Kirjoittaja Aihe: Platinainen pilvenreuna - Onko kukaan lukenut?  (Luettu 1821 kertaa)

Planktonin vakio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Platinainen pilvenreuna - Onko kukaan lukenut?
« : 06.12.10 - klo:14.14 »
Wikipedian Linux artikkelin kirjallisuus kohdasta löytyi:

¨Kriittistä kirjallisuutta
Päivi ja Santeri Kannisto: Platinainen pilvenreuna. AMK-Kustannus, 2007. ISBN 978-952-5491-27-2.¨

Onko kukaan lukenut? Ainakin tämä esittelyvideo on amatöörimäistä rävellystä: http://www.youtube.com/watch?v=iKdR-fXkpls 

Onko kukaan lukenut? Keskustelua kirjasta

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Platinainen pilvenreuna - Onko kukaan lukenut?
« Vastaus #1 : 06.12.10 - klo:17.26 »
Minulla on tuo kirja, ja ensimmäiseksi täytyy sanoa että ei se kirja minun mielestäni ole kriittinen linuxia tai vapaata lähdekoodia kohtaan, vaan se on enemmänkin kriittinen kiireistä tietoyhteiskuntaa kohtaan, jossa istutaan koko ajan tietokoneen äärellä eikä ehditä elää "oikeaa elämää".

Kirja on kirjoittajansa Santeri Kanniston muistelmateos. Kannistolla oli menestyvä firma joka teki mm. omaa suomenkielistä linux-jakelua, mutta sittemmin tuli vaikeuksia, avioero, Santeri tapasi uuden vaimonsa Päivin, ja hän päätti lopettaa yrittäjän hommat ja ryhtyä kiertelemään maailmalla ilman stressiä tai tietokonehuolia.

Päivin ja Santerin matkoja voi seurata blogissa http://paivisanteri.blogspot.com/
Jonkun mielestä tuollainen tietoyhteiskunnan oravanpyörästä vetäytyminen on ehkä "hörhöilyä".

Eikä se kirja sitäpaitsi minun mielestäni kovin suoraan ollut kriittinen edes kiireistä elämää kohtaan; minun mielestäni se oli pikemminkin hauska. Eräässäkin kohdassa Santeri on palkannut firmaan myyntipäällikön joka ei ole saanut mitään aikaan, ja Santeri raivoaa palaverissa että myyntipäällikölle maksetulla palkalla hän olisi voinut ostaa joka kuukausi uuden mersun. Palaverin lopuksi Santeri antaa myyntipäällikölle potkut, ja menee paikalliseen autoliikkeeseen ostamaan itselleen uuden mersun.

Kirjassa myös kuvataan Suomen tietoyhteiskunnan kehitysvaiheita, mm. miten verkkokauppa.com:in perustaja myi kovalevyjä kotoaan kirjoituspöydän laatikosta.