Kirjoittaja Aihe: Miten ääni elokuvasoittimeen? (Ratkaistu)  (Luettu 3275 kertaa)

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Miten ääni elokuvasoittimeen? (Ratkaistu)
« : 04.03.10 - klo:21.36 »
Miten saan äänen kuulumaan elokuvasoittimella DVD-levyjä soitetaessa. Kuva näkyy kyllä ihan normaalisti, mutta ääntä en saa millään kuulumaan. Aluksi kuvakaan ei näkynyt, mutta sitten asensin "Asennus ja käyttöönotto"-palstalta saamieni ohjeiden mukaisesti koneeseeni ohjelman, jonka jälkeen kuva alkoi näkyä. Annoin päätteellä seuraavan komentorivin:
 
sudo aptitude install build-essential ubuntu-restricted-extras && sudo /usr/share/doc/libdvdread*/install-css.sh

Koneeni kaikki ääniasetukset näyttäisivät olevan kunnossa, ja "Ääniasetukset"-ikkunan mukaan elokuvasoitin käyttää mixeriä. Jos toisessa DVD-asemassa on samanaikaisesti tavallinen äänilevy, niin se kuuluu ihan normaalisti, ja kaikki voimakkuussäädöt toimivat. Ääniasetukset-ikkunassa myös näkyy se, jos elokuvasoitimesta ääntä voimistetaan tai vaimennetaan, mutta ääntä ei kuitenkaan kuulu.

Ovatko kokeneemmat ubuntun käyttäjät koskaan törmänneet samanlaiseen ongelmaan? Onko kenelläkään tietoa siitä, millaiset lisäasetukset kone vielä vaatii, että elokuvasoittimen äänen saisi kuulumaan?
« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo:00.13 kirjoittanut pikkalle »

juyli

  • Vieras
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen?
« Vastaus #1 : 04.03.10 - klo:23.38 »
Jos toisessa DVD-asemassa on samanaikaisesti tavallinen äänilevy, niin se kuuluu ihan normaalisti, ja kaikki voimakkuussäädöt toimivat. Ääniasetukset-ikkunassa myös näkyy se, jos elokuvasoitimesta ääntä voimistetaan tai vaimennetaan, mutta ääntä ei kuitenkaan kuulu.

Peruslähtökohtana voisit valaista, mikä äänikortti/piiri on ylipäätään kyseessä. Toiseksi voisimme ihmetellä, miksi haluat yhtäaikaa kuunnella CD-äänitettä katsoessasi DVD-elokuvaa tms.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen?
« Vastaus #2 : 05.03.10 - klo:07.45 »

Miten saan äänen kuulumaan elokuvasoittimella DVD-levyjä soitetaessa. Kuva näkyy kyllä ihan normaalisti, mutta ääntä en saa millään kuulumaan. Aluksi kuvakaan ei näkynyt, mutta sitten asensin "Asennus ja käyttöönotto"-palstalta saamieni ohjeiden mukaisesti koneeseeni ohjelman, jonka jälkeen kuva alkoi näkyä. Annoin päätteellä seuraavan komentorivin:
 
sudo aptitude install build-essential ubuntu-restricted-extras && sudo /usr/share/doc/libdvdread*/install-css.sh

Koneeni kaikki ääniasetukset näyttäisivät olevan kunnossa, ja "Ääniasetukset"-ikkunan mukaan elokuvasoitin käyttää mixeriä. Jos toisessa DVD-asemassa on samanaikaisesti tavallinen äänilevy, niin se kuuluu ihan normaalisti, ja kaikki voimakkuussäädöt toimivat. Ääniasetukset-ikkunassa myös näkyy se, jos elokuvasoitimesta ääntä voimistetaan tai vaimennetaan, mutta ääntä ei kuitenkaan kuulu.


Elokuvasoittimessa on myös oma äänensäätö..  ::)

13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen?
« Vastaus #3 : 05.03.10 - klo:12.18 »
Jos toisessa DVD-asemassa on samanaikaisesti tavallinen äänilevy, niin se kuuluu ihan normaalisti, ja kaikki voimakkuussäädöt toimivat. Ääniasetukset-ikkunassa myös näkyy se, jos elokuvasoitimesta ääntä voimistetaan tai vaimennetaan, mutta ääntä ei kuitenkaan kuulu.

Peruslähtökohtana voisit valaista, mikä äänikortti/piiri on ylipäätään kyseessä. Toiseksi voisimme ihmetellä, miksi haluat yhtäaikaa kuunnella CD-äänitettä katsoessasi DVD-elokuvaa tms.


Metsästän vikaa!

Ei minulla ole tarvetta katsoa DVD-kuvaa ja soittaa musiikkia CD:ltä samanaikaisesti, mutta vikaa etsiessäni olen suorittanut erilaisia kokeita testatakseni sitä, etteivät eri soitto-ohjelmat riitele keskenään eivätkä ne varaa päällekkäisiä koneen rersursseja. Kun saan äänet kuulumaan, niin sen jälkeen käytän vain yhtä mediaa kerrallaan.

Koneessani (HP) ei ole erillistä ääni- eikä näytönohjainkorttia, sillä ne on integroitu itse emolevylle. Vaatiiko elokuvasoitin erillisen äänikortin, jotta äänet saisi kuuluviin? Windows XP:n puolella minulla on ilmainen DVD-soitto-ohjelma, eikä siinä ole äänen kanssa mitään vaikeuksia.

Yksi virhemahdollisuus minulle tuli juuri mieleen. Koneessani on erillinen näytönohjainkortti, josta saan digitaalisen signaalin HDMI-näyttööni. Kortilla on DVI-lähtö, mutta minulla on monitorissa DVI/HDMI-adapteri, jotta saan kuvan näkymään. Äänet olen kuunnellut koneen etuseinässä olevista lähdöistä.

Voisikohan tämä aiheuttaa konfliktin, koska haluan kuulla äänet emolevyyn integroidulta äänikortilta, mutta katselen erillisen näytönohjainkortin antamaa HDMI-kuvaa? Voisivatko viisaat ubuntu-miehet arvioida tätä tilannetta? Voisiko elokuvasoittimen äänettömyys johtua tästä sekakäytöstä.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen?
« Vastaus #4 : 07.03.10 - klo:16.38 »

Miten saan äänen kuulumaan elokuvasoittimella DVD-levyjä soitetaessa. Kuva näkyy kyllä ihan normaalisti, mutta ääntä en saa millään kuulumaan. Aluksi kuvakaan ei näkynyt, mutta sitten asensin "Asennus ja käyttöönotto"-palstalta saamieni ohjeiden mukaisesti koneeseeni ohjelman, jonka jälkeen kuva alkoi näkyä. Annoin päätteellä seuraavan komentorivin:
 
sudo aptitude install build-essential ubuntu-restricted-extras && sudo /usr/share/doc/libdvdread*/install-css.sh

Koneeni kaikki ääniasetukset näyttäisivät olevan kunnossa, ja "Ääniasetukset"-ikkunan mukaan elokuvasoitin käyttää mixeriä. Jos toisessa DVD-asemassa on samanaikaisesti tavallinen äänilevy, niin se kuuluu ihan normaalisti, ja kaikki voimakkuussäädöt toimivat. Ääniasetukset-ikkunassa myös näkyy se, jos elokuvasoitimesta ääntä voimistetaan tai vaimennetaan, mutta ääntä ei kuitenkaan kuulu.

Ovatko kokeneemmat ubuntun käyttäjät koskaan törmänneet samanlaiseen ongelmaan? Onko kenelläkään tietoa siitä, millaiset lisäasetukset kone vielä vaatii, että elokuvasoittimen äänen saisi kuulumaan?



Ojasta allikkoon!

Koska en saanut ubuntu 9.10:lla ääntä kuulumaan elokuvasoittimesta, niin asensin koneeseen vanhemman ubuntu 8.04 LTS-version. Kun sen jälkeen asensin koneen pyytämät ohjelmat, niin äänikin alkoi kuulumaan DVD-levyiltä, mutta nyt tilalle tuli uusi vika. DVD-levyjen alussa olevat valikot eivät nyt näy, vaan elokuva soitin lähtee heti soittamaan levyä ihan alusta.

Joidenkin DVD-levyjen kanssa soittokohtaa ei voi lainkaan muuttaa, vaan soitin menee jumiin, jos haluaisin esimerkiksi aloittaa katselun keskeltä levyä.

Onkohan ubuntu 8.04-version elokuvasoitin jotenkin alkeellisempi, koska se ei osaa näyttää valikkoja vai pitääkö minun asentaa vielä lisää ohjelmia soitinta varten?


Käyttöjärjetelmän asennuksen ja päivitysten jälkeen annoin päätteellä komennot:

sudo apt-get install libdvdread3

ja sen jälkeen toisen komennon:

sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

Kun tämän jälkeen avasin elokuvasoittimen, niin soitin halusi vielä asentaa sopivan äänikoodekin, jotta soitto onnistuisi. Soitto kyllä onnistuikin, mutta nyt en saa valikkoja näkymään. Mitä minun kannattaa tehdä seuraavaksi?


Turbineair

  • Vieras
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen?
« Vastaus #5 : 09.03.10 - klo:17.46 »
Ensisijainen ohjeeni on odoella pari kk. seuraavaa 10.04 versiota!
Mutta, jos aika käy pitkäksi niin voisit kokeilla asennella Vlc / Gnome-Mplayerin. Vlc on kaikkein vikasietoisin, joten aloita sillä. Taatusti toistaa DVD:t, mutta tuosta valikkohommasta itselläni ei ole Ubu-kokemusta. Valitetavasti.
Itse heivasin männikköön koko Elokuvasoittimen noin kk kokeilujen jälkeen.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen?
« Vastaus #6 : 10.03.10 - klo:00.12 »
Ensisijainen ohjeeni on odoella pari kk. seuraavaa 10.04 versiota!
Mutta, jos aika käy pitkäksi niin voisit kokeilla asennella Vlc / Gnome-Mplayerin. Vlc on kaikkein vikasietoisin, joten aloita sillä. Taatusti toistaa DVD:t, mutta tuosta valikkohommasta itselläni ei ole Ubu-kokemusta. Valitetavasti.
Itse heivasin männikköön koko Elokuvasoittimen noin kk kokeilujen jälkeen.

Tuhannet kiitokset!

Tuhannet kiitokset Sinulle hyvästä vihjeestä. Asensin äsken Vlc-soitto-ohjelman, ja se toimi heti kuin ajatus. Mitään lisävirityksiä ja ihmeellisiä komentojonoja ei päätteellä pitänyt antaa, vaan kaikki oli kerralla valmista. Minulla on Windows XP:n puolella täsmälleen sama soitto-ohjelma, eikä senkään kanssa ole ollut mitään vaikeuksia. Eihän ubuntun kanssakaan ole näköjään DVD-levyjen kanssa mitään ongelmia, jos vain tietää, mikä soitto-ohjelma pitää koneeseen asentaa.

Voisivatko viisaat ubuntu-miehet kertoa minulle, miksi ihmeessä koneeseen automaattisesti asentuu sellainen DVD-soitto-ohjelma, jota ei millään normaaleilla konsteilla  saa toimimaan? Minäkin tein suunnattomasti turhaa työtä etsiessäni vikaa tietokoneesta, vaikka vika oli vain heikkolaatuisessa DVD-soitto-ohjelmassa.


Turhien töiden luettelo on tässä:

- Asensin ensin ubuntu 9.10 käyttöjärjestelmän, mutta en saanut siinä elokuvasoitimen ääntä toimimaan.

- Kaikenlaisia kokeita tehtyäni tietokone muuttui epästabiiliksi, jonka vuoksi asensin ubuntu 9.10:n uudestaan eri asennuslevyltä. Tämänkään jälkeen en saanut DVD-levyiltä ääntä kuulumaan.

- Asensin sitten koneeseen ubuntu 8.04 LTS-version, mutta ongelma ei sillä ratkennut. Päätteellä suoritettujen monien komentosarjojen jälkeen sain äänen kuulumaan, mutta valikkoja en saanut millään esiin. Elokuvasoitin meni myös heti jumiin, kun soittokohtaa halusi muuttaa vaikka puoleen väliin. Kaikkia suositeltuja komentoja annoin päätteellä useaan kertaan, mutta Elokuvasoitinta ei vain saanut toimimaan.

Tunsin jo olevani täysin tumpelo näissä hommissa, mutta sitten Turbineairin oikea vihje toi valoa elämääni. VLC media playerin asentaminen koneeseen ratkaisi ongelmani kerralla, eikä siihen toimenpiteeseen mennyt kuin pari minuuttia. Nyt ubuntullakin voi soittaa DVD-levyjä yhtä helposti kuin Windows XP:n VLC-media soittimella.

Kysyn vielä lopusi kaikilta ubuntu-miehiltä, onko joku joskus saanut Elokuvasoittimen toimimaan jossakin koneessa? Millaisia virityksia se vaati, ja kuinka kauan konfigurointiin meni aikaa?

Minusta tavallisten DVD-levyjen soittaminen on niin arkipäiväinen ja vanha asia, että soitto-ohjelman on toimittava laakista heti käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen. Tavallinen käyttäjä ei ole kiinnostunut viikkoja kestävästä konfigurointikierroksesta halutessaan soittaa DVD-levyjä tietokoneella, vaan kaiken pitää olla kerralla valmista.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen?
« Vastaus #7 : 10.03.10 - klo:00.55 »
Minusta tavallisten DVD-levyjen soittaminen on niin arkipäiväinen ja vanha asia, että soitto-ohjelman on toimittava laakista heti käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen. Tavallinen käyttäjä ei ole kiinnostunut viikkoja kestävästä konfigurointikierroksesta halutessaan soittaa DVD-levyjä tietokoneella, vaan kaiken pitää olla kerralla valmista.

Ilmeisesti Windows XP on mielestäsi täysin kelvoton käyttöjärjestelmä, koska se ei osaa soittaa DVD-levyjä välittömästi käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen. Ei sillä kyllä pysty tekemään oikein mitään muutakaan, jollei osaa haalia niitä tarpeellisia ohjelmia jostakin.

Miten sinä muuten sen VLC:n osasit siihen XP:henkään asentaa, eihän siinäkään käyttöjärjestelmä sitä kai mukanaan vetänyt?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen? (Ratkaistu)
« Vastaus #8 : 10.03.10 - klo:01.08 »

Kysyn vielä lopusi kaikilta ubuntu-miehiltä, onko joku joskus saanut Elokuvasoittimen toimimaan jossakin koneessa? Millaisia virityksia se vaati, ja kuinka kauan konfigurointiin meni aikaa?

Minusta tavallisten DVD-levyjen soittaminen on niin arkipäiväinen ja vanha asia, että soitto-ohjelman on toimittava laakista heti käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen. Tavallinen käyttäjä ei ole kiinnostunut viikkoja kestävästä konfigurointikierroksesta halutessaan soittaa DVD-levyjä tietokoneella, vaan kaiken pitää olla kerralla valmista.


Testasin asiaa virtuaalikoneella sekä ihan rautaan asennettuna. Molemmilla kerroilla heti asennuksen jälkeen asensin ubuntu-resticted-extras -paketin ja laitoin dvd:n sisään. Tällöin järjestelmä ehdottaa avaamista Elokuvasoittimella. Hyväksyn sen ja elokuva alkaa pyöriä. HP:n läppäri alustana. Itsekin asennan kyllä yleensä VLC:n ensimmäisten ohjelmien joukossa ihan vain tottumuksesta ja taitaahan se tukea tekstityksiäkin paremmin, jos sellaisia tarvitsisi.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen?
« Vastaus #9 : 10.03.10 - klo:09.35 »
Minusta tavallisten DVD-levyjen soittaminen on niin arkipäiväinen ja vanha asia, että soitto-ohjelman on toimittava laakista heti käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen. Tavallinen käyttäjä ei ole kiinnostunut viikkoja kestävästä konfigurointikierroksesta halutessaan soittaa DVD-levyjä tietokoneella, vaan kaiken pitää olla kerralla valmista.

Ilmeisesti Windows XP on mielestäsi täysin kelvoton käyttöjärjestelmä, koska se ei osaa soittaa DVD-levyjä välittömästi käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen. Ei sillä kyllä pysty tekemään oikein mitään muutakaan, jollei osaa haalia niitä tarpeellisia ohjelmia jostakin.

Miten sinä muuten sen VLC:n osasit siihen XP:henkään asentaa, eihän siinäkään käyttöjärjestelmä sitä kai mukanaan vetänyt?


Olen normaali käyttäjä!

Minä olen ihan normaali tietokoneen käyttäjä. En halua koko aikaa tietokonetta säätää, vaan minulle riittää se, että kone on luotettavassa toimintakunnossa. Turhilla hienouksilla ei ole minulle merkitystä.

Kyllähän minä osaan normaalit ohjelmat tietokoneeseen asentaa, sillä hankin ensimmäisen tietokoneen jo vuonna 1990. Aluksi käytin DOS-koneita ja sen jälkeen erilaisia Windows-koneita. Paremmassa koneessani (2.6 GHz P4) on nyt Windows XP ja sen rinnalla ubuntu 8.04. Vanhemmassa koneessani (866 Mhz P3) vieläkin Windows ME ja sen rinnalla ubuntu 9.10. Näillä vehkeillä ole työni tehnyt, ja kaikki ohjelmat olen itse koneisiini itse asentanut.

VLC ohjelman asensin XP-koneeseen sivustolta, jossa oli tarjolla ilmaisia yleiskäyttöisiä soitto-ohjelmia. Asennuksessa ei ollut ongelmia, ja DVD-levyjen soitto onnistui heti. Asennus oli siis kerralla valmis.

Ubuntuun taas osasin  asentaa VLC:n siksi, että tällä keskustelupalstalla nimimerkki Turbineair antoi minulle hyvän vihjeen toimivasta ohjelmasta. Ubuntuunkin VLC-ohjelman asennus oli helppoa ja vaivatonta, ja lopputulos oli kerralla valmis. Ohjelma toimi heti laakista, joten riippuu näköjään ihan soitto-ohjelmasta, mikä toimii ja mikä ei. Käyttöjärjestelmällä ei näytä olevan paljoakaan väliä. Tämä on tietysti vain tavallisen ubuntuun tottumattoman käyttäjän mielipide.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen? (Ratkaistu)
« Vastaus #10 : 10.03.10 - klo:09.54 »

Kysyn vielä lopusi kaikilta ubuntu-miehiltä, onko joku joskus saanut Elokuvasoittimen toimimaan jossakin koneessa? Millaisia virityksia se vaati, ja kuinka kauan konfigurointiin meni aikaa?

Minusta tavallisten DVD-levyjen soittaminen on niin arkipäiväinen ja vanha asia, että soitto-ohjelman on toimittava laakista heti käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen. Tavallinen käyttäjä ei ole kiinnostunut viikkoja kestävästä konfigurointikierroksesta halutessaan soittaa DVD-levyjä tietokoneella, vaan kaiken pitää olla kerralla valmista.


Testasin asiaa virtuaalikoneella sekä ihan rautaan asennettuna. Molemmilla kerroilla heti asennuksen jälkeen asensin ubuntu-resticted-extras -paketin ja laitoin dvd:n sisään. Tällöin järjestelmä ehdottaa avaamista Elokuvasoittimella. Hyväksyn sen ja elokuva alkaa pyöriä. HP:n läppäri alustana. Itsekin asennan kyllä yleensä VLC:n ensimmäisten ohjelmien joukossa ihan vain tottumuksesta ja taitaahan se tukea tekstityksiäkin paremmin, jos sellaisia tarvitsisi.

Tuo taitaa olla totta niille levyille joissa ei ole CSS-suojausta, mutta muut vaativat sen (jopa laittoman) libdvdcss2:n, johon ohjeet Järjestelmä → Ohjeet ja tuki → Musiikki, videot ja valokuvat → 2.1. DVD-elokuvien katsominen
« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo:09.56 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen? (Ratkaistu)
« Vastaus #11 : 10.03.10 - klo:22.34 »
Tuo taitaa olla totta niille levyille joissa ei ole CSS-suojausta, mutta muut vaativat sen (jopa laittoman) libdvdcss2:n, johon ohjeet Järjestelmä → Ohjeet ja tuki → Musiikki, videot ja valokuvat → 2.1. DVD-elokuvien katsominen

Näin juurikin.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Miten ääni elokuvasoittimeen? (Ratkaistu)
« Vastaus #12 : 04.11.10 - klo:19.38 »
Tiedoksi: uusimmassa ubuntu 10.04.1:ssa asennetaan "ubuntu restricted extras"-paketti

ja komento päätteessä

sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

Huomaa libdvdread4 eikä libdvdread3.