lukemassa muiden mieltymyksistä. Vimiäkin olen joskus kokeillut, ja hallitsen siitä alkeet, mutta itselleni siinä on liikaa muistettavaa.

nedit on minun päätyökaluni. Pieni puute etten ole löytänyt kikkaa jolla sisentää blokeittain ja UTF-8:n puute. Mutta koska täydellistä ei ole niin lähinnä poaras kelvatkoon.
Joskus, varsinkin pitkiä php-skriptejä, kurkin ja muotoilen myös Katella.


Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #7 : 09.01.11 - klo:01.56 »
Pythonille SPE, Androidille ja muulle Javailulle Eclipse. Muut meneekin sitten Katella tai Geditillä, koneesta riippuen.

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #8 : 09.01.11 - klo:14.52 »
Mitä tahansa kokeileekin, niin vimiä tulee aina ikävä.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #9 : 09.01.11 - klo:16.48 »
Geany on tällä hetkellä käytössä, koodailu on pääosin PHP/HTML/CSS/Javascript -osastoa, mutta nyttemmin olen joutunut myös Oraclea käskyttämään PL/Sql:n kera, jolloin yhdistelmä sqlplus + geany + pikku bash-skripti ajettavaksi (suorittaa editoitavan skriptin oracle-järjestelmässä sqlplussan avulla) makrolla, jotta virheilmoitukset saa näkyviin konsoliin.

Kate oli käytössä joskus muinoin KDE-aikoina ja jos javaa tarvitsee vääntää, niin Eclipse suoriutuu siitä nätisti.
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

skfin

  • Vieras
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #10 : 09.01.11 - klo:18.08 »
Kate kaikelle paitsi C++:lle, siihen käytän KDevelopia. Kun ssh:n yli täytyy palvelimilla ohjelmointia tehdä niin perus vim on luotettava ja helppo :)

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #11 : 09.01.11 - klo:21.03 »
Itse olen aika laiska hakemaan editoreita, joten yleensä käytän epäkäytännöllistä gedit:iä.


Sen vähän mitä PHP, CSS, HTML juttuja teen niin nano:lla ne tulee yleensä tehtyä.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Rähmäkäpälä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 159
  • Xubuntu 11.10
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #12 : 10.01.11 - klo:18.47 »
Geanyllä PHP, Python ja Shell, Netbeansilla Java ja Code::Blocksilla C. Geanya tulee toki käytettyä kaikkeen muuhunkin pikkuräpeltämiseen, oikein kiva editori kaikenkaikkiaan :)

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #13 : 11.01.11 - klo:06.54 »
Joskus koitin harjoitella pythonin alkeita. Käytin IDE:ä nimeltä Eric joka löytyy repoista.

juyli

  • Vieras
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #14 : 11.01.11 - klo:12.32 »
Jed http://packages.ubuntu.com/maverick/jed
Xjed http://packages.ubuntu.com/maverick/xjed
ja muut jedit:it :http://packages.ubuntu.com/search?keywords=jed&searchon=names&suite=maverick&section=all

Ja kun kukaan ei ole vielä ehtinyt mainita, mainitaan nyt Emacs ;)
« Viimeksi muokattu: 11.01.11 - klo:17.18 kirjoittanut juyli »

Puavo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
  • Mafia Connections
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #15 : 11.01.11 - klo:14.31 »
Eclipse oli raskaudestaan huolimatta ihan kelpo tuote kun aloitteli koodausta. Hoiti kääntämisen ja näytti virheet samantien. Nykyisin käytössä on pääasiassa gedit pöytäkoneella ja nano palvelimella. Ja voisihan Matlabin editorinkin mainita tässä.
3,0Ghz Dual Core, 4Gt, 1Tt, Ubuntu 8.10
333Mhz, 256Mt, 8Gt Flash, Ubuntu 8.04 Server

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #16 : 11.01.11 - klo:18.49 »
Editori!

Käyttelen Eclipse HELIOSta, minulla on vuoden 2003 vanha alle 2Ghz perus Athlon, enkä ole juurikaan huomannut hitautta, kuin hieman käynnistyksen ja luokka vaihtoehtojen avauksen ajan.
Eclipse tarjoaa aika mittavat ominaisuudet koodin siisteyteen, Eclipse muutamassa sekunnissa järjestelee kymmeniä isoja luokkia, niin, että kaikki koodi on järjesteltynä tietyn formaatin mukaan.

Esim.

Koodia: [Valitse]
this.print("Hello World");
if (aa ==1 ) { bb =2 }  ;

jos CLEANUPista on valittu sisennykset ja yksi välilyönti koodiin, niin lopputulos on hienona ->

Koodia: [Valitse]
this.print ( "Hello World" ) ;
if ( aa == 1 )
    {
        bb = 2 ;
    } ;

Eclipse on minun valintani Java koodaukseen, mutta, en kyllä omaa kovinkaan kattavaa tietämystä eri editoreista.
Netbeans on myös ihan kelpo, mutta, se on jo aika raskas minun koneellani, en sitten tiedä mitenkä uudemmissa PCeissä.
PHP, HTML ja JavaScript menevät GEditillä.

-----
« Viimeksi muokattu: 15.01.11 - klo:20.33 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

odysseus

  • Vieras
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #17 : 13.01.11 - klo:19.47 »
Hmmm. Aika paljon KDE-hemmoja liikkeellä.... :-)

Minun suosikit:

Bluefish (PHP, Ansi/ASCII, HTML, Ansi C/C+ jne. "normiroina")
QT Creator (C/C++ kehitys)
Java -en töki pitkällä tikullakaan tai ainakin yritän olla sorkkimatta, mutta jos on pakko, niin Eclipse...

Niin ja konsolissa: nano

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #18 : 13.01.11 - klo:23.14 »
kate, nano

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Mitä editoria käytät ohjelmoidessasi?
« Vastaus #19 : 14.01.11 - klo:03.37 »
Geany on tällä hetkellä käytössä, koodailu on pääosin PHP/HTML/CSS/Javascript -osastoa, mutta nyttemmin olen joutunut myös Oraclea käskyttämään PL/Sql:n kera, jolloin yhdistelmä sqlplus + geany + pikku bash-skripti ajettavaksi (suorittaa editoitavan skriptin oracle-järjestelmässä sqlplussan avulla) makrolla, jotta virheilmoitukset saa näkyviin konsoliin.

Kate oli käytössä joskus muinoin KDE-aikoina ja jos javaa tarvitsee vääntää, niin Eclipse suoriutuu siitä nätisti.

Tuohan on mielenkiintoinen tuttavuus, tuo geany.
Kokeilin ensin remotena ssh -tuubin läpi mutta siinä oli hiukan raskas. (Siis adsl, eikä mikään kymppimegan sisäverkko.)
Mutta asennettuani sshfs:n niin johan alkoi toimia :)
http://wiki.ubuntu-fi.org/sshfs