Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Suomen WWW-kehitys  (Luettu 425962 kertaa)

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #240 : 14.11.14 - klo:21.44 »
Moi!

Kävin eilen Free Thursdayssa kyselemässä, olisiko paikalla joku joka tietäisi näistä foorumeista tai haluaisi osallistua kehitystyöhön. Noh, menestys oli heikkoa, eikä ainakaan minun päässä pöytää ollut ketään, joka olisi asiasta tiennyt tai ollut kiinnostunut.

Tämän sivuston ylläpitämisen vastuut ovat minun tietojeni mukaan hajallaan. Lähinnä on foorumien moderaattoritiimi (Storck, ajaaskel ym.), ne tyypit jotka uudisti tuota etusivua viime kesänä (ainakin Knome) ja joitain vanhoja aktiiveja (Timo Jyrinki tulee ekana mieleen).

Lisäksi on Ubuntu Suomen kiireinen maavastaava Tm_T.

Se on erinomaista että on ihmisiä jotka jaksavat tehdä töitä meidän kaikkien eteen, itsekin haluaisin kantaa oman korteni kekoon (kun vuodesta -08 olen Ubuntua käyttänyt).



Lähtisin siitä, että pidetään SMF-foorumi. Tämä edellyttänee siis erillisen sivutilan hankkimista.
Sivutilan pitäisi olla ilmaista, eli siis jonkun firman tai muun tahon pitäisi se lahjoittaa. Kuka löytäisi tällaisen?
Jos muut osat sivustoa voidaan pitää Canonicalin palvelimella, hienoa.

Itse voin tarjota sivutilan, sekä teknisen ylläpidon. Lisäksi niin että sivuston jatkuvuus ei ole pelkästään minusta kiinni.
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #241 : 14.11.14 - klo:21.46 »
Onko jossain jotain ajantasaista listaa vastuuhenkilöistä, jotka hanskaa eri alueet (foorumi, blogi jne. )?

Itsekin olisin kiinnostunut ketä täällä on vetovastuussa :)
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #242 : 14.11.14 - klo:23.38 »
Lainaus
Itsekin olisin kiinnostunut ketä täällä on vetovastuussa :)

Vastuussa olen siinä määrin kuin tuolla kohdassa "Disclaimer" lukee mutta olen seurannut omalta osaltani tätä asiaa, selvittänyt hieman vaihtoehtoja ja lähtenyt viemään tuolla tavalla eteenpäin.   Pieni korjaus, tuolla mainittiin että olen foorumin mode jota olinkin.  Ollessani ulkomailla töissä melko pitkään järjestelmätuessa tuo moderointi jäi vähälle ja vetäydyin siitä.  Tällä hetkellä olen jälleen takaisin Suomessa ja ehdin paremmin auttelemaan / katsomaan perään näitä foorumiasioitakin mutta administrointi on lähempänä omaa alaani kuin moderointi.

Pyyntö Kapsin hallitukselle serverin sponsaamisesta odottaa vielä käsittelyä.  Kawajax, onko tämä tarjoamasi palvelin ja palveluntarjoaja suomalainen ?  Oma toivomukseni on että se olisi suomessa ja ylläpito riittävästi oman suomalaisen joukon (foorumin modet + adminit)  hallussa jolloin muutokset, päivitykset, ym. vastaava sujuisi helposti.    Itse voin hyvin olla vaikka vara-adminina.  Omaan Linux-administrointiin ei tosin liene kauhean paljon tarvetta jos Kapsi houstaa foorumin, Kapsilla on omat admininsa.


Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #243 : 15.11.14 - klo:00.01 »
Pyyntö Kapsin hallitukselle serverin sponsaamisesta odottaa vielä käsittelyä.  Kawajax, onko tämä tarjoamasi palvelin ja palveluntarjoaja suomalainen ?  Oma toivomukseni on että se olisi suomessa ja ylläpito riittävästi oman suomalaisen joukon (foorumin modet + adminit)  hallussa jolloin muutokset, päivitykset, ym. vastaava sujuisi helposti.    Itse voin hyvin olla vaikka vara-adminina.  Omaan Linux-administrointiin ei tosin liene kauhean paljon tarvetta jos Kapsi houstaa foorumin, Kapsilla on omat admininsa.

Minulla on tällä hetkellä kolme paikkaa hostata palvelua, kaupallinen palvelin, Kapsi ja oma palvelin. Kaikki Suomessa.
Itse olen kiinnostunut lähinnä palvelun teknisestä puolesta, en sinänsä moderoinnista.
Modet + adminit olisivat kuten nyt(?) Foorumin vetäjillä (admin) olisi oikeat oikeudet ylläpitää foorumia, mm. päivitysten ja asetusten osalta. Ja foorumin jatkuvuus taattaisiin sillä että vetäjillä on mahdollisuus ottaa koska haluaa tietokannasta varmistustallennus, jolloin foorumi on helppo pystyttää tarvittaessa uudestaan minne nyt on tarvis.
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

reboot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #244 : 15.11.14 - klo:14.45 »
Itse voin toimia myös ns. vara-adminin tontilla. Moderaattorina olemisesta ei ole sitten minkäänlaista kokemusta, mutta ainahan voi oppia uutta ja alustavasti voin siihenkin toimeen ryhtyä. Kuten monella muullakin niin myös omalla kohdallani työ verottaa vapaa-aikaa. :)

Kapsi palveluineen on tuttua jo reilun viiden vuoden ajalta ja voin vain suositella heitä. Tukeakin saa nopeasti, kun sitä pyytää. Kaiken kaikkiaan ammattimaista toimintaa heillä, vaikka ry. onkin ja todella edullinen vuosimaksu (joskus halvallakin saa hyvää).

Yksi vaihtoehto foorumin hostaajaksi voisi olla jokin kaupallinen taho, joka haluaisi sponsoroida Ubuntu Suomea ja sitä kautta saada itselleen näkyvyyttä mm. Ubuntu Suomen foorumilla. Helpoin ja nopein tapa siirtää nykyinen foorumi uudelle hostaajalle lienee kuitenkin tuo Kapsi.
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***

reboot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #245 : 15.11.14 - klo:14.46 »
Onko jossain jotain ajantasaista listaa vastuuhenkilöistä, jotka hanskaa eri alueet (foorumi, blogi jne. )?

Itsekin olisin kiinnostunut ketä täällä on vetovastuussa :)

Tuolla näemmä on jotain listaa: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=14955.msg109437#msg109437
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #246 : 15.11.14 - klo:18.30 »
Moi!

Kannattaa myös vilkuilla wikiämme, josta löytyy jotain tietoa: http://wiki.ubuntu-fi.org/WWW

IRC-kanavalla #ubuntu-fi-tiimit pyörii porukkaa, josta osa on myös ylläpitovastuussa. Siellä kannattaisi huudella asiasta. Lisäksi kysyä Tm_T:tlä hänen näkemystään. Kerran soittelin hälle Skypellä, ja oli mukava juttutuokio.

Olisi kyllä todella hyödyllistä, kun saisimme jonkinlaisen silloin tällöin kokoontuvan elimen, joka vastaisi ylipäänsä Ubuntu Suomen toiminnasta. Olis hienoa jopa pitää fyysisiä tapaamisia kerran vuoteen tai siihen tyyliin...
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #247 : 16.11.14 - klo:20.51 »
Omilla foorumeillani tuommoista ei ole vielä tapahtunut, eikä tapahdu. Vierailijoiden kirjoitukset kun menee ennakkotarkastuksen läpi.

Täällä on niin paljon vierailijoita että sama ongelma, ei onnistu.

Hmm itselläni on kokemusta aikanaan huomattavan aktiivisen ja voisiko sanoa huomattavasti tulenarempia aiheita käsitelleen foorumin moderoinnista. Siellä oli käytäntönä, että rekisteröityneet käyttäjät saivat kirjoittaa ilman ennakkomoderointia, muut vaativat hyväksynnän. Ja softa vielä käytti sitä puumallia, ts. moderaatiota vaativat viestit eivät tulleet minnekään keskitetysti edes modeille näkyviin. Koko foorumi piti silmäillä läpi. Suht. hyvin se silti onnistui, jopa aktiivisimpina aikoina. Toki meillä oli parhaimmillaan 13 modea, joista viisi tai kuusi aktiivisia. Ja moderaattorien kesken hallintomalli oli vielä demokraattinen, joka radikaalimmasta toimenpiteestä neuvoteltiin tiimin kesken. Ilman että kellään olisi ollut viimeistä sanaa sinänsä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #248 : 16.11.14 - klo:22.15 »
Omilla foorumeillani tuommoista ei ole vielä tapahtunut, eikä tapahdu. Vierailijoiden kirjoitukset kun menee ennakkotarkastuksen läpi.

Täällä on niin paljon vierailijoita että sama ongelma, ei onnistu.

Hmm itselläni on kokemusta aikanaan huomattavan aktiivisen ja voisiko sanoa huomattavasti tulenarempia aiheita käsitelleen foorumin moderoinnista. Siellä oli käytäntönä, että rekisteröityneet käyttäjät saivat kirjoittaa ilman ennakkomoderointia, muut vaativat hyväksynnän. Ja softa vielä käytti sitä puumallia, ts. moderaatiota vaativat viestit eivät tulleet minnekään keskitetysti edes modeille näkyviin. Koko foorumi piti silmäillä läpi. Suht. hyvin se silti onnistui, jopa aktiivisimpina aikoina. Toki meillä oli parhaimmillaan 13 modea, joista viisi tai kuusi aktiivisia. Ja moderaattorien kesken hallintomalli oli vielä demokraattinen, joka radikaalimmasta toimenpiteestä neuvoteltiin tiimin kesken. Ilman että kellään olisi ollut viimeistä sanaa sinänsä.

Omalla foorumillani on n. 40 vierailijaa jatkuvasti, ja jäseniä iltaisin n. 30-40. Ja ilman ongelmia. Tosin tähän vierailijoiden määrään vaikuttaa nuo suojaukset, ja hyvä niin :)
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #249 : 20.11.14 - klo:12.54 »
Jahas. Timo Jyrinki laittoi viestiä, että Canonical _voi_ jatkaa foorumien hostausta nyt kun se on päivitetty eikä meidän _tarvitse_ edes siirtyä toiseen softaan. Ilmeisesti pitäisi siis vaan valittaa noista liitteistä ja tapatalkista. Jälkimmäisestä taisikin olla jo tiketti, mutta en osaa sanoa sen paremmin. Teemakin voisi tietysti olla sopivampi. Tietenkään tämä ei tarkoita ettemmekö voisi vaihtaa palveluntarjoajaa, jos se helpottaa asioita, mutta sitä ei ole pakko vaihtaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #250 : 22.11.14 - klo:23.36 »
Noniin, tästähän tulee vieläkin helpompaa. Itse kaipaisin vielä tälle foorumille Ubuntu-teemaa. Jos saisi hieman päivitetyn (nykyisellä väriskaalalla ja fonteilla), niin sehän se kaikista messevintä olisi. Joku tässä ketjussa taisikin jo löytää teeman, jonka pohjalta tällaisen voisi tehdä.

EDIT: niin ja Tapatalkkia on pyydetty mun mielikuvani mukaan vuosikausia, joten se pitäisi myös Canonicalilta pyytää ensi tilassa.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #251 : 22.11.14 - klo:23.41 »
EDIT: niin ja Tapatalkkia on pyydetty mun mielikuvani mukaan vuosikausia, joten se pitäisi myös Canonicalilta pyytää ensi tilassa.

Epäilen että Tapatalkkia ei tule Canonicalin toimesta :(
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #252 : 23.11.14 - klo:11.41 »
EDIT: niin ja Tapatalkkia on pyydetty mun mielikuvani mukaan vuosikausia, joten se pitäisi myös Canonicalilta pyytää ensi tilassa.

Epäilen että Tapatalkkia ei tule Canonicalin toimesta :(
Tuohon kuulisin mielelläni perusteita. Minun käsitykseni on se, että kun vain Launchpadissa avaa ticketin, jossa pyytää pluginia asennettavaksi, se asennetaan.

Wikiin pitäisi ehkä päivittää projektin tila sitä mukaa kun jotain tapahtuu: http://wiki.ubuntu-fi.org/WWW

Heikki
« Viimeksi muokattu: 23.11.14 - klo:12.07 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #253 : 23.11.14 - klo:15.24 »
Epäilen että Tapatalkkia ei tule Canonicalin toimesta :(
Tuohon kuulisin mielelläni perusteita. Minun käsitykseni on se, että kun vain Launchpadissa avaa ticketin, jossa pyytää pluginia asennettavaksi, se asennetaan.

Pluginin asentamisen lisäksi pitää ko. sivusto aktivoida Tapatalkin palvelussa jossa pitää olla tili. Eli pelkkä pluginin asentaminen ei riitä.
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #254 : 23.11.14 - klo:15.33 »
Lainaus
EDIT: niin ja Tapatalkkia on pyydetty mun mielikuvani mukaan vuosikausia, joten se pitäisi myös Canonicalilta pyytää ensi tilassa.

Pyydetty 7.11.2014, tiketti # 25734.  Pari viikkoa nyt mennyt, ei kommentoitu, tila "käsittelyssä".
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #255 : 24.11.14 - klo:08.34 »
Jahas. Timo Jyrinki laittoi viestiä, että Canonical _voi_ jatkaa foorumien hostausta nyt kun se on päivitetty eikä meidän _tarvitse_ edes siirtyä toiseen softaan.

Joo, siis Jussi on ollut Canonicalin kanssa viestiketjussa tuosta foorumisiirrosta 2013 lokakuusta lähtien ja minä olin ainakin ajoittain CC:ssä. Jotain palaverejakin kai oli. Varmistin että foorumimoderaattoreille tulee tieto läpi. Ilmeisesti jossain kohtaa ajatukset Canonicalin päässä sitten muuttuivat... Ehkäpä totesivat lähes vuoden "mitään ei tapahdu" jälkeen että siirto pois palvelimilta ja siirron tukeminen tulee hankalammaksi kuin että he tekevät SMF 2.x -migraation ja hyväksyvät sittenkin ko. softan ylläpidettäviin ohjelmistoihin? Eli tässä tapauksessa vitkuttelu auttoi :) Oleellisin osa tuota forwardoimaani sähköpostia oli:

Tom Haddon:
Lainaus
Having got SMF updated, we're happy to continue hosting this for you. If
you'd like to migrate to discourse, you're certainly welcome to do so
and I believe you'd want to contact Jorge Castro (cc-ed here) to discuss
that. I know there have been some discussions about this already, so
apologies if this is old news, or if you've discussed it and it doesn't
work for you for some reason.

In any case, wanted to let you know that there's no pressure to move off
SMF from the Canonical side of things any more.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #256 : 24.11.14 - klo:09.54 »
Lainaus
...että siirto pois palvelimilta ja siirron tukeminen tulee hankalammaksi kuin että he tekevät SMF 2.x -migraation...

Siirto vaatii tukea vähän  mutta hyvä että ei ole kiirettä. Oikeudet siirtää tavarat palvelimelta toiselle pitää olla jomminkummin päin, testaus ja domainin päivitys kun kaikki näyttää toimivan ok.  Uskon että kaikkinaiset muutokset ja ylläpito sujuvat rivakasti ilman suurempia muodollisuuksia sitten kun foorumi on Suomessa.   
« Viimeksi muokattu: 24.11.14 - klo:09.58 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #257 : 26.11.14 - klo:22.49 »
Lainaus
EDIT: niin ja Tapatalkkia on pyydetty mun mielikuvani mukaan vuosikausia, joten se pitäisi myös Canonicalilta pyytää ensi tilassa.

Pyydetty 7.11.2014, tiketti # 25734.  Pari viikkoa nyt mennyt, ei kommentoitu, tila "käsittelyssä".

Hyvä tietää. Toivottavasti siellä kohta joku liikahtaa ja ellei, pitäisi varmaan sinne laittaa viestiä.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #258 : 27.11.14 - klo:10.50 »
Lainaus
Hyvä tietää. Toivottavasti siellä kohta joku liikahtaa ja ellei, pitäisi varmaan sinne laittaa viestiä.
Laitoin jo viestin kolme päivää sitten.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #259 : 04.12.14 - klo:21.13 »
Kapsin hallitus vastasi että heillä ei oikein löydy mekanismia tarjota ei-jäsenille verkkosivuhostingia mutta kuka hyvänsä jäsen saa omilla tunnuksillaan pitää tämänkaltaisia sivustoja ja teknisten puitteiden (PHP, MySQL) pitäisi olla heillä valmiina.
 
Canonical vastasi että Tapatalk vaatisi kalliin auditin koodille jota Tapatalk käyttää ja siinä on erilaisia sidoksia jotka he näkivät ongelmallisina itselleen. Tapatalk muuttaa ydinkoodia joka tekee turvapäivitykset heille hankaliksi. Lopuksi että jonnekin muualle kuin heidän houstaukseen Tapatalkin tapaksessa, liikaa selvitettäviä asioita heille.

Kerroin heille suunnitelmasta siirtää SMF Suomeen samoin kuin mikä on sponsorointitilanne.
« Viimeksi muokattu: 04.12.14 - klo:21.56 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.