Kirjoittaja Aihe: KDE musiikkisoitin  (Luettu 5048 kertaa)

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
KDE musiikkisoitin
« : 16.11.10 - klo:10.13 »
osaisko joku suositella hyvää soitinta? käytössä pclinuxos kde, oletussoitin clementine ainakin tahmaa todella pahasti. musiikkikirjasto on iso, n. 20 000 kappaletta. GNOME puolella esim. rytmilaatikko pelasi hienosti.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #1 : 16.11.10 - klo:10.56 »
Archin asennuksen jälkeen olen viihtynyt Amarokin parissa. Siitä on sanottu, että vanha versio olisi uutta parempi. En tiedä, kun en ole vanhaa koskaan nähnytkään. Lisäksi kannattanee testata JuK. Aika  vähän noita KDE-musiikkisoittimia tuntuu olevan, tai sitten en vain löydä niitä.

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #2 : 16.11.10 - klo:13.00 »
tämä juk kyllä pelaa hienosti! kiitokset vinkistä!

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #3 : 16.11.10 - klo:13.38 »
Itsehän en ole soitinta koskaan nähnytkään  ;D Mutta hyvä, jos toimii.

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #4 : 16.11.10 - klo:14.30 »
KDE:llä tosiaan tuo mediatoistin puoli on vielä vähän vaiheessa. Tämä tosin tulee muuttumaan hyvin lähiaikoina:

-Amarok on tosiaan ollu hieman kömpelö, hidas ja hankala käyttää. Amarok 2.4, joka julkaistaan ensvuoden alussa, onkin sitten aivan toinen juttu: hitosti uusia ominaisuuksia ja ulkoasu vaikuttaa paljon viimeistellummältä (käynnistäminen 10k kappaleen kokoelamlla on kyllä vieläkin tuskaisen hidas). Soittolistojen hallinta on hieman erikoinen, mutta kun siihen tottuu niin kymmenetkään tuhannet kappaleet ei tuota ongelmia.

-Dragon Player, joka kuuluu KDE sovelluskokoelmaan, on todella pelkistetty. Jos ainut tarkoitus on vain toistaa tiedostoja, se onnistuu. Tässä ohjelmasta on aivan turha odottaa mitään erikoista, ei sovellu suuriin musiikkikokoelmiin ollenkaan.

-Juk, varsinainen musiikin toistin KDE SC:issa. Kukaan ei sitä ilmeisesti kehitä, mutta jotain bugeja silloin tällöin korjataan. Sisältää jotain perusominaisuuksia, mutta on silti kaikkea muuta kuin ominaisuusrikas. Vastaava kuin Dragon Player, mutta siinä on tuki soittolistoille ja muille musiikin toistoon välttämättömille ominaisuuksille.

-Kaffeine:n KDE4 version kehitys on ollut hidasta ja sitä kehittää vain yksi henkilö, jos nyt oikein olen käsittänyt. Kaikki perusominaisuudet löytyy ja erikoistuutena tukee DVB standardia. Toisin kuin muut KDE soittimet, se ei käytä Phononia vaan Xineä. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä musiikin suhteen, mutta jos videoita katsoo niin se ei taida pärjätä enää VLC:lle, Mplayerille eikä edes Gstreamerille - koska sitäkään ei enää kehitetä aktiivisesti.

-KPlayer on kanssa yksi, siitä ei taida olla oikeen kunnollista KDE4 versiota, mutta joku sitäkin taitaa kehittää - sen tulevaisuudesta en kuitenkaan tiedä. Käyttöliittymä uppoaa surkeasti KDE4:ään ja sekin tukee vain perusominaisuuksia (tarkoitettu enemmänkin Konqueroriin upotettavaksi lisäosaksi). Tukee monia taustaohjelmia, mutta ei käytä Phononia - ainakan vielä.

-PlaybaK, vielä varhaisessa kehityksessä, mutta muuten todella lupaava video&musiikki toistin ja tulevaisuudessa kuvien katselin. Tyylikäs käyttöliittymä ja osaa hyödyntää Nepomukia, tarkoitus on tulevaisuudessa lisätä ties minkälaisia semaattisia ominaisuuksia . Käyttää myös Phononia, odotan innolla ensimmäistä vakaata versiota.

-Bangarang on henkilökohtainen suosikki. Se yrittää hyödyntää vain olemassa olevia KDE ratkasuja, kuten Nepomukia ja Phononia. Sisältää yksinkertaisen tyylikkään käyttöliittymän ja sillä on helppo hallita kaikkia koneen video&musiikki tiedostoja. Tosin jos musiikkia on todella paljon (esim. 20k kappaletta) niin itse käyttäisin Amarokia sellaiseen ja Bangarangia videoihin. Versio 2.0 on vielä kehityksen alla, mutta se sisältää kaikki tarvittavat ominaisuudet. Tulevaisuudessa siinä on tarkoitus olla PlaybaKin tapaan monenlaisia semaattisia ominaisuuksia mm. näyttelijöiden nimien ja arvosteluiden hakemista automaattisesti. Näin vähän asian sivusta, olen myös kääntänyt kyseisen ohjelman suomeksi, tosin versio joka on tällä hetkellä gitoriousksessa on vanhentunut ja keskeneräinen.

Phonon siis mahdollistaa eri taustaohjelmien käytön, esim. VLC, Mplayer, Gstreamer, ja Xine tiedostojen purkuun. Phonia käyttävä ohjelma tukee siis kaikkia niitä kodekkeja, joita sen taustaohjelma tukee.

Nepomuk taas hoitaa KDE:ssä mm. indextoinnin ja paljon muuta.

EDIT: Heitin nyt kaikki mitä tuli mieleen, varsinaisia musiikki toistimia on vain Juk ja Amarok. Loput on lähinnä yleistoistimia.
« Viimeksi muokattu: 18.11.10 - klo:13.10 kirjoittanut Teho »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #5 : 16.11.10 - klo:17.31 »
KDE:llä tosiaan tuo mediatoistin puoli on vielä vähän vaiheessa.

Muihin mainitsemiisi ohjelmiin en ota kantaa, kosken niitä juuri tarvitse, mutta Amarokista olen kyllä vahvasti eri mieltä. Se on mielestäni jo vuosikaudet ollut ylivoimaisesti paras koskaan näkemäni mediasoitin kaikki järjestelmät mukaan luettuna. Edes klassiseen valitukseen huononemisesta KDE 3:sta 4:een siirryttäessä en yhdy: lähinnähän Amarokissa muuttui se, että kahden palstan sijaan nykyään on kolme. Se kolmas eli keskimmäinen palsta on aika tarpeeton mutteipa siirtä häiriöksikään ole.

Lainaus
-Amarok on tosiaan ollu hieman kömpelö, hidas ja hankala käyttää. – – (käynnistäminen 10k kappaleen kokoelamlla on kyllä vieläkin tuskaisen hidas).

Minulla on kokoelmassa n. 14 000 kappaletta eikä nopeudessa ole ollut valittamista hitaammillakaan koneilla.

Lainaus
Soittolistojen hallinta on hieman erikoinen,

”Erikoinen” tai nimenomaan oikein toimiva. Kaikissa muissa kokeilemissani soittimissa on aina sama vika: kappaleita voi soittaa joko suoraan kokoelmasta tai niistä voi muodostaa soittolistan. Edellisessä tapauksessa kaikki poisto- ja järjestystoiminnot vaikuttavat suoraan kokoelmaan, mikä harvoin jos koskaan on käyttäjän tarkoitus. Jälkimmäisessä tapauksessa pitää muistaa ENSIN siirtää kappaleet listaan ja vasta SITTEN kuunnella. Amarokissa tämä on ratkaistu järkevämmin: aina kun soitat, kappaleet siirtyvät soittolistalle. Kokoelma pysyy koskemattomana ja kaikki komennot luontaisesti kohdistuvat ensisijaisesti soittolistaan, kuten järkevää onkin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #6 : 16.11.10 - klo:19.36 »
En tiedä sitten, itsellä Amarokin käynnistyminen kestää kokoelman kanssa sen 30s - kun kone käynnistyy samassa ajassa, tämä tuntuu aivan kohtuuttomalta. Käyttöliittymä nyt on oletuksena omasta mielestäni huono:

-Kolmeen osaan jaettu ikkuna ei skaalaudu oikein: suhteet hajoavat kun sen kokoa muuttaa.
-Liikaa tavaraa leveyssuunnassa, jos ikkunan asetta käyttämään puolet näytöstä, ei millekkään osalle jää tarpeaksi tilaa.
-Info osuus ei uppoa kunolla muuhun ikkunaan, eikä mm. noudata väriteemaa (molemmat korjattu Amarok 2.4:ässä).
-Menu-palkkia ei voi piilottaa samalla tavalla kuin monessa muussa KDE-ohjelmassa - sillä ei tee mitään mediasoittimessa (Lisätty 2.4:sessa)
-Oletus yläpalkki ei sovi kunnolla muuhun KDE:en.
-Liikaa nappuloita siellä sun täällä.
-Haku etsii kappaleen soittolistasta, ei rajaa muita pois -> jos monessa kappaleessa on sama sana, on sen etsiminen todellista tuskaa.

Pienellä säädöllä siitä saa suurimman osan kuntoon, piiloittaa menu-palkin, vaihtaa KDE teemaa noudattavaan yläpalkkiin, siirtää keskiosion medialähteiden kanssa samaan välilehteen jne. Kuitenkaan kaikkiea tätä ei vielä pari julkaisua sitten voinut tehdä, osaa ei vieläkään vasta kuin kehitysversiossa.

Mitä tulee soittolistoihin, en sano että Amarokin malli olisi huono - se vain on erillainen ja sitä kautta erikoinen. Itse en paljoa soittolistoja käytä, mutta ainakin alkuun Amarokin malli tuntui epäkäytännölliseltä. Sen lisäksi jos valitsen kappaleen medialähteiden tiedostojen hallinnasta, Amarok ei ala automaattisesti toistaa sitä, joka nyt on hyvin häiritsevää - voin kyllä ymmärtää miksi se ei tee sitä oletuksena, mutta nykyään ei ole mahdollista tehdä sitä edes pudotusvalikosta.

Todellakin siis olen hyvin tyytyväinen 2.4:ään ja olen niitä aikaisempiakin käyttänyt, ei ne nyt hirveitä ole ollut.

Tykkään minimaalisesta.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #7 : 16.11.10 - klo:22.46 »
Itse olen ehkä kymmenkunta kertaa kokeillut Amarokia, enkä vielä ole oikein sinut tuon soittolistan kanssa. Tällä hetkellä olen onnistunut ilmeisesti lykkäämään kaikki kokoelmastani löytyvät kappaleet soittolistalle ja jos laitan vaikkapa Raappanan kappaleen soimaan, jostain syystä kaikki seuraavatkin kappaleet ovat Raappanan, vaikka sekoitus (shuffle) on päällä. Mutta ehkä tämä tästä...

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #8 : 17.11.10 - klo:08.39 »
En käytä muuta kuin Quod libet -soitinta.
Ymmärtää hyvin isojakin kokoelmia, on selkeä hakukenttä. Nopea.

t: Antti  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #9 : 17.11.10 - klo:08.52 »
tuntuu tuossa juk:issa olevan pientä vakaus ongelmaa, kaatuilee vähän liian useasti. amarokki seuraavaksi kokeiluun!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #10 : 17.11.10 - klo:10.30 »
Itse olen ehkä kymmenkunta kertaa kokeillut Amarokia, enkä vielä ole oikein sinut tuon soittolistan kanssa. Tällä hetkellä olen onnistunut ilmeisesti lykkäämään kaikki kokoelmastani löytyvät kappaleet soittolistalle ja jos laitan vaikkapa Raappanan kappaleen soimaan, jostain syystä kaikki seuraavatkin kappaleet ovat Raappanan, vaikka sekoitus (shuffle) on päällä. Mutta ehkä tämä tästä...

Vaikea sanoa, mistä on kysymys, kun ei näe listaasi, mutta noin yleisesti:

Kaikissa muissa kokeilemissani ohjelmissa voi soittaa (a) suoraan kokoelmasta, jolloin soittolista pysyy tyhjänä, tai (b) siirtää halutut kappaleet soittolistalle, jonka jälkeen kohdistus yleensä täytyy siirtää soittolistan puolelle, ennen kuin soiton sieltä voi aloittaa. Amarokissa aina kun haluat soittaa jotain, kappale siirtyy soittolistalle. Mielestäni tämä on ylivoimaisesti selkein tapa.

Jos Amarokissa esim. haluaa soittaa kokonaisen albumin paitsi yhtä kappaletta, napsauttaa vain albumia ja sitten poistaa sen yhden kappaleen. Useimmissa muissa soittimissa poisto tarkoittaisi tässä tapauksessa tiedoston poistoa kokoelmasta, mikä tuskin koskaan on kenenkään tarkoitus; näissä soittimissa pitää soitto aina tehdä kahdella askelella: ensin valinta listalle, sitten siirtyminen listaan ja soitto. Amarokissa askelia on aina yksi. Valtava etu.
« Viimeksi muokattu: 17.11.10 - klo:10.32 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #11 : 19.11.10 - klo:13.34 »
amarokista sen verran kommentoitavaa: en saa lisättyä musiikkejani kirjastoon, hakemistopuu mistä valitaan musiikkien sijainti, ei löydy ulkoista kovalevyä. eli testaamatta jäi.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #12 : 19.11.10 - klo:13.36 »
amarokista sen verran kommentoitavaa: en saa lisättyä musiikkejani kirjastoon, hakemistopuu mistä valitaan musiikkien sijainti, ei löydy ulkoista kovalevyä. eli testaamatta jäi.
Oletko mountannut levyn?

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #13 : 21.11.10 - klo:10.22 »
kyllä levy mountattu on, levy toimii aivan niinkuin pitääkin, esim. juk-soitin kyllä hakee musiikit kirjastoon sieltä, soitin päällä nyttenkin.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #14 : 08.12.10 - klo:01.04 »
Itse olen ehkä kymmenkunta kertaa kokeillut Amarokia, enkä vielä ole oikein sinut tuon soittolistan kanssa. Tällä hetkellä olen onnistunut ilmeisesti lykkäämään kaikki kokoelmastani löytyvät kappaleet soittolistalle ja jos laitan vaikkapa Raappanan kappaleen soimaan, jostain syystä kaikki seuraavatkin kappaleet ovat Raappanan, vaikka sekoitus (shuffle) on päällä. Mutta ehkä tämä tästä...

Vaikea sanoa, mistä on kysymys, kun ei näe listaasi, mutta noin yleisesti:

Kaikissa muissa kokeilemissani ohjelmissa voi soittaa (a) suoraan kokoelmasta, jolloin soittolista pysyy tyhjänä, tai (b) siirtää halutut kappaleet soittolistalle, jonka jälkeen kohdistus yleensä täytyy siirtää soittolistan puolelle, ennen kuin soiton sieltä voi aloittaa. Amarokissa aina kun haluat soittaa jotain, kappale siirtyy soittolistalle. Mielestäni tämä on ylivoimaisesti selkein tapa.

Jos Amarokissa esim. haluaa soittaa kokonaisen albumin paitsi yhtä kappaletta, napsauttaa vain albumia ja sitten poistaa sen yhden kappaleen. Useimmissa muissa soittimissa poisto tarkoittaisi tässä tapauksessa tiedoston poistoa kokoelmasta, mikä tuskin koskaan on kenenkään tarkoitus; näissä soittimissa pitää soitto aina tehdä kahdella askelella: ensin valinta listalle, sitten siirtyminen listaan ja soitto. Amarokissa askelia on aina yksi. Valtava etu.

Jaksoin nyt tutkia tätä tarkemmin. Teen siis homman seuraavasti:

1) Tyhjennän Amarokin soittolistan.
2) Valitsen vasemmalta puolelta kokoelmasta Raappanan, klikkaan oikealla ja valitsen "add to playlist". Kappaleet ilmestyvät listalle ja levyn ensimmäinen kappale alkaa soida automaagisesti.
3) Valitsen vasemmalta Wyclef Jeanin ja valitsen "add to playlist". Kappaleet ilmestyvät soittolistaan sinne tänne Raappanan biisien sekaan, johtunee jostain lajitteluasetuksistani, jos olen sellaisia onnistunut tuuppimaan tuonne.
4) Raappanan biisin soidessa klikkaan seuraavaa. Sieltä tulee vain Raappanan biisejä ja nyt kun katsoin asiaa tarkemmin, ne tulevat vielä numerojärjestyksessä.
5) Kun Raappanan biisit loppuvat, aloitetaan Wyclef Jeanin kappaleet ja nämä toistetaan numerojärjestyksessä.
6) Jos klikkaan Shufflea, se sekoittaa mielestäni kappaleiden järjestyksen listassa, muttei muuta soittojärjestystä millään tavoin.

Toivottu toiminta olisi siis, että saisin kaikkien artistien kappaleita sekaisin, kun painelen "seuraava" soittolistan soidessa.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #15 : 08.12.10 - klo:10.18 »
Jaksoin nyt tutkia tätä tarkemmin. Teen siis homman seuraavasti:

1) Tyhjennän Amarokin soittolistan.
2) Valitsen vasemmalta puolelta kokoelmasta Raappanan, klikkaan oikealla ja valitsen "add to playlist". Kappaleet ilmestyvät listalle ja levyn ensimmäinen kappale alkaa soida automaagisesti.
3) Valitsen vasemmalta Wyclef Jeanin ja valitsen "add to playlist". Kappaleet ilmestyvät soittolistaan sinne tänne Raappanan biisien sekaan, johtunee jostain lajitteluasetuksistani, jos olen sellaisia onnistunut tuuppimaan tuonne.

Kuulostaa oudolta. Kun Lisää soittolistaan -toiminnon pitäisi lisätä kappaleet nimenomaan soittolistan loppuun.

Lainaus
5) Kun Raappanan biisit loppuvat, aloitetaan Wyclef Jeanin kappaleet ja nämä toistetaan numerojärjestyksessä.

Kuten totta kai oletusarvoisesti pitääkin.

Lainaus
6) Jos klikkaan Shufflea, se sekoittaa mielestäni kappaleiden järjestyksen listassa, muttei muuta soittojärjestystä millään tavoin.

En nyt tiedä, mistä Shufflesta on kyse...  Haluamasi sekoitetun soittojärjestyksen saa valitsemalla soittolistan alapuolella olevista kuvakkeista oikeammaisimman (”Kappaleen eteneminen”) ja avautuvasta valikosta ”Satunnaiset kappaleet”.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #16 : 08.12.10 - klo:23.20 »
Jaksoin nyt tutkia tätä tarkemmin. Teen siis homman seuraavasti:

1) Tyhjennän Amarokin soittolistan.
2) Valitsen vasemmalta puolelta kokoelmasta Raappanan, klikkaan oikealla ja valitsen "add to playlist". Kappaleet ilmestyvät listalle ja levyn ensimmäinen kappale alkaa soida automaagisesti.
3) Valitsen vasemmalta Wyclef Jeanin ja valitsen "add to playlist". Kappaleet ilmestyvät soittolistaan sinne tänne Raappanan biisien sekaan, johtunee jostain lajitteluasetuksistani, jos olen sellaisia onnistunut tuuppimaan tuonne.

Kuulostaa oudolta. Kun Lisää soittolistaan -toiminnon pitäisi lisätä kappaleet nimenomaan soittolistan loppuun.

Sain nyt tämän korjattua. Eli ilmeisesti sain tuon efektin aikaan sillä, että olin klikannut tuota soittolistan yläpuolella olevaa shuffle-nappia, joka ilmeisesti vain sekoittaa soittolistan järjestyksen satunnaiseksi. Tai sitten se johtui siitä, että minulla oli jokin lajittelu (sorting) päällä tuossa soittolistassa. Tyhjensin nyt soittolistan ja poistin tuon lajittelun ja uudet kappaleet tulevat soittolistan loppuun.


En nyt tiedä, mistä Shufflesta on kyse...  Haluamasi sekoitetun soittojärjestyksen saa valitsemalla soittolistan alapuolella olevista kuvakkeista oikeammaisimman (”Kappaleen eteneminen”) ja avautuvasta valikosta ”Satunnaiset kappaleet”.

Tämä oli näköjään se suurin ongelma - olin väärällä "random"-napilla! :D Minulla on Archissa osa valikoista ainakin englanniksi, enkä arvannut etsiä tuota random-toimintoa napin "track progression" alta. Kun tuo nyt avullasi löytyi, homma toimii kuin Allegron vessa. Kiitos avusta, SuperOscar!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: KDE musiikkisoitin
« Vastaus #17 : 09.12.10 - klo:09.58 »
Minulla on Archissa osa valikoista ainakin englanniksi,

Tämä on aika tavallista: KDE:n lokalisointi tapahtuu yhtäällä, distrojen paketointi toisaalla, eivätkä aikataulut aina kohtaa. Jos puolikielisyys alkaa kiusata, kannattaa käydä noutamassa KDE-lokalisoinnit SVN:stä ja päivittää ne itse ajantasaisiksi. (Pieni vaikeus tässä tosin on se, että vakaata versiota edeltäviin käännöksiin voi olla vaikea löytää tietään, ja nykyinen KDE:n vakaa versio on 4.5, jota taas harva distro vielä käyttää.)

pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11