Yritän nyt vielä vedota teihin osaajiin ja kärsivällisiin ongelmassani...
Sain lopultakin asennettua (osin puolivahingossa) Ubuntu Studion (10.04) kotistudio-koneelleni. Olin ladannut U-Studion vaikka kuinka monesti CD- ja DVD-versioina, mutta en koskaan päässyt asennuksessa osiointia pidemmälle. En uskaltanut edetä, koska en ymmärtänyt täysin ohjeita/tekstipohjaista asennusta.
Ajattelin, että nyt aukeaa taivas. Vihdoinkin pääsen tekemään musaa Ardourilla ja muutenkin räpläämään loputtomia ilmaisia musasoftia ja sälää, mutta ei sittenkään. Pienen väännön jälkeen sain Ardourin käyntiin (kopsain jonkun koodin jostakin ohjeesta ja se laittoi minun tunnukseni johonkin listaan/kansioon tai jotakin sellaista...
).
Sitten intoa täynnä kitaraa kiinni koneeseen ja punainen lamppu päälle... ei mitään. Miksi?
Hieman vähemmillä odotuksilla Rakarrack -ohjelma auki ja kitaraa peliin... ei mitään. Miksi ei taaskaan?
Ainoa asia, josta ääntä ulos sain, oli joku miksaajien miksausohjelma (mp3 tiedostoilla) ja Ardour, kun importtasin sinne wav-tiedoston.
Olin kyllä kuullut/lukenut Jack:istä ja joistakin muista "jutuista", joita pitää ottaa huomioon ennen äänitysten alkua, mutta en arvannut ettei minun älyni riittäisi mihinkään, ei edes ohjeiden ymmärtämiseen, joita kyllä löysin (enimmäkseen amerikaksi, joka ei taivu minulta). Edes Asmo Koskisen ohjeet eivät auenneet minulle.
Olen tähän asti vääntänyt musaa (jopa tuotantoon asti) yksinkertaisella laitteistolla ja ohjelmistolla, tosin Windowsin puolella ja ihan normi tietsikalla: core2, 2gt muistia, Audigy (ensimmäinen versio liitäntäyksiköllä) äänikortti (48000/32), Sonar6 -softa ja jonkin verran kaupallisia ja ei kaupallisia pluggareita.
Tarkoituksenani olisi hankkia hiukan nykyaikaisemmat kalusteet (Sonar8.5 ja FireWire mikseri, 8 kanavainen tms.). Ajattelin kuitenkin ensin kokeilla Linuxilla ja sitten mahdollisesti unohtaa tuon Sonarin. Sonar on mielestäni erinomainen äänitys- ja muokkausväline, mutta Ardourin hinta/laatusuhde houkuttaa.
Mutta mutta... mikä tämä Jack oikein on ja
miksi se on?
Ja mitä muuta minun pitäisi vielä tehdä ja tietää? Vai kannattaako tällä älyllä unohtaa koko juttu?
Jos jostakin syystä jaksat neuvoa, tee se rautalangalla.
Nolottaa, mutta kun ei osaa, on pakko kysyä.