Kirjoittaja Aihe: CD-levyn "pilkonta"  (Luettu 1534 kertaa)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
CD-levyn "pilkonta"
« : 15.11.10 - klo:17.10 »
Hei

Mikähän olisi sovelian softa CD-levyn kappalemerkkien ja kappalenimien lisäämiseksi ?

Eli mulla on bändimme(WRUM) keikasta live-tallenne CD:llä joka yksi tunnin putki. Haluaisin lisätä siihen ainoastaan kappalenumerot alkamaan oikeista kohdista, sekä kappaleiden nimet cd-tekstinä. Toisin sanoen äänisisältöön en kajoa, ainoastaan haluaisin helpottaa levyn käyttöä.

Oma arvaus on Audacity, mutta onko jollain parempaa tietoa / kokemusta ?

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

peran

  • Vieras
Vs: CD-levyn "pilkonta"
« Vastaus #1 : 15.11.10 - klo:18.19 »
Hei

Mikähän olisi sovelian softa CD-levyn kappalemerkkien ja kappalenimien lisäämiseksi ?

Eli mulla on bändimme(WRUM) keikasta live-tallenne CD:llä joka yksi tunnin putki. Haluaisin lisätä siihen ainoastaan kappalenumerot alkamaan oikeista kohdista, sekä kappaleiden nimet cd-tekstinä. Toisin sanoen äänisisältöön en kajoa, ainoastaan haluaisin helpottaa levyn käyttöä.

cd-teksti, mikä se on ?
Muistelen olevan cd-standardissa tekstinsyötön mahdollista, mutta en ole törmännyt yhteenkään levyyn, jossa sitä olisi käytetty. Helpompi tapa on tehdä levy, ja ripata se abcde:llä, ja siinä kirjoittaa kappaleiden nimet, jonka jälkeen seuraava, joka rippaa abcde:llä, saa ne käyttöönsä automaattisesti. Ainakin aikaisemmin homma toimi niin.

Kappaleiden tallentamisesta ilman kappalevälejä en tiedä, mutta se lienee mahdollista. Kuitenkin kappaleet kannattaa fadeta vaikka 0,1 sekuntia alusta ja lopusta, kun jotkin soittimet lisäävät kappalevälit, vaikka CD:ssä niitä ei olisi määriteltykään. Jos sitä ei tee, niin kappaleen vaihtuessa tulee ikävä digipiikki rasahdus, jos soitin laittaa välin kappaleen väleihin.



Oma arvaus on Audacity, mutta onko jollain parempaa tietoa / kokemusta ?

Varmaan silläkin onnistuu. Tuskin automaagisia kappaleiden jakoja kannattaa yrittää ajaa live-äänityksistä. Multa löytyisi itse tekemäni ohjelma siihen tarkoitukseen, mutta se on suunnattu LP-levyjen rippaamista varten, kun niissä on selkeästi 'äänetöntä' kappaleiden välissä. Tosin taitaa Audacitystäkin sellainen työkalu löytyä. Tosin en tiedä, kun en ole kyseistä ohjelmaa koskaan käyttänyt.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: CD-levyn "pilkonta"
« Vastaus #2 : 15.11.10 - klo:18.49 »
Kyllä itse olen törmännyt isojen bändien livelevyihin (esim PinkFloyd), jossa ei ole kappalevälejä eli levylle on määritelty vain kappaleiden alkukohdat ja ehkä pituudet. En tunne CD-äänilevyn formaattia tarpeeksi, mutta voisin kuvitella niisäkin olevan jonkinlaisen hakemisto-& osoitinrakenteen alussa.

Cd-tekstiä tuntuu poltto-ohjelmien perusteella ainakin löytyvän CDDB-tietokannasta, jonka avulla itsepoltettuihin kopioihin tai koneelle ripattuihin tallenteisiin saa kappalenimet näkymään tietokonesoitossa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS