Kirjoittaja Aihe: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?  (Luettu 8173 kertaa)

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« : 10.04.06 - klo:16.15 »
Hei,

puhelinkulujen karsimiseksi olen ryhtynyt VOIP-käyttäjäksi, mutta en halua heittäytyä Skypen varaan sen omisteisen lähdekoodin ja standardeista poikkeavien ratkaisujen vuoksi.

Sen verran olen päässyt asioista perille, että SIP on nouseva standardi ja Ubuntussa on ainakin kaksi sitä tukevaa ohjelmaa: Ekiga ja Twinkle. Jälkimmäisen olen saanut toimimaan Dapper-kokoonpanollani. Muita GPL ohjelmia on ainakin OpenWengo.

PC-to-phone -liikennettä varten ostettavista palveluista en ole sen sijaan vielä päässyt kunnolla kärryille. Palvelun tarjoaijia näyttää olevan yllin kyllin, mutta millä niistä olisi Suomessa parhaat hinnat ja sopisivat saumattomasti yhteen Ekigan tai Twinklen kanssa?

Entä eri SIP -liittymien välisen soittelun kokemukset? Saako tuttujen tilaa jotenkin näkymään? Onko SIP-käyttäjiä yleensäkään liikenteessä?

Marko

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #1 : 10.04.06 - klo:16.20 »
Hei,

puhelinkulujen karsimiseksi olen ryhtynyt VOIP-käyttäjäksi, mutta en halua heittäytyä Skypen varaan sen omisteisen lähdekoodin ja standardeista poikkeavien ratkaisujen vuoksi.

Sen verran olen päässyt asioista perille, että SIP on nouseva standardi ja Ubuntussa on ainakin kaksi sitä tukevaa ohjelmaa: Ekiga ja Twinkle. Jälkimmäisen olen saanut toimimaan Dapper-kokoonpanollani. Muita GPL ohjelmia on ainakin OpenWengo.

PC-to-phone -liikennettä varten ostettavista palveluista en ole sen sijaan vielä päässyt kunnolla kärryille. Palvelun tarjoaijia näyttää olevan yllin kyllin, mutta millä niistä olisi Suomessa parhaat hinnat ja sopisivat saumattomasti yhteen Ekigan tai Twinklen kanssa?

Entä eri SIP -liittymien välisen soittelun kokemukset? Saako tuttujen tilaa jotenkin näkymään? Onko SIP-käyttäjiä yleensäkään liikenteessä?

Marko
Muita Ubuntun repoista löytyviä SIP-ohjelmia on ainakin Linphone (GTK2) ja Kphone (QT). Itse käytän Linphonea. TAi siis alan käyttää kunhan ensin rekisteröidyn.
EDIT: Miksiköhän Ekigaa ei löysy Breezystä?
« Viimeksi muokattu: 10.04.06 - klo:16.41 kirjoittanut Kupuntu »
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #2 : 10.04.06 - klo:19.16 »
Muita Ubuntun repoista löytyviä SIP-ohjelmia on ainakin Linphone (GTK2) ja Kphone (QT). Itse käytän Linphonea. TAi siis alan käyttää kunhan ensin rekisteröidyn.
EDIT: Miksiköhän Ekigaa ei löysy Breezystä?
en nyt ole aivan varma, mutta Ekiga ja gnome meeting taitavat olla jotenkin sukua toisilleen.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #3 : 10.04.06 - klo:19.26 »
Muita Ubuntun repoista löytyviä SIP-ohjelmia on ainakin Linphone (GTK2) ja Kphone (QT). Itse käytän Linphonea. TAi siis alan käyttää kunhan ensin rekisteröidyn.
EDIT: Miksiköhän Ekigaa ei löysy Breezystä?
en nyt ole aivan varma, mutta Ekiga ja gnome meeting taitavat olla jotenkin sukua toisilleen.
Hyvä tietää...
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #4 : 10.04.06 - klo:20.16 »
Jep Ekigahan on gnomemeetingin uudelleennimetty, uusi versio. Ubuntun enkkupuolella on myös juttua kuinka asennetaan Ekiga Breezyyn. Itse en ole vielä koittanut, mutta voishan tuota koittaa.

Miten muuten, pystyykös Ekigalla kirjautumaan google talk -tiliin? Google talkhan ainakin suunnittelee SIPin tukemista.

Lainaus käyttäjältä: google
4. Do you plan to support other industry standards for communications interoperability?

Yes, we plan to support SIP.

http://www.google.fi/talk/developer.html#service

Edit: Vaihdoin tuon Ekiga Breezyyn ohjelinkin siihen missä oli asiasta enemmän juttua.

Edit2: Pitipä itsekkin asentaa ja toimiihan se. No ok, ei kyllä oo tullut testattua tositoimissa vielä mutta muutoin.
« Viimeksi muokattu: 10.04.06 - klo:21.47 kirjoittanut uggeli »
Linux: Be root
Windows: Reboot

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #5 : 10.04.06 - klo:20.44 »
Jep Ekigahan on gnomemeetingin uudelleennimetty, uusi versio. Ubuntun enkkupuolella on myös juttua kuinka asennetaan Ekiga Breezyyn. Itse en ole vielä koittanut, mutta voishan tuota koittaa.

Miten muuten, pystyykös Ekigalla kirjautumaan google talk -tiliin? Google talkhan ainakin suunnittelee SIPin tukemista.

Lainaus käyttäjältä: google
4. Do you plan to support other industry standards for communications interoperability?

Yes, we plan to support SIP.

http://www.google.fi/talk/developer.html#service
Kiitti vinkistä. Asennampa heti.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #6 : 13.04.06 - klo:00.53 »
Vielä yksi ohjelma osui silmiin kun tuossa asian tiimoilta hieman tutkailin, nimittäin Tapioca. Ja ei, tämä ei ole vakuutusyhtiö Tapiolan piilomainos.. :p Tapiocalla pitäisi luonnistua myös gtalkin käyttö libjingleä hyödyntäen, ja siitä on mm.breezylle repot tarjolla. Asennettuakin tuo jo tuli, mutta eipä sitä tähänaikaan paljoa testailla voinut. :) Ulkonäöltään muistuttaa melkolailla esikuvaansa, eli yksinkertainen ja tyylikäs.
Linux: Be root
Windows: Reboot

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #7 : 15.04.06 - klo:17.15 »
Olisikos tuohon myös Windows-asiakasohjelmia? Iso osa ihmisistä sitäkin kuitenkin käyttää.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #8 : 16.04.06 - klo:17.09 »
Olisikos tuohon myös Windows-asiakasohjelmia? Iso osa ihmisistä sitäkin kuitenkin käyttää.

Ilmeisesti tarkoitit Ekigaan? Windowsissa siihen käy mm. Windows Messenger (tulee XP:n mukana), ei siis MSN Messenger, ainakaan lukemani mukaan. Tässä googlen käännös ranskasta englanniksi Windows Messengerin asetusten laittoon.

Google Talkin käyttöön saat ohjelman tuosta linkistä, ja käyttöön riittää kun omistat gmail -tilin. Toki pelkkään kirjoitteluun gtalk tunnuksia käyttäen riittää gaim, joka on saatavilla myös windowsiin. Hymiöteemojakin gaimiin on kyllä saatavilla lisää, se kun monesti Windowskäyttäjillä on yksi kompastuskivi. Mutta tässä otsikossa nyt olikin kyse enemmän muusta kuin kirjoituskäytöstä.

Tuossa nyt jotain pintaraapaisua asian tiimoilta, asioista enemmän tietävät voinevat tarkentaa asioita. Itse en ole vielä edes kokeillut tuota Ekigaa saati Tapiocaa tosikäytössä. Eli millään kokemuksen syvällä rintaäänellä en todellakaan puhu, ja mitä linuxiin tulee, se nyt olisikin melko mahdotonta. :)
Linux: Be root
Windows: Reboot

mattisan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #9 : 18.04.06 - klo:23.16 »
Hei,

puhelinkulujen karsimiseksi olen ryhtynyt VOIP-käyttäjäksi, mutta en halua heittäytyä Skypen varaan sen omisteisen lähdekoodin ja standardeista poikkeavien ratkaisujen vuoksi.

Sen verran olen päässyt asioista perille, että SIP on nouseva standardi ja Ubuntussa on ainakin kaksi sitä tukevaa ohjelmaa: Ekiga ja Twinkle. Jälkimmäisen olen saanut toimimaan Dapper-kokoonpanollani. Muita GPL ohjelmia on ainakin OpenWengo.

PC-to-phone -liikennettä varten ostettavista palveluista en ole sen sijaan vielä päässyt kunnolla kärryille. Palvelun tarjoaijia näyttää olevan yllin kyllin, mutta millä niistä olisi Suomessa parhaat hinnat ja sopisivat saumattomasti yhteen Ekigan tai Twinklen kanssa?

Entä eri SIP -liittymien välisen soittelun kokemukset? Saako tuttujen tilaa jotenkin näkymään? Onko SIP-käyttäjiä yleensäkään liikenteessä?

Marko

Mielestani paras vaihtoehto Skypeen on Gizmo (open source) joka toimii erinomaisesti seka Dapperissa etta WinXPssa ja MacOSissa. Kays katsomassa taalta http://www.gizmoproject.com

Seka Gizmo etta Skype kayttavat aaniprotokolleja samasta firmasta etta takalaisen korvilla ei kuule eroa ollenkaan. Isoin ero on etta kaikki Skype puhelut ovat encrypted (en tieda mita sen on Suomeksi!?) ja Gizmossa eivat ole. Gizmolla voit myoskin ottaa yhteytta toisiin SIP standardin tuotteiden kayttajiin.

Gizmossa ei talla hetkella ole kamerankayttomahdollisuutta mutta niinhan se puuttuu Skypestakin Ubuntussa. Olen yrittanyt loytaa vastausta Skype 2 Linux versiosta mutta ei nayta hyvalta toistaiseksi.

Gizmosta normaaliin puhelimeen hinnat ovat samat tai paremmat kun Skypen melkein kaikkiin maihin.

Skype ja Gizmo (tai muut SIP ohjelmat) eivat pysty suoraan keskustelemaan toistensa kanssa eivatka nae toisiaan mutta molemmat voivat olla rinnakkain samassa koneessa.

terv. matti

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #10 : 19.04.06 - klo:17.47 »
Mielestani paras vaihtoehto Skypeen on Gizmo (open source) joka toimii erinomaisesti seka Dapperissa etta WinXPssa ja MacOSissa. Kays katsomassa taalta http://www.gizmoproject.com.

Gizmo ei ole avointa lähdekoodia, on ihan yhtä suljettua kuin Skypekin. Erotuksena Skypeen käyttää tosin itse puheluihin standardeja.

Täälläkin mainittu Wengo on oikeasti sekä avointa lähdekoodia että avoimia standardeja käyttävä VoIP-puhelin. Wengosta on olemassa sekä vanhempi erillinen ohjelma että tuo uusi kehitteillä oleva Firefox-laajennus, joka siis toimii suoraan selaimen sisällä.

Kehittynein vapaista vaihtoehdoista on toki Ekiga tällä hetkellä, Wengo voi olla helppokäyttöisempi kunhan valmistuu.

Edit: ilmeisesti WengoPhone Classicin ja WengoPhone Extensionin lisäksi on vielä Classicin kokonaan uudelleen tehty versio ("NG") kehitteillä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.06 - klo:17.49 kirjoittanut TimoJyrinki »

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #11 : 20.04.06 - klo:17.03 »
PC-to-phone -liikennettä varten ostettavista palveluista en ole sen sijaan vielä päässyt kunnolla kärryille. Palvelun tarjoaijia näyttää olevan yllin kyllin, mutta millä niistä olisi Suomessa parhaat hinnat ja sopisivat saumattomasti yhteen Ekigan tai Twinklen kanssa?
Marko

Vastaanpa itse omaan kysymykseeni. Keskustelusta http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1941.msg14701#msg14701
löytyi tietokoneelta lankanumeroihin soittamiseen VoipBuster -palvelu, joka tarjoaa ilmaisia puheluita parinkymmenen maan lankanumeroihin, ml. Suomi. Ilmaisuus on suhteellista, sillä käyttäjän pitää ostaa neljän kuukauden välein puheaikaa 11,5 eurolla, jota voi käyttää sitten ilmaisten maiden ulkopuolelle soitteluun. Ilmeisesti 1 euron saldo pitää olla jatkuvasti näitä ilmaispuheluita varten.

Jonkin verran VoipBusterista on scam-raportteja, mutta myös hyviä kokemuksia. Minulla toiminut kohtalaisesti Twinkle-ohjelmalla. En tunne VoipBusteria vielä niin hyvin että voisin suositella, mutta kiinnostuneiden kannattaa kokeilla http://www.voipbuster.com/ Tunnukset pitää hakea konelle ladatulla ohjelma, joita on tarjolla vain Windows-koneille.

Muut SIP-Phone palvelut kuten Ekigan oletuksena oleva http://diamondcard.us/ lähtevät vajaasta 4 c/min Suomen lankapuheluille. Kotimaisiakin palveluja näyttää olevan, mutta hinnat korkeammat ja taitavat vaatia niiden omaa softaa.

Kännykkäpuhelut ovat kauttaaltaan yli 10 c/min eli kännykkäliittymiä kalliimpia. VoipBuster ei tarjoa edes kännykkäpuheluita.

Marko

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #12 : 05.05.06 - klo:12.56 »
Vertailun näitä sip-puheluja tarjoavien firmojen hintoja skypeen ja vähän silta vaikuttaisi, että skype on edullisin ainakin kotimaisiin numeroihin soitettaessa...

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Re: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #13 : 06.05.06 - klo:21.24 »
Vertailun näitä sip-puheluja tarjoavien firmojen hintoja skypeen ja vähän silta vaikuttaisi, että skype on edullisin ainakin kotimaisiin numeroihin soitettaessa...

Omat vertailuni antoivat saman tuloksen yhtä lukuunottmatta, aiemmassa viestissä mainitsemani VoipBuster.

Olen nyt muutaman viikon käyttänyt VoipBusterin SIP palvelua lankapuhelimiin soitteluun, ja puhelut Suomeen ja pariinkymmeneen muuhun maahan ovat todellakin ilmaisia, kunhan on ladannut 12 eurolla puheaikaa (alv:n jälkeen 10 euroa käytettävissä). Ilmaisten puhelujen yläraja on 20 tuntia kuukaudessa. VoipBuster (ja saman firman sisarnimet Sipdiscount ym)  lienee ainoa putiikki, joka Suomessa tarjoaa Skypeä halvempaa palvelua.

Terv. Marko

Tex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #14 : 20.01.11 - klo:19.24 »
Toimiiko siinä soittajan identiteetti? Skype ei tietääkseni osaa lähettää Skype-in numeroa Skype-out palvelussa. Siitä seuraa että monikaan ei vastaa kun näkyy tuntematon numero.
Saunalahden nettipuhelimessa A-numero toimii. Voi itse valita suuntanumeronsakin. http://saunalahti.fi/nettipuhelin/. Itse olen tuota suositellut ulkomailla asuville. Ei kokemusta, mikä Linux SIP client sen kanssa toimii.

sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #15 : 21.01.11 - klo:02.39 »
Mulla oli jonkunaikaa käytössä voipbuster & twinkle yhdistelmä. voipbusterin tilihallinnasta pystyi laittamaan esim oman kännykkänumeron soittajan numeroksi. Eli kun soitin jollekkin voip puhelun niin vastaanottajan luurissa näkyi minun kännykkänumero.

Twinklen ja muut clientit saa kyllä pelailemaan varmaan melkolailla minkä vaan voip tarjoajan tilillä, ehkä mielenkiintoisin on tuo saunalahden voip palvelu kun sinä tulee voip-in numero mukana jos en väärin ymmärtänyt.
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #16 : 21.01.11 - klo:11.47 »
Lainaus
saunalahden voip palvelu kun sinä tulee voip-in numero mukana jos en väärin ymmärtänyt.

Saunalahti laskuttaa "991" -hinnaston mukaan ulkomaan puhelut eli kallis siltä puolelta.  Tuo VoipBusterin mahdollisuus näyttää oma kännykkänumero soitettaessa on hyvä idea koska yleeensä näissä edullisisssa nettipuhelinliittymissä ei ole omaa numeroa mihin vastapää voisi soittaa takaisin.

On ollut VOIP-puhelut itsellä käytössä sekä läppärissä että pöytäpuhelimessa, hyvä ja lähes ilmainen jos tarvitsee pitkiä ulkomaan puheluita.  Sen lisäksi, tuo VOIP 3G: n yli saisi olla kaikkien kännyköiden vakiovaruste, paljon tärkeämpi / hyödyllisempi kuin sekalaiset "silmäkarkit" ja koristeet.



Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #17 : 21.01.11 - klo:12.42 »
Juu tuo saunalahden kaukopuheluhomma on vähän miinusta mutta eikös siinä sitten taas plussana ollut se että hädän hetkellä voi soitella hätänumeroonkin ja hätäkeskuksen pitäisi nähdä mistä soitetaan. Tiedä sitten onko tarvetta, mutta tuli vaan mieleen.
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

Tex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: SIP Voip - ohjelmat ja palvelut?
« Vastaus #18 : 21.01.11 - klo:18.57 »
Ymmärtääkseni vastaa lankapuhelinta siinäkin mielessä että hätäkeskuksella on tarkat osoitetiedot. Matkapuhelimessahan niitä ei ole samalla tarkkuudella (asennusosite). Jossain vaiheessa kiistelivät numerotiedustelun maksullisuudesta jos hätäkeskus sitä käyttää. No, VoIP puhelun soittaa väärästäkin osoitteesta...