Kirjoittaja Aihe: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne  (Luettu 32037 kertaa)

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #120 : 19.11.10 - klo:20.37 »
Ardourista on ihan hyvä perusohje, tosin taas englanniksi.

http://en.flossmanuals.net/ardour/
http://en.flossmanuals.net/Ardour/StartJackUbuntu

Ei kai kukaan oleta, että ProTools pitäisi saada suomeksi, audio-termistökin taitaa olla sen verran vakiintunutta, että sen suomentaminen on turhan vaivalloista/turhaa.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 19.11.10 - klo:20.42 kirjoittanut Asmo Koskinen »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #121 : 19.11.10 - klo:22.02 »
Lainaus
Voisitko laittaa kuvan sinun Patchage:n "piuhasotkusta"?

Tässä tulee. Piti kammata ne johdot suoriksi ensin kun pääsevät esille .. :)   Tuossa kuvassa on tarkemmin katsottuna kummallisuuksia joita en osaa selittää vielä eli numeroinnit juoksevat kummasti noissa nimissä. Kanavat oikeasti juoksevat kuitenkin järjestyksessä ylhäältä alas kun katson mitä äänimodulissa tapahtuu näitä "johtoja" kytkettäessä.

Tuossa idea lyhyesti on esittää mikä  Ardourin raitojen ulostulo 1..12 vastaa äänimodulin ulostuloja 1..12 ja vastaavasti mikä Ardourin raitojen 1..12 sisäänmeno vastaa äänimodulin sisäänmenoja 1..12.  Äänimodulini on Echo Audiofire 12 jossa on siis 12 itsenäistä sisäänmenoa ja ulostuloa.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #122 : 19.11.10 - klo:23.21 »
En kaipaa protoolsia tms, vaan syytä siihen, miksi minulla tämä ei toimi. Minulla on samat asetukset kuin sinulla. Ei vain toimi, vaikka on jo yli sata viestiä puolin ja toisin kirjoitettu.
Olette olleet tosi kärsivällisiä ja neuvoneet hienosti.

En aina tarkoita suomentamisella sitä, että esim. Master-nappula kirjoitetaan minulle suomeksi, vaan lähinnä sitä, mitä sillä tehdään suomeksi (toki Masterin ymmärrän).

Enkä kaipaa niinkään apua Ardourin käyttöön, vaan edelleen tuohon saamarin Jack:iin.

Olen jo monesti tämän ketjun aikana päättänyt, että nyt oli viimeinen päivä kun tässä istun kitara polvella ja yritän räplätä asioita kuntoon. Silti olen edelleen täällä.

Olenko tehnyt jotakin väärin, mutta mitä? Olenko jättänyt tekemättä jotakin, mutta mitä? Onko joku nappula painamatta tai joku päivitys asentamatta, mutta mikä?



Kirjoitin tuon tuohtuneena noin 21.40, mutta en lähettänyt sitä. Laitoin sen kuitenkin. Ehkä ei olisi pitänyt...
MUTTA, kuinkas kävikään?
Räpläsin taas kaikkea mahdollista ja oho... Rakarrak lähti toimimaan. Kiertää vieläkin herkästi, mutta sain sillä ääntä kajareista. Rock. En kylläkään ole varma, mitä tein, mutta luullakseni Alsamixer:istä kanavia avatessani tai sulkiessani tulin tehneeksi vahingossa jotakin oikein. Sattuu kai tätäkin joskus.

Kokeilen huomenna lisää. Nyt unta.

Ja ISO kiitos vielä kärsivällisille.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #123 : 19.11.10 - klo:23.26 »
Ajaaskel:
Kiitos tuosta kuvasta. Kas kun sinulla ei ole noita "System" -laatikoita lainkaan tuolla??? Minulta ei kuulu pihaustakaan ilman niitä. Vai pitäisikö?

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #124 : 19.11.10 - klo:23.29 »
Ai niin. Taidatkin tehdä sen miksauksen mikserissä?

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #125 : 20.11.10 - klo:00.01 »
Enkä kaipaa niinkään apua Ardourin käyttöön, vaan edelleen tuohon saamarin Jack:iin.

Tämä kone on siis Ubuntu Studio x86_64 10.04.1.

Ok. Minusta jackd on yksinkertainen juttu; jackd ei vaadi kuin nämä asiat toimiakseen:

1. Realtime-ydin.

Koodia: [Valitse]
studio@ubuntu-studio:~$ uname -a
Linux ubuntu-studio 2.6.33-29-realtime #1-Ubuntu SMP PREEMPT RT Wed Aug 4 17:22:37 UTC 2010 x86_64 GNU/Linux
studio@ubuntu-studio:~$

2. Audio-ryhmälle oikeudet käyttää realtime-ydintä.

Koodia: [Valitse]
studio@ubuntu-studio:~$ cat /etc/security/limits.d/audio.conf
# generated by jackd's postinst.
#
# Do not edit this file by hand, use
#
#    dpkg-reconfigure -p high jackd
#
# instead.
@audio   -  rtprio     99
@audio   -  memlock    unlimited
#@audio   -  nice      -19
studio@ubuntu-studio:~$

3. Oman käyttäjätunnuksen kuulumisen audio-ryhmään.

Koodia: [Valitse]
studio@ubuntu-studio:~$ cat /etc/group | grep audio
audio:x:29:pulse,timidity,studio
studio@ubuntu-studio:~$

4. Tiedon - järjestysnumeron - haluamastaan äänikortista, jos niitä on enemmän kuin yksi. Vaihtoehdot ovat hw:0, hw:1, hw:2 jne. Linux arpoo ne miten sattuu, tällä kertaa näin päin.

Koodia: [Valitse]
studio@ubuntu-studio:~$ cat /proc/asound/cards
 0 [Intel          ]: HDA-Intel - HDA Intel
                      HDA Intel at 0xe3220000 irq 31
 1 [Q9000          ]: USB-Audio - QuickCam Pro 9000
                      Logitech, Inc. QuickCam Pro 9000 at usb-0000:00:1d.7-3.1, high speed
 2 [M66            ]: ICE1712 - M Audio Delta 66
                      M Audio Delta 66 at 0x10c0, irq 22
studio@ubuntu-studio:~$

Tämän jälkeen jackd käynnistetään QjackCtl-ohjelmalla, josta myös valitaan haluttu äänikortti. QJackCtl tallentaa määritykset piilotiedostoon .jackdrc, josta voi poimia rivin, jolla jackd:n voi halutessaan myös käynnistää komentoriviltä. Näin:

Koodia: [Valitse]
studio@ubuntu-studio:~$ cat .jackdrc
/usr/bin/jackd -m -dalsa -dhw:2 -r44100 -p128 -n3 -Xseq
studio@ubuntu-studio:~$

Nyt siis käynnistän jackd:n käyttämään äänikorttia hw:2 eli Delta 66.

Koodia: [Valitse]
studio@ubuntu-studio:~$ /usr/bin/jackd -m -dalsa -dhw:2 -r44100 -p128 -n3 -Xseq
jackd 0.118.0
[--]
no message buffer overruns
JACK compiled with System V SHM support.
loading driver ..
SSE2 detected
apparent rate = 44100
creating alsa driver ... hw:2|hw:2|128|3|44100|0|0|nomon|swmeter|-|32bit
control device hw:2
configuring for 44100Hz, period = 128 frames (2.9 ms), buffer = 3 periods
ALSA: final selected sample format for capture: 32bit integer little-endian
ALSA: use 3 periods for capture
ALSA: final selected sample format for playback: 32bit integer little-endian
ALSA: use 3 periods for playback

Jos haluankin käyttää integroitua äänipiiriä, niin se sattuu olemaan hw:0 tällä kertaa, joten käynnistän jackd:n näin.

Koodia: [Valitse]
studio@ubuntu-studio:~$ /usr/bin/jackd -m -dalsa -dhw:0 -r44100 -p128 -n3 -Xseq
jackd 0.118.0
[--]
no message buffer overruns
JACK compiled with System V SHM support.
loading driver ..
SSE2 detected
apparent rate = 44100
creating alsa driver ... hw:0|hw:0|128|3|44100|0|0|nomon|swmeter|-|32bit
control device hw:0
configuring for 44100Hz, period = 128 frames (2.9 ms), buffer = 3 periods
ALSA: final selected sample format for capture: 32bit integer little-endian
ALSA: use 3 periods for capture
ALSA: final selected sample format for playback: 32bit integer little-endian
ALSA: use 3 periods for playback

Jos sinulla on nämä kaikki kohdallaan, mutta silti jackd ei toimi, niin en todellakaan tiedä mitä muuta pitäisi tehdä. Nuo yllä olevat muutamat kohdat ovat olleet samalla tavalla jo monta vuotta, itse käytin näitä samalla tavalla jo Ubuntu 6.06:ssa.

Enkä minä edelleenkään suosittele käyttämään kuin Ubuntu Studio 10.04:ää - vain siihen saa realtime-ytimen ja nvidia-ajurin Alessiolta.

Patchage on hyvä työkalu pihojen ymmärtämiseen, jos QJackCtl:n oma välilehti ei riitä.

http://qjackctl.sourceforge.net/qjackctl-ss1.html

Tämä on jo iankaikkisen vanha ohje (2005), mutta kun jackd/QJackCtl ei ole muuttunut toiminnoiltaan lankaan näinä vuosina - se tekee sen, mitä se on jo vuosia tehnyt:

http://www.linuxjournal.com/article/8354

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 20.11.10 - klo:00.09 kirjoittanut Asmo Koskinen »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #126 : 20.11.10 - klo:03.03 »
Lainaus
Kas kun sinulla ei ole noita "System" -laatikoita lainkaan tuolla???

Kyllä ne näkyy jos käytän koneen sisäisiä ääniä eli valitsen "ALSA" tuossa Jack Control ohjelmassa. Nyt kun käytän ulkoista äänimodulia niin valintani on "FireWire" ja siellä näkyy sitten nuo FireWire laatikot.
Ne vaihtuu aina se mukaan mikä ääniliitäntä on valittu käyttöön tuossa Jack Control ohjelmassa.

Tuohon monen ALSA-äänikortin järjestyksen vaihtelun estoon joku ehdottaa tätä keinoa, en ole testannut:

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2459417&postcount=2


 
« Viimeksi muokattu: 20.11.10 - klo:03.13 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #127 : 20.11.10 - klo:12.40 »
   Nyt minunkin jackin setup:n input device [>] painike on aktiivinen. Vika ei ole haitannut, kun olen aina käyttänyt firewireä. Nyt äänikortit näkyy. Kokeilen ehkä tota X-fi:tä (otin pois, kun xp64 ei aina toiminut kun kortti oli uusi).
   2.6.36:ssa on kai uusia firewire eväitä. Jokunen vanhempikin kortti lähtee toimimaan(Ricoh...).
Kiitti neuvoista.
t.Koivukoski1

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #128 : 20.11.10 - klo:12.48 »
Olen tavattoman kiitollinen teille kaikille. Asmolle upeasta työstä Ubuntu Studion parissa ja muillekin kärsivällisille neuvojille. Kiitos.

Olen nyt päässyt hieman lähemmäs alkuperäistä tavoitettani ja rohkenen jatkaa, vaikka tähän asti polku onkin ollut hieman kuoppainen. Vein Studio-koneeni takaisin "pajalle". Kokeilen siellä äänityksiä jne. ja kertoilen niistä sitten myöhemmin.

Tahtoisin sanoa tämän niin hienovaraisesti kuin osaa, joten antanette anteeksi, ellei se kaikilta osin sitä ole. Tarkoitukseni on kuitenkin hyvä...

Toivon teidän neuvojien ymmärtävän, ettei kaikki asiat, jotka ovat teille yksinkertaisia ja itsestään selviä, ole niitä aloittelijalle. Opettajantyötä tehdessäni törmään tähän usein oppilaiden kanssa toimiessani. Kun olen selittänyt ummet ja lammet jostakin asiasta, nousee vapiseva käsi ja kysyy "ope, mitä tarkoittaa ummet?".
Itse olen tehnyt musiikkia jo yli kymmenen vuotta tietokoneella (lähinnä harrastemielessä). Kuten ketjun alussa kerroin, olen vaihtamassa käyttämääni musa-softaa uudemmaksi ja hankkimassa muutenkin uusia värkkejä. Tämä Linuxin käyttö ratkaisi muutaman pulman, joista vähäisin ei ole raha.
Mutta kaikki nämä säädöt ja koodit, ennen kuin pääsee tekemään mitään, ovat olleet musertavia minulle. Ymmärrän, että sellainen, jolla on hyvät perustiedot ja taidot Ubuntusta tai Linuxista ylipäänsä, saavat helposti Asmon ohjeilla homman toimimaan, mutta aloittelija taatusti häkeltyy kaikesta koodi- ja säätöhässäkästä, jota pitää ensin harrastaa.
Jo normi-Ubuntun asentaminen on haaste uudelle Linuxin käyttäjälle. Eihän edes tietokoneen käyttö, riippumatta käyttiksestä,  ole kaikille itsestään selvää.
Ymmärrän, että sellaiset ohjeet, joissa KAIKKI neuvotaan a:sta ö:hön, ovat lähes mahdottomat tehdä. Niistä tulisi liian pitkätkin. Itseäni helpottavat kuvat ja käyttäjien kokemukset kovasti.

Toivoisin kovasti osaavani asiat niin hyvin, että voisin myös auttaa muita. Olen saanut aina apua täältä Ubuntun foorumeilta. Tiedän, että on mukavaa kun voi auttaa. Olen toistaiseksi ollut vain saamapuolella.

Kauan eläköön musiikki, mutta vielä kauemmin elävä musiikki.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #129 : 20.11.10 - klo:12.59 »
Kauan eläköön musiikki, mutta vielä kauemmin elävä musiikki.

Menen illalla kuuntelemaan Juha Kankaan juhlakonserttia.

"Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin perustaja ja pitkäaikainen kapellimestari Juha Kangas laskee muusikonuransa alkaneen vuonna 1960 pelimanniyhtyeessä, josta sittemmin tuli Kankaan Pelimannit. Juhlimme Kankaan elämäntyötä konsertilla, jossa soi hänelle ja KPKO:lle erityisen läheinen musiikki."

http://www.orkesteri.kokkola.fi/

Yritän sen jälkeen vielä parantaa Ubuntu Studio-ohjetta lisäämällä sinne tarkentavia kuvia.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #130 : 20.11.10 - klo:19.05 »
Kävin juuri itsekin soittelemassa Irkkumusaa (bassolla) erään Kaustis-projektin kanssa.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #131 : 20.11.10 - klo:22.07 »
Lainaus
2.6.36:ssa on kai uusia firewire eväitä. Jokunen vanhempikin kortti lähtee toimimaan(Ricoh...).
Tuo on myös kiinnostava tieto.  Huomasin muuten että Behringer FCA202 antoi elonmerkkejä FireWire liitännässä vanhemmassa i386 koneessani. Täytynee tutkia tuokin kun ehtii.
« Viimeksi muokattu: 20.11.10 - klo:22.10 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #132 : 21.11.10 - klo:15.19 »
Yritän sen jälkeen vielä parantaa Ubuntu Studio-ohjetta lisäämällä sinne tarkentavia kuvia.

Menee tähän iltaan, mutta sillä välin voi silmäillä Gentoo-miesten jackd-juttuja. Kuten tiedetään, Gentoo-miehiin sopii laulu:

http://www.youtube.com/watch?v=XJsp5vaI_0I

http://en.gentoo-wiki.com/wiki/JACK

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #133 : 21.11.10 - klo:20.58 »
Nyt loppui hetkeksi säätäminen...
Vein koneeni pajalle ja eipä lähtenyt siellä enää edes Ubuntu käyntiin.
Tämä johtuu kaiketi siitä, että minulla oli kotona kone kiinni DVI-kaapelilla ja pajalla on HDMI-kaapeli full-hd -näyttöön. Se siitä siis.
Nyt mennään tovi Windowsilla. Ei jaksa enää.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #134 : 21.11.10 - klo:21.08 »
Älä tuosta masennu äläkä luovuta loppu metreillä, saat sen kyllä toimimaan.  Itse äänittelin tänään bändin kanssa Ardourilla suoraan kaikki soittimet ja laulut sisään omille raidoille.  Mainio peli kun kaikki järjestyksessä.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #135 : 21.11.10 - klo:21.14 »
Nyt mennään tovi Windowsilla. Ei jaksa enää.

Tuota noin. Missä päin Suomea asut? Voit vastata privana. Olen ennenkin tehnyt LTSP-reissuja sinne ja tänne oluen hinnalla  - "To understand the concept, you should think of “free” as in “free speech,” not as in “free beer.” ;-)

http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #136 : 27.11.10 - klo:19.02 »
Oho. Kiitos Asmo tarjouksesta. Hyvinkäällähän minä asustelen.
Teen yhden koulun c-kasetti projektin ensin (Windows:illa vielä) ja pyytelen sitten vielä hiukan apuja täällä foorumilla, mutta kiva tietää, että jos paniikki tulee, saan mahdollisesti apua livenäkin (palkkiota/lahjusta vastaan tietty).

En aio vielä kuitenkaan luovuttaa, vaikka tuossa hiukan välillä turhauduin. Pieni tauko ja vähän etäisyyttä toimii.

Saako minun tapauksessa hdmi-kaapelilla hommaa pelittämään?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #137 : 27.11.10 - klo:22.11 »
Saako minun tapauksessa hdmi-kaapelilla hommaa pelittämään?

Tuon pitäisi kyllä toimia suoraan, joskin liitäntöjen järjestys (ykkös/kakkosnäyttö) voi vaikuttaa asiaan. Jos käytät normaalisti näytönohjaimen DVI-lähtöä, yksi helppo ratkaisu olisi DVI->HDMI-adapteri.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #138 : 02.12.10 - klo:22.28 »
Kävin pajalla ja kokeilin pikaisesti käynnistää konetta... lähti lopulta käyntiin, mutta kestää tavattoman kauan verrattuna aiempaan. Grub:ista sain käynnistymään kummankin käyttiksen (Ubu ja Win).

Kunhan taas jaksan hommaan panostaa, tuon koneen netin äärelle ja kyselen hiukan.

Vaihdan kaapelia, kunhan sellaisen löydän. Ehkä sekin auttaa.